Bárhol, bármikor, előzetes bejelentés nélkül ellenőrizhetnék a szavazást áprilisban

DBZOL20191013025
2022.01.25. 07:54
Több mint hatvan európai parlamenti képviselő, valamint húsz magyar civil szervezet arra kérte az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezetet (EBESZ), hogy teljes körű megfigyelőmissziót küldjenek az áprilisi választásokra. Az EBESZ korlátozott választási megfigyeléssel eddig is nyomon követte a magyarországi folyamatokat, a szigorúbb verzió viszont szélesebb körben tenné lehetővé a választásnapi tevékenységüket.

2018-ban a Külgazdasági és Külügyminisztérium meghívta az EBESZ Demokratikus Intézmények és Emberi Jogok Hivatalát (ODIHR) a választások megfigyelésére. A szervezet március 5-én korlátozott választási megfigyelői csoportot küldött Magyarországra.

Később több mint harmincoldalas jelentésben részletezték tapasztalataikat, a vezetői összefoglalóban kifejtették, hogy az országgyűlési választásokat „az állam és kormánypártok anyagi forrásainak jelentős átfedése határozta meg, aláásva a jelöltek lehetőségét arra, hogy egyenlő feltételek mellett versengjenek. A választópolgároknak sokféle politikai választási lehetősége volt, ennek ellenére a megfélemlítő és idegenellenes retorika, a média elfogultsága és a nem átlátható kampányfinanszírozás szűkítette a valódi politikai vita terét, korlátozva a választókat abban, hogy teljes tájékozottság birtokában dönthessenek. A választások technikai kivitelezése szakszerű és átlátható volt.”

Ezzel együtt azt is leszögezték:

Az alapvető jogok és szabadságjogok általában érvényesültek, de kedvezőtlen környezetben.

Az EBESZ 2018-ban összesen 26 ajánlást tett, amelyből nyolcat a kiemeltek közé soroltak:

  1. Minden szavazó és induló számára biztosítani kell a szabad részvételt a közéletben. A teljesen demokratikus lebonyolítás érdekében, „beleértve a felesleges, civil társadalmat sújtó korlátozások megszüntetését, a kormánynak felül kell vizsgálnia a jogszabályi kereteket”, hogy összhangba kerüljenek a szólás és egyesülés szabadságára, az információhoz való hozzáférésre vonatkozó nemzetközi kötelezettségekkel és normákkal.
  2. Az általános bizalom erősítése érdekében a törvényi szabályozás nyilvános egyeztetést írhatna elő a Nemzeti Választási Bizottság jelöltjeinek személyével kapcsolatban.
  3. Szem előtt tartva a választójog egyenlőségére vonatkozó kötelezettséget, a szavazás feltételeinek minden, külföldön élő állampolgár számára azonosaknak kell lenniük.
  4. Az egyenlő esélyekhez lépéseket kell tenni a kormányzati szervek és a pártok által folytatott kampánytevékenység szétválasztására.
  5. Elő kell mozdítani a kampányfinanszírozás átláthatóságát, az Állami Számvevőszéknek online, kereshető formátumban nyilvánosságra kell hoznia az egyéni, valamint az országos listán szereplő jelöltek bevételeiről és kiadásairól szóló tételes elszámolást.
  6. Meg kell fontolni a közszolgálati műsorszolgáltató tényleges függetlenségének biztosítékait.
  7. Lehetővé kell tenni a pártoktól független állampolgári választási megfigyelést.
  8. Az érdemi nyilvános konzultáció biztosítása érdekében felül kell vizsgálni a jogalkotási szabályokat és eljárásokat, beleértve a választásokkal kapcsolatos törvényeket is. Felül kell vizsgálni továbbá azt a lehetőséget, mely szerint az egyéni képviselők által benyújtott indítványokat nem kell nyilvános konzultációra bocsátani.

Civil szervezetek és EP-képviselők levelei

A közelmúltban húsz magyar civil szervezet levélben fordult az EBESZ-hez, hogy ne korlátozott missziót küldjenek az áprilisi választások megfigyelésére, hanem teljes körűt, ami a szavazás napján nagyszámú rövidtávú megfigyelővel van kiegészítve.

A Helsinki Bizottság oldalán úgy fogalmaznak, hogy „a választási szabályok és a választókerületek a kormánypárt javára történt módosításai, az állami pénzek kormánypárti kampánycélokra fordítása, a megfélemlítő, idegen- és LMBTQ-ellenes retorika felfokozása, a médiapiac kormánypárti leuralása, a választási szervek megszállása, a bíróságok politikai befolyásolása, a koronavírus-járvány alatti autokratikus rendelkezések, valamint a véleménynyilvánítási és gyülekezési szabadság önkényes korlátozása mind arra figyelmeztetnek, hogy a korábbiaknál is nagyobb veszélyben lehet a választás tisztasága”. Azt is hozzátették, hogy egy kis létszámú, korlátozott misszió „bizonyosan nem lesz majd alkalmas a választás tisztaságának megfigyelésére”.

Ahogy beszámoltunk róla, 62 európai parlamenti képviselő is szigorúbb ellenőrzést szeretne. Varga Judit igazságügyi miniszter erre azzal reagált, hogy „zöldpárti és balliberális EP-képviselők egy csoportja” a magyar választásokba való beavatkozást sürgeti. A tárcavezető emlékeztetett, hogy az EBESZ az elmúlt években mindig küldött megfigyelői missziót Magyarországra, „nincs ebben semmi különös, ez bevett szokás”. Hangsúlyozta:

Ahogy az elmúlt években, úgy most is egy szabad és demokratikus választásról győződhetnek majd meg a nemzetközi szervezet küldöttjei.

Több opció van

Az EBESZ/ODIHR már jóval a választások előtt küld egy delegációt az adott országba. Január 18-án arról írtunk, hogy a küldöttség január 17. és 21. között tartózkodik Magyarországon, hogy az idei országgyűlési választásokat megelőző helyzettel és a voksolás előkészítésével kapcsolatban tájékozódjon.

A négytagú delegációt a választási megfigyelési főosztály irányítója, Meaghan Fitzgerald vezette, a szakértők több szervezettel, törvényhozási és kormányzati szereplővel is egyeztettek.

A választási megfigyelési tevékenységnek összetettebb és rövidebb verziói is léteznek, arról az EBESZ dönt, hogy ezek közül melyiket alkalmazza:

  • teljes körű választási megfigyelés,
  • korlátozott választási megfigyelés,
  • választási értékelő misszió,
  • vagy szakértői csoport alkalmazása.

A teljes körű misszió 6-8 hét, az alapvető különbség a korlátozott választási megfigyeléshez képest, hogy egyrészt hosszabb (a korlátozott 4-6 hét), másrészt átfogó választásnapi megfigyelést is tartalmaz.

A választási értékelő misszió 2-3 hét, és az elsődleges választással összefüggő kérdések elemzésére fókuszál. A szakértői csapat alkalmazása 1-2 hét, de ebben az esetben csak 2-3 területre összpontosítanak.

Mit jelent a teljes körű választási megfigyelés?

A teljes körű és a korlátozott megfigyelés a választási folyamat minden kulcsfontosságú szempontját követi, többek között: a jogszabályi kereteket, a jelöltek regisztrációját, a kampányt, a média szerepét, a választási adminisztrációt, a választásnapi eseményeket, vagy épp a szavazatszámlálást. A teljes körű verzió viszont átfogóbb választásnapi megfigyeléssel jár.

Minél szélesebb földrajzi lefedettséget biztosítva küldenek megfigyelőket a szavazóhelyiségekbe, ahol váratlanul jelennek meg, nem hozzák előzetesen nyilvánosságra, hogy hova mennek. A választási megfigyelői kézikönyvben azt is hangsúlyozzák: a megfigyelés nem versenyfutás a legtöbb szavazóhelyiség meglátogatására, ezért akár úgy is dönthetnek, hogy visszatérnek ugyanarra az állomásra, ahol már egyszer voltak, különösen akkor, ha potenciálisan olyan problémák adódhatnak, amelyek fokozott figyelmet érdemelnek.

A szavazóhelyiségeken kívül és belül is megfigyelést végeznek, vizsgálják például, hogy van-e nyoma kampánytevékenységnek a közelben, észlelhető-e megfélemlítés vagy nyomásgyakorlási kísérlet, beavatkoznak-e illetéktelen személyek a folyamatba, üres és megfelelően zárt-e az urna a szavazás kezdetén, hogyan rögzítik a szavazott választópolgárok nevét, a jogosultnál több szavazólapot kapnak-e az emberek, van-e nyoma többszöri szavazásnak, vagy az urnában nagyobb számú szavazólap van-e, mint a választói névjegyzékben találhatók száma.

2018-as jelentésükben így foglalták össze a választás napját:

Az ODIHR-misszió a választások napján zajló eljárások megfigyelését a korlátozott választási megfigyelési missziók bevett gyakorlatával összhangban nem szisztematikus vagy átfogó módon végezte. A választás napján felkeresett korlátozott számú szavazóhelyiségben a választásnapi eljárások lebonyolítása általában véve szervezetten és jogszerűen történt, a szavazatszámlálást is ideértve.

Az eredmények közzétételével nem zárul le a misszió, a választás napját követő időszakban is maradhatnak a megfigyelők, akik végül egy zárójelentést állítanak össze a tapasztalataikból, ami ajánlásokat is tartalmaz.

(Borítókép: Leadja szavazatát egy nő 2019. október 13-án. Fotó: Balogh Zoltán / MTI)