A neves olasz Fiat cég a ’70-es években kezdte gyártani a Fiat 126 néven futó „miniautóját”. Szülőhazájában gyártása egy évtizednél rövidebb ideig tartott. Kelet-Európa népeire viszont annál nagyobb hatást gyakorolhatott, mert licence alapján Lengyelországban majdnem három évtizedig (!!!) gyártották. Ezért ismerte mag a haza autós társadalom „kispolszki” néven.
Személyes emlékem is fűződik hozzá. Szüleimmel Trabantosok voltunk, egyszer ültem mindössze „egérkaminonban”, amikor a ’80-as években kisdobosként egy „KISZ-fiatal” ezzel vitt el szavalóversenyre. Menet közben fognom kellett az ajtót, hogy ne nyíljon ki �. Gyermekként is éreztem, hogy hozzá képest még az NDK-s Trabant is inkább autónak számít. Nem is kívántam soha többet Polski Fiat 126-ba beleülni…
Az alábbi válogatás a Népítéletre írt honfitársi beszámolók alapján készült.
„A lengyel kerekes kompresszor
Első autóm volt.
Megvettem és így utólag visszatekintve ezzel a lépésemmel letértem a damaszkuszi útról.
Egy baja van ennek az autónak. Nem arra tervezték, hogy menjen.
A vételtől számítva kb 2 hét alatt elromlott a féltengely. Alábújtam...a tengely fel volt hegesztve a menesztőre. Letört a taknyolás. Vettem új menesztőt, tojásgázon 1 hetet bírt . Még kb. 3 menesztőt vettem, majd elhatároztam: kicserélem a féltengelyt. Megvettem (2100Ft/db) és nekiálltam.
Trabantnál egy jó fél órás akció. Itt sem lehet sokkal hosszabb. Aztán mégis. Egy egész szombatom ráment. Hogy miért? Mert nem lehet kihúzni a féltengelyt, mint egy normális autónál, hanem váltó ki, difi le és befelé megy ki....
Na itt utáltam meg.
Jártam vele még sokat. A töltéstől kezdve a váltón át, minden sz@rral baj volt.
A kapcsolatunk vége december végén kezdődött. Munkából jövet kitört a jobb hátsó kerék.
Ha lett volna nálam gyufa meggyújtom.
Eladtam!
Amikor aláírták a papírt úgy éreztem, hogy GYŐZETEM!”
„Ez egy Sz@r.
Kicsi, kényelmetlen, lassú ( és ehhez képest zabálja a benzint), megbízhatatlan, átgondolatlan ipari hulladék.
REeélem a tervezői életük végéig ezzel jártak.
Ez nem autó! Ez egy kerekes lengyel kompresszor.... ennyi erővel a lábbal hajtós moszkvics is autó."
„Egérkamion
Először is amikor abbahagytam a röhögést rájöttem , hogy tök könnyű kormányozni mert nincs elöl motor aztán rájöttem arra is hogy minden tankoláskor vehetek hozzá egy motorolajat is mivel nem az , hogy csöpögött hanem úgy hogyismondjam permetezte ki az olajat azon kívül , hogy még ette is.
a következő meglepetés az volt mikor szén monoxid mérgezés tüneteit véltem felfedezni magamon a fűtés bekapcsolása után.
Ja és azon is eltűnődtem , hogy mi lehet az összefüggés a motor bemelegedése és az irányjelző működése között? pff soha sem fogok rájönni.
Egyszóval szerencsére és ismétlem szerencsére nem kellett sokáig "élveznem" az egérkamiont. Senkinek sem ajánlanám kivéve annak aki szánalmat érez a szoci (autóipari propaganda, és eröltessük ha nem jó akkor is mert a lengyel GDP szar) remeke iránt sztem elég lenne eltenni egyet az utókor számára és oktatni azzal a szöveggel , hogy "És ez jött a trabant után...""
„Életem baklövése
Hát valahogy 90000 ft körül sikerült hozzájutnom.
Örültem neki mint majom a farkának.
Gyors vörösre festés után ,és két M.N.C teljesítményt növelö matrica után lehetett is menni csajozni a városba. Feszítettünk benne a haverral mint pók a lucernásba. Mind addig amig ki nem mentünk a városból hogy kicsit magasabb fokozatra kapcsoljunk. Hát ennek a vége kipufogóhegesztés lett
Az igazság hogy 50km körzetben mozogtam vele, de 90%-ban nem értem A-bol B-e.
Volt hogy a váltóba elment a szinkrongyűrű, volt mikor megált 20km után mid a két henger, szétmentek a szelepek, de a legszebb az volt mikor a belső fipufogócsonk tőcsavarostul kiszakadt.
Volt ám hangrobbanás!!!!
Olyan volt mindha csopperrel küldtem volna. Egy módon lehetett megjavítani .Kétkomponensű fémragasztóval, mivel menetet vágni a blokkba lehetetlen volt. Szétmállott a blokk.
A biciklim megbízhatóbb volt.
Én azt hittem legalább 50km-es mozgási körletben nem lesz vele gond.Tévedtem.
Én olyan embernek ajánlanám akinek a hobbyja az autószerelés és szereti a kihívásokat.”
„Utálatos kispolski
Már ott kezdődtek a dolgok hogy amikor első este elhoztam a kollegától már lerobbantam vele és akkor még nem tudtam mi vár rám.
Egy pár napig úgy ahogy el vitt dolgozni de mindig olyan érzésem volt hogy bármikor megállhat alattam.
A következő meghibásodást a generátor K.O.-ja okozta természetesen a lehető legrosszabb időpontban a reggeli csúcsforgalomban , munkába menet.
Félretoltam az útszélére és kénytelen voltam busszal folytatni az utamat, majd délután vontathattam a szerelőhöz.2 nap múlva elkészült az "autó" és már szinte vártam mi lessz a következő gond.
Sokáig nem kellett várnom ugyanis rá pár napra a hengerfejtömítés ment el úgyhogy tolhattam az út szélére mert annyira erőtlen lett hogy a hazáig hátralevő 1 km-t már nem sikerült neki megtenni.
Ezek után minden reggel gyomorideggel ébredtem hogy ma vajon mi fog rám várni.
Ez ment hosszú hónapokon át .Vagy éppen a szerelőnél dekkolt vagy éppen megint valahol az út szélén, én pedig rohangáltam ismerős után aki hazahúzza ezt a fostalicskát. Sokan azzal vigasztaltak hogy mennyire olcsó hozzá az alkatrész ,de ez engem nem érdekelt mert lehet hogy olcsó az alkatrész de az folyamatosan kell hozzá. Végigkínlódtam vele 1 évet és aztán gyorsan megszabadultam tőle mert ez idő alatt öregedtem legalább 10 évet és a pénztárcámat is rendesen leamortizálta.”
„Iszonyatos melléfogás”
„Roncstelep töltelék!!!
ez a dög.... atryaisten, talán a földkerekség legócskább szériában gyártott "autója".
és most nem kell hülyének nézni tudom mit kap az ember ennyi pénzért... pl TRABANTOT! Trabi ezerszer jobb, ezt higgyétek el nekem... ne akarjon SOHA senki se kispolszkit!!!
Nem számoltam hányszor hagyott ott az út közepén, votl hogy kereszteződés kellős közepén állt le, volt hogy télen cincáltuk, vontattuk rugdostuk szídtuk...
már a szerelő is gyűlölte, volt egy másik aki elvből hozzá se nyúlt, mondta h vigyük innen a p**ba mert ő hozzá nem nyúl!
-9 litert simán benyelt városban, városon kívül meg nemtom mennyit nem voltunk olyan bátrak h kimenjünk vele városon kívülre.”
„Száguldó koporsó
Szerintem ezt a kocsit péntek délután rakták össze. Ez egy rakás sz@r. Ami el tudott romlani benne az el is romlott. Kéthetente kellett eltolni a szervizbe. Egyszer amikor végre felgyorsult kb 60-ra, akkor vettem észre, hogy nincs fék. Aztán begurultam egy troli elé, ami levitte az orrát de szerencsére meg is állította.”
„Inkább gyalogolj!!!
Kaszni: Rohadt, de nem is akárhogy. Lakatos nem vállalta el hogy megcsinálja. Futóművet nem lehetett rajta állítani úgyanis úgy ki volt rohadva az első futómű felfüggesztésénél a kaszni, hogy ha szemből megnézted a kocsit egyenesbe tekert kormánnyal, lehetett látni hogy az egész futómű el van csúszva az egyik oldalra."
"Darabokra tudnám verni...
Többet toltam, mint amennyit vezettem! És ezt már unom..
Hibalista
- fék, váltó, kuplung, fűtés, ablaktörlő aksi, dinamó, kipuff, zár (helyből befagyott)...”
„Alattomos Motoregér”
„Autó? röhej...”
„Pokolra az összeset!!
először csak a trafó ,és a gyújtókábelek estek szét szinte bárhol, és bármikor, majd szép lassan az összes elektromos berendezés megbénult!
Az ablaktörlő csak esőben nem működött, a lámpák hol égtek, hol nem, fröcskölni kezdte az olajat, és a benzint, a benzincső ötször szakadt el, és a motor hűtőventillátora is rendszeresen felrobbant!”