téveszmék

téveszmék

"A kapitalizmus konzerválja a szegénységet"

2023. június 05. - G. Nagy László

gyermekmunka.jpg

 

Még ma is irgalmatlanul sokan vannak, akik azt állítják: a kapitalizmus megbukott, nem váltotta be a hozzá fűződő reményeket, nem hozta el a jólétet a széles néptömegek számára. Most hagyjuk azt, hogy az óbégatóknak sincs jobb tervük a piacgazdaságnál, egyszerűen csak koncentráljunk arra, igaz-e önmagában e kritika. A magamfajták mindig azt mondják: bár a kapitalizmus nem a vagyoni egyenlőség felé tereli az emberiséget, mi több, a különbségeket többnyire növeli is, még sincs ezzel semmi baj, hiszen a gazdagság lecsorog, a szabad piac még a legalsóbb rétegeket is felemeli. Az antikapitalisták mindezt rezzenéstelen arccal tagadják, szerintük semmi sem csorog le; a szegények még szegényebbek lesznek, vagy legjobb esetben is konzerválódik nyomoruk.

 

Kezdjük a dolog elméleti hátterével, a közgazdaságtan legalapvetőbb törvényeivel! Először is rögzítsük, hogy profit létezik, hiszen ennek hiányában a tulajdonosok rövid időn belül megszüntetnék vállalkozásukat. A Megmunkáló Kft. alapanyagokat vásárol, melyekből az üzemében új terméket állít elő, s ezt az árupiacon haszonnal értékesíti. Másodszor: a gyártás során keletkező többletérték részben a tulajdonos zsebében landol eredménytartalékként, avagy osztalékként; részben az alkalmazottakéban munkabér formájában. Egyedül azon lehet vitatkozni, hogy e felosztás mikor tekinthető méltányosnak. Jól érezzük: a KIZSÁKMÁNYOLÁS fogalma közgazdaságtani tekintetben értelmezhetetlen. E kommunista kifejezés csakis akkor veszítené el hasraütésszerűen szubjektív jellegét, ha képesek volnánk meghatározni valamiféle egzakt profitrátát, amelyet az adott szakterületen korrektnek gondolunk. Ezzel számos probléma akad: egyrészt nincs általánosan elfogadott módszertana, különösen ami az újabb és még újabb iparágakat illeti, másfelől egyetlen alkalmazott sem vállalná, hogy rossz időkben vékonyabb borítékkal térjen haza, csak hogy a tulajdonos - hivatalosan rögzített - profitigénye kielégüljön.

 

Van tehát profitunk, melyet valamiféle szisztéma szerint fel kell osztanunk a tulajdonos és az alkalmazottak között. Legyen az első modellünk főszereplője Könyörtelen Karcsi, aki élvezettel nézi, ahogy görnyedt melósai napi 16 órán át éhbérért robotolnak, miközben ő maga nagy címletű bankjegyekkel tapétázza ki a nappaliját. (Ő a tipikus kapitalista a marxi ideológia szerint.) Legyen a másik véglet Altruista Aladár akinek cégtulajdonosként a legfontosabb szempontja az, hogy alkalmazottai jólétben éljenek; magas fizetéssel, sok szabadidővel, számos vállalati juttatással bírjanak. Az sem zavarja, ha ezen törekvése a társaság teljes nyereségét felemészti. Majd helyezzük el e kettő közé Gazdálkodó Gézát, aki az optimális működést célozza; igyekszik versenyképes bért és elfogadható munkakörülményeket biztosítani, de csakis saját, önző érdekét, a profitmaximalizálást szem előtt tartva. Jöjjön a költői kérdés: e három közül melyik férfiú számíthat hosszú távon a legmagasabb nyereségre? Nyilvánvalóan a legutóbbi; hiszen egyedül ő képviseli az evolúciósan stabil stratégiát. Mondhatnánk persze, hogy a kapitalizmus hajnalán a tőkések többsége sokkal inkább Könyörtelen Karcsira hasonlított. Talán még némi igazság is volna benne. Viszont a profitfelhalmozás olyan tőkét teremtett, amely lehetővé tette a kapacitásbővítést és a technológia folyamatos fejlesztését. Ennek pedig kétféle hatása lehet: vagy az előállított tömegtermékek ára kezd zuhanni drámaian, vagy a nyereség nő, amelynek egy része a munkabérek hizlalására fordítható. Akárhogy is: mindkét következmény a munkavállalók jólétét növeli. (Nyilván létezik olyan agyhalott marxista, aki nem hisz a közgazdaságtan alaptörvényeinek, s akár egy életen át mantrázza magának, s akár másoknak is, hogy a gonosz tőkés mindent megtart magának, s csak morzsákat enged át a dolgozóinak. De mi azért világosan látjuk, hogy ez már az elmélet szintjén sem működik. Ha Altruista Aladár gyorsan tönkre is megy, elég, ha egyetlen Gazdálkodó Géza megjelenik a színen, és hamar elszipkázza a legjobb munkavállalókat Könyörtelen Karcsitól.) Ha e ponton eltekintünk az externáliáktól és az állam szerepétől, úgy muszáj arra a következtetésre jutnunk, hogy nincs olyan erő, amely megállíthatná a dolgozók jólétének folyamatos növekedését.

blog_gdp_uj.png

A teoretikus fejtegetés után nézzük meg, mit szól mindehhez a valóság! Már a puszta GDP adatokat tekintve is azt látjuk, hogy a kapitalizmus kizsákmányoltjai - életszínvonal tekintetében - brutális mértékben törnek felfelé. Egy átlagos amerikai, kanadai, vagy japán (de ugyanez igaz Nyugat-Európa népeire is) ma kétszer olyan jól él, mint az apja élt harminc évvel ezelőtt, arról már nem is beszélve, ami nagyapja világát jellemezte hatvan esztendeje. Sok helyütt a négynapos munkahét bevezetése a terv, s lássuk be: az egyén megélhetését tekintve ez aligha jelenthet problémát. Az emberiség az írott történelem nagy részében hülyére dolgozta magát, csak hogy a betevőjét megkeresse. A többségnek esélye sem volt a gyarapodásra, a vagyonfelhalmozásra, vagy bármiféle luxusra. Manapság Chicagóban, Torontóban, vagy épp Tokióban 12 percnyi munka élég ahhoz, hogy az átlagos munkavállaló megkeressen egy Big Mac-re valót. Fél óra robottal simán elérhető a napi kalóriaszükséglet fedezése - minden további perc, amit a munkahelyén tölt az ember, potenciális lehetőség a gyarapodásra, vagy épp a pillanatnyi jólét fokozására. Az Eurostat 2020-as adatsora is azt mutatja, hogy az öreg kontinens polgárai sem költenek többet élelmiszerre a jövedelmük 14,8%-ánál. (A világjárvány előtt mindössze 13% volt ez az átlagérték.) Magyarországon 18,7%, Romániában 26,4%, a nyugati végeken pedig közel egy számjegyű az élelemre fordított bevétel százalékaránya. Világos, hogy beszélni kell a rezsiköltségekről is, de azért látni kell: a prekapitalista társadalom polgára nem is élvezhette az elektromosság, a központi fűtés, az internet, vagy épp a kábeltévé előnyeit. A luxuscikkek és kényelmi szolgáltatások tárháza is egyre bővül, ráadásul egyre elérhetőbbé is válik - ugyanaz a telefon, amiért egy éve még félmilliót kellett fizetnünk, ma már a töredékéből megvásárolható. Bevallom: halvány fogalmam sincs, hogy a marxisták miből következtetnek arra, hogy a gazdagság nem csorog lefelé. Minden kimutatás és felmérés azt mutatja, hogy a kapitalista társadalmak szegényei is egyre jobb életmódot tudhatnak magukénak.

 

Ha létezik bármi, ami megakadályozza egy kapitalista társadalom - azon belül a bérből és fizetésből élők - folyamatos gazdagodását, felemelkedését, polgárosodását, az bizonyosan nem a piaci mechanizmussal áll összefüggésben. A gazdaságot fékező adópolitika; a vállalkozókedvet letörő, túlburjánzó bürokrácia; a mértéktelen újraelosztás; a bevándorláspolitika; vagy épp a háborúk mind-mind az egyes államokhoz köthetők, s ez még akkor is igaz, ha bizonyos bábkormányokat dróton rángatnak a globalista nagyvállalatok lobbistái. Ez már jócskán túl van a tiszta piaci működés határain.

 

Sajnálatos módon a történelem nem az a társadalomkísérlet, amely laboratóriumi körülmények közt megismételhető volna. Sosem láttunk még vegytiszta kapitalizmust és vegytiszta kommunizmust sem. Az a tény, hogy világban fellelhető struktúrák mind kevertek, tehetővé teszi a közgazdászok és egyéb értelmiségi okostojások számára, hogy bármilyen jelenséget a saját szájízük szerint magyarázzanak; sok esetben a szabad piac számlájára írva olyan válságokat, melyekhez valójában semmi köze. Egy biztos: világosan látszik, hogy a gazdagságot a kapitalizmus teremti meg, a szocialista intézkedések sokkal inkább a féket jelentik, s legfeljebb átcsoportosítani képesek a megtermelt javakat. Szóval ami engem illet, én nagyon óvatosan bánnék minden antikapitalista elképzeléssel.

A bejegyzés trackback címe:

https://teveszmek.blog.hu/api/trackback/id/tr6718137766

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tesz vesz II · http://kkbk.blog.hu/ 2023.06.09. 10:13:30

@alöksz róz: szijjártó volt a legfiatalabb képviselő, 20 évesen. 95-96-ban ő is soros-ösztöndíjas volt, SOROS! EZ VESZÉLYES!

vitézy a bkk vezérigazgató 26 évesen, mondjuk ő állítólag legalább ért hozzá. hiába orbán rokona ebben a feudális nepotizmusban

juszt lacit is már gyerekként volgával vitték iskolába

tesz vesz II · http://kkbk.blog.hu/ 2023.06.09. 10:19:12

@Wildhunt:

hát ha valaki komcsi spicli volt 80-ban, meg soros-ösztöndíjas hazaáruló, akkor esélyes hogy 80-ban is fideszes legyen.

amúgy ha tudnál olvasni látnád, hogy nem azt írtam hogy AKKOR volt fideszes.
"megvan miért lettél te fideszes:"

tehát utána LETT az, nem baj hogy funkc. analfabéta vagy. csak kérj bocsánatot hogy az időm húzod. a hitánykodása ugyanolyan mint a fideszeseknek.
egy k egyszerű kérdést, mondatot nem képes megérteni, tehát életképtelen szar. akkor hogy lett gazdasági igazgató, és legfőképpen hol?
de persze eljátsza a makroközgazdászt síkhülyeként.

ha nem síkhülye, akkor gátlástalanul hazudozik. ez utóbbi sanszosabb

elovlashatod a blogomon a kommentekbe, hogy még a kérdést se érti, (persze lehet te se értenéd, hisz te se reagáltál a fideszesek kritikáidra írt válaszaimra, érdekes. )
és ezt a blogján is eljátszotta már kb 300 alkalommal, nem véletlen hogy nem kommunikál velem.
mert én sarokba szorítom, csak én nem is engedem el, grundigék meg állandóan ráhagyják, miután kivégezték a vitában, én meg állandóan felhozom neki. ezért is tilott ki.

gátlástalanul hitványkodik.

kkbk.blog.hu/2023/05/30/par_kerdes_a_fideszeseknek

amúgy meg poén volt.

tesz vesz II · http://kkbk.blog.hu/ 2023.06.09. 10:25:59

@G. Nagy László:

ja és nem gyűlölöm a piacgazdaságot, fent már Bálintnak elég konkrétan kifejtettem mi nem kapitalizmus ellenes, persze megértem, hisz miből hoztad már ki te elmeháborodott hogy én gyűlölöm a rockzenét? nem érzed magad ilyenkor elmebetegnek?
és ilyen képességeiddel kéne megbeszélnünk sokkal komplexebb témákat, mint a gazdaság,
AMIKOR MÉG A ROCKZENÉS MONDATOMAT SE ÉRTED TE KORRUPT KORCS?!

nem szégyelled magad?!

intellektuálisan elviselhetetlen lenne számodra, hogy semmi lényegi kérdésben nincs igazad, még szerencse hogy KORRUPT vagy, meg nárcisztikus pszichopata, így könnyedén el tudod viselni ezt. rihigcséléssel, meg röhögcséléssel, olyan "mintha" az ország VALÓDI sorsa és helyzete tényleg nem is érdekelne. csak a júdáspénz számolgatása?

ki a közvetlen felettesed? melyik alapítványból utalják a pénzesőt?

te viszont fideszesként gyűlülöd a piacgazdaságot.

G. Nagy László 2023.06.09. 11:21:20

@tesz vesz II:

"te viszont fideszesként gyűlülöd a piacgazdaságot."

Igen, minden posztom erről árulkodik... :) :) :) Tényleg sajnállak. Bitang időt és energiát fektetsz a kommentelésbe, de mindezt képtelen vagy a saját javadra fordítani, hogy valamicskét fejlődj. A legtöbben már lemondtak rólad és totál fejlődésképtelennek látnak - nem is hibáztatom őket, tényleg ilyen képet rajzolsz magadról. Ha megfogadsz egy tanácsot: legalább azokat a nyilvánvaló ökörségeket ne írd le, amelyekről te is tudod, hogy nem igazak. Olvasod a bejegyzéseimet, tudod, hogy mind a piacgazdaságot élteti. Erre leírsz egy ilyet??? Tudom, hogy naivitás, tudom, hogy felesleges (és a legkevésbé sem kiérdemelt) jóindulat a részemről, de tényleg annak drukkolok, hogy szedd össze magad, s igyekezz felzárkózni a többi kommentelőhöz. Tényleg rossz nézni ezt a vergődést. Hidd el: nem vagy annyira sík hülye, hogy ne tudnál érdemben kommunikálni, ha kicsit összekapnád magad.

tesz vesz II · http://kkbk.blog.hu/ 2023.06.09. 11:48:32

@G. Nagy László:

mit kéne fejlődjek te korrupt HAZUG korcs? hogy ne nevezzelek annak ami vagy?

csak a személyeskedésre telik, ne sajnálj te patkány, elég gyorsan gépelek. még mindig csak személyeskedni tudsz, érdemi vitára nem telik ugye?

ezért vagy korrupt korcs, magadat hazudtolnál meg ha értelmesen próbálnál kommentelni.

minden posztod arról álrulkodik hogy agyhalott kisiskolás fideszes vagy. aki gátlástalanul hazudik.
és akinek fogalma nincs a piacgazdaságról. meg a hatósági árról, meg a kötelező botlok akciózásairól. meg a traffikkoncessziótól, a nyelviskolák koncessziójáról, meg a pályáztatásokról, meg a környezetvédelemről, meg a vízügyi kérdésekről, meg az ország kizsákmányolásáról. a vodafone megvételéről, a MKB megvételéről, a 4IG működéséről,
a fideszes alapítványokról, az E-on megvételéről, a MET működéséről, a fideszes (és mszp-s, akik már NER-esek) oligarchák és strómanok feudalisztikus működéséről, amiknek mind-mind semmi köze nincsen a piacgazdasághoz! vagy arról, hogy 4x-es áron vesszük a gázt a "baráti" oroszoktól, akik a különbözetet visszautalják svájci meg ciprusi offshore-okon keresztül, az is nagyon piacbarát bazmeg te idióta!

te kibaszott agyhalott, inkább ki se nyisd a gusztustalan hitvány pofádat, ha ezekről semmit nem tudsz írni, te agyhalott korcs. te nyomorult szánalmas szerencsétlen hazaáruló.

hát milyen propagandista vagy te ha ezekre nem reagálsz? hogyan véded a gazdádat te hitvány cseléd?

HypocritSlayer 2023.06.09. 11:58:32

@G. Nagy László:

>>Hidd el: nem vagy annyira sík hülye, hogy ne tudnál érdemben kommunikálni, ha kicsit összekapnád magad. <<

Mindegy, mit hisz, a tényeken ez fikarcnyit sem változtat......

tesz vesz II · http://kkbk.blog.hu/ 2023.06.09. 12:09:59

@HypocritSlayer:

ezeken a tényeken te pszichopata?:
kkbk.blog.hu/2023/05/30/par_kerdes_a_fideszeseknek

neked sincs lelkiismereted, a legutóbbi "vitánk" megmutatta.

baalint1 2023.06.09. 12:13:46

@G. Nagy László:
"Ennek vannak elég egzakt kritériumai. Ha a világ a tudomány felé lép a vallásos ideológiák felől, az haladás. Ha az ideológiák uralják a tudományokat (és ez a helyzet az utóbbi 10-15 évben), az visszalépés.

Ha az egyén szabadságjogai nőnek, az haladás. Ha a szólásszabadság korlátozódik, ha kvótákról beszélünk, ha a másképp gondolkodókat meghurcolják (és ez van ma), az visszafejlődés."

Ez így van. Ezen kritériumok alapján viszont vicces, hogy olyan politikát támogatsz, amelyik nyíltan korlátozza a sajtószabadságot, nyíltan ellene megy a szekularizmusnak. Ja, és ebben a legnagyobb motivációd az, hogy zavarnak az emberi jogi szervezetek, amelyek különféle kisebbségek jogaiért állnak ki, mert szerinted marxisták. Szerinted marxisták, közben meg tapsolsz a gazdaságpolitikának.

Szóval ha végignézzük gazdaságpolitikai szempontból ugyan gyakran jössz a szabadsággal, a gyakorlatban komcsi politikát támogatsz, társadalompolitikában a szólásszabadság csak akkor jut eszedbe, ha rasszista, homofób, nőgyülőlő vagy épp nemzetisovinisztak kijelentések miatt valakit kritizálni mernek, ellenben szerinted teljesen rendben van ha az aktuális hatalom leuralja a médiát, különadókat, hatósági módszereket bevetve a neki nem tetsző hangok ellen.

Bocs, de kurvára unom már a hazugságaidat, maszatolásaidat. Annyira vagy liberális, mint Sztálin elvtársad volt.

2023.06.09. 12:23:57

@alöksz róz:
Honnan tudjam mennyi idős, és 1991 az 32 éve volt, akkor olyan vad esték voltak, lehet akár 18 éves is a vezér igazgató 91 Ben.....

Persze tök mindegy, lényegtelen.

tesz vesz II · http://kkbk.blog.hu/ 2023.06.09. 12:25:37

@G. Nagy László:

ja és szijjártó feleségével kezdtem itt szinte a kommentelést, nem?

bayer zsolt cége pl 86-90% profitrátával dolgozik. mennyi az átlag cégeknél? 5-10%? 20? nagyon piacbarát fideszes kifizetőhely.

szijjártó feleségének cégénél nem tudjuk, mert még a honlapját és telefonszámát se tudjuk, te tudod? ott voltál gazdasági igazgató?
1,5 milliárdos bevételt milliárdos bevételt termelt Szijjártó feleségének honlap és telefonszám nélküli cége

444.hu/2023/06/01/milliardos-bevetelt-termelt-szijjarto-felesegenek-honlap-es-telefonszam-nelkuli-cege

ja de tudjuk:
A teljes egészében Szijjártó-Nagy Szilvia tulajdonában lévő cég évek óta egyre jobb eredményeket produkál, ez a tendencia pedig 2022-ben sem szakadt meg, hiszen 1,5 milliárd forintos árbevétel mellett 545,8 millió forintos nyereséget kaszált a cég.

mfor.hu/cikkek/vallalatok/meretes-osztalekban-duskal-szijjarto-peter-felesege.html

ez is k-ra piacbarát! TE IDIÓTA!

nem barátkozni jövök ide, nem bégetni megyek az akolba, ahogy a fideszes meg vallásos birkák teszik, ne próbálj már sértegetni ilyen ügyetlenül te ostoba f*sz; VITÁZNI jövök ide, mert tudni akarom mi van a fideszesek fejecskéjében, azt látom hogy nem sok minden, csak kíváncsi vagyok mikor döbbennek rá a Dunning-Krugerre itt egyesek.

veled ellentétben nekem fontos ez az ország, és én nagyon nem akarom hogy a magyarság banánköztársaságban elsorvadjon, aztán megszünjön létezni. mert a gazdád ázsiaiakat telepít ide, kikergeti a lakosság nagyrészét külföldre, megszünteti az oktatást, és az eü, és a középosztály nem vállal már gyereket.
megsúgom globális éghajltaváltózás jöhet

baalint1 2023.06.09. 12:25:40

@Wildhunt:
Nem arról van szó, hogy egyetértek-e vele, hanem arról, hogy úgy lett felhozva, mint ha ő mint szaktekintély nyilatkozott volna. Holott nem a szakterületén mondott magánvéleményt. Attól függetlenül, hogy egyetértesz-e vele vagy nem, tipikusan tekintéllyel való érveléssel hiba, hiszen nem egy tudományosan bizonyított tényről beszélt. Pont ez a baj veletek bolsikkal, összekeveritek a tényeket a véleménnyel, úgy adjátok elő, mint ha tény lenne, amivel egyetértetek, anélkül hogy tudományos bizonyossága lenne.

2023.06.09. 12:27:13

@baalint1:
oké, csak ha szabad a véleménnyilvánítás, akkor vajon miért kell embereket ellehetetleníteni. vagy ha mégis megteszik, akkor ez a neoliberális banda ugyanolyan szarszemét, mint az illiberálisok.

baalint1 2023.06.09. 12:28:47

@alöksz róz:
"konkrétan nagyobb esélyük volt a 30 év alattiaknak súlyos mellékhatásra (valami vérrögös vagy szívizmos vagy mindkettő, már kurvára nem emlékszem), mint arra hogy súlyos beteg lesz a koronavírustól"

Konkrétan ez nem igaz, főleg hogy egyébként a szívizmos mellékhatásra töredék annyi esélyuk volt, mint amekkora esélyük ugyanerre magától a betegségtől oltatlanul.

Sejtettem honnan fúj a szél, köszönöm.

baalint1 2023.06.09. 12:31:51

@alöksz róz:
"az nem úgy van, hogy nem a már ismert mellékhatások bejelentését várják?"

Bazdmeg, utána sem néztél, és osztod az észt. Gondolom a statisztikáknak sem néztél utána, csak Facebookos, Youtubeos álhírek meg mendemondák alapján tájékozódtál.

Nem, bármely mellékhatást bejelenthetsz bármilyen gyógyszerre, vakcinára, és be fog kerülni az Eudravigilance adatbázisába, illetve a gyógyszercégnek is kötelező nyilvántartania és súlyosságától függően foglalkoznia vele. Nem csak azokat, amik nincsenek feltüntetve.

Ez alól mondjuk pont a kínai és az orosz vakcina kivétel, mert nem engedélyezte az EMA, a kormányunk meg nem gondolta fontosnak a transzparenciát.

baalint1 2023.06.09. 12:33:50

@G. Nagy László:
Nem, nem tényeket közölt, magánvéleményt mondott. Vicces, hogy tekintéllyel érvelsz, ha meg más szaktekintélynek más a véleménye, akkor ő is tévedhet...

G. Nagy László 2023.06.09. 12:38:25

@baalint1: Te legalább annyiban szinkronban vagy magaddal, hogy elutasítod a kvótákat, ha már a feketék intelligenciája kapcsán homokba is dugod a progresszív fejecskéd.

De nézd meg, mit tesznek a fényes Nyugaton?

1. Tagadják a valóságot, hogy a feketék átlagos IQ-ja alacsonyabb.
2. Egyetemi kvótákat adnak a feketéknek.

Ez hogy a picsába fér össze??? Vagy az egyik, vagy a másik. (Mondjuk leginkább egyik se...)

Emlékszem, 1999-ben a magyar logikai csapat kapitánya voltam a budapesti VB-n. Mérő Laci barátom tartott egy előadást valamelyik este a nemzetközi közönségnek, amelyben az IQ-tesztek kialakításáról mesélt. Akkoriban még simán lehetett arról beszélni, hogy a feketék ezeken rosszabbul szerepelnek, mint a fehérek. Statisztikailag igazolt tény volt, senkit nem zavart. (Oké, nem is volt fekete a 150 fős mezőnyben egy sem.) Atyaég, ma próbálna ilyen előadást tartani...

Wildhunt 2023.06.09. 12:40:09

@baalint1: watsonnak nem a genetika a szakterülete? Te nem jártál iskolába?

2023.06.09. 12:42:19

@baalint1:
a szterotipizálás egy az etnikai megbélyegzésre technika. a bölcselet tetszik-nem tetszik ezen alapul. mert a humán szférában nincsenek objektív mérések. nem is lehetnek. tehát a kérdés, hogy mi a megengedett társadalomkritika és mi nem az.

lehet az mondani, hogy zsidókommunisták, nácinémetek, oszmántörökök, mongoltatárok (vagy ez sérti a szegény kis mongolokat). vagy magyar fasiszták ezt még engedjük, vagy ezt se. egyáltalán ne mondjunk ilyeneket, mert ezek eszkalja verbális fasizálódást. vagy mainstream módon ne engedjük. underground környezetben (kommentek között) azonban mégis lehessen faszságokat is írni. mert másképp nincs lehetőség társadalomkritikára.

tesz vesz II · http://kkbk.blog.hu/ 2023.06.09. 12:49:28

@alöksz róz: mennyire kell hülyének lenni, hogy még mindig oltástagadó legyél?

te tényleg nem érted a szalmabábot se

2023.06.09. 12:50:16

@Wildhunt:
és mi az a gén, ami okozza a feketék/cigányok feltélten butaságát?

két híres fekete, asszimilálódott cigány. az egyik hitler. aki nem volt árja. és a másik pedig einstein. aki nem sémita származású volt. egyenes férfiágon nem sém, hanem hám fia volt. fekete. szerencsen.

2023.06.09. 13:02:40

@baalint1:
egy kérdés például az, hogy az oltás előtt miért nem csináltak mindenkinél tesztet. és miért oltottak be olyanokat, akik már megfertőzödtek. és arra is ráoltottak.

tesz vesz II · http://kkbk.blog.hu/ 2023.06.09. 13:05:27

@baalint1:

hoppá

Finnországban úgy osztják a gyorshajtási bírságot, hogy az mindenkinek fájjon, függetlenül a vagyoni helyzettől, így amikor az ország egyik leggazdagabb emberét fotózták le, igen vastagon fogott a ceruza.

A finn milliárdost, Anders Wiklofot szombaton fotózta le, majd állította meg a helyi rendőrség, amikor egy 50 km/órás szakaszon 82 km/órás tempóval haladt – írja a Daily Mail. Ezt Magyarországon a leggazdagabb hazai polgár is megúszta volna 45 ezer forintos bírsággal és négy büntetőponttal.

"A legutóbbi súlyos bírság után Wiklof azt mondta, hogy “talán felső határt kellene szabni a gyorshajtásért a finn sofőrökre kiszabható bírságoknak”. Az üzletember azonban azt mondta, reméli, hogy a pénzt az egészségügyre és az idősek gondozására fordítják.

A finn rendszer megváltozása a milliárdos kérésére nem várható, a progresszív rendszerben az alacsony jövedelműek akár 6 eurós bírsággal is megúszhatnak egy gyorshajtást, de mint ahogy Wiklof úr esete is mutatja, súlyos tízmilliókba is kerülhet egy ilyen mutatvány. A skandináv országok mindegyikében hasonló rendszer működik, ahogy Svájcban is, az abszolút rekord is itt született. "

de így kevesebb munkahelyet tud létrehozni! hát finnek megőrültek? :)

alöksz róz 2023.06.09. 13:08:18

@baalint1: ne hőbörögj, magyarországon így megy :-)

G. Nagy László 2023.06.09. 13:08:42

@cvsvrs:

"és mi az a gén, ami okozza a feketék/cigányok feltélten butaságát?"

Vigyázz ezekkel, mert még valaki visszakérdez, hogy melyik gén okozza a buziságot. És akkor majd az érvelésedből az jön ki, hogy a homoszexualitás tisztán környezeti hatásokra jön létre... veszélyes terep :)

Egyébként a cigányság az europid nagyrasszba tartozik, sokkal magasabb IQ-val, mint a feketék.

2023.06.09. 13:14:45

@G. Nagy László:
magyarországon a cigányság többsége nem indiai eredetű. van egy kis részük, akik sötét bőrűek és az átlagnál sokkal békésebbek. elég gyakran elkülönülten élnek. ez egy a cigányságon belül is egy kisebbség. és ezek szóródtak. és például krishna tudatúak. ezt az indiai kultúrát a köznép nem szokta "lecigányozni".

alöksz róz 2023.06.09. 13:18:18

@baalint1: ezek a közzétett adatok...

de elő fogom keresni neked, mert emlékezetből könnyű tévedni.
arra szerintem tuti jól emlékszem, hogy bármilyen(!) súlyos lefolyásúra kevesebb esélyük volt, mint az oltástól vmelyik említett mellékhatásra.

na honnan fúj a szél, onnan hogy te is agymosott vagy

2023.06.09. 13:26:19

@alöksz róz:
van egy tippem, hogy a problémák jelentős része abból adódott, hogy egy eleve megfertőzödött személyre (még éppen tünetmentes) ráoltottak.

Wildhunt 2023.06.09. 13:30:21

@G. Nagy László: a homoszexualitás tisztán környezeti hatásokra jön létre...

Ezt 2019-ben sikerült is bizonyítani. Bár a kutatás megrendelői nem igazán örültek ennek.

baalint1 2023.06.09. 13:35:38

@Wildhunt:
Nem az egyes embercsoportok genetikája, de ezt már feljebb leírtam, látom nem megy az olvasás. A tudomány nem olyan faék egyszerűségű, hogy genetikus az genetikus.

baalint1 2023.06.09. 13:38:37

@G. Nagy László:
De nem erről beszélt Watson, hanem arról, hogy egyes népcsoportok genetikailag alacsonyabb intelligenciával rendelkeznek. Ez meg egy erősen vitatott terület, lásd környezeti tényezők, intelligencia tesztek univerzalitásának kérdése, stb. És ami még fontosabb, Watson magánvéleményt mondott, nem kutatási eredményeket ismertetett. Hogy emiatt kiutálták, az ettől még nem jogos, ellenben az érvelés, hogy mert Watson azt mondta, alapjaiban fals, főleg hogy más kutatók meg vitatják az állításait.

baalint1 2023.06.09. 13:40:34

@G. Nagy László:
De egy liberálisnak egyébként teljesen mindegy, hogy a homoszexualitás genetikai eredetű-e, neked meg egyértelmű bizonyítékok sem számítanának, akkor is tapsolnál pl. a homofób törvénynek.

Wildhunt 2023.06.09. 13:45:31

@baalint1: tekeregsz mint a féreg. Szóval hazudsz, Watsont igazi libbancs módjára meghurcoltátok minden ok nélkül.

baalint1 2023.06.09. 13:49:07

@G. Nagy László:
"Egyébként a cigányság az europid nagyrasszba tartozik, sokkal magasabb IQ-val, mint a feketék."

Most azon túl, hogy ez nem válasz a kérdésre, hiszen az europid nagyrasszon belül is vannak genetikai eltérések, ha szigorúan a te logikádat néznénk, akkor a cigányság és a magyarság között nem lehetnének különbségek az IQ tesztek alapján, a valóságban pedig nem ismerem a statisztikákat, de szinte biztos hogy vannak, amelyek nagyrészt környezeti okokra vezethetőek vissza, hiszen a kutatások szerint főleg a terhesség alatt és kicsi korban a hiányos táplálkozás, egészségtelen életmód ronthatja az intelligenciát.

Másrészt a rasszok nem olyanok mint a fajok, az europid és negrid nagyrasszok egyáltalán nem különülnek el élesen, a bőrszín egy fenotípus, amely bizonyos gének következménye, de más génekben meg hatalmas szórás van nagyrasszokon belül és átnyúlóan, hogy egy példát mondjak, a laktóz érzékenység gyakoriságát, ha ránézel egy ilyen térképre, nem a nagyrassz határozza meg, hanem a földrajzi távolság a tejfogyasztó országoktól, elsősorban az európaiaktól, tehát pl. a közép-afrikai országokban hiába van néger többség, ott már többeknek megvan az a génje, ami ahhoz kell, hogy felnőttként meg tudják emészteni a laktózt, mint a dél-afrikai országokban, és ugyanez a tendencia Dél-Kelet Ázsia felé haladva, ott talán még szembetűnőbb, hogy az europid indiaiak többsége laktózérzékeny, pedig nem a mongolid nagyrasszhoz taroznak. Ez csak egy példa, de simán lehet olyan géned, ami afrikában gyakoribb, mint errefelé. Ugyanis egy faj vagyunk, képesek vagyunk egymással szaporodni.

baalint1 2023.06.09. 13:51:04

@cvsvrs:
Nem a beásokra gondolsz?
Én úgy tudom, hogy a cigányok nagy része indiai eredetű, csak több hullámban érkeztek, a később érkezett csoportok sötétebb bőrszínűek. Mármint népvándorlásilag nézve, mert valójában a cigányok is keveredtek genetikailag más népcsoportokkal, az éghajlati szelekció egy közép-európai országban nem annyira gyors mint a keveredés.

baalint1 2023.06.09. 13:53:18

@alöksz róz:
Nem mindegy mihez hasonlítod, mert a post-covid tünetek a fiataloknál is gyakoriak voltak, különösen sportoló fiataloknál a szívizom gyulladás, csak az ugye nem a betegség közvetlen súlyos lefolyása volt, hanem utólag jelentkezett.

Egyébként ezeknek az oltásoknak folyamatosan vizsgálják a cost-benefit arányát, ha baj van vele, visszavonják, de nyilván te jobban tudod, mert valamelyik bulvárújság megírta...

G. Nagy László 2023.06.09. 13:53:41

@baalint1:

"De egy liberálisnak egyébként teljesen mindegy, hogy a homoszexualitás genetikai eredetű-e"

Azért gondold át, mielőtt egy ekkora faszságot leírsz. Kurvára nem mindegy. Ha ugyanis tisztán genetikailag dől el a szexuális orientáció, úgy kevésbé kell félteni a gyerkőcöket. Még akkor is van kockázat a "progresszívek" beteg mutatványaiban, hiszen a gyerekek érzelmi fejlődését egy heteró szexmese, vagy pornómozi is negatívan befolyásolhatja, de buzit nem farag belőlük. Ha viszont nincs genetikai gyökérzete, úgy még megalapozottabb minden gyermekvédelmi intézkedés.

2023.06.09. 13:56:48

@G. Nagy László:
Akkor egy kis ismertető az IQ tesztről, a lényeg a kulturális kozeggel változik az átlag is.
Talán a legjobban nyelvi csoportokra lehet lebontani.
Miért is?
Mert a logika struktúra az agyban a nyelv tanulasal együtt alakul, ki, ez segít rendszerezni a körülöttünk lévő világot.
Egy szimpla tapasztalat, az angolszász országokban az emberek képtelenek csoportosítani, ez abban nyilvánul meg, pl mint márka neveket belekevernek , illetve kategória neveket az adott kategóriába tartozó tárgyak felsorolásba.
Magyarországon ez pl a szófajok és az adott szavak mondatban betöltött szerepe ami folyamatosan keverve van.

Ha az IQ ténylegesen a képességeket tudná felmérni minden szinten, akkor a statisztika szerint kb 0 aki Afrikai országból be tud jutni az elit egyetemekre.
Most jön az érdekesség, a kvóta rendszer előtt kb több tanuló jutott be Zimbabweböl a 10 elit egyetemere 1 év alatt, mint MO rol 1930 óta...
Azért ez sokatmondó.
A miért a lényeg, az IQ teszt pl nem tudja azt az előnyt mérni amit a többnyelvűség ad. ZIM minimum 3 nyelven tanulsz, kb anyanyelvi szinten.

A másik a nyelvvel változik a kódoló közeg is és ezzel a jelrendszer is, így nem minden teljesen univerzális.

Az egyetle univerzális dolog a világon a zene.

baalint1 2023.06.09. 13:57:09

@cvsvrs:
Ez jogos felvetés, viszont az antigén teszt nem mutatja ki az elején a fertőzést, utána is pontatlan (lásd szlovákiai tömeges tesztelés, a PCR teszt kiértékelése meg idő és több munka, ráadásul ha az embereket oltás előtt tömegesen oltani küldik, azzal tovább növelik a fertőzésveszélyt. Nem tudom melyik változat járt volna több áldozattal, nem voltak jó megoldások, csak több rossz közül lehetett választani.

baalint1 2023.06.09. 13:58:00

@Wildhunt:
Ja, a gyíkemberek titkolják, de te biztosan tudod, hogy az a kutatási eredmény hiteles volt....

G. Nagy László 2023.06.09. 14:01:23

@baalint1:

"Ugyanis egy faj vagyunk, képesek vagyunk egymással szaporodni."

Minden tök oké, amit e kommentben írsz. Ettől még igaz az is, hogy a távol-keletiek a legintelligensebbek, a feketék pedig a legkevésbé. Igaz, hogy sok ismeretlenes az egyenlet, de tudjuk: a genetika meghatározó az IQ esetében. Fura azt mondani, hogy egy alapvetően (de nem kizárólagosan) genetikailag determinált változó esetén, ahol éles a kontraszt a nagyrasszok között, ott arra következtetünk, hogy a nagyrasszok közti genetikai különbségek nem számítanak. Ehhez az kéne, hogy pl. a sárgák fényévekkel jobb körülmények közt éljenek, mint a fehérek, de ez nyilván nincs így.

Wildhunt 2023.06.09. 14:01:48

@baalint1: igen. Én ugyanis veled ellentétben jártam iskolába.

baalint1 2023.06.09. 14:01:57

@G. Nagy László:
Ugye ott kezdődik, hogy ha nem genetikai eredetű, abból sem következik, hogy a homoszexuális mintára "bebuzulnak" a gyerekek. Ha nem genetikai, akkor lehet egy rakás oka, pl. hormonális hatások, homoszexuális mintától független környezeti hatás, terhesség alatti anyai hatás, stb., stb. Ugye ha eleve a homoszexuális minták miatt "buzulnának" be, akkor közel 2 évezred kereszténysége, vagy közel másfél évezred iszlám alatt erősen kérdéses hogyan maradhatott fenn.

De nyilván egyszerűbb azt a proli szintű felfogást hirdetni, hogy a meleglobbi bebuzítja a gyerekeinket. Csak ha ilyen egybites homofób faszságokban hiszel, akkor nem értem miért ragaszkodsz ahhoz, hogy liberálisnak hazudd magad. Te is tudod, hogy nem állunk egy platformon, és bizony te vagy az aki az emberi jogok korlátozásáért küzdesz.

Wildhunt 2023.06.09. 14:03:25

@baalint1: nem is értem miért nem csivavát használnak szánhúzásra, hiszen ugyanaz a faj, mint a husky.
Csak be kellett volna járni a suliba.

2023.06.09. 14:03:46

@G. Nagy László:
Erre most hallottam egy nagyon jó mondást, a szexet a görögök találták fel, de az olaszok akik a nőket is bevonták!

Pont most lépett le a takarító csóka aki meleg, olyan jót humorizáltunk, és semmi kellemetlen nem történt vagy hangzott el.
Egyszerűen 50 éves csóka olyan hülyeségeket tud mondani amin a 2 30 éves is sírva röhög, bármilyen témában.
Akkor kit érdekel, hogy a csokisat szereti nem a tépőzáras.
El is mondtam neki a magyar alaptörvényt, meg mi lesz a következő módosítás, hogy tudják hová kell dugni.
Dőlt a röhögéstől.

2023.06.09. 14:11:44

@baalint1:
a cigányok egy lecsúszott néprétek. és relatív többségükben hám fiai, feketék. egyenes férfiágon balkáni, illetve távolabb fekete afrikai eredetűek. bolgárok, románok és a görögök többsége fekete. és jelentős részük asszimilálódott.

2023.06.09. 14:16:31

@baalint1:
a vicces, amikor bayer, bencsik, gajdics és társaik védik a fehér fajt. stefka, pálffy g, vagy bogár laci bácsi. ők asszimilálott cigányok. egyenes férfiágon feketék. persze ez nem feltétlen rossz eredet. hunyadiak is feketék voltak. csak őrájuk hatott a magyar nemesség és a nyugati kereszténység (az olaszok).

baalint1 2023.06.09. 14:35:27

@cvsvrs:
Bevándorlókkal kapcsolatban szokták mondani, hogy a leghangosabb bevándorló gyűlölők azok, akik maguk is külföldről érkeztek, vagy legalább a szüleik...

tesz vesz II · http://kkbk.blog.hu/ 2023.06.09. 14:38:57

@G. Nagy László:

mérő laci is szegény bolond és elképesztő ostobaságokat mondogat, mintha értelmiségi lenne. csak nem az sajnos.
mondd meg neki, hogy legközelebb mikor legközelebb hvg-s újságíróknak adna interjút, inkább ne tegye, hanem fogja be a pofáját ő is. tudni kell mikor kell nyugdíjba menni.

direkt a népszavából másolom:

"Az tény, hogy van különbség a fejlett és a harmadik világban élők átlagos intelligencia szintje között, csoda lenne, ha nem lenne.
valóban vannak olyan tanulmányok, melyek szerint a feketék intelligenciahányadosa alacsonyabb, mint a fehéreké. Tegyük hozzá, hogy az ázsiaiak IQ-ját viszont magasabbra mérik az európai rassznál. Itt azonban felmerül néhány kérdés: az egyik, hogy ez genetikai vagy környezeti/szociális hatások miatt van-e elsősorban,

„Nyilván, mint minden másban, az intelligenciában is vannak genetikai különbségek az emberek között. Elvileg a rasszok között is lehetséges ilyen különbség, de ne felejtsük el, számos képességgel rendelkezünk, melyek közül más népek nálunk jobban teljesítenek” – figyelmeztet Boldogkői Zsolt.

az agy fejlődésére és így az intelligenciára is nagymértékben hat a szociális környezet. A helyzet az, hogy az agyunk fejlődését irányító genetikai programba be vannak építve a jövőbeni környezeti hatások. Ha ezek a hatások valamilyen ok miatt nem következnek be, az agyfejlődés abnormális marad, ami kedvezőtlen hatással van a mentális képességek kialakulására. Megfordítva a problémát, megfelelő oktatási módszerekkel az intelligenciánk jelentősen javítható lenne. Sajnos az oktatási rendszer világszerte koncepcióbeli problémákkal terhelt, melynek oka, hogy negligálja az emberi agy biológiai természetét. Nem tudjuk, megmaradnának-e az intelligenciabeli különbségek az egyes népcsoportok között, ha tökéletesen azonos környezetben nevelkednének fiaik és lányaik"
Kovács Kristóf, a magyar és a nemzetközi Mensa (kiemelkedően magas intelligenciájúak egyesülete – a szerk.) felügyelő pszichológusa, az ELTE kutatója szerint a feketék és a fehérek közötti intelligencia különbözőségéről beszélni önmagában nem vállalhatatlan, ez ugyanis tapasztalati tény. „Hasonló különbséget találunk az amerikai iskolai teljesítmény- és kompetenciateszteken is: az ilyen felméréseken a feketék eredménye rendre elmarad a fehérekétől. Mivel a tesztek épp az ilyen teljesítményt jelzik előre, nem meglepő, hogy az IQ-ban is van különbség.
A fehérek tehát intelligensebbek a feketéknél, amennyiben ezalatt a fehérek magasabb átlagos IQ-ját értjük – mondja a pszichológus."

de te g pont, nemhogy Niel deGrasse Tysonnál, de még Dave Chapelle-nél se vagy okosabb. hiába fekete, ter meg fehér.

"„Nem arról van szó, hogy minden fehér IQ-ja magasabb minden feketéénél. A férfiak és a nők átlagos magassága között még nagyobb a különbség, de azért láttunk már magas nőt és alacsony férfit. Ezért senkinek az intelligen­ciáját nem lehet megítélni a bőrszíne alapján."
nepszava.hu/3023816_fekete-feher-igen-nem-talan

"Egyre több genetikai kísérlet jut arra a következtetésre, hogy az intelligenciahányados és a bőrszín között összefüggés állapítható meg."
www.metazin.hu/index.php/item/1132-1132

2023.06.09. 14:41:53

@baalint1:
a bevándorló feketék fittebbek. nem akarnak konkurenciát.

tesz vesz II · http://kkbk.blog.hu/ 2023.06.09. 14:42:50

@Wildhunt: Watson korábban a nők értelmi képességei­ről is hasonló szellemben nyilatkozott. E megnyilvánulásai miatt már korábban eltávolították az állásából.

baalint1 2023.06.09. 14:45:17

@tesz vesz II:
"a múltkor erről beszéltél és még mindig nem beszéltük át, viszont a hitvány retardált g pont írt róla a kisiskolás posztjában:

"A magamfajták mindig azt mondják: bár a kapitalizmus nem a vagyoni egyenlőség felé tereli az emberiséget, mi több, a különbségeket többnyire növeli is, még sincs ezzel semmi baj, hiszen a gazdagság lecsorog, a szabad piac még a legalsóbb rétegeket is felemeli. ""

A SZABAD PIAC, tehát nem az, hogy a gazdagok adókulcsa alacsonyabb, állami támogatást kapnak, vagy hogy a haverok között hatóságilag felosztjuk a piacot. Amit írt László, az a kapitalizmusra igaz, a nerizmusra nem igaz, de nyugaton is van probléma, hiszen a középréteg fizeti a legnagyobb adókulcsot.

baalint1 2023.06.09. 14:48:22

@tesz vesz II:
Na de a hú de igazi "liberális" Laciék szerint a nők is alacsonyabbrendűek....

2023.06.09. 14:49:06

@Wildhunt: Az megvan, ha két alacsony növesű házasodik, annak nagy valószínűséggel az utód is az lesz, vagy valamilyen genetikai alapú betegség várható.
A kutyák tenyésztése is ilyen alapon történt, ebből Milyen következtetést tudsz levonni?
Egy kis segítség, ha folyamatosan rekombinaljuk a genetika hibákat, úgy hogy még éppen életképes legyen, abból lesz a csivava.

tesz vesz II · http://kkbk.blog.hu/ 2023.06.09. 15:10:46

@G. Nagy László:

ez hogy függ össze a piacgazdasággal? elmagyaráznád te szörnyszülött?

"Kezdődhet az elképesztő szabad rablás, Lázár Jánostól kell kérni az ajándék kastélyokat
Már a nyáron elindulhat a várak, kastélyok, kúriák állami elajándékozása. Lista sincs, bármelyik szabadon vihető, a milliárdokért felújítottak is (közpénzen persze), és csak egy kérelem kell hozzá, amelyet Lázár János bírál el. Tiborcz István és Mészáros Lőrinc nyomába lépve nyilván sok NER-vitéz vágyik saját kastélyra

nepszava.hu/3197479_kastely-lazar-janos-allami-vagyon-ajandekozas

ja ilyenkor mindig elnémulsz, csak a ócska személyeskedésre telik.

baalint1 2023.06.09. 15:13:58

@kiskutyafule:
Nem feltétlenül genetikai hiba. Az volt a cél, hogy kicsi legyen az állat testmérete, mert ilyen kutyát akartak. Ennek a célnak a csivava megfelel.

Az emberre vonatkoztatva azért nem stimmelnek ezek a hasonlatok, mert a természetes szelekció sokkal lassabb a tenyésztésnél, és nagyobb része zajlott le a civilizáció előtt, mint azóta.. Másrészt a kutyák esetében a testméret sokkal jobban szór a fajták között, mint az intelligencia, az embereknél még a testméretnek is viszonylag kicsi a szórása, csak mi látjuk nagynak, de egyébként hol van egy csivava-bernáthegyihez hogy vannak 140 centis és 180 centis átlagmagasságú népcsoportok is.

baalint1 2023.06.09. 15:20:14

@cvsvrs:
Tőkepiac régen is volt, csak nem értékpapírok formájában, az hogy részvényekkel részekre osztjuk a vállalkozás tulajdonát, attól még az ókorban is adtak-vettek vállalkozást, illetve hitelezés is volt, csak legfeljebb nem kötvény formájában.

2023.06.09. 15:23:57

@baalint1:
A genetikai hátterét tekintve nézzük azt, hogy a farkas magassága az ideális fenotipus, ahhoz tartozik egy genotipus.
Mivel a DNS általában nem csak szimpla kapcsolók halmaza, hanem logika kapcsolatban vannak egymással adott régiók, így a test magassága több dologgal van összefüggésben.
Mivel a célzott szaporítás esetén mindig pl a recessziv géneket kombinálták, így folyamatosan eltávolodott az optimális magasságtól, de egyben gyűjtötte a recessziv tulajdonságokat is.
Vagyis rengeteg hasonló szakasz lett újra és újra kombinálva, pont mint a beltenyészet esetén.
Ebből mindig baj van, hiszen ha nincs meg a megfelelő változatosság, akkor egyre több hiba fog felhalmozodni a DNS Ben. Lásd angolszász nemesi családok.
Én ebből vezettem le amit írtam.

2023.06.09. 15:26:03

@baalint1:
Kínában amióta drasztikusan nőni kezdett az életszínvonal, azóta növekszik az átlag magasság is, ott jó esélye volt a pajzsmirigy rendellenes működésének az egyoldalú táplálkozás miatt...
Vagyis igazad van, nem a legjobb példát hoztam fel.

tesz vesz II · http://kkbk.blog.hu/ 2023.06.09. 15:39:37

@baalint1:

"A SZABAD PIAC, tehát nem az, hogy a gazdagok adókulcsa alacsonyabb"

hát de ez a lecsorgás (egy része). amivel a múltkor és most itt is egyetértesz hogy lecsorog. trickle down economy
most akkor lecsorgás párti vagy, vagy nem? szabad piac párti vagy, vagy nem? mert itt saját magadnak mondasz ellen.

a nobel-díjas Stiglitzék is a valódi kapitalizmusra mondják, hogy nem csorog le

a középrétegnek is van többféle ága, a felsőközép bírja az relatíve magasabb adót, mint az alsóközép, a milliárdosok még jobban bírják, és láthatod a fent mutattott skandináv és svájci közlekedési büntetést, hogy arányaiban igenis jó módszer az adózás és a büntetés is akár a gyorshajtásért.

tesz vesz II · http://kkbk.blog.hu/ 2023.06.09. 15:49:58

@baalint1:

hoppá

John Komlósnak előadásai is vannak, majd meghallgatom:
www.youtube.com/watch?v=8QYAXplyZTc

www.youtube.com/watch?v=8KgWdcFcD24
magyarul is

jó lehet.

alöksz róz 2023.06.09. 16:04:28

@cvsvrs: igen, ez is lehetett probléma.
de nem erről beszéltem. az oltatlanokra vonatkozó statisztikát vetettem össze a gyártók által megadott mellékhatás adatokkal.
de előkeresem :-)

Wildhunt 2023.06.09. 16:08:46

@tesz vesz II: azt nyilatkozta hogy a nők között több az átlagos-, a férfiak között meg a szélsőérték. Ami igaz. Látom te sem jártál iskolába.

alöksz róz 2023.06.09. 16:08:58

@baalint1: dobson szabolcs osztotta meg az izraeli statisztikát :-)
és a gyártók osztották meg a saját adataikat a mellékhatásokra :-)

Wildhunt 2023.06.09. 16:15:47

@G. Nagy László: @alöksz róz: szerintetek mikor fog előjönni az "Elvtársak, ne lőjetek" pillanat?

tesz vesz II · http://kkbk.blog.hu/ 2023.06.09. 16:16:04

@Wildhunt: egyedül csak te jártál iskolába, csak akkor nem tudom hogy a fenébe lehetsz fideszes?
nem figyeltél oda az órán, amikor a logikát tanították?

tesz vesz II · http://kkbk.blog.hu/ 2023.06.09. 17:10:26

@MEDVE1978: @baalint1: " felső 1% reáljövedelme az utóbbi nagyjából 44 évben 160%-al nőtt, míg a szegényebb 90%-é csak 26%-al. De nem gond, azt látjuk ugye, hogy az állításodnak megfelelően "lecsöpögött" a nyereség az átlagos dolgozókhoz, mert 26%-al nőtt a reálbérük."

és a skandiváv országokban, ahol magasabb az adó, mennyivel nőtt az átlagos dolgozó reálbére? :) gyanítom, hogy sokkal jobban "lecsorgott " nemcsak épphogy lecsöpögött :)

lecsorgott, lecsöpögött? hát nagyon nem. mivel magasabb az adó! :)
nincs mi úgy lecsorogjon mint a neolib országok hamis és hazug trickel-down economyjában.
szóval amerikában se trickel down miatt nőtt a reáljövedelem. hiszen ez nem csupán annyiból áll hogy nő az alsó rétegek jövedelme, hanem abből is áll, hogy előtte kedvezményt adtunk a nagytőkének, hogy jobban csorogjon le,

tehát ha a fő szempontunk a társadalmi rétegek reaáljövedelmének a növelése, akkor ne adjunk kedvezményeket a nagytőkésnek, mert nélküle akkor jobban növekszik a többi réteg jövedeleme

tesz vesz II · http://kkbk.blog.hu/ 2023.06.09. 17:26:42

@baalint1:

"Sokadszorra írom:
Teljesen más dolog explicit módon többiztosítós, részben vagy egészben piaci alapú egészségügyet építeni, ahogy anno a liberálisok"

én meg már sokadszorra írom, hogy a lakosság nagy részének nincs pénze magán eü-re a neolib banánköztársaságban.
ezért átfogóbb biztosítás kötnek a jenkiknél is, amik sok esetben nem fedeznek mindent, ilyenkor belehalnak a betegségbe, "bár ez egyedi esetek sokasága, kit érdekel?"
az átfogóbb biztosítás olyan mint az állami tb, csak kevesebb a befizető, tehát drágább. egy jóléti állam, aminél sok a befizető: meg olcsóbb.
a modell ugyanaz mint a magánnál, csak az állami lehet nonprofit. ezzel is olcsóbb. míg a magánnál a tulajdonos profitot szeretne.

ha nem lehet ebből a tb-befizetésből érdemi elfogadható eü, emeljék meg valamivel, csak ehhez az kéne, hogy tisztekezű politikusok legyenek itthon akik nem szétlopják az országot, hanem segíteni szeretnének.
a kampány pénz nélküli lebonyolítása a megoldás erre, hogy minden politikai indulónak lehessen esélye, a kétciklusos politikusok bevezetése egy hamis dilemma, amit legutóbb most Ádám apja propagált a Jólvanezígyen.

"Nekem semmi bajom nem lenne a Fidesszel, ha szabad piac pártiak lennének"

nem látod hogy szétlopják az országot bazmeg, meg hogy gátlástalanul hazudnak? hogy primitív putyin által zsarolt söpredék az összes? és hogy nem is párt, hanem bűnszervezet?!
mi van? részeg vagy? ittál? lehet úgy is lopni, hogy közen szabad piac pártiak, botrány minden egyes nap amíg ez a magát nemzetinek hazudó posztkomcsi söpredék el nem takarodik, csak sajnos ott a másik szociáldemokráciát akarni hazudó posztkomcsi söpredék, meg a harmadik tudománytagadó fideszt kiszolgáló sörpedék.

alöksz róz 2023.06.09. 21:07:36

@Wildhunt: mire gondolsz?

bebörtönzéssel már most is fenyegetik a másként gondolkodókat a fejlett liberális demokráciákban.

Wildhunt 2023.06.09. 21:29:49

@alöksz róz: mikor menetrend szerint kiderül, hogy minden másképp volt. Mikor nekik is nyilvánvaló lesz, hogy Abdul nem szereti az LMBTQ-t és nem lesz agysebész, télen nem lehet napelemmel fűteni, Ukrajna meg már nem érdekli az USA-t.

alöksz róz 2023.06.09. 21:38:42

@Wildhunt: "Mikor nekik is nyilvánvaló lesz" - sok mindent el tudok képzelni, de azért ezt jelenleg még nehezemre esik :-)

G. Nagy László 2023.06.09. 22:06:33

@Wildhunt: Előbb utóbb muszáj lesz. Most épp egy második hullámos feminista könyvét olvasom, aki ízekre szedi a mai feminizmust. Tanulságos.

Ennyi illogikus katyvasz, amit a jelen neomarxista vonulata produkál, csak a végtelenül cinikusok és a nagyon ostobák fejében fér meg.

Wildhunt 2023.06.10. 10:43:53

@G. Nagy László: mikor a gyarmattartó meggyengül, kiszolgálói rendszerint jobb ha menekülnek. Most nem látok kiegyezést a következő hatalommal, mint 89-ben.

tesz vesz II · http://kkbk.blog.hu/ 2023.06.12. 10:43:54

@G. Nagy László: szóval ez ez milyen piacgazdaság csöpi? :)

Nagy Márton azért nem ért egyet a Bankszövetség kritikájával, hogy a kormány torzítja a versenyt, mert szerinte:

"nincs mit torzítani, maga a szó sem létezik, hogy árverseny."

24.hu/fn/gazdasag/2023/06/06/nagy-marton-unios-penz-inflacio-arstop-kamatstop/

jobb is ha nem kommentelsz tényleg mert te szopni jársz a kommentekbe,
a posztba meg mint a pap a templomban, kinyilatkoztathatod a téveszméidet

tesz vesz II · http://kkbk.blog.hu/ 2023.06.12. 10:49:49

@baalint1:

itt van egy másik előadás, méghozzá az MTA-ból két "opponenssel". bár az egyik azt hiszi hogya Lakáskultúrának ad előadást.

www.youtube.com/watch?v=qupnC0IafgE

ha az MTA-nak jó, akkor neked is jó lehet ha fejlődni akarsz.

bár inkább a külföldi címeit és posztjait nézd...
kkbk.blog.hu/2013/07/30/a_magyar_tudomanyos_akademia_napjainkban

baalint1 2023.06.12. 14:43:23

@kiskutyafule:
Két különböző dolgot keversz össze.

Kezdjük ott, hogy a kutya már nem farkas, hanem egy olyan állat, amelyet az ember a saját céljaira tenyészt. Az ideális mérete akkora, amilyen célból tenyészti az ember. Ha zsebkutya kell, akkor zsebkutya lesz. A túltenyésztés természetesen hiba, mert nyilván a méret csökkenéssel rontottak a teljes génállomány változatosságán, de bizonyára erre is lehet találni megfelelő receptet, tekintve hogy eleve nem egy fajta kistestű kutya létezik, hanem sokféle és sokféle genetikai állománnyal.

baalint1 2023.06.12. 14:47:42

@cvsvrs:
Szerintem a megyerendszer eleve hibás. Határokon átnyúló régiókról viszont volt szó régebben, az nem volt hülyeség, pl. volt tervben egy Nyugat-Dunántúl-Burgenland közös régió is. Csak aztán nem ez lett belőle. A megyék viszont túl kicsik a hatékony regiónális érdekérvényesítéshez. Megjegyzem a maguk szintjén a kis önkormányzatok is túl kicsik.

Ha a kis önkormányzatok helyett kizárólag járási önkormányzatok lennének, egyenként legalább 50 ezer lakossal, megyék helyett régiók, az sokkal hatékonyabb lenne.

baalint1 2023.06.12. 14:49:31

@tesz vesz II:
"hát de ez a lecsorgás (egy része). amivel a múltkor és most itt is egyetértesz hogy lecsorog. trickle down economy
most akkor lecsorgás párti vagy, vagy nem? szabad piac párti vagy, vagy nem? mert itt saját magadnak mondasz ellen."

Hányszor írjam már le, hogy azzal értek egyet, hogy ha az állam arányos adózást, szabad piaci feltételeket biztosít, akkor a gazdagok meggazdagodása lecsorog. Sokadszorra ismétlem, de ez lesz az utolsó, rühellem a szalmabábokat, úgyhogy légyszi hagyd abba, sehol nem írtam arról, hogy a gazdagoknak kisebb adókulccsal értenék egyet.

baalint1 2023.06.12. 14:54:36

@tesz vesz II:
"én meg már sokadszorra írom, hogy a lakosság nagy részének nincs pénze magán eü-re a neolib banánköztársaságban.
ezért átfogóbb biztosítás kötnek a jenkiknél is, amik sok esetben nem fedeznek mindent, ilyenkor belehalnak a betegségbe, "bár ez egyedi esetek sokasága, kit érdekel?""

Tudom hogy baromi nehéz elfogadni, de a helyzet az, hogy az egészségügy egy szűkös erőforrás, és soha semmilyen országban nem fog megtörténni az, hogy mindenki azonnal a legjobb ellátást megkapja. Valójában csak egy illúzió az, hogy ha 100%-ban állami kézben tartjuk az egészségügyet, 100%-ban állami TB működik, akkor mindig mindenkit ellátnak. Ilyenkor valahogy fű alatt történik meg a beárazása, kialakulnak a hosszú várólisták és az emberek kapcsolati hálójukkal, zsebbe adott pénzekkel jutnak előrébb, aki ebben a versenyben alulmarad, azt pedig nem látják el, mert neki már nem jut kapacitás. Ráadásul a fű alatti verseny nem hatékony, így összességében majdnem mindenki rosszabb ellátást kap, és többen nem kapnak ellátást még a vadkapitalista megoldásokhoz képest is.

Szóval persze, az amerikaiak sírnak hogy drága a biztosítás, meg sokan kiesnek a rendszerből, valójában ugyanezek a problémák nálunk is megvannak, még súlyosabban is, csak kevésbé látszanak, mert minden fű alatt megy, a lakosság meg természetesnek veszi, hogy a krónikus betegek meghalni mennek a kórházba, holott egy fejlettebb egészségügyű országban adott esetben ugyanaz a beteg még menthető lenne.

baalint1 2023.06.12. 14:56:23

@tesz vesz II:
"nem látod hogy szétlopják az országot bazmeg, meg hogy gátlástalanul hazudnak? hogy primitív putyin által zsarolt söpredék az összes? és hogy nem is párt, hanem bűnszervezet?!
mi van? részeg vagy? ittál? lehet úgy is lopni, hogy közen szabad piac pártiak, botrány minden egyes nap amíg ez a magát nemzetinek hazudó posztkomcsi söpredék el nem takarodik, csak sajnos ott a másik szociáldemokráciát akarni hazudó posztkomcsi söpredék, meg a harmadik tudománytagadó fideszt kiszolgáló sörpedék."

Nem, ha szabad piac lenne, sokkal kevésbé lenne lehetőségük lopni, nyilván akkor is lenne korrupció, de nem lenne a rendszer része.

De nyilván ez csak gondolatkísérlet, mert a kleptokrata politikusok sosem lesznek szabad piac pártiak, mert lopni leghatékonyabban akkor lehet, ha az állam keze mindenben ott van.

tesz vesz II · http://kkbk.blog.hu/ 2023.06.13. 11:51:41

@baalint1:

megnézted bármelyik előadását Komlósnak? az MTA-st? olvastad a könyvét?
www.libri.hu/konyv/john_komlos.a-valojaban-letezo-gazdasag-es-az-emberarcu-kapitalizmus-alapjai.html

informatikusként miért vagy ilyen biztos a közgáz tudásodban, ami téveszmékre alapul, fent már bebizonyítottam szinte, csak a skandináv "lecsorgást", leömlést kéne megnézni, és semmivé foszlana az plutokrata korrupt téveszme amit hangoztatsz
bár szerintem te nem igazán érted a trickle-down enconomy fogalmát sem. lehet ezzel kéne kezdeni? mert összevissza beszéltél fenn és korábban is a témában.

" ha szabad piac lenne, sokkal kevésbé lenne lehetőségük lopni, nyilván akkor is lenne korrupció"

miről beszélsz? milliárdokat loptak el a vakcinán is! állami megrendelés volt.
legalább az állami funkciókkal legyél már tisztában, pl az ügyészség szerepével. és korruptságával.
állami megrendelésnek mi köze a szabad piachoz, mert másik országból rendelték ám. a milliárdokat meg magánszámlára utalták.

tesz vesz II · http://kkbk.blog.hu/ 2023.06.13. 11:54:03

@baalint1: a másik, azt hiszed a "szabad piac" nem korrupt?! emberek működtetik a cégeket, nem félistenek, jó reggelt!
a szabad piac kifejezés önmagában egy téveszme. egy vallás.

www.libri.hu/konyv/john_komlos.a-valojaban-letezo-gazdasag-es-az-emberarcu-kapitalizmus-alapjai.html

tesz vesz II · http://kkbk.blog.hu/ 2023.06.13. 12:35:46

@baalint1:

nem szalmabáb ez, csak összevissza beszéltél, és alapfogalmakat nem értesz, most meg hisztiznél is hogy utoljára írod le? meg rühelled? meg sokadjára írod le? EGYSZER KELL CSAK, DE AKKOR JÓL.

"Hányszor írjam már le, hogy azzal értek egyet, hogy ha az állam arányos adózást, szabad piaci feltételeket biztosít, akkor a gazdagok meggazdagodása lecsorog. Sokadszorra ismétlem"

hiába ismétled sokadszorra a hülyeséget ha nem érted a fogalmát, vagy csak a logikát nem? jó akkor kifejtem:
a trickel-down fogalma kimondja hogy AZÉRT csorog le a szegényeknek MERT kedvezményeket kapnak a gazdagok.

te többször a lecsorgást emlegetted, és lecsorgást emlegetni nincs értelme, ha nem értesz egyet a tricle-down economy hazug korrupt plutokrata fogalmával. meg említetted hogy békén kell hagyni a milliárdos gazdagokat, mert munkahelyet teremtenek, ami szintén tévhit.
ugyanis a skandináv modellben NEM adnak kedvezményt a tökésnek, és leömlik a jövedelem a szegényekhez a jóléti államba, tetszik érteni, vag elmondjam mégegyszer?!
láttad a példát hogy a skandinávoknál meg a svájcban milyen bírságot kapnak a gazdagok? hát nem ostobák, hiszen ha hagynák nál
igaz akkor jóléti állama se lenne, és mit mondott a gazdag amikor megkérdezte egy újság? olvastad fent?
Nick Hanauer mit mondott? belenéztél az előadásába vagy még osztani akarod a kögazdász észt informatikusként?

"az egészségügy egy szűkös erőforrás"

a magántőkének is, ezért halsz bele tanárként abba ha rákos leszel, a breaking bad nemcsak fikció, nem egy sci-fi, értem én hogy te k jól keresel infósként, de a tanárok meg éhenhalnak, azt vágod ugye? mindegyik gazdasági jobbos ilyen önző és ilyen érzéketlen a valósággal szemben?
mondhatod elméletben hogy a nem befizett tb a magánembereknél marad, csak sajnos a gyakorlatban láthatod a jenkiknél ez nem fog megvalósulni, mert ha sok ember fizeti a keveset, még mindig olcsóbb, ha kevés ember fizet sokat. tetszik érteni?
igen, baromi nehéz elfogadni a hülyeséget

"soha semmilyen országban nem fog megtörténni az, hogy mindenki azonnal a legjobb ellátást megkapja. "

a fejlettebb eü-s skandinávoknál nem voltál még úgy látom. vagy meg tudnád kritizálni részletesen? ne a magyar példát hozzad ahol a MOK szerint is rátolják DIREKT a betegeket a magánra és ahol kóka MAGÁN kórháza állami támogatást kap, jelzem ez hazaárulás és korrupció alapból.
a veszteséges vodafone-ra meg a 4xes gázárra van pénz mi?

"az amerikaiak sírnak hogy drága a biztosítás, meg sokan kiesnek a rendszerből "

érzek egy hangyányi szolidaritást, ja nem. valamiért olyan k magas az a ló. nem vagy te is egy kicsit pszichopátiás? mint egy döbrögi?

tesz vesz II · http://kkbk.blog.hu/ 2023.06.13. 12:45:41

@baalint1:
és továbbgondolva kissé te ilyen meritokratikusnak érzed a felsőbbrendűségedet, mert tanultál, elértél az informatikus szintre, aztán keresel havi 7-800 000 nettóba, te vagy az élet szászára mi? pedig ha hagyod leszakadni a többi születendő generációt, ha nem vagy társadalmilag szolidáris, az minden csak nem meritorkratikus: az feudalizmus.
ezt ki kell fejteni vagy megérted ennyiből?

nem te vagy az tata az archiregnum blogról? az is azt mondta,hogy aki nem képes ma nettó 600-650 000-ket keresni, az életképtelen, miközben a medián bér 280 000 ezer! a gyógypedagógusok 160 000-ret keresnek! a tanárok 220-280 körül keresnek! a románoknál többet keres a tanár mint nálunk, részletesen el kellett neki magyaráznom a gazdaságot meg a logikát, mert egyikkel se volt tisztábam, annyira síkhülye volt, informatikusként, hogy nem tudta megkülönböztetni a politikusok magánvagyonát, meg az állam vagyonát. persze nyugodtan szóljon bele a gazdaságba egy ilyen.

jól mondom én, már 5-10 éve mondogatom, akik gazdasági jobbosok (nagytőke támogatók, nem létező szabad piac támogatók, ami gyakorlatban a gazdagok védését jelenti), azok vagy pszichopata cégvezetők, vagy nem értenek a gazdasághoz

alöksz róz 2023.06.13. 19:48:11

@tesz vesz II: "ha hagyod leszakadni a többi születendő generációt, ha nem vagy társadalmilag szolidáris, az minden csak nem meritorkratikus: az feudalizmus." - kasztrendszer

alöksz róz 2023.06.13. 19:53:09

@tesz vesz II: "hiába ismétled sokadszorra a hülyeséget ha nem érted a fogalmát, vagy csak a logikát nem? jó akkor kifejtem:
a trickel-down fogalma kimondja hogy AZÉRT csorog le a szegényeknek MERT kedvezményeket kapnak a gazdagok." - ez tényleg szalmabábérvelés, helyesen állapította meg a bálint.

tesz vesz II · http://kkbk.blog.hu/ 2023.06.13. 21:02:14

@alöksz róz: még mindig nem érted a szalmabábot csöpike, ne égesd magad.
és gondolom még mindig oltástagadó vagy, ne trollkodj, ne kaffogj. törődj bele hogy ostoba vagy

ezt a részt is olvasd újra kisfiam:
-te többször a lecsorgást emlegetted, és lecsorgást emlegetni nincs értelme, ha nem értesz egyet a trickle-down economy hazug korrupt plutokrata fogalmával.

alöksz róz 2023.06.13. 22:07:57

@tesz vesz II: "te többször a lecsorgást emlegetted, és lecsorgást emlegetni nincs értelme, ha nem értesz egyet a trickle-down economy hazug korrupt plutokrata fogalmával." - dehogynincs értelme. két külön dolog. abszolút nem értek egyet bálint libertarista felfogásával, de a saját logikájának nem mond ellent.
egyszerűen csak téved és/vagy nem hajlandó figyelembe venni, ami ellentmond az ideológiájának :-)

alöksz róz 2023.06.13. 22:11:10

@tesz vesz II: oltástagadó meg nem vagyok, egyszerűen csak fel tudom mérni a realitásokat az agymosással szemben.

és nem rettegtem a buszra felszállva mint te, hogy 'jaj rögtön éreztem hogy veszélyben vagyok' :D

alöksz róz 2023.06.13. 22:20:59

@alöksz róz: sőt kifejezetten tudtam hogy egyáltalán nem vagyok veszélyben.

na lehet laposföldezni, gyíkemberezni :-)

tesz vesz II · http://kkbk.blog.hu/ 2023.06.14. 08:53:45

@alöksz róz: ezt írtam én is Bálintnak, de te belémkötsz te idióta?

ez a szalmabáb. én nem rettegtem a buszon te idióta.
menj sz*pd le gödényt meg orbánodat, bár akkor inkább a tudománytagadó toroczkait kéne lesz*pnod.

tesz vesz II · http://kkbk.blog.hu/ 2023.06.14. 13:51:42

@MEDVE1978: és milyen bajok vannak szerinted a a globális minimumadóval?

tesz vesz II · http://kkbk.blog.hu/ 2023.06.14. 14:53:21

@cvsvrs: jól mondod. teljesen bolond, téveszmés ez az ember, elképesztően primitív

tesz vesz II · http://kkbk.blog.hu/ 2023.06.14. 14:57:37

@cvsvrs: ez viszont már nagyon nem mondod jól:

"a kapitalizmus a tőkepiac"

a kapitalizmus a "szabad piacra" épül, ami gyakorlatban az árak meghatározásának szent központi hatalom általi érinthetlenségét jelöli és sérthetetlenségét is.
ezért nem kapitalizmus a feudalizmus, és ezért nem vállalkozók a nemesek, meg a feudális kereskedők

ez a visszatérő mantrád hogy bp nem termel, most nem kommentálom megint, kissé elmebeteg becsipődés nálad ez is...

tesz vesz II · http://kkbk.blog.hu/ 2023.06.14. 15:26:41

@G. Nagy László: "Ha van igazi erősségem, az az, hogy kiválóan megértetem magam az emberekkel. A nyolc általánost végzett ózdi cigány gyerekkel ugyanúgy, mint az egyetemi professzorokkal"

de én nem értem, hogy lehet félistenként tekinteni a hitvány orbánra, ezt elmagyaráznád? és az nem elég ok, hogy sok pénzt köszönhetsz neki. az a korruptságra elég ok.

és egy posztot is írtam sok-sok kérdéssel
arra se választoltál még, sőt, még a kérdést se érted. amit be is bizonyítottál a posztok kommentjeiben.

azt se értem, hogy lehet orbán 2008- ukrajnai natoba lépését azzal lereagálni hogy orbán akkor még nem tudta mi a véleménye putyinnak a helyzetről.

segítenél?
állítólag te még egyetemi professzorokkal is megérteted magad, igaz ez csöpi?

tesz vesz II · http://kkbk.blog.hu/ 2023.06.14. 16:00:24

@MEDVE1978: mit is akart lacika kihozni ebből? felrójuk a szegénynek hogy vesz egy doboz cigit?

jó, rójuk fel. de akkor rójuk már fel a milliárdosnak is, hogy vesz egy vitorlást, meg egy yachtot. :)

alöksz róz 2023.06.14. 16:24:12

@tesz vesz II: ja, nem rettegtél egy cseppet se, csak ahogy felszálltál a buszra, rögtön érezted hogy veszélyben vagy :DD

tesz vesz II · http://kkbk.blog.hu/ 2023.06.14. 16:26:43

@baalint1:
ezt a kommentet most látom, de válaszoltam rá amúgy.

"Már kurva sokszor leírtam, hogy Skandinávia egyrészt eléggé speciális példa, mert tök más a kultúra, hagyományosan azon az éghajlaton sokkal fontosabb volt a közösségi összefogás, azok a közösségek amelyek nem így tettek, kihaltak. Így nyilván sokkal kevesebb a potyautas."

ez megint mehet a coelhós könyvedbe,
skandinávia speciális eset:= tehát a kognitív disszonanciád nem bír el a helyzet kezelésével.
az infó feldolgozásával, hogy elhet a milliárdosnak 40 milliós bütetést adni gyorshajtásért pl.

ez csak egy törvény, nem kell ehhez szaunázni. egyetlen feltétele van a meghozásának, hogy ne legyél feudalista, meg plutokrata, hanem demokratikus. és így kaphatsz jóléti államot, jóféle szociáldemokráciával, a mesét a mesekönyvbe írjad.
ne a komoly vitákba.

tesz vesz II · http://kkbk.blog.hu/ 2023.06.14. 16:31:05

@baalint1: és nem veszed észre magadat :)

"sokkal fontosabb volt a közösségi összefogás"

és mindjárt lehet jóléti államot csinálni, ha megadóztatják a gazdagokat! de jó! csak közösségi összefogás kell :) demokrácia pl kezdetnek? vagy hogy ne védd a milliárdosokat?
nálad miért nincs közösségi összefogás? kezdetnek lehetnél szolidáris a síró amerikaiakkal.
közösségi összefogással lehet szociáldemokrata jóléti államod! hát köszi :)

valahol azért érzed te is ezt, csak még nem szintetizáltad az agyadban. magaddal kezd a közösségi összefogást, pl eldobod a hazug propaganda vallást, és szociáldemokráciát akarsz a GAZDASÁGBAN, ami a skandinávoknál van

Reactor 2023.07.27. 00:20:38

Bizony, irgalmatlanul sokan vannak. És egyre többen lesznek, főleg azok, akik ezt a saját bőrükön tapasztalják. Szóval ez a...khm..."téveszme" még elég sokáig fogja tartani magát. Minimum a kapitalizmus bukásáig, de lehet, hogy még tovább is.
Hogy is volt az a kísérlet? Elméleti síkon egyenlően elosztották a kapitalista társadalom javait minden ember között. Rá 2-3 évre a tőke 90%-a megint ugyanannál a rétegnél kötött ki, mint annakelőtte. A kisember meg szop. Mindegy, ez kellett nekünk 89-ben, hát most megkaptuk. De meg ám.

A "kizsákmányolás" kifejezés már jóval a kommunizmus előtt is létezett, mint ahogy maga a kizsákmányolás is. Már az ókorban is jelen volt, igaz, akkor még voltak Spartacusok és Tryphónok, akik fegyvert fogtak ellene. A "profit mindenek felett" hozzáállásnak hála pedig a kapitalizmussal már régóta egy önfenntartó monsztát etetünk, aki mint Ábel-Bábel, egyre sír, hogy ez semmi-semmi...

Ez tehát nem téveszme. Article - debunked.
süti beállítások módosítása