Nem mostanában volt, de mivel kezembe kerültek a koncert fotói, gondoltam, mesélek róla.
Először is a helyszín: O2 aréna kint Greenwichben. Nos, a hely egy város a városban. Van ugyanis maga a stadion, amiből kívülről csak a fura, leginkább sátortetőre emlékeztető valami látszik, de igazából ez nem csak maga a stadion. A tulajdonképpeni stadion körül ugyanis mindenféle egyéb létesítmények vannak: rengeteg és mindenfajta kajálda, üzletek, mozi mindez sétányszerűen elrendezve a stadion körül. Inkább az volt az érzésem, mintha egy hatalmas bevásárlóközpontba csöppentem volna, amikor megérkeztem. Aztán, ha az ember átverekedte magát az üzleteken és mindenféle kaja helyeken, akkor következtek a biztonságiak, akik igen alaposan áttúrták mindenki táskáját (szóvá sem tették a fényképezőgépemet), illetve azzal a bizonyos ketyerével, amivel a reptereken is leellenőrzik az embert, megnézték magát a belépnivágyót is, hogy nem cipel-e magával valami oda nem illőt. De ugyanígy elvették a kaját és az összes innivalót is, merthogy azokat sem lehetett bevinni.
Ezek után végre megérkeztem a stadion előcsarnokába, ahol ismételten mindenféle enni, innivalót kínáló helyek voltak. Vettem magamnak csillagászati áron egy félliteres colát (akciósan a Sainsburyben kettő darab két literes colát veszek ennyiért...), aminek a tetejét elvették. Megkérdeztem, hogy nem kaphatnám vissza? Nem akartam egyszerre meginni és gondoltam, azért csak jobb lenne lezárva. Nem, volt a válasz, merthogy néhány éve valami barom a kiürült és kupakkal lezárt palackkal megdobta David Bowie-t és csaknem kiverte a szemét. Azóta az ember vehet magának palackos üdítőt, csak elveszik a kupakját. OK...
Ezek után megkerestem a helyemet. Három igen méretes helyi mellé szólt a jegyem. Kicsit "csodálkoztam", hogy elférnek a három helyen ilyen szélességgel, de hát...
A nézőtér meglehetősen foghíjas volt még ekkor. Egy DJ el kezdett valami rémséges zenét játszani. Láthatóan senkinek nem tetszett, amit művelt, szóval leginkább magát szórakoztatta. Én mindig azt hittem, hogy a DJ-nek az a feladata, hogy felhangolja a közönséget a tényleges előadásra. Két ismert számot lejátszott, a nézők vevők is voltak rá, néhányan lent, a színpad mellett rögtön táncraperdültek, de aztán a DJ visszatért a rémséges dobzenére, mire a nézők is abbahagyták a táncot és inkább egymással társalogtak. Szóval a DJ remekül elszórakoztatta magát, miközben szép lassan érkeztek a nézők. Szerencsére az előttem lévő sorokba senki nem jött (szerintem ez a néhány hely maradt csak szabadon az egész épületben), így tökéletes volt a rálátásom mindenre. A DJ valószínűleg akkor lopta be magát leginkább a nézők szívébe, amikor sejtelmesen beledörmögte a mikrofonba: The Queen is in the building (A királynő - merthogy csak szimplán így hívják őt itt - már az épületben van). Na, erre mindjárt volt ováció és még több néző foglalta el a helyét. Aztán jött egy csajszi a színpadra és integetett a jóembernek, hogy hagyja abba, amit művel. Erre ő csak tovább nyomta a rémséges zenéjét, majd miután másodszor is szólt a csajszi neki, hogy húzzon már, akkor végre elköszönt. Kihurcolták a motyóját, aztán elsötétült minden néhány percre.
És akkor háromnegyed kilenckor feldübörgött az Iconic szám. Egy hatalmas kivetítőn mindenféle képeket vágtak be Madonnáról, majd a kivetítő elsötétült és szépen lefeküdt a színpadra. Mint kiderült a kivető gyakorlatilag a színpad padlózatának része. Később is vagy szimplán a színpad padlójaként használták vagy ismét felemelkedett, hogy kivetítőként funkcionáljon.
Miután a kivetítő "lefeküdt", megjelentek a leginkább japán harcosokhoz hasonló kosztümöt viselő táncosok kezükben alabárdszerű valamivel miközben néhányan betoltak egy pódiumot. Erre ereszkedett alá aztán Madonna a ketrecben.
Madonna érkezése a színpadra.
Mindjárt az elején Madonna bemutatott egy bravúrt, fejjel lefelé ugyanis fellógatták az egyik keresztben tartott alabárdra, és miközben így cipelték, énekelt. Aztán persze leszedték és táncolt a táncosokkal egy jót, majd folytatta a táncot a következő számban is. Aztán egy kis szusszanásnyi idő következett, egy szál gitárral állt a kifutó közepén és elénekelte a felturbósított Burning Up-ot. Utána egy kicsit eltüntették őt, hogy átöltözzön.
Burning Up a kifutó közepén
Amíg ruhacsere megtörtént, az egyik táncos szórakoztatta a közönséget. Elképesztően táncolt egy fehér selyemkendővel. A kifutó széleire ventilátorokat tettek és ezek szele tartotta a levegőben a selyemkendőt, amit aztán a srác elkapott tánc közben, forgatta, tekergette és ettől az egész tánca igen különlegessé sikeredett.
Aztán persze visszatért Madonna a színpadra, hogy egy kicsit mérsékeltebb táncos blokkot mutasson be. Általánosságban elmondható, hogy sokkal kevesebbet táncol, mint korábban. Azért 57 éves! Csodákra képes, de azért már neki is valószínűleg sok lenne, ha végigugrálná az egész műsort. Sokszor leült és úgy énekelt, vagy gitározott. Míg néhány éve a gitározás abból állt, hogy néhány akkordot pengetett kísérőként, addig mostanság már rendesen eljátszott egy-egy számot, szóval határozottan fejlődik ezen a téren.
A színpad és a kifutó
Persze azért a táncos mivoltát is megmutatta és a Like a Virgint szólóban énekelte és táncolta végig. Ezt követően ismét eltüntették ruhacserére. Ekkor rézsút felemelték a hatalmas kivetítőt, amin lángok jelentek meg. Ugyanaz a táncos, aki korábban a selyemkendővel táncolt, most ezen a kivetítőn táncolt. Ahogy csúszott lefelé, úgy követték a lángok. Nagyon látványos volt!
Aztán a kifutó végén megjelent Madonna a hosszú palástban, fején a kapucnival, mögötte a két japán táncosnővel. Amikor volt az az emlékezetes esése, akkor tényleg bevonult a színpadra, most inkább menetelt: határozottan, mint aki nem ismer megalkuvást, mint aki fittyet hány mindenre és mindenkire. Felmasírozott a lépcsőn, aztán megállt. És szerintem ekkor az egész O2 visszatartotta a lélegzetét. A két japán táncosnő megfogta a palást végét és meghúzták... Szép, simán, elegánsan lecsúszott Madonnáról, mire az egész stadion ovációban tört ki. Ezt követően spanyolos változatban következett a La Isla Bonita, majd megint eltüntették.
A következő blokkban kicsit spanyolosra vették a figurát és az első, második lemezén megjelent számaikból csináltak egy egyveleget. Kellőképpen felturbózták a számokat (sokszor szinte csak a szövegről lehetett felismerni őket), amitől persze sokkal, de sokkal jobbak lettek. A táncos blokk ismét egy leülős gitározós számmal végződött. Előtte persze beszélt az AIDS-ről, merthogy aznap volt az AIDS világnapja. Aztán következett gitáros változatban a Like a Prayer. Nekem ez a szám nem igazán tartozik a kedvenceim közé, de ezen az estén elképesztően jól szólt. Madonna és a gitárosával kettesben játszotta a számot zenekar nélkül és gyakorlatilag az egész stadion együtt énekelt Madonnával. Nagyon jól szólt!
Aztán megint eltűnt egy kis időre és ezúttal valami elképesztő dolgot mutattak be a táncosok - már ha lehet fokozni azt, amit eddig is műveltek. Hét hajlékony pózna jelent meg a színpadon, aminek a tetejére egy-egy táncos mászott fel. Aztán elkezdték a póznát mozgatni, ami ennek következtében az elképesztő módon kilengett. A táncosok szinte érintették a színpadot vagy a közönség feje búbját, ahogy kilengtek. Iszonyatosan látványos volt a dolog. Aztán egyik alkalommal a két párhuzamosan álló pózna tetején lévő táncos az egyik kilengésüknél felkapták a harmadik táncost, majd vele együtt lengtek vissza álló helyzetben, majd a másik oldalra lengésnél letették a srácot. Igazából nehéz leírni a látványt, de valami hihetetlen volt!
A szám végére megjelent Madonna is és ismét egy táncos blokk következett, aminek során a Material Girl alkalmával esküvői fátyollal és esküvői csokorral a kezében masírozott végig a kifutón. A szám végén pihenésképpen eldiskurált a közönséggel, miszerint kidobja közéjük a csokrot és akihez kerül, ahhoz a szerencséshez hozzámegy feleségül. Csokor repült és egy srác szerencsésen elkapta. Madonna elkezdett beszélgetni vele, de mint kiderült, a srác nem brit volt, mi több angolul se nagyon jól tudott, szóval Madonna jól elviccelődött vele és a végén közölte, hogy nem megy hozzá.
Ezután a kifutó közepe felemelkedett, Madonna egy szál gitárral leült a szélére és egy Edith Piaf számot (igen!) énekelt el saját magát kísérve a gitáron.
Természetesen a koncert táncos számmal ért véget. Ilyenkor mindig felinvitálnak egy helyi hírességet a számhoz, aki aztán együtt táncol Madonnával és a táncosokkal. Ezen az estén Graham Norton volt a kiválasztott. Ő egy helyi beszélgetős műsort vezet. Egyszer-kétszer én is láttam már (általában akkor nézem, ha olyan vendégei vannak, akiket én is szeretek, pl. Madonna is volt már nála). Nem egy nagy durranás az ürge, a humora egy kissé erőltetett és néha elég gusztustalan, de láttam már olyan interjút is, ami nagyon szuperre sikeredett. Szóval ő volt a kiválasztott. Meglepően jól táncolta végig a számot.
Ezután a hatalmas kijelzőn megjelent a Bye Bitches felirat, de azért még egy szám erejéig visszatért Madonna. A Holiday volt a ráadás ismét egy őrült kavalkádos táncos feldolgozásban.
És aztán vége volt. Két és fél órás volt a koncert, de nem tűnt ilyen hosszúnak. Mint mondtam, Madonna zseniális volt, de azért nem szabad megfeledkezni a táncosairól, a látványtervezőről, aki kitalálta ezt a póznás csodát, a koreográfusról, aki megkreálta a táncos jeleneteket és persze a zenészekről. A gitáros már évek óta Madonnával van, mi több ő tanítja gitározni őt. A háttérénekesek egyike a kezdetektől Madonnával van. Régebben táncolt vele, de egy ideje már nem teszi ezt meg. Viszont a hangja ugyanolyan szuper. Nem mellékesen Madonna hangja is sokat fejlődött. Igen, tudom, most erre lehet mondani, hogy felerősítik a technikusok. De nem csak az erősségéről beszélek, hanem sokkal iskolázottabb, sokkal többre képes vele, mint néhány évvel ezelőtt.
Az egyetlen bánatom az volt, hogy a kedvenc számomat (Ghosttown) nem játszotta...