Berlinben lesz a Tesla első európai gyára

2019.11.13. 06:43

A Tesla Berlint választotta első európai gyárának helyszínéül. Az elektromos autók gyártását forradalmasító cég mérnöki és dizájnközpontot is létrehoz a német fővárosban – közölte a BBC szerint Elon Musk. Az autógyárat a készülő új berlin-brandenburgi nemzetközi repülőtér (BER) közelében építik fel. 

A cég alapító vezérigazgatója elmondta, hogy a berlini üzem akkumulátorokat és autókat is gyártani fog, az első legördülő típus az Y modell lesz. Egyébként ezzel egy időben a Tesla kétmilliárd dolláros beruházást hajt végre Sanghaiban. 

10 ezer új munkahely

A németországi üzemet Grünheide nevű településnél építik fel, amely a berlini városhatártól nagyjából 10 kilométerre délkeletre van, és korábban a BMW egy végül meg nem valósult beruházásának helyszíneként is szóba került.

A Tesla-gyár a Gigafactory 4 nevet kapja majd, és 10 ezer új munkahelyet hoz a térségnek.

Az üzemmel együtt egy mérnöki és egy formatervezési központot is kialakítanak. A termelés megkezdésére még nincs hivatalos időpont, valószínűleg 2021 végét célozzák majd meg.

Az üzem a sanghaji Gigafactory 3 példáját követheti. A kínai nagyvárosnál kevesebb, mint egy év alatt építettek Tesla-gyárat, amely nemrégiben kapta meg a működési engedélyt, és évi 150 ezer darab autó készülhet benne - írta a Der Tagesspiegel.

A Teslánál évek óta tervezték egy európai gyár felépítését. Németországból több autóipari fellegvár, például Bajorország és Alsó-Szászország, az Audi és a BMW, illetve a Volkswagen hazája igyekezett megszerezni a beruházást, és ágazati elemzői körökben nemigen számoltak azzal, hogy befutó lehet a számottevő járműiparral nem rendelkező Berlin-Brandenburg régió.

Nem Magyarország nyert

A Tesla gyáráért versenyben volt Magyarország is, a kormány legalábbis éveken át győzködni arról a céget, hogy érdemes lenne oda telepíteni az európai termelést. A külügyi és külgazdasági minisztérium 2015-től lobbizott a projektért Magyarország akkori washingtoni nagykövete látogatást is tett a kaliforniai cégnél. A Tesla korábban már jelezte, hogy valahol Közép-Kelet-Európában nem lenne ellenükre egy nagyobb gyártóközpont.

Két évvel ezelőtt kifejezetten Zalaegerszeg volt a kormány által is preferált lehetséges helyszín, miután létrejött 45 milliárd forintból az önvezető autók számára épített tesztpálya – amely a számítások szerint nem fog megtérülni, bár ezen a Tesla idetelepülése jelentősen módosíthatott volna.

Egyre több autót adnak el

A Tesla a harmadik negyedévben rekordszámú, 97 ezer autót szállított le megrendelőinek, 2 százalékkal többet, mint az előző negyedévben. A Tesla kínálatában szereplő három modellből a két drágább típus, a Model S és a Model X értékesítése 1,4 százalékkal csökkent, a "tömegterméknek" szánt Model 3 eladásai pedig 2,6 százalékkal nőttek.

A társaság a szeptemberrel véget ért negyedévben 6,3 milliárd dollár (1915 milliárd forint) bevételre tett szert, ami 8 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál. Nyeresége 342 millió dollárt tett, ami ugyan 34 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbi 516 millió dollárnál, de így is meglepetés, mert elemzők veszteségere számítottak.