Eddig úgy tűnt, a digitális piacok működésére vonatkozó jogszabály, illetve a bizottsági nyomás hatására nagyobb teret kapnak a zenestreaming-platformok üzemeltetői az Apple területén belül, aztán jött az cégóriás válasza.

A Spotify alkalmazásában továbbra sem lehet előfizetni a prémium csomagra az IOS rendszeren belül. Az Apple ugyanis az új, digitális piacokról szóló uniós jogszabály márciusi bevezetése után is feltételekhez köti ezt. A Digital Markets Act (DMA) értelmében a Apple-lel régóta harcoló Spotify már hetek óta jóváhagyásra küldte iOS-es alkalmazásának új verzióját, ami tartalmazza az európai felhasználóknak az előfizetési árakat, és a Spotify weboldalára vezető linkeket – számolt be róla a HWSW. A DMA alapján az Apple-nek engedélyeznie kell a zenei streaming alkalmazásoknak, hogy külső fizetési rendszereket használhassanak.

Ám az Apple elutasította a Spotify frissített verzióját, mivel szerinte nem felel meg azoknak a követelményeknek, amelyek lehetővé teszik a külső webhelyekre mutató hivatkozásokat.

Spotify szerint az alkalmazás frissített verziója „minimum olyan részleteket tartalmaz, amelyek összhangban vannak az Európai Bizottság döntésével” – olvasható a Telefonguru cikkében. Az Apple korlátozására reagálva a zenei platform az X-en „az Apple továbbra is sérti az európai törvényeket” címmel osztott meg egy bejegyzést.

Ugyanis az Apple létrehozott egy zenei streaming szolgáltatásokra vonatkozó jogosultságot az Európai Gazdasági Térség szereplői számára. Így ahhoz, hogy külső hivatkozásokat lehessen elhelyezni egy zenei streamingszolgáltató alkalmazásában, a fejlesztőnek el kell fogadnia egy Music Streaming Services Entitlement (EEA) nevű szabályt. Az Apple szerint, ha a svéd cég elfogadja ezt, és ismét beküldi a frissítést, akkor át fog menni a jóváhagyáson. Bár tény, amikor a Spotify március 5-én elküldte a frissítési szándékát, az Apple új jogosultságrendszere még hírből sem létezett.

A jogosultsággal azonban a zenei alkalmazások fejlesztőinek bele kell egyezniük, hogy 27 százalékos jutalékot fizetnek az Apple-nek az alternatív vásárlások után.

Ez kicsit alacsonyabb, mint az App Store közvetlen fizetésénél történő 30 százalékos díj, de ugyanúgy az Apple markába kerül a jutalék. Érthető módon a Spotify-nak ez nem egy jó ajánlat. Tehát az Apple új korlátozása értelmében, ha egy streaming szolgáltatás elhelyez egy linket az alkalmazásában, amire a felhasználó előfizet, akkor 27 százalékos jutalékot kell fizetnie az Apple-nek.

Az Apple ökoszisztéma alatt élő streaming felületnek nem ez az első próbálkozása, hogy az előfizetés lehetőségét elérje iOS-en. A jogszabályt követően ki akartak adni egy olyan frissítést, amely engedte volna az alkalmazásban történő közvetlen előfizetést, de ez a terv sem ment át az Apple szűrőjén.

Ha nem akar lemaradni a legfrissebb cikkekről, vagy szívesen hozzászólna a posztokhoz, akkor kövesse a MediaFuture Facebook és LinkedIn oldalát is.

(Borítókép: Scott Olson / NurPhoto / Getty Images)

Címkék