Kétszer két sáv épül a ferihegyi gyorsforgalmi halálút helyett

B RKL20191019067
2020.10.19. 14:59 Módosítva: 2020.10.19. 15:12
Megszűnik korlátok közé szorított szűk folyosó, ha elkészül a kétszer két sávosra bővített útpálya. Jelentősen javulhat a dél-pesti közlekedés, kerékpárút is épül.

80 éve épült, de már évtizedekkel ezelőtt is korszerűtlennek számított a Ferihegyi gyorsforgalmi út, melynek megújításáról és bővítéséről 2018 végén döntött a kormány. Azóta elkészült a koncepciót tükröző fejlesztési műszaki tartalom és a megvalósíthatósági tanulmány is.

Az útpálya rendbetétele egyben egy nagyszabású városfejlesztés is, a beruházás nyomán ugyanis javulhat Dél-Pest közlekedése, és az érintett városrészek közötti keresztirányú kapcsolatok is.

A hangsúly a közösségi közlekedésen és a közlekedésbiztonság javításán lesz. Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezetője közösségi oldalán azt is jelzi, hogy a jelenlegi 2x1 sávos „csatorna” és a szélein futó Gyömrői út már régóta nem felel meg az elvárásoknak, baleset esetén rendkívüli fennakadásokat okoz.

ferihegy-gyorsforgalmi
Fotó: BFK

A BFK és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) által javasolt opciót 2020 februárjában a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa (FKT), majd az érintett kerületek is támogatták.

A tervezési közbeszerzés HÉTfŐi publikálása a Ferihegyi gyorsforgalmi út fejlesztésének újabb fontos fejezete.

A pályázat nyertesének 2022-ig kell a kiviteli terveket és a tenderdokumentációt elkészítenie.

A tervezett munka a Határ úti metróállomás és a városhatár között egy egybenyitott 2x2 sávos út megépítését jelenti, ahol a gyalogosok és kerékpárosok szempontjainak figyelembevételével a kereszteződések kapacitása is növekedne. A Gyömrői út pályáját a forgalom minden irányban igénybe vehetné, és új kerékpáros főútvonalat is magában foglalna.

A koncepció megalkotói kulcskérdésként kezelik, hogy a fejlesztés nyomán ne növekedjen meg a belvárosba irányuló forgalom, ezért marad az Üllői úti leágazásnál, a gyorsforgalmi út belső végén a 2x1 sávos kialakítás. 

Amint arról már beszámoltunk, a Dél-Budát Dél-Pesttel összekötő Galvani híd körút jellegű továbbtervezése jelenleg az első üteménél-, azaz az Üllői útig terjedő szakaszánál tart. A második ütem a Kőér utcán át folytatódna Kőbánya felé, ha a FKT a bemutatott verziók közül az 1-4. változatok bármelyikét választja. Ez esetben a tervezési feladat része lesz a Kőér utca - Gyömrői út - Vaspálya utca kereszteződésben különszintű közúti aluljáró tervezése, mert így teremthető kapcsolat a gyorsforgalmi út felől a Galvani híd irányába. 

A közbeszerzési eljárásban a NIF november végéig várja az ajánlatokat. 

(Borítókép: Egy 100E repülőtéri járat halad a belváros felé a Ferihegyi repülőtérre vezető út felüljáróján a Határ úti csomópontnál. Fotó: Róka László / MTI)