Megváltozhat a Gellérthegy látképe

03 PĶLYA PILON FELSO M
2021.12.04. 07:54 Módosítva: 2021.12.06. 18:41

Két hónap múlva, 2022. február 1-jén lejár a Gellérthegyi Sikló Kft. építési engedélyének érvényessége, ezért és a változó műszaki tartalom miatt kedden benyújtották az új engedély iránti kérelmet a kormányhivatalhoz – tájékoztatta lapunkat Walton Imre, a projektcég ügyvezetője. Ezt a múlt héten megszerzett környezetvédelmi engedély tette lehetővé.

A tervtanács többször is módosításokat javasolt a Középülettervező Vállalat Zrt. (KÖZTI) által készített új, korszerűsített terveken. Korábban felvetődött, hogy a sikló megépülése esetén megváltozik a Gellérthegy látképe, és nem kedvező irányban. Lapunk megszerezte a tervező által készített, előtte-utána jellegű nézőképeket, melyek a Margit híd közepéről, a Zoltán utcától a cipők mellől, a Lánchíd pesti hídfőjétől, a Vigadó tértől és a Várban található Mária-szobortól nézve mutatják meg, hogy mi fog látszani az emberi szem számára a siklóból. Emellett szintén lapunk birtokába kerültek a módosított építészeti tervek alapján készült legújabb látványtervek is. Az új tervek egyébként a pálya hosszmetszetén nem változtattak.

Új építészeti tervek készítését két tényező tette szükségessé.

Egyrészt Budavár Önkormányzata az alsó állomás koncepciójából törölni kérte a felüljáró melletti turistabusz-parkoló kialakítását, másrészt a felső állomás érkezési pontjának kellett másik helyet találni. Nem a Citadella sétányra érkezünk majd, hanem az alatta lévő szinten egy rámpára, ennek következtében viszont a létesítmény a korábban tervezettnél is kevésbé lesz látható a város irányából. Innen egy 5 százalékos emelkedésű lejtőn lehet felsétálni a sétányra.

Úgy tudjuk, Budavár Önkormányzata hiába kérte, hogy ügyféli jogállását ismerjék el, a kormányhivatal kizárta az engedélyezési eljárásból, miközben a beruházás az I. kerület közigazgatási területét érinti, és magának a háromoldalú létesítési szerződésnek (projektcég–főváros–kerület) is az egyik aláírója Budavár Önkormányzata. Annak érdekében, hogy a kerület vezetése mégis „képben legyen”, a projektcég az együttműködési szándékát bizonyítva a közeljövőben bemutatja V. Naszályi Márta polgármesternek a terveket, amelyekben figyelembe vették az általa korábban megfogalmazott elvárásokat.

A környezetvédelmi engedély iránti kérelemben benyújtott dokumentáció szerint 91 fa kivágására kér a társaság ismét fakivágási engedélyt. Részben természetvédelmi területet érint, ez a Gellérthegy Hegyalja út feletti oldala. A másik a Hegyalja út alatti tabáni rész, ez azonban nem természetvédelmi terület. A 91 fából 35 darab a Főkert felmérése szerint annyira beteg, hogy amúgy is ki kellene vágni. Visszapótlásukról a környező területek fásításával gondoskodnak majd.

Abban ugyan nincs vita az érdekeltek között, hogy a Gellérthegyi Siklót turisztikai és közlekedéspolitikai okokból is meg kell építeni, ám az első kapavágás megtétele is a  Fővárosi Önkormányzat tulajdonosi hozzájárulásától függ.

Ez kvázi vétójogot biztosít számára abban a vitában, mely a beruházáshoz kapcsolódó érdekeltség körül forog. Korábban a BFK, a közelmúltban pedig a főváros vetette fel, hogy e fontos fejlesztés közberuházásként valósuljon meg. (A főváros résztulajdonos a Gellérthegyi Sikló Kft.-ben, így érdeke annak nyereségessége, amit a megépült sikló jegyárbevételéből remélhet.)

A Gellért-hegy látványa a Vigadó tértől nézve sikló nélkül és siklóval. Nem szembetűnő a különbség. Fotó: Gellérthegyi Sikló Kft.

A siklókocsik gyártásáról (illetve a gépházról, hajtásról, feszítésrendszerről stb.) még 2007-ben állapodott meg a beruházó a Leitner GmbH-val, az ő korszerűsített tervdokumentációja alapján adják ki a vasúthatósági létesítési engedélyt és a típusengedélyt; másfelől a magasépítési eljárás során is az olasz–osztrák gyártó terveit vették alapul. 

A most benyújtott építési engedélyeztetési eljárás előreláthatóan január első felében zárulhat le, az ezt követő kivitelezési munkálatok legkorábban február vége felé kezdődhetnek meg.

(Borítókép:  Gellérthegyi Sikló Kft. )