27 ártéri fát terveznek kivágni kerékpárút-építés miatt a Duna-parton

2019.10.23. 08:20
27 ártéri erdei fát terveznek kivágni a Budapestet Szentendrével összekötő Eurovelo kerékpárút építése közben Budakalásznál, a Duna-parton. Ezen a szakaszon már van egy térkövezett kerékpárút, de a szabvány betartása miatt szélesíteni kell, és emiatt fákat akarnak beáldozni.

Hétfőn megdöbbenve tapasztalta kollégánk, hogy egyik kedvenc környékbeli kirándulóhelyén, egy viszonylag érintetlen ártéri erdőben, a budakalászi Duna-parti bicikliútnál fakivágásokra készülnek. Rózsaszínre festett facölöpökkel jelölték ki az útszélesítés (és fakivágás) sávját, ezen a sávon belül körülbelül 20 nagyobb fát számolt össze, és le is fotózta őket.

A Natura2000-es területen haladó kerékpárútszakaszt ugyanis az Eurovelo 6 nemzetközi bicikliút építése részeként kiszélesítik, hogy megfeleljen az eurovelós szabványoknak. 

Az érintett Natura2000-es területnek az év minden szakában egyedülálló hangulata van: aki már járt ott, tudja, hogy különleges természetközeli élmény az akár többszáz éves, olykor kicsavart törzsű vagy hatalmas gyökérlábakon álló fák közt járkálni.

Kevés ilyen ősfás hely létezik már, ezért a környezetvédők szerint maximálisan védeni kellene. Ráadásul eddig ezt az utat gyalogosok, kutyások és kerékpárosok is használták, akiknek az a félelme, hogy ha biciklis sztráda lesz itt, azzal valószínűleg a kerékpározók azt fogják hinni, az út csak az övék, pedig másik ösvény nem halad át ezen a részen.

Megkérdeztük a budakalászi önkormányzatot, ahol az átadás-átvétel miatt még elég nagy a fejetlenség, de az új polgármester munkatársa utánanézett az ügynek. Először is furcsának tartották, hogy volt egy helyszíni bejárás már itt, de erre az önkormányzatot meg sem hívták, pedig a fák kivágási engedélyét nekik kell kiadniuk.

A kivitelező szeptemberben hiányos kérelmet adott be az önkormányzathoz a projekt miatt tervezett fák kivágásával kapcsolatban, ezért felszólították hiánypótlásra. De a nemrég küldött hiánypótlásnak szintén komoly hiányosságai voltak a kivágandó fák pontos meghatározásával kapcsolatban, ezért azt mondták, valószínűleg ezt is pótoltatni fogják velük.

Google Maps fotón látszik, hogy volna, ahol már nem kell fát kivágni
Google Maps fotón látszik, hogy volna, ahol már nem kell fát kivágni
Fotó: Google Maps

Az Indexnek az önkormányzat munkatársa elmondta, hogy az ő álláspontjuk, hogy egyetlen fa kivágását sem szeretnék, hacsak az nem életveszélyes, hiszen nagyrészt környezetvédelmi programjuk miatt választották meg őket. Mindenképp szeretnének majd egy olyan bejárást, amin ők is ott lehetnek, illetve egy normálisan előkészített beadványt is várnak a kivitelezőtől.

Azt is szeretnék tudni, hogy egyáltalán mi indokolja a fák kivágását, a nyomvonal, vagy hogy a munkagépek meg tudják közelíteni a munkaterületet.

Megkerestük a beruházást végző Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt-t (NIF), ahol elmondták, hogy a beruházás célja a kerékpárút Eurovelo elvárásainak megfelelő mértékű fejlesztése az érintett környezet megőrzésével. Azt írták, figyelembe vették a meglévő faállományt, de így is 27 fa kivágását tervezik. 

A NIF szerint három kivételével ezek nem is őshonos fajták, és szerintük ez a szám az áttervezést követően várhatóan tovább fog csökkenni.

Azzal védik a fakivágás tényét, hogy szerintük a kivágni tervezett, tájidegen faállomány túlnyomó többsége 6 centi törzsátmérő alatti. Azt ígérik még, hogy környezetbarát módon 42 fa gyökérzetét speciális gyökérvédelemmel óvják meg.

"A kivágni tervezett fák pótlására őshonos fafajtákat telepítenek. A pótlások mellett 3000 négyzetméter erdőtelepítésre is sor kerül" - írják. Bár ez a helyet szerető és ismerő embereknek sovány vígasz, hiszen egy telepített erdő nem ér fel egy természetes erdővel, se egy ültetett fa egy már kifejlett, 50-100 éves egyeddel. 

Mint arról korábban beszámoltunk, a Szentendre-Budapest közötti kerékpárút már hosszabb ideje vár az építésre. Ez a szakasz az ország egyik legrosszabb állapotú kerékpárútja annak ellenére, hogy nagyon sokan használják. Sokáig a vízbázis védelméről szóló törvény miatt nem tudtak hozzányúlni. Végül idén augusztus végén letették az alapkövét a Budapestet Szentendrével a Duna mellett összekötő kerékpárútnak. Az ígéretek szerint az 5,6 km hosszú kerékpárút jövő augusztusra elkészül.

A tervezés során kérdéses volt, hogy mi legyen a Budakalász térségében, a Duna-parti ártéri erdőben kanyargó festői kerékpárút-szakasszal. A meglévő 2 m szélességű burkolt kerékpárút ugyanis Natura2000 erdőterületen halad, továbbá kis sugarú, nem biztonságos íveket tartalmaz. Mivel a 3 méterre szélesítés bizonytalan volt, egy ideig azzal terveztek, hogy az Eurovelót alternatív nyomvonalon vezetik majd.

A vizsgálata során azonban kiderült, hogy - a környezetvédelmi engedélyezéstől függően - az eredeti, erdőben vezetett nyomvonal megmaradhat, várhatóan az erdei szakaszon is teljesíthetők lesznek a műszaki előírásnak megfelelő paraméterek, írtuk korábbi cikkünkben. A jelek szerint a környezetvédelmi engedélyt megkapta a projekt.