HTML

Vonattal? Természetesen!

Én nagyon szeretek vonattal utazni, ami sok ember számára teljesen érthetetlen. Szeretném az olvasóknak megmutatni, hogy vonattal is érdemes útra kelni, akár külföldre is. Vannak saját utazás leírások, de be szeretnék mutatni olyan lehetőségeket is, melyek kevésbé ismertek. A hagyományos vonatok helyett igyekszem majd megírni az újdonságokat a nagysebességű vasúti közlekedés világából, de lesznek még elfeledett technikatörténeti érdekességek és múzeumok is. Megpróbálom bizonyítani, hogy a vonat sokszor akár a repülő vetélytársa is lehet árban, kényelemben, sőt eljutási időben is! Továbbá néha olvashattok a kedvenc játékomról, a JBSS Bahnról is egy-két rövidebb cikket. Rendszere frissítést nem ígérek, de azért néha nézzetek be hozzám! A bloghoz jó szórakozást kívánok minden Kedves Olvasónak! Balogh Zsolt

Utolsó kommentek

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: @Balogh Zsolt: B++++++ Ááá... Amúgy tök jó volt szakmai ismeretátadás érdeklődőknek témakörben..... (2024.04.01. 15:45) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Pillants a naptárra! ;) (2024.04.01. 13:39) Küszöbön a magyar Railjet
  • gigabursch: Egy 2008-as fotó, hogy 2024-ben leplezik le? (2024.04.01. 07:43) Küszöbön a magyar Railjet
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • gigabursch: Esetleg egy teljes ár összehasonlítást lehetne kérni tőled? Idők, költségek, stb... Vonat, kocsi, ... (2024.04.18. 09:52) Hazaút Párizsból
  • NAR: @Balogh Zsolt: Teljesen hihető volt, hogy csak azért is "magyar" kocsit tesznek Railjet-re :-) Csa... (2024.04.02. 11:47) Küszöbön a magyar Railjet
  • Balogh Zsolt: @OKdoki: A kérdésedre nem lehet egyszerű választ adni. A 160 km/h az afféle "határsebesség", attól... (2024.03.16. 22:42) A magyarországi nagysebességű vasutak története
  • Balogh Zsolt: @gigabursch: Több forrás is említette ezeket a számadatokat. Nem lehetséges, hogy az eltérést pusz... (2024.03.12. 21:28) A Schwazi Ezüstbányában
  • gigabursch: Ügyes! (2024.03.05. 13:02) Vonat a vonaton

Címkék

1000 mm (1) 18+ (1) 9euroticket (2) afrika (7) agv (1) alagút (10) alex (1) állatok (2) állomás (21) alpok (1) alstom (4) amerika (2) amszterdam (1) amtrak (1) anglia (20) április elseje (4) argentína (1) arosa (1) atomenergia (1) augsburg (4) ausztria (126) autó (3) autómúzeum (4) ave (22) avlo (1) ázsia (5) baden-württemberg (2) bajorország (60) balaton (1) baleset (3) barcelona (12) barlang (3) bayernticket (27) bécs (11) bécsújhely (4) belgium (4) berchesgaden (2) berlin (3) bloginfo (3) bob (6) bombardier (2) bordeaux (1) botanikus kert (4) brenner hágó (3) budapest (4) busz (2) caf (1) commons (2) covid (2) csalagút (1) csehország (16) dánia (1) dél-amerika (1) dél-korea (3) desiro (1) deutsche bahn (24) egyiptom (4) éjszakai vonat (4) elon musk (3) érdekességek (67) euronight (3) európa (8) filmek (6) finnország (1) fogaskerekű (5) franciaország (84) freilassing (1) füssen (4) füsti (1) gaudi (3) genova (8) görögország (2) gőzmozdony (13) gysev (1) hajó (8) hamburg (2) heide volm (2) híd (3) hollandia (6) horvátország (2) hs2 (1) hyperloop (2) ic (2) ice (22) iho.hu (1) index (102) index2 (314) india (4) innsbruck (5) interrail (17) interurban (1) izrael (1) japán (12) jbss bahn (15) jövő (2) kalifornia (5) kanada (1) kanton (1) kaposvár (1) kastély (7) kecskemét (20) kenya (1) kína (46) kindertojás (2) kisvasút (14) kombinált szállítás (3) konténer (1) könyv (3) koralmbahn (3) kötélvasút (9) kufstein (1) különleges vasút (5) las vegas (3) lego (3) lengyelország (4) ligeti (6) lindau (2) linz (3) Linz (1) lisszabon (1) london (2) los angeles (1) madrid (12) magánvasút (3) maglev (6) magyarország (38) mallorca (7) marokkó (3) marseille (1) menetrend (3) mercedes (1) metró (11) mexikó (1) milánó (6) mittenwald (3) mittenwaldbahn (8) modellvasút (15) moldova (1) monaco (1) motorvonat (2) mozdony (4) münchen (79) múzeum (43) nagysebességű vasút (175) nápoly (4) németország (92) nightjet (2) nürnberg (11) nyomtáv (3) öbb (21) olaszország (57) oroszország (3) ouigo (2) párizs (20) peking (1) pendolino (2) plzeň (3) porsche (3) portugália (5) prága (9) puchberg (7) railjet (16) regionalzug (15) rekordok (4) rendezőpályaudvar (5) repülés (9) rhb (2) s-bahn (9) salzburg (6) segítség (1) semmering (4) siemens (4) sikló (1) sinkanszen (5) skoda (1) sncf (1) söll (1) sopron (1) spanyolország (73) spital am pyhrn (2) st. pölten (5) strassbourg (1) stuttgart (10) svájc (24) svédország (4) szaud-arábia (3) szeged (2) szlovénia (10) szurdok (1) s bahn (16) tajvan (1) talgo (8) tarragona (1) TEE (9) teherfuvarozás (5) terepasztal (11) texas (1) tgv (45) tibee (7) tibet (1) (1) törökország (5) train simulator (1) trieszt (2) ukrajna (3) USA (33) usa (2) v43 (1) vasútállomás (9) vasútvonal (1) velence (7) vendégposzt (5) villamos (11) virágok (1) virtuális vasút (9) vonatjegy (2) webkamera (1) wendelstein (1) westbahn (4) Windischgarsten (4) würzburg (1) zillertal (5) zürich (2) Címkefelhő

2023.05.25. 23:35 Balogh Zsolt

Segítség az utazáshoz: a vonatszámok

Sokan utaznak vonattal, kicsit izgulva, hogy minden átszállás rendben menjen, érvényes legyen a vonatjegy és ne történjen semmi fennakadás. De sokan vannak azok is, akik az utazást folyton halogatják, félve a külföldi élményektől, veszélyektől. Az ilyesztő dolgok közé tartozik még az átszállás is két vonat között egy ismeretlen város ismeretlen állomásán is.

dsc_0017.JPGUtastájékoztató monitor Wien Hauptbahnhof állomáson Ausztriában

Pedig a vonattal történő utazás egyszerű és biztonságos, az utasok számára rengeteg segítség található az állomásokon és a pályaudvarokon, amelyek segítik az utazást. Csak tudnunk kell, hogy mire figyelnünk. Ezek a tényezők közé tartozik a vonatszám is, mely rengeteg helyen szerepel, segítve a helyes döntést utazásnál, átszállásnál vagy épp egy újratervezésnél, és megerősít abban is, hogy biztosan a jó vonaton ülünk.

A vasúti közlekedés során minden egyes közlekedő vonat (nem pedig viszonylat) egyedi számot kap. Ez nem csak a vasúti utasoknak szól, hanem a vasúti ágazat működésést segíti. Egy vonatszámot egy nap csak egyszer osztanak ki, így a vonatszám egyértelműen azonosítja azt a járatot, amivel utazni szeretnénk.

A vonatszám szerepel:
* a menetrendi keresőkben;
* a vonathoz kötött menetjegyen;
* A legtöbb távolsági vonaton, ha van külső kijelzője vagy az ajtón egy kifüggesztett papírlapon;
* Az állomásokon kifüggesztett menetrendeken;
* Az állomási utastájékoztató monitorokon;
* és többnyire a vonatok belsejében felszerelt monitorokon.

Jegyellenőrzésnél a jegyvizsgáló is a jegyen szereplő vonatszámot figyeli többnyire, és mikor a jegyeket még kézzel kezelték és tollal firkantottak rá valamit, szintén a vonatszámot írták fel.

Így ha nem is tudunk mindent, érkezési időt/indulási időt, vágányszámot... pusztán a vonatszám tudatában is tudunk boldogulni.

Jellemző eset, hogy valaki például egy köztes állomásig utazik (a példánkban legyen ez Kiskunfélegyháza, ez valós példa), akkor a kijelzőkön annyit lát, hogy a vonat a Budapest Nyugati Pályaudvar-Ferihegy-Kőbánya-Kispest-Cegléd-Nagykőrös-Szatymaz-Szeged útvonalon közlekedik, Kiskunfélegyháza pedig nem szerepel a listában. A hangosbemondó sem mindig említi Kiskunfélegyházát, pedig az bizony ezen az útvonalon található Kecskemét és Szatymaz között. Az egyszeri utas így elbizonytalanodhat, hogy vajon tényleg jó vonatra várakozik-e a jó peronon.

A kijelző második sorában szereplő kiirás meglehetősen kurta, pedig az IC 702 ettől azért több helyen is megáll!

A vonatszám ismerete azonban itt is a segítségünkre siet. Az IC egy része helyjegyes, és ha rendelkezünk helyjeggyel, azon szerepelni fog az IC 702-es vonatszám is, ami a kijelzőn is megjelenik. Ezzel a számmal még találkozunk a vonat ajtajára felhelyezett iránytáblákon és a kocsikban található képernyőkön is.

Egy vonathoz és dátumhoz kötött ÖBB nemzetközi jegy Bécs (Wien) és Venezia (Velence) közötti utazáshoz. A vonatszám "train number" néven van kiemelve. Az EN 237 április 5-én indul Wien Hauptbahnhofról és április 6-án érkezik meg Venezia Santa Lucia állomásra. Az EN 237 szám szerepelni fog az összes állomási kijelzőn és magán a vonaton is.

De lássunk most egy konkrét, külföldi példát is. Néhány napja Zell am Zillerből Innsbruckba utaztam. Számomra ez már nem kihívás, csukott szemmel is eltalálnék oda, de azért készítettem néhány fotót, hogy megmutassam a kevésbé gyakorlott utazóknak is a külföldi utazás rejtelmeit.

A tervezés a bahn.de menetrendi keresővel kezdődik, ahol megkeressük azokat a vonatokat, amelyekkel utazni szeretnénk.

menetrend2.jpg

A menetrendi kereső a 10:01-kor induló R132-es személyvonatot ajánlja, majd 20 percem lesz átszállni az EC 83-as számú, Riminibe tartó EuroCityre. 

dsc_0028.JPGEgyszerű négysoros kijelző Zell am Ziller állomáson Ausztriában. Az R132 és R131 számok személyvonatot, a 8330 pedig autóbuszt jelöl.

A zelli állomáson kint is van a vonatom a kijelzőn: Jenbach, R132, biztosan jó vonatra szállok. De azért vessünk egy pillantást a nyomtatott menetrendekre is:

dsc_0030.JPGA nyomtatott menetrendi táblán bővebb információkat találunk, az R132-es járatot itt is megtalálhatjuk, és nem csak azt tudjuk meg, hogy 9 perc múlva érkezik, hanem hogy Mayrhofenből jön és menetrend szerint 10:01-kor érkezik az állomásra.

Miután sikeresen megérkeztem Jenbachba, lássuk a további teendőket: 11:00-kor indul is egy EC Innsbruckba, EC83 számon, Rimini felé. Most már csak a vágányszámot kell kideríteni és már várhatom is az EC-t, hogy 11:18-ra Innsbruckba érkezzek (én azonban mégsem az EC-vel mentem, hanem az előtte pár perccel, 10:51-kor induló 5112-es számú S-Bahnnal. Bár lassabb volt, az legalább nem 18 percen át egy alagútban megy az Új-Alsó Inn völgyi vasútvonalon, hanem a felszínen).

jenbach.jpgA jenbachi menetrendi tábla egy részlete, az összes vonattal, amely megáll Jenbachban. Vágányszámok nincsenek, de az időadatok, a vonatnem és a vonatszám alapján egyértelműen be tudjuk azonosítani a nekünk megfelelő járatot. A személyvonatoknál itt sincs minden állomás felsorolva, csak a fontosabbak.

A peronon várakozva készítettem az alábbi fotót is. Még ha a városnevek nem is mondanának semmit, a vonatnem (REX2), és az indulási idő alapján biztosan nem ez lesz az én vonatom!

dsc_0032.JPGA Hochfilzenbe tartó REX2 járat vonatszámát most lehagyták, de mivel az állomáson nem sok Regionalexpressz halad át egy időben, így már maga a vonatnem kijelzése is egyértelműen azonosítja a járatot.

Az utolsó kép már pusztán illusztráció, nem az utazás során készítettem. De mégis álljon itt, hogy el tudjuk képzelni az utazás utolsó mozzanatát is:

Utastájékoztató monitorok egy Regionalexpress járaton. Üdvözöljük a REX 1632-es járaton, mely St. Valentin-ig fog közlekedni.

Az utazás tervezésénél a vonatszámokat feljegyezve sokkal biztosabban tájékozódhatunk az állomásokon, különösen a nagyokon, ahol több vonat is indulhat azonos időpontba. Ha az utazásunk olyan, hogy a járatokkal nem mindig a végállomásokig utazunk, nagyon hasznos, ha tudjuk a vonatszámokat is, mert így ha a célállomásunk nem szerepel se a kijelzőkön, se a nyomtatott menetrendeken, a vonatszám alapján akkor is biztosan a megfelelő vonatra szállunk fel!

Továbbá, ha utazásunk során egy hagyományos pénztárban vásárolunk menetjegyeket és pótjegyeket, a pénztáros is hálás lesz, hogy konkrétan meg tudjuk nevezni azokat a járatokat, amire át szeretnénk szállni, nem pedig az "asszem 10-kor indul a Keletiből" jellegű információkkal próbálkozunk. A vonatszámokkal kiegészített menetrendi tervezetünket a vonatjegyekkel kombinálva pedig még olyan állomáson is segítséget kaphatunk, ahol senki sem berszél közös nyelvet velünk.

Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon is!

1 komment

Címkék: ausztria menetrend állomás


A bejegyzés trackback címe:

https://vonattal-termeszetesen.blog.hu/api/trackback/id/tr9318125052

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Motorogre 2023.05.27. 22:11:00

Köszönjük, érdekes.
Érdemes lehet a számozás részét képező kódokról is szólni, pl. IC az Intercity , IR az inter-regionális, a Z a zónázó (Vácit nem áll meg, de utánna Szobig mindenhol: ezt a zónát szolgálja ki).

A MÁV is megér egy tanfolyamot, pl. az IC-re általában kötelező a helyjegy, de van olyan ahol csak IC-kocsi van rajta, azaz helyjegy nélkül is felszállhat az utas. Amikor a hangos bemondja magyarul és angolul is, de eltérően ... érezni hogy közel a Balkán
süti beállítások módosítása