Bezár két vasútvonalat a MÁV-Start?

2018.11.19. 12:22
Egy nemrég megjelent közbeszerzési felhívásban a MÁV-Start a Nyíregyháza-Nyírbátor és Mátészalka-Csenger vasútvonal buszos pótlására keres alvállalkozót. A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint hiba lenne bezárni a vonalakat. A MÁV később reagál.

A MÁV-csoport honlapjára feltöltött közbeszerzési felhívás szerint a Nyíregyháza-Nyírbátor és Mátészalka-Csenger vasútvonalak buszos pótlására keres alvállalkozót a MÁV-Start. Ennek eredményeként az érintett vonalakon december 9-től megszűnne a vonatközlekedés, helyette a vasúttársaság megbízásából egy autóbuszos vállalkozó szállítaná az utasokat.

A Közlekedő Tömeg Egyesület közleménye szerint a vonalbezárás ezúttal nem kormányzati elhatározás eredménye, hanem a MÁV-Start vezérigazgatójának, Csépke Andrásnak az elképzelése. Az egyesület szerint bezárások helyett sokkal versenyképesebb szolgáltatást kellene biztosítani a vasútvonalakon, hogy minél több utas használja őket.

A két vasútvonal megszüntetésével a MÁV-Start évente 35 millió forintot tudna megspórolni, ami elenyésző összeg a cég 250 milliárd forint körüli éves költségvetéshez képest. Ám ez a vasúti pálya tulajdonosánál, a MÁV Zrt.-nél nagyjából 100 millió forint bevételkiesést eredményezne, mivel a MÁV-Start nem fizetne többé saját anyacégének a vasútvonal használatáért. Így a vonalak bezárása nem hogy megtakarítást, hanem akár évi 65 millió forint többletköltséget jelentene az adófizetők számára, állítja az egyesület.

A Közlekedő Tömeg Egyesület úgy véli, a vasúti közlekedés akkor kerülne a lehető legkevesebb adóforintba, ha a lehető legjobb szolgáltatást nyújtanák a vasútvonalak, így minél több fizető utas használná azokat. Különösen igaz ez olyan mellékvonalak esetén, ahol ma csak napi néhány vonat közlekedik, versenyképtelen menetidővel.

Az érintett vasútvonalakon naponta jelenleg csak 2-4 járatpár közlekedik, melyek több szakaszon is csak 20-30 km/órával tudnak haladni. 1935-ben kevesebb, mint egy óra alatt tették meg a gőzmozdonyok a Nyíregyháza-Nyírbátor távot – ez ma már legalább 68 percbe telik. A 40 éves járművek régóta elavultnak számítanak, kényelmetlenek, és nincs bennük zárt WC. 

A Közlekedő Tömeg Egyesület javaslata szerint legalább kétóránkénti közlekedést kell biztosítani mindkét vasútvonalon, hiszen a vasútvonalak menti településeken több ezer potenciális utas lakik. A pályahibák kijavításával pedig meg kell szüntetni a sebességkorlátozásokat, és vissza kell állítani a vonatok sebességét az eredeti 50-60, vagy ahol lehetséges, 80 km/órára. Ez akár fél órával is gyorsabbá tehetné az utazást, és egy kisebb összegből is megvalósítható lenne.

A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint országszerte új, vagy legalább jó állapotú használt motorvonatok beszerzésére is szükség van. Az egyesület úgy tudja, Csépke András vezérigazgató számos további vonalbezárást tervez. Békéscsaba, Komárom, Miskolc, Pápa, Pécs, Székesfehérvár, Szolnok és Zalaegerszeg térségében további mellékvonalakon szűnhet meg a vasúti forgalom. Ez annak fényében is különös, hogy a most terítékre került, 2009-ben bezárt Mátészalka-Csenger vasútvonal mellett egy sor további mellékvonal újranyitását is az a Fónagy János érte el 2010-ben, aki ma menetrendi összehangolásokért felelős kormánybiztosként dolgozik. 

Megkerestük az ügyben a MÁV-ot, ahol későbbre ígértek tájékoztatást. Úgy tudni, egyelőre még nem született döntés minisztériumi szinten a két meghirdetett vonalpótlásról.