Hogy mennyire kreatívak, szemet gyönyörködtetők, netán elgondolkodtatók az üzletek kirakatai, az nagyban hozzátesz ahhoz, hogyan érezzük magunkat egy városban. Budapestnek nem kell szégyenkeznie ez ügyben, hiszen mindig voltak és lesznek is olyan cégek idehaza, amelyek kirakataikkal megszépítik az utcaképet. Három érdekes példát hoztunk most.

Az üzletkirakatok legfontosabb célja, hogy megállítsanak, bemutassák a járókelőknek, hogy az adott boltban éppen mit lehet most kapni, és melyek a legérdekesebb áruk, továbbá hogy felkeltsék ezek iránt a vágyat, és bevonzzák az üzletbe a potenciális vásárlót. 

Az üzletkirakatok legfontosabb célja, hogy megállítsanak, bemutassák a járókelőknek, hogy az adott boltban éppen mit lehet most kapni, és melyek a legérdekesebb áruk, továbbá hogy felkeltsék ezek iránt a vágyat, és bevonzzák az üzletbe a potenciális vásárlót. 

De a puszta kereskedelmi indíttatás mellett egy kirakat lehet jóval több is: a vágy mellett ébreszthet érzéseket, lehet egészen újszerű és művészi, a vizuális kultúra része. Ebben a legjobbak persze a nemzetközi luxusmárkák, hiszen egyrészt ők fordítják a legtöbb pénzt erre a retailszektorban, másrészt nem titkolt céljuk, hogy egyedit, karaktereset, netán meghökkentőt alkossanak szezonról szezonra. A legnagyobb büdzsé természetesen a globálisan legfontosabb üzleteknek jut a világvárosokban, de azért idehaza is rá lehetett csodálkozni az Andrássy úton egy-egy korábbi MaxMara-, Moncler- vagy Louis Vuitton-kirakatra. Ne felejtsük el továbbá megemlíteni az olyan úttörőket, mint a magyar Edinas paper, akik csodás papírdekorációikkal teszik szebbé a budapesti – és immár a külföldi – üzletek portáljait. Persze teljesen más regiszter az, amit, mondjuk, a karácsonyi időszakban a londoni Selfridges vagy Fortnum & Mason, netán a berlini KaDeWe (Kaufhaus des Westens) bemutat. De nálunk is voltak azért érdekességek a rég- és a közelmúltban is.

Parfümillatban fürdött az Andrássy út

Budapest valaha volt legfényűzőbb áruháza kétségkívül az Andrássy úti Il Bacio di Stile, amely 2015-ben, mindössze kétévnyi működés után zárta be kapuit. A világ legprominensebb luxusmárkáit forgalmazó multibrand áruház nem spórolt a marketingen: reklámkampányaiban világhírű modellek szerepeltek híres fotósok lencséjén keresztül, és a kirakatok is mindig roppant kreatívak és fényűzőek voltak. A vezetés a londoni Millington Associatest bízta meg a kreatív koncepciók kitalálásával és megvalósításával, akik a legnagyobb luxusmárkáknak is dolgoznak: a Harrods, a Dior, a Chanel, az Hermès és a Fendi is volt már ügyfelük. 

Ami azonban a budapesti kirakatot páratlanná tette, hogy ha az ember csak maga elé meredve haladt is el az utcán, akkor is tudta, hol jár éppen. A kirakatok alól, a szellőzőnyílásokon át az „Il Bacio” saját, meglehetősen édeskés illatát párologtatták a szabadba. A két érzékszervre is ható élmény nagyon hiányzik napjainkban a magyar luxusutcáról.

Mesevilág a Váci utcában

A város egyik legszebb kirakata mindig az 1904-ben nyitott Philanthiáé, a világ egyik legrégibb, ma is működő, szecessziós stílusú virágüzletéé, ahol egyébként Zita királyné csokrát is kötötték az utolsó magyar koronázásra. Az üzlet a közelmúltban pár hónapra bezárt, de azóta ismét várják a virágokért és a dekorációs csecsebecsékért betérőket. Az első kirakatuk az újranyitás óta ugyan nem a megszokott stílusban készült, de a mesterséges angolkertbe helyezett hatalmas, antik Louis Vuitton utazóláda miatt is érdemes arrafelé kanyarodni – hiszen egy ilyen archív darabot maximum Párizsban láthatunk. 

Az üzletportál általában arról nevezetes, hogy évszakonként különböző fantáziavilágot telepítettek oda tündérekkel, egyéb lényekkel és plüssállatokkal, melyek némelyike olykor még mozgott is. Gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt élvezetes mesevilág az ilyesmi.

A kirakat, amely miatt ma a hatóság is kiszállna

A szintén a Váci utcában, a 7. szám alatt működő egykori, HÁEN elnevezésű üzlet alapítója, Horváth Nándor (az üzlet neve az ő monogramja kiejtve) érdekes reklámeszközt talált ki – feltehetően a Nébihnek ma ettől leesne az álla. A döntően partiszervizben utazó, hidegtálakat készítő vállalkozás úgy oldotta meg a promóciót, hogy kiszállítás előtt a kész hidegtálakat rövid időre kitették a kirakatba, hogy a járókelők gyönyörködhessenek bennük. A nagy rezsi azonban 1931-re tönkretette a vállalkozást, a rá következő évben pedig a tulajdonos is elhunyt. A korabeli újságírók szerint a bánatba halt bele.

Címkék