Acélos lesz a megújuló Lánchíd

2021.07.31. 16:07

Ha súlyemelésben indult volna az olimpián a Lánchíd felújításán dolgozó toronydaru, biztosan dobogós lenne: kétszer is megemelt egy-egy 8 tonnás súlyt.

Megérkezett ugyanis az új acélszerkezet első két táblája. Az egyenként csaknem autóbusznyi  méretű, 11 méter hosszú és 3,5 méter széles elemeket a híd közepébe építik majd be – adta hírül a Budapesti Közlekedési Központ

Az elemeket a hídon az építkezést kiszolgáló, különleges sínrendszeren közlekedő bakdaruk mozgatják, amelyeket kifejezetten a Lánchíd adottságaihoz illeszkedően terveztek, és egyedileg gyártottak a felújításhoz. 

Az elöregedett vasbeton pályát váltó, trapézbordákkal merevített acélszerkezet jelentősen könnyebb lesz az elődjénél, ezért jobban kombinálható a régi hídszerkezettel. A híd felújításához csaknem száz acél pályatáblára van szükség. Ezek beépítése ütemezetten követi a bontást és a Lánchíd megmaradó acélszerkezeteinek javítási, illetve korrózióvédelmi munkáit.

A Lánchíd felújítását a Duna fém- és lőszermentesítésével kezdte meg májusban a kivitelező A-Híd. Ezt követően a pesti oldalon felállították a toronydarut, átépítették a Clark Ádám teret, és közben elkészült az átkelő függesztett állványzata. Június közepén teljesen lezárták a hidat a forgalom elől. Másfél héttel később a fém- és lőszermentesítés befejezéseként egy török kori ágyúgolyót emeltek ki a víz alól, július elejére pedig a budai oldalon is összeszerelték a toronydarut. A híd pályaszerkezetének bontása július közepén kezdődött, és a teljes munkával 2023-ra készülnek el.