Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Nagykovácsi blog. Határtalanul, de a határokon belül maradva. Kibeszélő.

Zord idők

Két perc az élet

Nagykovácsi úthálózatának legveszélyesebb pontjai 1. – A 11104-es jelű Nagykovácsi út, avagy A Nagykovácsi Túlélő-show 3,8 km-es útszakasza

2023. január 27. - zord íjász

Felkavaró tartalom! A poszt szigorúan 18 éven felülieknek szól!

1104-es_nagykova_csi_u_t.jpg

Mottó 1.: Vittem az egyik gyerekemet az óvodába az autóval, és minden bajom volt önmagammal, a színházzal, a munkával. Ideges voltam, feszült, és ahogy vezettem, egyfolytában szidtam mindent és mindenkit a forgalomban, a várost, a kátyúkat, ahogyan az emberek vezetnek, ahogyan áthágják a szabályokat. A gyerek meg se mukkant a hátsó ülésen, aztán amikor kis szünetet tartottam az ingerült monológban, hirtelen megszólalt: Apu, miért engeded meg, hogy mások is használják az utadat?! (Rudolf Péter színművész-rendező egyik csodálatos "gyerekszáj" anekdotája – azt hiszem – Kepes András egykori Desszert, de lehet, hogy Vámos Miklós Lehetetlen c. műsorában, amikor még létezett jó minőségű televíziós kulturális-szórakoztatás. A körítés csak tartalmi, de a gyerek kérdését illetően szó szerinti idézet, nagy klasszikus a családunkban, megragadt)

Mottó 2.: Nagy, erős és magasépítésű autót kell venni. SUV-ot. Vagy ha nem azt, akkor legalább valami kemény gépet. Nagy vasat. Ez az egyetlen megoldás. Első a biztonság, és szerintem egy ilyen autó tudja a legjobban megóvni a családodat, ha beüt a baj. (egyik közeli ismerősöm szavai, amikor a nagykovácsi közlekedés került szóba egy szomszéd-összefogást erősítő összejövetelen 2005 környékén.)

Mottó 3.: "Én ezt nem értem. Miért hívják a Nagykovácsi utat halálútnak? Én 10 éve közlekedek rajta, és még nem haltam meg. :-))) "(egy felhasználó kommentje, a Nagykovácsi Honlap Fórumának Autózz! topikjából, 2006-ban)

Mottó 4.: "Ami a helyi közlekedési morált illeti, úgy tűnik, hogy sajnos Budapestről többségében a salakanyag költözött ide." (alig 24 órával ezelőtt, egy helyi vendégségben hallottam, amikor szóba került a Nagykovácsi út)

Mottó 5.: "...Az Országos Közutak 2016. évre vonatkozó keresztmetszeti forgalmi adatait vizsgálva, a 11104-es bekötőút (Nagykovácsi és a körforgalom közötti szakaszának) átlagos napi keresztmetszeti forgalma (ÁNF) 9628 Egységjármű/nap volt. (1. ábra), melyből a személy- és kis tehergépkocsi forgalom 8062 jármű/nap, a tehergépkocsi forgalom pedig 289 jármű/nap értéket tett ki. A mértékadó óra forgalom (MOF) 963 E/ó csúcsórai értéket jelent. A Közutak Tervezési Szabályzata (KTSZ) szerint az erre az útszakaszra vonatkozó megfelelő szolgáltatási szinthez tartozó kétirányú forgalomnagyság 1200 E/ó, míg az eltűrhető szinthez tartozó 1700 E/ó, melyből következik, hogy az útszakasz még 20 %-os kapacitástartalékkal rendelkezik...Az országos motorizációs szint 325 személygépkocsi/1000 lakos, míg Nagykovácsiban 373 személygépkocsi jut 1000 lakosra. " (részletek a FŐMTERV 2017-es, Nagykovácsi belterületi úthálózatának forgalomtechnikai felülvizsgálata c. dokumentumából, forrás: nagykovacsi.hu)

Ennek a posztsorozatnak az elindítását is évek óta halogatom, görgetem magam előtt, de immár elodázhatatlan. Az utóbbi 10 nap eseményei világossá tették, hogy már rég bele kellett volna fognom. Részben és elsősorban család-és önvédelemből, és helyi bloggerként egyben civil közszolgálati kötelességből. Meglehetősen szerény eszközeim vannak bármiféle pozitív változás / figyelemfelhívás kicsikarásához, de megteszem azt, amit tudok, és én ennyit tehetek. Annak idején, a helyi alternatív média zászlóshajóján, a 2010 és 2014 között működő nagykovacsi.net Civil Közösségi Hírportál Fórumán már újraindítottam egy idevágó topikot, és lényegében azóta is csak gyűjtöm hozzá a háttéranyagot, mostanra könyvet is írhatnék belőle. Magyarán szólva, most vágok neki harmadszor a témának, 17 éven belül.

Mert sajnos a téma a nagykovácsi utakon, a nagykovácsi utcákon hever. Üvegszilánkok, kiszakadt műanyagok és deformálódott fémroncsok között.

És olykor vérben, fekete zsákban, gyászban. Isten óvjon ettől minden jó embert, és Isten nyugosztalja azokat, akik az elmúlt évtizedekben baleset vagy mások felelőtlenségének, bűnének áldozatául estek...bárhol.

11104

Nagykovácsi, ahogy az tudott, és ahogy azt már milliószor leírtam, egy zsákfalu.

Ez tehát azt jelenti, hogy az erdei sétálóutakat / a biciklizhető kirándulóutakat és az elvileg csak az erdészet járművei által használható szélesebb erdei utakat leszámítva mindössze egyetlen gépjárműforgalomra tervezett út köti össze a külvilággal. Ez a külvilág – tényleges értelemben, mert akad közben egy másik falu, Nagykovácsi egykori, szerény méretű önmaga – jelen esetben a bűnös várost, Budapestet jelenti.

A Nagykovácsit és Budapestet összekötő egyetlen közlekedési folyosó, a 2x1 sávos, 11104-es jelű út. Amit én vizsgálok, az a Budapest / Adyligettől, a főváros határát jelző táblától indul és a Nagykovácsi határát jelző tábláig tart.

A vizsgált út mindössze 3,8 km hosszú és 3 perc 38 másodperc autóval, ha betartod a szabályokat. 

Nulla, semmi.

Vagyis távolságban és időben is szinte nulla, semmi, és Nagykovácsiban mégis minden. És ahhoz képest, hogy az út mekkora egy semmi, rendkívül szomorú karriert futott be.

Személygépkocsi, motor, busz, teherautó...minden ezen az egy úton jön be a faluba, és ezen megy ki.

Reggeli és délutáni csúcsidőben ez olykor komoly forgalmi dugókat eredményez (évszaktól is függ), ahogy az is, ha ezen az úton valamilyen komoly baleset történik. Ilyenkor teljes forgalomzár léphet érvénybe, több kilométeres kocsitorlódást kialakítva mindkét irányban, lassú áthaladást, nagy késéseket. Extrém esetben a baj hatványozottan jelentkezik: amikor 2014. december 1.-én lecsapott a jégkatasztrófa az országra, Nagykovácsi azonnal a hírek élvonalába került azzal, hogy 100 évet zuhant vissza az időben, jelentős részben azért, mert az egyetlen autós összeköttetése hosszú időre ellehetetlenült (közlekedés, víz, gáz, áramellátás, kommunikáció, minden összeomlott a faluban, három fejezetben dolgoztam fel, 1., 2., 3. ). De más esetben akár a falu hasznára is lehet, hogy csak egy bekötőútja van. 2020-ban a falu szintén az összes hírműsor kedvence lett: A Kiszelné Mohos Katalin teljes karantén alá vonta a települést, és az itt élők kivételével senki sem léphette át a falu határát: ezt az intézkedést – az autózás vonatkozásában –  is a 11104-es út kizárólagossága tette lehetővé, betarthatóvá és ellenőrizhetővé.

Vaddisznótól a mókusig, őztől a sünig, rókától a vércséig mindenféle boldogtalan állat keresztezheti az utunkat, mert mezők, erdők, fasorok szegélyezik az utat, de legnagyobb veszélyt a közlekedőkre a vadbarmok jelentik, ám nekik semmi közük az állatokhoz.

Amióta átadták a Nagykovácsit Remeteszőlőssel és Adyligettel összekötő bicikliutat, kicsit kevesebb bátor ember használja kerékpározásra a 11104-est, de azért előfordulnak még most is, ami számomra kissé érthetetlen vakmerőség, de az adrenalinfüggőségnek is megvan a maga vonzereje, ők tudják, mit cselekszenek.

A falu tényleges határát jelző táblát elérve a 11104-es út átlényegül a Kossuth Lajos utcává. Ez Nagykovácsi főutcája. De ahogy majd látható lesz a későbbi posztokban ez a névváltozás nem indít, és nem indított el soha forradalmi változást pl. a közlekedési morál javításának terén.

Ide tartozik, hogy Nagykovácsi mellett (szó szerint is) van egy másik, fentebb említett település: Remeteszőlős. Természetesen ezt a települést is a 11104-es út köti össze Budapesttel. Egészen 2002-ig Remeteszőlős nem volt önálló település (fiókban várakozó, tanulságos építéstörténeti fejezet), hanem a Nagykovácsi Önkormányzat közigazgatási területéhez tartozott, a falu szerves részeként. Az 11104-es út afféle artériaként fűzi fel, köti össze és ugyanakkor ketté is vágja a Nagykovácsi közigazgatási területéhez és a Remeteszőlőshöz tartozó településrészeket / építési övezeteket.

Ennek a helyzetnek – egy út, két település – kulcsszerep jutott a tárgyalt útszakasz sorsában.

A 11104-es út tehát nem csak Nagykovácsi útja, hanem egyben Remetszőlősé is, de a köznyelvben is Nagykovácsi útként emlegetik. Ez a megnevezés a történelmi tradíció és a két település közötti különbségek, vagyis a Nagykovácsi javára billenő népességszám / gazdasági helyzet / jelentőség okán is helytálló, én pedig helyi bloggerként értelemszerűen Nagykovácsi egyik útjának tekintem, így a tárgyalt útszakaszt is egy hozzánk tartozó pontként határozom meg, ezért került fel a listára. (Bár az igaz, hogy Remeteszőlős szinte országelső az ingatlan-négyzetméterárak tekintetében, immár Nagykovácsit is megelőzve: 1,2 millió Ft-ba került egy négyzetméter...ha a jelenlegi legdrágábbat nézzük, ami gazdát cserélt.)

A lokálpatrióta, önkényes kisajátításom ellenére persze Remeteszőlősnek is húsba, fémbe vágó problémája a 11104-es út.

Az utolsó, és egyben talán a legfontosabb tény azonban az, hogy a 11104-es út (és Nagykovácsiban, a falun belüli folytatása, vagyis a falu főutcája, a Kossuth Lajos utca is!) a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-hez, egyszerűbb nevén a Magyar Közúthoz tartozik: technikai értelemben sem Nagykovácsinak, sem Remeteszőlősnek nincs semmi köze hozzá.

Az út kezelése, javítása és mindennemű karbantartása vagy a cég kizárólagos joga és felelőssége, tehát vagy az ő végzi el, vagy az ő engedélyével történik (a Nagykovácsin belüli csúszásmentesítési, hóeltakarítási stb. feladatok nem, ezt az Önkormányzat boltolja le). Bármi gondja, óhaja-sóhaja van az úttal, Nagykovácsi és Remeteszőlős nem sokat tehet. Kérvényezhet, hízeleghet, követelőzhet, fenyegetőzhet, toporzékolhat, pereskedhet, bevetheti a politikai és gazdasági kapcsolati hálóját, hogy érvényt próbáljon szerezni az akaratának, de a labda mindig a Magyar Közútnál van: hogy történik-e valami (új aszfaltozás, zebra felfestése, javítás, kátyúzás, közlekedési lámpa vagy táblakihelyezés, nagyívű fejlesztés stb.) az csak rajta múlik, illetve a jóváhagyásán. Hogy ez az abszurd viszony  mennyiféle bonyodalom, adminisztratív hercehurca, bürokratikus műbalhé és kínos vergődés forrása volt az elmúlt évtizedekben, azt majd talán egy Röhejes Idők című blogban fogom külön feldolgozni, de már eddig is több posztban előjött, például a falu emblematikus gesztenyefasorának bemutatásánál is.

Útból halálút

Ez a posztsorozat Nagykovácsi úthálózatának legneuralgikusabb és legveszélyesebb pontjait veszi lajstromba (nem csak a Nagykovácsi úton, hanem majd a falu konkrét határán belül is természetesen), ezért joggal vetődhet fel az olvasóban az a kérdés, hogy mit keres itt egy egész út, egy egész útszakasz. 

Egy útnak – bármely útnak a világ bármely részén – minden egyes pontja lehet veszélyes, hiszen bármelyik méterén történhet baleset. A Nagykovácsi út, avagy a 11104-es jelű út azonban ebből a szempontból nem hétköznapi eset. A Nagykovácsi útnak megvannak a jól meghatározható fókuszpontjai, amelyekre hibátlanul illik a veszélyes jelző, és mindegyiket be is fogom mutatni (készen vannak, megírtam mindet).

De. Mindig van egy de.

Amiért a Nagykovácsi útnak a maga teljességében külön posztot szenteltem, mint az egyik legveszélyesebb útszakasz, annak nem csak az az oka, hogy ne egy 35000 szóból álló posztot írjak, belesűrítve minden neuralgikus pontot, amely itt várhat a közlekedőre, hanem az is, mert ez az út – az egész – kiérdemelte ezt a jelzőt. 

A Nagykovácsi utat már 2006-ban is többen halálútnak hívták. Nem azért, mert az országos statisztikában annyira magas számokat produkált volna a halálos balesetek terén – több halálos baleset is történt rajta az elmúlt évtizedekben, már 2003-ban és 2004-ben is –, hanem azért, mert az út hosszához és a rajta közlekedő gépjárművek számához képest sokkal több baleset történt rajta, mint amennyi "elfogadható" (egy baleset sem elfogadható) statisztikai értelemben.

Kizárólag az Isteni gondviselésnek, a Vakszerencsének, a Sors kegyének... és kisebb részben a modern autók törésállóságának, aktív és passzív utasvédelmi rendszereinek köszönhető, hogy a Nagykovácsi út nem került sokkal sűrűbben a címlapokra súlyos sérüléssel járó vagy halálos balesetek bekövetkezése miatt. 

Ez most is így van.

A két falu térségében uralkodó, a közbeszédben sokszor hangoztatott, egészen elképesztően primitív, erőszakos, bunkó, suttyó közlekedési morál az út egészére kifejti a hatását. Az a tény, hogy az úton belül találhatóak jól megnevezhető, lehatárolható veszélyes szakaszok, pusztán csak az adott szakaszok kockázati tényezőjét jellemzi, de nem csökkenti az egész útra érvényes igazságot: ez egy veszélyes út.

Nagykovácsiban a falun belül is levillognak, rád dudálnak és lekurvanyáznak az újgazdag plasztikföldművesek, amennyiben a szabályokat betartva 50 km/h-val, illetve valahol kevesebbel, a megengedett sebességgel mész. Ha valamiért nem akarsz relatív gyorshajtásban haladni, és még ennél is kevesebbel gurulsz (sűrű köd, hó, jég, latyak, sok gyalogos az úton stb.) akkor a helyzet még rosszabb is lehet, és nem egyszer voltam szemtanúja vagy hallottam hírét az ebből fakadó közlekedési konfliktusnak.

A falun belül is rossz a helyzet tehát a közlekedési morált tekintve, de szerintem a 11104-es út konkrétan a kisebbrendűségi komplexusokkal terhelt /mikropöcsű / baszatlan / túlkompenzáló impotensek versenypályája, akik itt élik ki a frusztrációjukat: ahogy már említettem, egy közepesen korrupt rendőr itt néhány hónap alatt simán, szép summát kaszálna. Folyamatosan van kapás.

Férfiak, nők: ezen a téren megvalósult a teljes egyenlőség. Arrogáns, agresszív, felelőtlen seggfej bárkiből lehet, és mint tudjuk, a teremtés idején véletlenül megborult a seggfejes tégely a Nagy Rendező kezében.

Az autósok többsége persze szabálykövető, de a szabálysértők nagy aránya miatt ez szinte észrevehetetlen. Többsége? Őszintén szólva már ebben sem vagyok annyira biztos. Sokat változott itt a világ, amióta 2018-ban megírtam az Érdemes-e Nagykovácsiba költözni? posztot, és a 11. pontban a söpredék arányát a közlekedésben, ami máshol 10, azt nálunk 30%-ra becsültem. Mostanra lehet, hogy 30 %-nál is jóval több.

Nem hiszem, hogy akadna olyan autós Nagykovácsiban, aki ne lett volna szemtanúja hajmeresztő jeleneteknek ezen az úton. Én még olyan emberrel se találkoztam, aki ne lett volna részese – vészfékezés, gyors kitérő manőver stb. – valamiféle kisebb-nagyobb módon veszélyes, vagy egyenesen életveszélyes közlekedési szituációnak azok miatt, akik azt hiszik, hogy bármit megtehetnek az útjukon, úgy is közlekednek rajta, mintha az övék lenne, csak nem rudolfpéteri módon, tehát nem önirónikusan, nem viccesen és nem intelligensen, hanem veretes, csapatós tapló módjára, sokszor mindenki mást veszélybe sodorva, mert a többi közlekedő puszta létezését is személyes sértésnek veszik.

Ahogy visszajutott hozzám (ez egy falu, itt mindig aktív a zuhanyhíradó) előfordult a balesetek között már mindenféle ok: hirtelen rosszullét, figyelmetlenség, felelőtlenség, abszolút gyorshajtás (a megengedett sebesség jelentős túllépése), relatív gyorshajtás (nem az út-és látási viszonyoknak megfelelően megválasztott sebesség), tiltott előzés, kanyarodási szabályok megsértése, követési távolság be nem tartása, műszaki hiba, defekt, vadgázolás...minden, amit a köznyelvben balesetnek hívnak.

De vajon minden baleset, ami annak látszik? Másképpen fogalmazva: mit neveznek, mit nevezünk balesetnek? Vagy mondhatnám úgy is, hogy mit nevezek én balesetnek? Egyelőre a fiókba rakom ennek a gondolatnak a kifejtését, majd a posztsorozat záróakkordjában kap ez szerepet, ott a helye.

Nem ma kezdődött

Kövér tizenhét (17!) évvel ezelőtt, a Nagykovácsi Önkormányzat honlapján, a viharos történelmű lakossági Fórumon (5. pont a linken) volt egy topik, amely az Autózz! címet kapta. Nem én nyitottam, de aktív tagja voltam, amíg futhatott. Természetesen a helyi közlekedés ügyeinek megtárgyalására szolgált, és a balesetek / közlekedéskultúra képezte a fő csapásirányt.

Mindenki intézkedést, rendőrt, traffipaxot, büntetést, tetteket követelt, "mert az, ami Nagykovácsi úton zajlik, az egyszerűen nem mehet így tovább." 

Ezek után minden ment tovább, a mai napig is, ami az emberi hozzáállást és szabálykövetést illeti.

Az egyik hozzászóló azt az ötletet dobta be, hogy az önkormányzatnak el kéne helyeznie egy valódi, balesetben összetört autóroncsot az út mellett valahol, felaplikálva a roncsot, óriásplakátként funkcionálóan egy állványzatra, intő jelként és figyelmeztetésként.  Az illető minden ezzel kapcsolatos költséget magára vállalt volna, de valamiért végül semmi sem lett a dologból. A dolog valószínűleg kimerült a virtuális ventillálásban. Gyakran ez a vége a hevületnek. De az is lehet, hogy az önkormányzat ellenállásán csorbult ki a jószándékú kés éle, ez sem lenne kivételes eset.

Természetesen a közlekedési anomáliák általános, illetve konkrét ügyekre fókuszáló témái olykor a képviselő-testületi üléseknek is a napirendjére kerültek / kerülnek (erről még lesz szó a későbbi posztokban részletesebben), de tartós javuláshoz nem igazán vezettek az "eső után köpönyeg" intézkedések, vagy az alkalmankénti, de azért intenzív, kampányszerű akciók, pl. a fokozott rendőri jelenlét, és az ideig-óráig hatékonynak bizonyuló ellenőrzések / sebességmérések.

Ezt az intermezzot csak azért említettem meg, hogy világos legyen: ez nem egy mai történet. De óriási hazugság lenne azt állítani, hogy 2006 óta nem változott ezen a téren semmi.

Változott.

A helyzet ugyanis ma sokkal rosszabb, mint 2006-ban.

De miért van ez így?

Autók és emberek

Ennek egyik magyarázata a falu népességnövekedésében található meg.

A rendszerváltás hajnalán, 1990-ben, 3323 bejelentett lakosa volt Nagykovácsinak. Tavaly március 1.-i hivatalos adatok szerint 8891, ami mostanra simán 9000+ bejelentett lakost jelent. A valóságban azonban ez a szám mindig is 10-12000 körül volt a kora tavasztól késő őszig, tehát szezonálisan kiköltöző, illetve a csak hétvégenként kitelepülő hétvégi telkesek miatt. Viszont nem közlekedtek ennyien autóval, mint ma. Az elmúlt 23 évben (1999-ben vettünk itt telket) a beköltözőkkel, betelepülőkkel (velünk) együtt az autók száma is drasztikusan megnövekedett. Nagykovácsiban teljesen hétköznapinak, átlagosnak számít, hogy egy háznál két autó áll a garázsban. Ez a Budapesthez kötött agglomerációs létezés és létfenntartás klasszikus velejárója. A FŐMTERV 2017-es tanulmánya szerint 2000-ben 1733, 2015-ben már 2785 bejelentett autó volt a faluban: ahogy le is írták, Nagykovácsiban kiugróan magas az autók száma 1000 lakosra vetítve. Azóta ez a szám is magasabb.

A Nagykovácsi Önkormányzat már 2007-ben is készíttetett a FŐMTERV-el egy forgalomtechnikai felmérést: ezt hivatalosan 5 évente felül kell vizsgálni a változások függvényében, de a 2012-es felülvizsgálati tanulmányt a képviselő-testület nem fogadta el. Közben azért, 2009-ben végeztek egy forgalomszámlálást. Ez utóbbit is elvileg 5-6 évente megejtik, hogy kitapinthassák, ha valami frissítésre szorul. 

A FŐMTERV 2007-ben ∼30%-nyi tartalékot (értsd: terhelhetőségi tartalékot) látott a Nagykovácsi útban. 2017-ben ez a szám (a poszt 5. mottója) 20 %-ra csökkent. A szakemberek szerint tehát így is volt/van még tartalék a 11104-esben. Éppen 2023 az az év, amikor ezt a legutóbbi tanulmányt is frissítenie kéne az önkormányzatnak.  

Tény, ami tény: a 2007-es és a 2017-es forgalomtechnikai tanulmány sem fújt vészriadót.

A legutóbbi felmérés végkövetkeztetése szerint tehát nagyobb forgalmat, még több autót elbírt az út. Nem vonom kétségbe, hogy a standardok és a számok nyelvén ez igaz lehetett, de már a korábbi felmérés eredményein, 17 évvel ezelőtt is kiakadt a falu civil közössége: a napi tapasztalataik élesen ellentmondtak (és ellentmondanak) a papírok, táblázatok és statisztikák által elbírt valóságnak. Ezt meg lehet érteni, függetlenül attól, hogy személy szerint soha semmiféle módon nem pártoltam, és nem pártolom – sőt, ütöttem mindig –  azt a kétarcú, cinikus, farizeus álszentséget, amelyet oly sok friss betelepülő követ a beköltözése után, amikor hirtelen aggódni kezdenek a falu túlnépesedése miatt...amelynek természetesen ők nem részei. Csak azok növelik a zsúfoltságot és a túlnépesedést, akik utánuk jönnének be Nagykovácsiba, költöznének és telepednének le a faluban.

Ettől még létező az aggodalom, hogy a 11104-es lassan, valamikor a közeljövőben közel használhatatlanul bedugul a forgalom súlya alatt. Mondom, ez talán tévedés – azért, mert egészen egyszerűen hamarabb eléri a falu népessége és az autók száma a maximumot, mint ahogy az út bedugulna – de az vitathatatlan, hogy a baleseti statisztikák felől nézve igazolják a borúlátásukat, borúlátásunkat.

Az emberi tényezők tekintetében ugyanis a változásnak még a szikrája sem mutatkozik, sőt. Globális és lokális (országos) értelemben is zord időket élünk, amelynek eredményeképpen egy felmérés szerint a magyar lakosság 79%-a (!) sötéten látja a jövőt / jövőjét a pénzügyi életkilátások vonatkozásában. Az emberi agy sem arra van berendezkedve, hogy állandóan harctéri készültségben égjen, márpedig most ez a magyar valóság. Az ilyesmi ritkán szokott kedvezni a közlekedési morálnak: minden feszültség lefelé-és szétszivárog, és a társadalom minden szintjét átitatja az elkeseredés, a depresszió, a stressz, a szorongás, a harag...az erőszak.

Az úton győzni kell. Legalább ott győzni kell, ha esetleg már máshol nehéz. Le kell nyomni a közlekedés többi résztvevőjét, meg kell mutatni mindenkinek, ki itt a király, és félre kell söpörni a tötymörgő lúzereket, akik 40-el mennek egy 40-es táblánál. Nagyon sokan vannak, akik ezt az elvet vallják.

Itt kell lenned, hogy elhidd mennyire igaz ez.

Nagykovácsiban e téren tehát minden megváltozott. Sokkal több ember, sokkal több autó, sokkal több konfliktus, sokkal gyorsabb és erősebb autók, sokkal több veszélyhelyzet.

Az 11104-es út azonban ugyanolyan széles mint 1999-ben. Ez változatlan.

Két perc

Ismét ugorjunk az időben, még hátrébb.

A Nagykovácsi úton tapasztalható elképesztő mennyiségű szabálysértésre és a balesetek számának növekedésére reagálva 2004-ben (!) – a gyengébbek kedvéért tehát már 19 évvel ezelőtt –  a Készenléti Szolgálatok Nagykovácsi Egyesülete (akkoriban a nevükben minden részletre kiterjedően a Nagykovácsi Széchenyi Ödön Önkéntes Tűzoltó, Polgárőr Mentési és Természetvédelmi Egyesület) népszerűbb nevén a Nagykovácsi Készenléti Szolgálat, készített egy tanulmányt.

Azért készítették a tanulmányt, mert a készenléti szolgálat (önkéntes) munkatársainak elege lett a Nagykovácsi Túlélő-show-ból: így nevezték el azt, amit 11104-es utat használó járművezetők egy része a közlekedésben résztvevő többi, de egyebekben a szabályokat betartó és épségben hazatérni kívánó többségre rákényszerítettek. Elhatározták, hogy szembesítik a szabálysértőket tetteik abszurditásával, hátha szép, értelmes, higgadt, nyugodt szavakkal, és tényeken alapuló észérvekkel sikerül jobb belátásra bírni a renitenseket, és a továbbiakban talán elkerülhetőek lesznek a személyi sérüléssel járó vagy halálos kimenetelű balesetek, és általában véve is jelentősen csökken a balesetek száma.

Csodálatosak a naiv emberek. Soha nem fordult elő még a Földön, hogy észérvekkel hatni lehetett volna azokra, akik semmibe vesznek szabályt vagy törvényt. Az ember – az ilyen ember – kizárólag a korbácsból ért. Ez sziklaszilárd bizonyosság.

Azt a tanulmányt, amit 2004-ben elkészítettek, elkészíthetnék ma is, nyilvánosságra hozhatnák, és a végeredménye ugyanaz lenne, mint akkor. A mindenkori önkormányzat a lakossági igényeket meghallva ekkor indította el – de így is évekig tartott, míg megvalósult – és kezdte el szorgalmazni, először az állandó közterület-felügyelet, majd rendőri jelenlét biztosítását a településen. De már 2004-ben is előreléptek egy kicsithetente egy alkalommal, egy teljes napra egy kivezényelt rendőrjárőr járta a falut, illetve hetente 2 estére egy rendőrjárőr-trió telepedett le Nagykovácsiban, akiknek – a közrend biztosítása mellett természetesen – elsősorban a fokozott közúti ellenőrzés volt a feladatuk.

A rendőri szigor picikét jobban működött, mint a józan belátásra való apellálás, ez hamar kiderült.

Az említett tanulmány azt vizsgálta, hogy átlagos (biztonságos) közlekedési, időjárási körülmények között történő autózás esetén, azokhoz képest, akik a forgalom tempóját felvéve, minden szabályt betartva haladnak a 11104-es úton Budapesttől Nagykovácsi felé, mennyivel hamarabb érnek haza azok, akik cikázva, folyamatosan és vadul előzgetve, a megengedett sebességhatárokat jelentősen túllépve söpörnek végig a 11104-esen.

Az eredmény maximum 2 perc volt. 120 másodperc.

Ennyivel hamarabb értek haza azok, akik kockáztatták a saját és a közlekedésben résztvevő többi ember testi épségét, életét.

Két szánalmas, kurva, kibaszott percért.

Bármennyiért. Nincs annyi idő, amennyi igazolhatná az örök gyászt, a tönkretett életeket.

Ez a két percnyi különbség akkora igazság, hogy mi magunk is számtalanszor tapasztaltuk és visszaigazolhatjuk. Olyan autók, amelyek ki-be vágódva végigelőzték a sort (előzni tilos táblánál is) és minden sebességhatárt átléptek (több helyen 40 vagy 60 km/h-re van korlátozva), akkor csukták be maguk mögött a kerítéskaput, amikor odaértünk melléjük. Két perc múlva. Mondom, maximum. És nem, nem vásárolt be közben hétvégére, és nem ebédelt meg az étteremben, amíg odaértünk.

Ha kizárólag a saját testi épségüket kockáztatnák, az engem persze teljesen hidegen hagyna, a magánügyük lenne.

A probléma az, hogy akadnak mások is az úton, akiket vár otthon a családjuk, a szeretteik, a gyerekeik, a házastársuk. Talán egy idős nagymama, akiről ő / ők gondoskodnak egyedül, vagy egy ágyhoz kötött, beteg gyerek, vagy talán csak egy árva kutya várja őket haza, ami jó esetben semmivel sem kevesebb a szeretet és gondoskodásfaktort tekintve, mint bármelyik előző.

De ha mások életén lelkiismeretfurdalás nélkül átgázolna is, az ilyen Kétperces ember annyira primitív kell legyen, hogy még az a lehetőség sem jut el a tudatáig, hogy a családtagjai – ha van neki ilyen, és akkor is csak jó esetben – őt magát is hazavárják. Pláne, ha a szerettei egyenesen ott ülnek mellette és /vagy mögötte, mondjuk a gyerekülésben. Ez már a felelőtlenségnek egy olyan mezője, amely még egy átlagos empátiával és viszonylag normális gondolkodással bíró ember számára is elérhetetlen, felfoghatatlan messzeségbe vész. Hiszen elvileg ez már nem a többi emberről szól. A többi ember élete és létezése egy pszichopata számára lehet érdektelen, de ha már a saját vére / közeli hozzátartozói / rokonsága / családtagjai / barátai élete is mellékes a számára, az még a kóros elmeállapotnak ebben a kategóriájában is a csúcsnak számít.

Az ilyen ember az én számomra: ön- és közveszélyes selejt, akit minden törvényes erővel ki kell taposni az autóutakról, hogy ne veszélyeztethessen másokat.

Magyarországon jelenleg szinte minden a probléma orvoslása ellen hat: sem következetesség, sem arányosság, sem határozott akarat nincs a rendszerben. A polgárok esetleg csak annyit tapasztalnak a közúti ellenőrzések során, hogy néha teljesen ártalmatlan (értsd: súlytalan) közlekedési vétségek vagy kisebb szabályszegések esetén is felbukkannak a rendőrök izmozni és rongyosra büntetni őket, miközben a közlekedési kultúra Magyarországon jottányit sem mozdul jobb irányba.  

Pedig létezik megoldás. De erre is csak ennek a posztsorozatnak az utolsó fejezetében érdemes visszatérni. Először egyenként végig kell menni az összes veszélyes gócponton, és be kell mutatni a Nagy Képet, a maga teljességében.

Ideje volna ugyanis valami igazán megfogható, pozitív eredményt is felmutatni ezen a téren. Az országos statisztikák – összességükben – a közúti balesetek, a személyi sérüléses balesetek, a halálos közúti balesetek számában is javuló tendenciát mutatnak 2010-hez képest, de valójában ezek az adatok még így is egészen elképesztően tragikusak, és lényegében teljességgel elfogadhatatlanok, katasztrófálisak.

És egyetlen normális ember sem akar statisztikai adat lenni ezekben a rettenetes táblázatokban.

Különösen nem pl. valami kétperces selejt miatt.

 

szeme_lyi_se_ru_le_ses_balesetek.jpghala_los_ko_zu_ti_balesetek.jpgko_zu_ti_balesetben_elhunytak.jpg

A statisztikai táblázatok forrása: Magyar Autóklub

Nagykovácsiban sincs – kövér 24 év óta – alapvető, pozitív változás: ennek a kedvező fordulatnak az eléréséhez azonban mélyebbre kell ásni, és olyan tettek szükségesek, amelyeknek az említése ma még szinte tabudöngetésnek számít Magyarországon. Máshol már rég nem az. Át kell lépnünk a saját árnyékunkat is.

Mert amikor egy ilyen Kétperces Ember majd esetleg, legközelebb (Isten óvjon ettől minden arra érdemes embert) megöl valakit – holnap, holnapután, két év múlva, bármikor, bárkit, főleg vétlent és bárhol az országban – egy közlekedési bűncselekményben, akkor már rég késő lesz.

Az ilyen tragédiák bekövetkezését muszáj megakadályozni, minden erővel, még akkor is, ha tudjuk, hogy soha, sehol nincs esély a 100%-os sikerre.

A tökéletesség ostromlását kell célul kitűzni, és akkor a létező legjobb eredményt lehet elérni.

Van, lenne tennivaló. A szomorú esetekből álló példatár – sajnos – bőséges.

Zord időkben rideg arca van a valóságnak. Nagykovácsiban is. Hogy ez a valóság konkrétan melyik ponton üti a legnagyobbat Nagykovácsi úthálózatán belül, azt a következő posztban fogom megmutatni.

A bejegyzés trackback címe:

https://zordidok.blog.hu/api/trackback/id/tr4318030528

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rednek 2023.01.28. 13:42:18

A poszt minden szavával egyetértek, még az írásjelekkel is.
Sokat járok Nagykovácsiba, ritkábban autóval, amikor én is ezt tapasztalom. De leggyakrabban BKV-val, és eközben látok érdekes dolgokat, amik összefüggenek szerintem Nagykovácsi jelenlegi lakossága egy részének mentalitásával.
HV-ben, a 63-as végállomáson csúcsidőben gyakran összegyűlik jó pár ember a buszra várva. Idős emberek, akik azt látom hogy elengedik az előző tele buszt, megvárják a következőt, hogy le tudjanak ülni. Állnak türelmesen, közben beérkezik egy villamos, amiről lezúdulnak az iskolából hazatérő diákok. Gondolkodás és lelkiismeret furdalás nélkül beállnak az éppen beálló busz ajtajához, szinte félrelökve az idősebbeket. Van amelyik csak 3 megállót megy, de le kell ülni, hogy nyugodtan tudja nyomkodni a telót. És ami megdöbbent, hogy soha nem szól senki semmit. Beletörődtek, hogy ilyen világ van? Miközben azt is tapasztalom, hogy a faluban az idősebbek, - feltehetően őslakosok- nagy része korától függetlenül toleráns, béketűrő, udvarias. Tudom, mert gyerekkoromban falun éltem, ahol mindenki mindenkinek köszönt. Itt is előfordul, hogy rám köszön valaki, akivel egy szót se beszéltem még amióta idejárok.
Nem hiszem, hogy erőltetett az összefüggés az újonnan beköltözött kétperces emberek és a kétperces gyerekeik között. Valahol itt kéne kezdeni a nevelést. De ez nem a buszvezetők dolga, hanem a szülőké. Már ha ők is így gondolják, és nem arra nevelik a gyermekeiket, hogy „kaparj kurta”.
Többször megfordult a fejemben, hogy ideköltözök, de addig halogattam amíg egekbe szálltak az ingatlanárak. Úgyhogy várok amíg ujból leszállnak, mert egyéb tekintetben még mindig vannak pozitívumai a falunak. De nem írom le hogy mik, mert a végén még 20e lakosa lesz, és végképp lakhatatlanná válik.

zord íjász · zordidok.blog.hu 2023.01.28. 15:44:52

@rednek: A kommentedet én írtam.

Mindig óvatosan bántam (sőt, kiröhögtem és kiröhögöm) "a bezzeg az én időmben" típusú megszólalásokkal, ( a tied nem ilyen egyáltalán, csak rögzítem az álláspontomat), de minden tapasztalatod az enyém is.

Én már egy öregember vagyok (iszonyúan annak érzem magam, egyre inkább idősebbnek a tényleges koromnál is, de az biztos, hogy ősidők óta anakronisztikus figura vagyok), és egy olyan világban szocializálódtam fiatalon, ahol azt tanították nekünk, hogy a tömegközlekedést használva, idősnek, betegnek, terhes anyának (akkoriban még nem voltak törekvések a terhes apák felé), kisgyerekekkel közlekedőknek (akkor is, ha férfi és fiatal) sérülteknek (begipszelt végtagú, vak ember stb.), sok csomaggal evickélőnek át kell adni az ülőhelyet, illetve segíteni kell őket fel-és leszállásnál is, ha látható segítségre szorul, vagy egyszerűen csak alapból, ha ez nyilvánvaló.

Ha én ezt most, bármikor, egy általad vázolt szituációban előadnám a 63-as buszon, (ismétlem, napi tapasztalatom, amit leírsz, minden szavad igaz) engem ott helyben meglincselnének a telefonnyomkodó gyerekek.

Bár lehetséges, hogy visszaütnék...

Én ma is úgy viselkedek a buszon, ahogy szocializálódtam, és azt teszem, amit leírtam. Egyszer –nem is olyan régen – segítettem egy öreg hölgynek leadni a csomagját a 61-as villamoson (egyetlen fiatal, gimnazista, általános iskolás le se szarta, meg se mozdultak) és a néninek ott helyben könnybe lábadt a szeme, hogy ilyet már nagyon régen látott. Mondta ezt nekem, az őszhajúnak.

Nem általánosítanék soha, nagy igazságtalanság lenne ráhúzni a vizes lepedőt egy nemzedéknyi gyerekre,

nyilván vannak és sokan, akit normális embernek neveltek és nevelnek a szülei, én is ismerek ilyen gyerekeket (pl. kapásból legjobb barátaim gyerekei, bár nyilván van kapcsolat abban, hogy ők a legjobb barátaink),

de kifejezetten a falura fókuszálva, tehát Nagykovácsira tekintve

az Összhatás a közöny és a bunkóság vonatkozásában: megdöbbentő.

Van összefüggés a kétperces gyerekek és a kétperces autóvezetők között errefelé, ez kétségtelenül igaz lehet. Ők, akik most még csak a buszon utaznak, jó eséllyel lesznek majd a kétperces autósok következő generációja. De lehet, hogy ők már egypercesek lesznek, nem olyanok, mint a fater, mert az a két perc már ciki.

Akarsz horrort olvasni? Nos, ha majd lesz időd vagy kedved, íme mindaz, amit leírtál, konkrét példában, csak más helyzetben.

zordidok.blog.hu/2022/08/30/nagykovacsi_drogtanyaja

Ez vagyok 2023.01.28. 16:50:57

Köszönöm, hogy megírtad, mint minden eddigit. Ez is tökéletes. :) Én már régóta azt mantráztam a helyi facebook oldalakon, mikor ez a téma előjött, hogy kétszer kétsávos út kéne a falutól le egészen a Széll Kálmán térig. Dehát, ez biztosan nem lesz. Pedig ezzel a műtárgyi fejlesztéssel is csökkenne a balesetek száma, hamár egyes emberek olyanok, amilyenek a közlekedési moráljukkal és melyek nem igazán változnak, sajnos. Mint ahogy a fővárosi dugók csökkentésére sem lesznek a hidak forgalmának mérséklésére olyan alagutak a Duna alatt, melyek nem a folyó partjánál kezdődnek és érnek ki, hanem attól jóval távolabb. Pedig ez sok helyen van így a világban a nagyvárosokban. Ezekből a csodadolgokból valahogybárhogy nem részesülnek az ittélők. :(

zord íjász · zordidok.blog.hu 2023.01.28. 17:11:23

@Ez vagyok:
1. Köszönöm.
2. "kétszer kétsávos út kéne a falutól le egészen a Széll Kálmán térig...ezzel a műtárgyi fejlesztéssel is csökkenne a balesetek száma, "

Azt hiszem / én azt gondolom, egy bizonyos szempontból, egyrészt csökkenne, más szempontból, másrészt pedig brutálisan növelné a balesetek számát, illetve a súlyosságukat. Klaaszikus autópálya-effekt állna elő: talán kevesebb a baleset, de ha bekövetkezik, akkor súlyosabb. a nagyobb sebesség miatt...mert, abban biztos lehetsz, hogy hiába korlátoznád a sebességet, ha azt nem ellenőrzöd. Visszajutnánk ugyanide, csak most már 2x2 sávos úton menne ugyanaz, mint amiről a poszt szól. Aki eddig a 2x1 sávos út és a rajta tömörülő forgalom miatt nem tudta kellően kiengedni, szabadjára engedni az autója teljesítményét, annak ez a változás olyan lenne, mint cápának a vérszag.

2023.01.28. 17:38:28

Mint Mindig, a megoldás nagyon egyszerű, ha a törvény betartása nem megy az adott hatóság számára, akkor más utat kell keresni.
A másik út pedig az, hogy azok az emberek akik betartják a szabályokat, azok költözzenek el, az ingatlan árakat figyelembe véve, és a józan ész segítségével kiszámolható, hogy nem éri meg ott lakni.
Ergo a szabályt nem követő emberek egymást fogják megölni az úton, családjukkal együtt.
Legális, elegáns és tökéletesen megoldja a problémát.
Nincs agresszió, csak biztonságos száraz érzés.

Következő probléma?

zord íjász · zordidok.blog.hu 2023.01.28. 19:06:31

@kiskutyafule:

1. Néhányan, sokan – nézőpont kérdése – megtették. Azért költöztek el innen, mert nem bírták elviselni azt, ami a Nagykovácsi úton megy. Volt olyan, akik konkrétan ezt közölte indoklásként a felmondásakor az egyik helyi, önkormányzati intézményben.

2. Viccnek durva, de rendben, mélázzunk el a lehetőségen.

a.) Attól tartok, hogy ez olyasmi, ami elöl nincs hová, illetve nem lehet eléggé messzire hátrálni egy adott civilizációs igény vagy civilizációs közegen belül. A Góbi sivatag közepén talán létre lehetne hozni egy rövid ideig fenntartható Értelmes Emberek Városa nevű kommunát, de aztán megjelenne ott valami bomlasztó erő, amivel a közösségnek szembe kéne néznie, különben megint költözhet a lakók egy része...de hová? Meddig? és egyre kisebb csoportokra bomolva fogják ezt tenni, míg végül egyenként, remeteként élnek, vagy párosával? Ez ember még a barátaival, a családtagjaival is konfliktusba kerülhet valami miatt.

b.) Az agresszió, a bunkóság, a közöny...ezek az emberi tulajdonságok olyanok, mint a gyom a kertben. Mindig megjelennek. Ha a szabálykövetők létrehoznak egy új várost, egy új civilizációt, egy új bolygót vagy akár egy új csillagrendszert népesítenek be maguknak, előbb vagy utóbb lesznek ott is olyanok, akik megszegik a szabályokat, és a probléma visszaáll "egyensúlyi" állapotba. Ezért nincsenek és nem lehetnek tisztán a a pártreferenciák, a vallások, az eszmék, az etnikai csoportok stb. szerint homogén módon működő társadalmak: vagy függnek a külvilágtól ezer szállal, vagy kell nekik a belső egyensúly fenntartásához külső ellenség, vagy megjelenik a soraikban az elkülönülés iránti vágy...bármi, ami más, ami feszültséget, viszályt szül.

c.) Miért azok meneküljenek, akik betartják a szabályokat és a közösségi együttélés alapelveit?

d.) Végül harcolnod kell. Végül mindig bele kell állnod a harcba. Magánéletben, közéletben, munkahelyen, politikában, háborúban, bárhol és bármiben, de mindig utolérnek a zord idők. Így vagy úgy, de oldalt, eszmét, értékrendet, erkölcsi, szellemi, etikai, morális értékeket és határokat kell húznod, mert a Föld országai is végesek, és utánad jön az Ellenség a legkisebb országba és a legeldugottabb zugba is, és akkor már sokkal nehezebb harcolni, sőt akár lehetetlen lesz. Ha mindenki feladja, ha mindenki menekül, ki menti meg a falut, a várost, az országot, a kontinenst...a bolygót?

Egymagam nem tehetek semmit a környezetszennyezés ellen, mondta 8 milliárd ember. Ha érted.

2023.01.28. 19:28:23

@zord íjász:
Akkor nem értetted meg a saját írásod.
Nem ritka eset, ezért elmondom mit jelent:
Te mint értelmes ember, felismertél egy problémát ami a TE és családod életét veszélyezteti.
Törvényes úton Mindent megtettél amit lehetett egy adott ponting, de a veszely nem hárult el.
1 opció maradt törvényes keretek között amit be is mutattam.

Akkor most gondolj bele, jobb lesz néked az, ha a fejfán az szerepel, hogy a törvény mellettem volt?
Ha igen akkor nincs miről beszélni, meghoztál egy döntést ami nagy valószínűséggel a te és családod vesztét okozza. Ezzel máris kinyilvánítottad, hogy semmivel nem vagy különb annál aki megszegi a törvényt és veszélybe sodorja magát és másokat.
Az elv ilyen egyszerű.

Különben meg a legnagyobb elmebetegség az, hogy bármilyen változást vár MO-n.
Az általános morál/szellemi állapot predesztinálja az egész kimenetelét.

A te problémád a felszínt kapargatja, a valós probléma a lakosság maga.
Nincs mit tenni, vagy ezt elfogadni és az alapján cselekedni, máskülönben te is a probléma része vagy.
Ezt jómagam már kb 15 éve felismertem, és meghoztam a döntést ami a legjobb dolog volt az életembe.

Lehet vitatkozni, de elég megnézni egy random fórumot online, legalább 2 tábor qanyázza egymást folyamatosan.
Mindegy miről beszélnünk.
Ebből nem nehéz extrapolálni.

2023.01.28. 19:50:02

@zord íjász:

A többi pontra ha akarod reagálok, igaz sok értelmét nem látom.
Mivel lehet olyan országot találni ahol az arányok teljesen mások, és a törvényt megpróbálják érvényesíteni.
Az a baj a kis magyar agybaj annyira beszűkíti az agyakat, hogy ezt még elképzelni sem tudják.
Mária itt a nacionalizmus példája, ki menti meg az országot?
Mitől?
A saját hülye lakóitól, akik újra és újra megválasztják az őket nyíltan kirablókat?

Érted mi a baj?
Ha nem akkor ahogyan írtam, a probléma része vagy sajnos.

zord íjász · zordidok.blog.hu 2023.01.28. 20:54:56

@kiskutyafule:

Akárhová is költöztél, biztos vagyok benne, hogy annak az országnak, annak a népnek, annak a közösségnek is megvan a maga gondja-baja, megvannak a maguk belső feszültségei: emberi, politikai, eszmei, vallási, értékrendbeli,...külön-külön, vagy akár mindez együtt.

Vannak jobb helyek Magyarországnál? Vannak.
Sokan elhagyják és elhagyták ezt az országot? Sokan. .. (A blog.hu és a 444 ún. ellenzéki kommentelőinek a háromnegyede külföldről ír, de még a rendszerellenes bloggerek között is van ilyen (svájcból ír). ( te hoztad fel a politikát és a kommentelőket, csak illusztrálom a helyzetet, tudom miről beszélek)

Sokan (magyarok) kérnek külföldön, pl. Angliában állampolgárságot? Sokan.
Várja az Unió vagy nagyvilág azokat a magyarokat, akik nem akarják etetni, itatni, táplálni, hízlalni az adott politikai rendszert? Várja.
Sok feszültség van Magyarországon? Sok.
Sok selejt tahó közlekedik a Nagykovácsi úton? Sok.
...
Tovább is van, mondjam még?

De egy opció kimaradt.

Mi van akkor, ha én szeretem, szeretve gyűlölöm, gyűlölve-szeretem ezt az országot?
Mi van akkor, ha én szeretem ezt a falut? (bár a Balatonnál nincs szebb hely a Földön, és a kérdésről nem nyitok vitát)
Mi van akkor, ha olyasmi is ideköt engem ( a faluba, az országba), ami jóval több annál, mint bármi, amit a falu, az ország adni képes?
Mi van akkor, ha én harcolni akarok?

Azt mondják az az igazi kalandor és kalandvágyő hős, aki itt marad, Magyarországon.

Én egyik sem vagyok.
De nem futok el.
Mert, ahogy írtam, egyszerűen nincs hová hátrálni előbb vagy utóbb. Én már öreg vagyok a meneküléshez.
Teszem, amit tudok.
Például írok.

Biztos vagyok benne, hogy jól döntöttél, amikor elmentél innen: mert a te döntésed, a te szempontjaid, a te életed.

2023.01.28. 21:34:42

@zord íjász:
Te ezt egy harcnak gondolod, valójában csak a frusztrált állapot ami hajt, és csak feláldozod magad, mindennemű eredmény nélkül.
Mert ha nem sikerül kb 5 millió másikat találni akik hasonlóan változást akarnak, akkor te csak egy muslinca leszel a SUV szélvédőn, a rokonokkal együtt.
A te dolgod, ha tehetnéd egy rakéta vetovel tennél "igazságot".
Pontosan ugyan úgy mint azok akik azokban az autókban ülnek amitől tebmeg szeretnél szabadulni.
Ezt még nem látod át, de lényegtelen, ha néked jó....
Csak egy kósza ötlet volt az agresszívitás megszüntetésére, amire nem taltam vevőt.

zord íjász · zordidok.blog.hu 2023.01.29. 13:13:46

@kiskutyafule:

1. Engem nem a frusztráció, hanem elsősorban és mindenek felett a családom iránti szeretet, aztán az alapvető önvédelmi ösztön, a tettvágy, a gyűlölet, a zord cinizmus, a lokálpatriotizmus, a hazaszeretet és a hit sajátos elegye hajt ebben a kérdésben. Ha ez nem működtetne, leszarnám ezt a témát is, ahogy az egészet, mindent, ami a faluban / az országban történik, de ez soha nem volt így, erre vonatkozólag minimum, kövér 23 évnyi dokumentálható bizonyítékom van, pl. blogot sem írnék 2015 óta.

De mellesleg jegyzem meg, hogy a frusztráció is lehetne a motiváló erő.

Rengeteg csodálatos dolog (találmányok, művészi alkotások, civil összefogás, történelmi tettek stb.) jött már létre, amelynek a fő motorja a frusztráció volt, ami aztán átcsapott a cselekvés mezejére.

Meg kell változtatni a falut, az országot...a világot, hogy jobb hely legyen. Ehhez olyan emberek kellenek, akik a maguk eszközeivel, lehetőségeivel, képességeivel remélhetőleg képesek ehhez hozzájárulni. Én talán egy vagyok közöttük, ebben bízom. Voltak már sikereim ezen a téren, valójában nem is kevés. Ezekbe kapaszkodom, nem a kudarcokba, vagy az állóvízbe, és a fatalizmusomat is ezekkel tartom kordában.

2. "Mert ha nem sikerül kb 5 millió másikat találni akik hasonlóan változást akarnak,"

Ez a feladat. De ahogy írtam a poszt vége felé: "....olyan tettek szükségesek, amelyeknek az említése ma még szinte tabudöngetésnek számít Magyarországon. Máshol már rég nem az. Át kell lépnünk a saját árnyékunkat is."

Nem kell feltalálnunk a tüzet se Magyarországon, se Nagykovácsiban. Vannak jó, sikeres, követendő és követhető példák a világban. Majd terítékre kerülnek.

3. Mindannyian Isten / az Istenek / a Sors / a Nagy Rendező / a Föld Anya... kezében vagyunk, kinek melyik. Még te is, élj bármely országban is e világűrben pörgő és száguldó életszigeten, itt, a Naprendszerben. Attól, hogy neked nem kell szembenézned a 11104-es veszélyforrásaival, még rád is bárhol lesújthat a végzet, így ezt elengedhetjük.

4. Az aktivitásod / az itt és a máshol megejtett kommentjeid alapján én, zord íjászként, mintha sokkal pozitívabb hozzáállást tanúsítanék az Élethez, a szebb jövőhöz, a hétköznapokon megélhető boldogsághoz... pedig neked elvileg akár kiskutyafülét sem kéne törődnöd a világ bajával, pláne ha az magyar.

2023.01.29. 17:22:23

@zord íjász:

Akko másként, arról van szó, hogy írni tudsz bárhonnan a világon, lásd esetem.
A címzett ez esetben Te azért társalog velem, mert pont 1 a kevés közül az aki érti miről beszélek.
Ebből az következik, hogy nem szükséges magad/családod megoletni azon az úton, úgyis van lehetőség arra, hogy valami történjen.

A másik fele pedig irreleváns, vagyis az, hogy én mit gondolok az az én indikátorom, csak mint saját tapasztalat megosztottam.

Mint mindig, mindenki azt csinál amit akar, ha rám hallgat.

Csak akkor kérem ne tessék panaszkodni, hogy több a temetés mint azt szeretnénk.

Gondolom megérted miért írom, nékem is van olyan dolog amiért az életem adnám kérdés nélkül, de annak értelme is lenne.

Ennek így ebben a formában nincs, ez sajnos nem vélemény, hanem tény.
Tudod miért írom.
Ezt fontold meg, mert 1 esély van.

zord íjász · zordidok.blog.hu 2023.01.29. 17:51:21

@kiskutyafule: Ezt mintha egy meghibásodott gép írta volna, egy orosz robot kommentgenerátor. :-)

Elmondtam, elmondtam. Szép és Szebb napokat!

2023.01.29. 17:59:21

@zord íjász:
Adios Amigos

Majd lesem a gyász jelentést.

zord íjász · zordidok.blog.hu 2023.01.29. 18:13:28

@kiskutyafule: Melyik országban sikerült ennyi boldogtalanságra szert tenned? Ezért kár volt innen elmenni.

Ez vagyok 2023.01.29. 18:19:31

Ragaszkodva a fenti hozzászólásomban írtakhoz, ha kiépítettebbek lennének az utak, melyek egy kényelmesebb, veszélymentesebb közlekedést tennének lehetővé, kevesebb lenne a baleset. Ezt én tapasztalatból írtam/írom, mert látom, mi van más nálunk fejlettebb országokban. Sajnos, manapság nem csak az ilyen fejlesztések hiánya teszik élhetetlenebbé a lakóhelyünket/országunkat, hanem rengeteg más is. Nem kell azon csodálkozni, ha az emberek is egyre inkább frusztráltak és kivetkőznek magukból. A legkisebb bosszantó dologra, mint például egy lassúcsiga előtted az úton, felmegy a pumpa. A másik "motiváció" a beképzelt, kivagyokén magasztos érzés, takarodjon előlem mindenki. Ezt én is elitélem. Bevallom, vénbanya létemre én is néha azon kapom magam, hogy az a fő gondolatom, hogy jön ahhoz, hogy feltartson engem és másokat. Azért megyek autóval, hogy minél gyorsabban eljussak A-ból B-be. Ha ő annyira ráérős, bizonytalan, menjen busszal. Nyilván, akkora önkontrollal rendelkezni kellene mindenkinek, hogy kockázatos előzésbe ne kezdjen.

2023.01.29. 18:44:19

@zord íjász:

A különbség, magam miatt vagyok az ami, nem kényszeríti rám senki.

zord íjász · zordidok.blog.hu 2023.01.29. 18:48:09

@Ez vagyok: "...ha kiépítettebbek lennének az utak, melyek egy kényelmesebb, veszélymentesebb közlekedést tennének lehetővé, kevesebb lenne a baleset..."

Ez önmagában kétségtelen, nincs vita közöttünk ebben. De azokban a "fejlettebb országokban" be is tartatják a szabályokat az autósokkal? Mert ez a lényeg. Jól kiépített úthálózat, ellenőrzés, arányos és szigorú büntetések. Különben az a bizonyos 2x2 sávos autóút versenypálya lesz: és ennek bizonyításához nem kell külföldre menni, ehhez elég itthon élni.

"Bevallom, vénbanya létemre én is néha azon kapom magam, hogy az a fő gondolatom, hogy jön ahhoz, hogy feltartson engem és másokat. Azért megyek autóval, hogy minél gyorsabban eljussak A-ból B-be. Ha ő annyira ráérős, bizonytalan, menjen busszal."

a.) Ajjaj, ez nagyon rosszul hangzik. :-)
b.) A forgalom Indokolatlan feltartása nem ugyanaz, mint a szabályok betartása vagy pl. a relatív gyorshajtás elkerülése.
c.) És mi van pl. a tanulóvezetőkkel, akik esetleg még bizonytalanok? Ilyenkor is felmegy a pumpa? Tolerancia? Türelem? Józan óvatosság? Szeressük egymást gyerekek? Magyarok vagyunk mindannyian, drága honfitársaim az úrban, vesszen Trianon? Keresztényi összeborulás? Zsidó összeborulás? Halas matrica hátul? Belső béke? Slow Life? Nyugi van, elvtársak és nertársak...ezekkel mi van?

A busz is lassítja a forgalmat.

2023.01.30. 11:25:24

Csak a szokásos vészmadárkodás. Nyilván a probléma ismert és valós, de amúgy a helyzet semmiben nem más, mint általában Budapesten.
Pár tévedés a teljesség igény nélkül. A két perc naponta kétszer számolandó, ez éves szinten már tetemes mennyiség. A dugót nem a balesetek okozzák napi szinten, hanem a túl nagy forgalom és a kórosan lassan haladók (vezetni nem tudók és a menetrendet kényszeresen tartó buszok, amik a megállóban is várakozhatnának a lassú haladás helyett). A végigelőzgetős típus mára elég ritka egyébként, épp a forgalom nagysága miatt csúcsidőben lehetetlen előzni már.
Aki pedig mást a náciszagú selejt szóval illet, az nem is vitaképes.

zord íjász · zordidok.blog.hu 2023.01.30. 12:09:01

@zavaleta: Látom nagyon betalált a poszt. Örülök neki, selejt.

zord íjász · zordidok.blog.hu 2023.01.30. 12:37:44

@zavaleta:

1. Megnéztem az aktivitásodat, és a kommentjeidet máshol. Mindent értek.
2. Jól jellemzi a szellemi képességeidet, hogy én soha-sehol nem írtam, hogy a 11104-esen a dugót napi szinten a balesetek okoznák, – eleve azt írtam, hogy a forgalmi dugók is időszakosak és évszaktól is függőek –, de most, hogy láttam miket írkálsz össze Szófia Trolljánál, már el is engedtem ezt az egész dolgot, mert nincs min csodálkozni.
3. Többé ne írj ide.

2023.01.30. 13:07:44

@zord íjász: Ne légy ilyen beszűkült, mindenkitől lehet tanulni. Lám, írtam, hogy nácikkal nem vitázok, aztán mégis érveltem a leírt dolgokkal szemben. Még csak azt sem állítom, hogy alapvetően ne lenne igazad. A szélsőséges liberálisoknak is lehet igazuk olykor, ahogy a náciknak is volt igazuk néha.

zord íjász · zordidok.blog.hu 2023.01.30. 14:52:23

@zavaleta:

1. Megkaptad-e tőlem a lehetőséget, hogy a saját döntésed jogán maradj távol a blogomtól? Megkaptad. Udvarias, előzékeny és európai voltam veled, noha azonnal kivághattalak volna, hogy a taknyoddal szaggasd a virtuális aszfaltot.

2. Éltél-e a lehetőséggel? Nem éltél vele.

3. Látom rá vagy gerjedve erre a nácizásra, hogy valahogyan megsérts, de ezzel is csak vergődsz. Egyrészt csak az tűnik ki – ahogy már említettem – ,hogy selejtként magadra ismertél, és görcsösen próbálsz fölényeskedni, másrészt fogalmad sincsen róla, hol kommentelsz.

4. Nem érveltél te semmivel szemben, de legalább kapásból két egetverő marhaságot is mondtál. A többi sem ér többet. Az elsőt már leírtam, a másik pedig a buszokról írt ostobaságod, csak erre már nem akartam időt se fordítani, miután megnéztem az aktivitásodat. De most már tanulj valamit, látom szeretnél. A buszok ugyanis kizárólag olyan helyen várakozhatnak a menetrendi idő betartása miatt, ahol van buszöböl, tehát amikor így tesznek, nem tartják fel a forgalmat semmiféle módon. A busz tehát legfeljebb a jellegénél és az utasok biztonsága érdekében IS megválasztott sebességénél fogva lassíthatja a forgalmat, de az általad említett módon nem, mert az tilos nekik, amennyiben nem tudnak félrehúzódni. Egyébként meg, fuj, buszok is használják az utadat? Te szegény. Indignálódjál.

5. A napi kétszer kétperces / éves szösszeneteden csak szánakozva röhögni lehet, sokat elmond rólad, hogy képes vagy ennyire hülyét csinálni magadból. Akit a Kétperces Ember – a te agyalágyult világlátásodban tehát kétszer két perces – esetleg megöl, annak is összeadódnak a halálpercei, vagy az csak egyszer hal meg? Vagy akár minden nap meghalhat, akár naponta kétszer is, egész éven át? Mert akkor már tutira megéri neki is meghalni, nem kell annyira mellre szívni másoktól ezt a száguldozós dolgot, lehetne kicsit toleránsabb az illető. Valószínűleg egy pottyadt burgonyát hordasz a nyakadon, mert ember ennyire geci buta nem lehet, mint te.

6. Vár téged Szófia Trollja, az oroszok, a Mi Hazánk, Toroczkai, Bogár bácsi, a jó ellenzéki Schiffer papa... és a hasonszőrűek klubja, akiket annyira szeretsz. Az való neked, egy szellemi szinten vagy a bloggazdával. Ide többé nem írsz. Nem sikerült megértened a finom célzásomat. Olyan ez, mint az első figyelmeztetés a közúton. Aki nem ért a szép szóból és nem veszi a lapot, azt utolérik a zord idők.

7. Csá, selejt. És ha új nicket / indapasst készítesz ide, hogy visszakotord magad, azzal is repülni fogsz, ahogy most.

ferferefefef 2023.01.30. 15:59:57

A kérdéses úton szinte az összes megálló öbölben van.
Egyébként egyetértek a leírtakkal. Hosszabb távon csak a benzináremelkedés és biciklis infra fejlesztése + home office terjedése hoz majd megoldást. Részmegoldást.

zord íjász · zordidok.blog.hu 2023.01.30. 16:14:01

@ferferefefef: Megoldás tekintetében szerintem van még mozgástér (ezekről lesz szó), de egyébként igen, az általad említett változás (Budapestig már van bicikliút, ugye) biztosan ellaposítja majd idővel egy kicsit a kellemetlen baleseti görbéket, finomíthat rajtuk valamit, kedvező irányban (én még nem látom a jelét). Én is ismerek itt olyanokat, akik, ha csak lehet, minden home officbe terelnek, és nem erőltetik az autózást a bűnös város felé, illetve családilag is összeszervezik a komolyabb autós akciókat. Bár az is igaz, hogy szerintem Nagykovácsi élen jár az elektromos /hibrid autók használata terén: itt nagyon sokan lepattannak a benzinről, tele van minden zöld rendszámmal. Talán csalóka ez a kép, de nekem ez tűnik fel. Szóval lehet, hogy a benzináremelkedés a végeredményben ( az autók számában az úton) ez nem sokat dob.

ferferefefef 2023.01.30. 16:27:36

@zord íjász: Az Adyligetig menő bicikliútnak kb semmi értelme. Elvileg azért lett h a remete szurdokon át visszalehessen jönni Adyligetre. De ki kerül ekkorát? eleve a szudrok gyakran nem járható, éjjel meg még vadak is lehetnek. szvsz egy bicikliút kéne az adyligeti lejtő mellé az erdőbe.
A minap olvastam egy kommentben h az amerikai iskolába járók szállíthatnák visszafelé, befelés reggel a városba tartókat. Mit gondolsz erről? Nyilván nem fogják meguktól ezt kezedeményezni, de nagyon sok üres autó megy reggelente befelé.

zord íjász · zordidok.blog.hu 2023.01.30. 16:50:12

Szolgálati közlemény:

Figyelj ex @zavaleta: Azt javaslom, hogy most kurvára, kibaszottul figyelj arra, amit mondok.

Gyorsan kapjál észbe. Mint láthatod, kitiltottalak innen, és a más nicken elküldött kommented nem jelent meg, viszont én megkaptam a rendszeren belül, tehát látom, hogy mit írtál. Hálás lehetsz nekem, amiért ez a kommented nem jelent meg a kommentszekcióban.

Az eddig is egyértelmű volt, hogy sík buta vagy, viszont ezúttal büntetőjogi és polgári peres értelemben is figyelmeztetlek valamire. Amit írtál, abban szigorúan védett személyes adat szerepel, és ha te ezt bármikor-bárhol-bárhogyan nyilvánosságra hozod, akkor

ad 1. Azonnal feljelentelek a rendőrségen.
ad 2. Olyan polgári pert akasztok a nyakadba, hogy a végén a házadat is elárvereztetem.

Ha azt hiszed, hogy ez tréfa, akkor villámgyorsan ki foglag rántani ebből a tévhitből.

Én pl. nem vagyok facebook tag, soha nem is voltam (egy fél-néhány órás intervallumot leszámítva), így nem tudom, mert nem látom, hogy a zárt fb. csoportokban kiről-mi jelenik meg, így azt sem, hogy rólam mit írnak és mit tárnak a nyilvánosság elé, de ha bárhol-bármikor egyszer elküld nekem valaki-valamiért egy képernyőfotót, amelyen az általad is emlegetett személyes adatok nyilvánosságra hozva szerepelnek, mert te vagy bárki felrakja őket, akkor utolérnek a zord idők téged, és /vagy azt is, aki felrakja őket.

Nem ismersz engem, de hidd el: ilyen oldalamról nem is akarsz megismerni.

Ilyen adatokat kizárólag az adatok gazdája hozhat nyilvánosságra. Jobb ha felhívod a kis barátaid figyelmét, akiktől az információidat kapod, hogy ez nem játék, és ha bárki fenyegeti a családomat – amit csináltál, azt fenyegetésként értékelem, és már most elküldtem a megfelelő embereknek a leveledet – az olyasmit fog tapasztalni, amit ebben a faluban még soha, senki.

Most megúsztad ezt.

Ki fogod húzni a gyufát, ha ezt tovább folytatod, rád szabadítom a törvényt.

Menjél szépen az Ivánhoz kommentelgetni, az való neked, ez itt a felnőtt szekció, ez egy felnőtt játék.

zord íjász · zordidok.blog.hu 2023.01.30. 17:12:27

@ferferefefef: "Az Adyligetig menő bicikliútnak kb semmi értelme."

Na, hát azért ez talán túlzás. :-)) Aki - nagyon viszonylag – védett útvonalon akar eljutni Budapest határáig, annak legalább már nem kell a 11104-esen kockáztatnia az életét. Azért ez egy jelentős előrelépés.

"Elvileg azért lett h a remete szurdokon át visszalehessen jönni Adyligetre."
Ez biztosan így van? Ez lenne a megépítésének az oka? Éppen az általad elmondottak miatt nem is jöhetett volna össze, a DINPI azonnal keresztbe tett környezetvédelmi (részben jogos) aggályokra hivatkozva.

"szvsz egy bicikliút kéne az adyligeti lejtő mellé az erdőbe."

Egyetértek. Már csak azért is, mert frászt kapok a biciklisektől, ahogy azon a keskeny úton küzdik föl magukat az autók között. Én is sokat biciklizek, és utálok is autóúton tekerni, amikor a könyökömtől öt centire megy el a visszapillantó.

Én írtam erről (a nagykovácsi) a bicikliútról anno, amikor még terv volt (Index2 címlapot kapott, nem olvasókat gyűjtök):

zordidok.blog.hu/2018/09/27/kerekparut_epulhet_nagykovacsi_es_budapest_kozott

Szóval kicsit szigorúnak tűnsz, de tiszteletben tartom. :-)

"...A minap olvastam egy kommentben h az amerikai iskolába járók szállíthatnák visszafelé, befelés reggel a városba tartókat. Mit gondolsz erről? Nyilván nem fogják meguktól ezt kezedeményezni, de nagyon sok üres autó megy reggelente befelé...."

Erről nem hallottam még. Facebook? Nagykovácsi (zárt) csoport ? Valahol máshol olvastad? Ki írta? Polgármester, alpolgármester, képviselő?

Ezeket csak azért kérdezem, mert szóbeszéddel tele van a padlás (ettől még lehet igaz, amit mondasz, hogy valami előkészítés folyik esetleg), de így kapásból azt mondanám, hogy bár roppant logikusnak tűnik a Szürke Konvoj kihasználása, amikor üresen mennek visszafelé, de ez egy sor finanszírozási, jogi, fizikai problémát felvet: Ingyen? Hol veszi fel az utasokat? Hol rakja le őket? Menetrend? Ha gebasz van (baleset) ki fizeti a révészt? Amikor az ember felszáll egy BKK járatra, és megveszi a jegyét /bérletét, akkor ezzel az aktussal szerződést is köt a BKK /BKV-val. Ha valami történik, a jegy tartalmazza az utasbiztosítást, a felelősség a szállító cégé. De ezt le kell papírozni. Az Amerikaiak Szürke Konvoja belép a szállítópiacra? (én nem tudom pontosan hogyan-ki viszi az iskola tanulóit, milyen cég /cégek)

Nekem, laikusnak, kívülállónak nem tűnik ez egy egyszerű történetnek, de hajrá. Fantázia és ráció van benne, ez kétségtelen.

ferferefefef 2023.01.30. 17:43:56

"Ez biztosan így van?"
Az építéskor olvastam valahol. Gondolj bele, mi értelme lenne az adott szakasznak? Ill. azoknak jó, akik az adyligeti lejtőn mennek, de ez érthető okokból elég szűk réteg. A kicsi meredek utcák meg nem opció. Szerintem jelenleg az adyligeti szakasz biciklis zsákutca.

Az amerikai sulis dolgot, asszem hallottam valahol, de nem most. De amúgy nem reélis elképzelés? Én nem terelném jogi részre, egyszerűen stoppolás kategória. Szokás, mint a ház előtt felseperni.

zord íjász · zordidok.blog.hu 2023.01.30. 18:08:39

@ferferefefef: "...Szerintem jelenleg az adyligeti szakasz biciklis zsákutca..."
Márhogy Adyligeten belül, a táblát elhagyva. (csak azért, hogy ugyanazt értsük alatta, ugyanarról beszéljünk.) Igen, ez teljesen igaz, egyetértek.

"...egyszerűen stoppolás kategória. Szokás, mint a ház előtt felseperni."

:-) Ezt díjazom. De divat még ez a szokás? Stoppol még valaki? (covid, bűnözés miegyéb) Én már nagyon kevés stoppost látok. Öreg vagyok, erős összehasonlítási alapom van. Ez már nem egy Osztyapenko korszak.

Azért a jogi részét nem lehet félvállról venni, de egy amerikai kapcsolódású fuvarozó (értsd: egy cég , amelyik az Amerikai Iskolával van kapcsolatban alapból) pláne nem veszi félvállról. Szerintem 500 oldalnyi papírral és ügyvédhegyekkel védenék ezt körbe, mielőtt engedélyeznének ilyesmit. A sofőrt, aki pedig ezek nélkül felvesz valakit, azonnal kirúgják. Így képzelem a dolgot. Az amerikaiakank mindenük a jog: mindent brutálisan lepapíroznak.

De, egyébként, mondom: igen, van benne fantázia, ráció, és reális a kiindulási alap. De hogy megvalósulhat-e? Hááát...Nagykovácsiban (tele vagyok /tele van a falu ilyen történetekkel) 20 éve görgetett ügyek is vannak,...hamarosan mutatok is egyet a sokból, a következő fejezetben. Itt azért ritkán történnek gyorsan a dolgok. Nehézkes, lassú a tempó. Nem mindig és nem mindenben, ezt igazságtalanság lenne állítani, de azért ha túl bonyolult egy ügy, hamar lelohad a lelkesedés...És Nekem ez bonyolultnak tűnik.

2023.01.30. 20:52:24

Ne haragudj zord, bár orosz chatbot értelmiségi szintjén állok sok szempontból, ami inkább értetlenség, azért megkérdezem újra, látva ami itt történik: biztos vagy te ebben?
110%?

Ennyi év után, lehet nehéz elképzelni, de léteznek még helyek, ahol az ember nem azzal kell hogy töltse az idejét, miként tudja az infarktus és az agyérgörcsöt elkerülni az adott napon.
Becs szó én is ilyen helyen élek.
Sokszor a legnagyobb dilemma az adott napon, hogy mikor kell felkelni.
Nem vonzó?

zord íjász · zordidok.blog.hu 2023.01.30. 22:49:36

@kiskutyafule:
"Sokszor a legnagyobb dilemma az adott napon, hogy mikor kell felkelni.
Nem vonzó?"

1. De.
2. Mégsem tűnsz boldognak a kommentjeid alapján.
3. Valahol tehát valami nem stimmel ebben a történetben.
4. Ez itt, nálunk, egy ilyen világ.
5. Harcolni kell benne.
6. Ez viszont egy kerek történet.
7. De nem vidám.
8. Ebben igazad van.
9. De mikor volt vidám hely Magyarország?
10 . Áldott és rövid időszakokra legfeljebb.
11. Így is szeretem.
12. Ez a hazám.
13. Tele van szépséggel.
14. És én mindig meg is keresem ezt a szépséget, és meg is találom.
15. Ez a lényeg, a többi nem számít.

2023.01.31. 11:31:11

@zord íjász:

Én értem az okokat, és elfogadom, azt nem értem, ha te vagy a családod meghal, akkor mi a jelentősége a listának?
Mert halott ember egyiket sem tudja csinálni.
Vagy ez lesz a fejfára feltűzve?

Szimpla logikai alapon kérdezem, nem személyes támadás a célom.
Mert egyszerűen nem értem, ennyi.

zord íjász · zordidok.blog.hu 2023.01.31. 12:02:17

@kiskutyafule: "nem személyes támadás a célom."

Pedig szinte az első kommentedtől kezdve az az érzésem, mintha erre gyúrnál. Nem hiszem, hogy tévednék, de nem is nagyon leplezed. A személyeskedést (beszólásokat) és a provokációkat elengedtem, mert ezt, amiről írok, sokkal fontosabb témának tartom annál, minthogy ilyesmivel padlóra küldjem a kommentszekciót (akit kell, az ütöm), és igyekeztem semleges vizekben tartani a dolgot, de az a gyanúm, hogy szinte örömet okozna neked, ha bejönnének a jóslataid.

Mert az elég betegnek tűnik. Mindig a halált emlegeted. Segít talán rajtad, ha igazad lesz? Akkor majd dobsz ide egy kommentet, hogy te megmondtad előre? Posztomusz virtuális fejfa nekem, és te megdicsőülsz? Ennyire azért ne legyél magányos, ennél szebb az élet.

Szerintem elég világosan kifejtettem a véleményemet mindenről, amit kérdeztél, vagy amire reagálhattam, a szándékaimról, a terveimről, és hogy mit miért csinálok, hazafiként és lokálpatriótaként. Én azért harcolok itt a magam nagyon szerény eszközeivel, hogy mindenki elkerülhesse a baleseteket, és felhívjam a figyelmet egy másik (a saját) megközelítésemből is a gondokra, hátha segít, és pozitív változást generál.

Babonás vagy? Az jó, ha nem, de én azt javaslom olvasd el Neil Gaiman képregényét, a Sandman-t. Mert, ha túl sokszor emlegeted ilyen célzatosan és gonosz hangvétellel, támadó éllel a Halált –mintha ebben reménykednél – esetleg meghallja a hangod és megjelenik

nálad.

Lazítanod kéne. Mi ez a nagy boldogtalanságod?

Megismétlem:

"3. Mindannyian Isten / az Istenek / a Sors / a Nagy Rendező / a Föld Anya... kezében vagyunk, kinek melyik. Még te is, élj bármely országban is e világűrben pörgő és száguldó életszigeten, itt, a Naprendszerben. Attól, hogy neked nem kell szembenézned a 11104-es veszélyforrásaival, még rád is bárhol lesújthat a végzet, így ezt elengedhetjük.

4. Az aktivitásod / az itt és a máshol megejtett kommentjeid alapján én, zord íjászként, mintha sokkal pozitívabb hozzáállást tanúsítanék az Élethez, a szebb jövőhöz, a hétköznapokon megélhető boldogsághoz... pedig neked elvileg akár kiskutyafülét sem kéne törődnöd a világ bajával, pláne ha az magyar."

2023.01.31. 12:29:03

@zord íjász:
Nem nem okoz örömet, és ha nem gondolnám azt, hogy értelmes vagy nem is foglalkoztam volna a kérdéssel.
Az ellentmondás ami zavar, hiszen panaszkodsz, félted az életed, közben meg pont az ellenkezőjét promotálod, valahogy ambivalens.

Különben ha nagyon akarsz tenni valamit, van még más megoldás igaz az passzív agresszív.
Veszel egy traktort/tankot/IFA-t és várod a szerencsés szemben jövőt/büntető fékezőt.

Aki felismeri a problémákat és szót emel ellenük, annak jár a segítség.
Bár nem kedveled a stílust, nem azt jelenti, hogy a szándék mögötte nem az érdeked szolgálja.
A stílus azért olyan, mert a világ pontosan ilyen groteszk. Sosem tudod mi miért történik, csak ha nagyon figyelsz.
Sokszor az emberek a saját érdekeiket sem ismerik fel, csak az érzelmek mentén próbálják megoldani a problémát amit pont azok az érzelmek generálnak.

Egyik jó ismerősöm mondta régen,(analógia szinten értendő) egy párkapcsolatban a párod problémáit nem tudod megoldani, hiszen te magad is a probléma része vagy.
Igen lehet próbálkozni belülről is, de külső szemlélőre van szükség a dinamika megértéséhez.
Ezt úgy lehet elkerülni, mármint magát a problémát, hogy a társ választás során már konszenzust kell kialakítani.
Vagyis mindkét fél tudja mire számítson.
Így nem lesznek kibékíthetetlen ellentétek.

A legnagyobb bölcsesség utoljára:
Ha benne vagy a gödörben, ne áss tovább!

2023.01.31. 12:34:07

@kiskutyafule:
Személy szerint nekem semmi bajom nincs a halálal, ha holnap meghalok, akkor így jártam. Annyi, hogy nem akarok sokáig szenvedni mielőtt meghalok.
Bár ebből a szempon nézve számolom vissza a napokat, már alig várom.
Mert látni azt, hogy ennyi év után az emberek még mindig ugyan olyan primitív motivaciok mentén mozognak, egyfajta büntetés.
Ahogyan egyre több embert ismerek meg, egyre jobban ragaszkodok a kutyáimhoz.

zord íjász · zordidok.blog.hu 2023.01.31. 12:51:41

@kiskutyafule: "Ahogyan egyre több embert ismerek meg, egyre jobban ragaszkodok a kutyáimhoz."

:-)))

Én az emberek megismerése nélkül is eljutottam ide. Kutyák. Közös pont. Ez már előrelépés. Ez volt az első pozitív mondatod.

"Az ellentmondás ami zavar, hiszen panaszkodsz, félted az életed,..."

1. Soha nem panaszkodom. Ilyen tulajdonságom nincs. Másképpen vezetem le a gondjaimat, és másképpen adok neki hangot.
2. Valójában a szeretteimet féltem. Őket próbálom megmenteni. Az önvédelem – a saját életem megmentése – inkább csak ösztönös. De persze nem tiltakozom, én szeretem az életet.

2023.01.31. 12:56:24

@zord íjász:
Akkor nem lenne egy logikus prioritás listát összeállítani?

Panaszkodás alatt pl a cikket értem, nem szó szerint, de valójában az, hiszen TE írtad (indirekt), hogy kifogyott a lehetőségek tárháza, és az elmúlt XX évben nem történt semmi gyakorlatilag.

Akkor értjük egymást, ez a lényeg.

Ez vagyok 2023.01.31. 18:58:21

Tisztázzuk. Én nem a buszt, a tanulóvezetőket, a teherautókat tartom lassucsigának, hanem a "sima" személygépkocsikat, akik nem átallanak 40-50-el végigjönni a faluig. Azt meg végképp nem értem, hogy jön ehhez Trianon, a keresztényi és zsidó összeborulás, meg a nertársak. Én is nagyon féltem szeretteimet, mikor egy ilyen indokolatlanul lassan menőt előzve, valaki pont őket, vagy engem találjon el frontálisan. Emiatt a lassucsigák miatt és ezért megy fel nálam a pumpa.

zord íjász · zordidok.blog.hu 2023.01.31. 23:10:53

@Ez vagyok: "...Trianon, a keresztényi és zsidó összeborulás, meg a nertársak..."
Az vicc volt. A Nagy Összetartozás és Tolerancia jellemzésére, ahol megvalósul a szeressük egymást gyerekek.

"hanem a "sima" személygépkocsikat, akik nem átallanak 40-50-el végigjönni a faluig."

Ez jó út-és látási viszonyok mellett, száraz, tiszta, bonyodalmaktól mentes időjárásban és forgalmi körülmények között valóban bosszantó tud lenni. Ha van az embernek arra energiája, hogy mindenen bosszankodjon. Mi ehelyett általában előzni szoktunk ilyenkor, ott, ahol erre mód és biztonságos lehetőség van a szabályok szerint.
Ha pedig ez nem jön össze (csúcsidő-csúcsforgalom, kifogjuk a Miniszterelnök úr autókonvoját, békemenet van a 11104-esen, busójárás, bármi), akkor hazaslattyogunk 40-el 50-el. Több is veszett Mohácsnál.

"Én is nagyon féltem szeretteimet, mikor egy ilyen indokolatlanul lassan menőt előzve, valaki pont őket, vagy engem találjon el frontálisan. Emiatt a lassucsigák miatt és ezért megy fel nálam a pumpa."

:-))) Ez klasszik.

Nos a helyzet az, hogy ha ez bekövetkezik, az nem a lassucsiga miatt lesz. Hanem miattad és /vagy a szembejövő miatt. Azért mert rosszkor, rossz helyen és rosszul előzöl. Elvileg még akkor sem szabadna ilyen esetben frontálisan ütköznöd, ha a szembejövő egy Kétperces Ember, ugyanis ő a saját sávjában halad ( és ha nem sodródik át) akkor elsöpör mellletted és a lassucsiga mellett is. Ha tehát beüt a gebasz a Kétpercessel, az azért történik, mert te benézted, és nem figyeltél oda, hogy nem lesz időd visszatérni az előzésből a Kétperces miatt. Ő is hibás lesz és te is, de ( a te szempontodból) leginkább te, hogy előzésbe kezdtél, amikor nem lett volna szabad.

Előzni egyébként -alapszabály – nem kötelező.

zord íjász · zordidok.blog.hu 2023.02.02. 09:19:58

Ezt most küldte el nekem valaki e-mailen. Egy komment valamelyik zárt facebook oldalról. Kiszedtem belőle az azonosíthatóságra alkalmas adatokat, és így már egy tökéletes, semleges illusztrációként, adalékként szolgál a poszt egészéhez. Íme:

"Ma reggel, 7.40. Megyek át az általános iskola előtti zebrán, ahol ugyanekkor nagyon sok gyerek is közlekedik. A balról jövő autó megáll, ahogy kell, szabályos, ildomos...
A zebra majdnem felénél járok, amikor a semmiből felbukkan nagy sebességgel egy másik autó, már előzné is az éppen engem átengedő autót. A sofőr, látva megtorpanásomat, pillanatokon belül, engem védve a ZEBRÁN előzni készülő autó elé irányítja az autóját. Fékezés, majd az előzni kívánó sofőr felháborodott kiabálása az autóból. Még neki állt feljebb.... Az őt követő sofőr is látta az esetet, láthatóan és hallhatóan igazat adva az engem védő autósnak.
Mégis, hová siet ennyire? Az iskola előtt, reggel? Az ő autójában is ültek gyerekek...
Amikor sikerült baleset nélkül átérnem, láttam, hogy direkt rátapad a szabályosan közlekedő autósra.
De MIÉRT??
Vajon tudna rá válaszolni? És arra is, hogy mi lett volna, ha....?
Köszönöm a reggeli " megmentőmnek", hogy ilyen jók voltak a reflexei! Isten áldja!"

Mindent tudsz.

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2023.02.09. 16:07:20

"Nagykovácsiban a falun belül is levillognak, rád dudálnak és lekurvanyáznak az újgazdag plasztikföldművesek, amennyiben a szabályokat betartva 50 km/h-val, illetve valahol kevesebbel, a megengedett sebességgel mész"

és ez milyen gyakori?

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2023.02.09. 16:15:39

@zavaleta: ki a náci és miért?

miért olvasod annyit a bolond birkát?

zord íjász · zordidok.blog.hu 2023.02.10. 06:02:01

@tesz-vesz: Nehéz lenne erre a kérdésre reprezentatív statisztikával szolgálni, de a tapasztalataim szerint – saját tapasztalat (tehát pl. velünk történik vagy olyan esetekben, amikor másokkal esik meg, és szemtanúi vagyunk), illetve a közösségi média (facebook) vagy az internetes portálok "régi-új" Fórumainak (2005/2006-os Önkormányzati Fórum, Freefórum (2010 és 2014 ), nagykovacsi. net Fórum (2010-2014) kommentjeiben fellelhetően,...lényegében általános és mindennapi tapasztalatként elkönyvelhető, igaz és létező jelenség, amely mentalitás számtalan egyéb formában is visszaköszön. Kora tavasztól késő őszig különösen felerősödik...itt is több lesz az autó az említett időszakban (kijönnek a telkesek, napi szinten előkerülnek a garázsból az autók, amelyeket esetleg télen ritkábban vagy egyáltalán nem használnak) nő a konfliktusok száma. De mondom, télen is így van.

zord íjász · zordidok.blog.hu 2023.02.10. 06:04:13

@tesz-vesz: Nem fog neked erre a kérdésre válaszolni, mert nem tud. Örökre kitiltottam.
De felteheted neki a kérdést Szófia Trolljánál. :-)
süti beállítások módosítása