Drága a vasúti áram, inkább a közutat választják a szállításhoz

2022.06.23. 10:28
A vasúton szállított áru aránya csökkent Magyarországon az elmúlt hónapokban, miközben a közúti szállítás aránya nőtt.

Magyarország egyedüli ebben az EU-ban – írja a 444.hu.

Az EU-s irányelvek alapján 2030-ra a közúti szállítás 30 százalékát át kellene terelni vasútra, és minden európai stratégia és előírás arra tolja a tagállamokat, hogy többet szállítsanak vasúton, mint közúton.

A vasúti áram, az úgynevezett pályahasználati díjban megjelenő vontatási villamos energia ugyanis drága, annyira, hogy a nemzetközi vasúti szállítók egyre többször akkor is kikerülik Magyarországot, ha sokkal rövidebb lenne átmenni rajta.

Egy Szerbiából Szlovákiába menő szállítmányt például jelenleg olcsóbb Horvátországon, Szlovénián és Ausztrián keresztül körbevinni, mint átvágni vele Magyarországon.

Az áram a MÁV által fenntartott vonalakon drágult jelentősen, a másik pályafenntartó, a GYSEV ugyan olcsóbb, de üzemeltetési területük csak az ország északnyugati részére korlátozódik.

A magyarországi pályahasználati díjak regionális szinten már tavaly is magasak voltak, mert szemben a szomszédainkkal és Németországgal, a magyar kormány nem élt az EU által felajánlott lehetőséggel, hogy a járványra tekintettel csökkentse vagy akár teljesen eltörölje ezeket.

A tagállamok idén június 30-ig jelenthetik be Brüsszelben, ha élni kívánnak a lehetőséggel, vagyis már csak néhány napja van a magyar kormánynak, hogy lépjen ebben az ügyben, ha akar – írja a lap, hozzátéve: mivel ez a MÁV-nak bevételkiesést jelentene, amelyet az állami költségvetésből kellene kipótolni, a mostani, megszorításokkal terhelt időszakban nem biztos, hogy erre hajlandóságot mutat a kormány.