Napi érdekes - 462

Németország a huszadik század elején

2023. március 19. JTom

Két tucat nagyon ritkán látható fotó a huszadik század elejei Németországból. Tematikus válogatás...

1910-es_evek_berlin_potsdamer_platz_blumenhaendler.jpg

1910-es évek. Berlin, Potsdamer Platz. Virágárus és vásárlója

1908_luftschiff_parseval_i.jpg

1908. A Parseval I. léghajó

1900_berlin_potsdamer_platz_bellevuestr.jpg

1900. Berlin, Potsdamer Platz, Bellevuestrasse forgalma

1910-es_evek_berlin-wannsee_strandleben.jpg

1910-es évek. Berlin-Wannsee, Strandélet

1900_korul_berlin_brandenburgi_kapu.jpg

1900 körül. Berlin, Brandenburgi kapu

1910-es_evek_aurora_jagdrennen.jpg

1910-es évek. Aurora vadászfutam

1910-es_evek_berlin_ausladen_von_ziegeln_auf_spree.jpg

1910-es évek. Berlin. Téglakirakodás egy teherhajóból a Spree-folyón

1910-es_evek_berlin_schlange_vor_luisen-kino.jpg

1910-es évek. Berlin. Gyerekek várakoznak a bejutásra a Luisen-mozi bejáratánál a hétvégi matinéelőadás előtt

1910-es_evek_berlin_tretboot_auf_der_spree.jpg

1910-es évek. Berlin. Korai vízibicikli a Spree-folyón

1900_berlin_jannowitzbrucke.jpg

1900. Berlin, Jannowitzbrücke. Ma modern híd áll a helyén a régi szerkezet megsemmisült a második világháborúban

1910-es_evek_berliner_arbeiter_verladen.jpg

1910-es évek. Költöztetők Berlinben

1910-es_evek_dienstbesprechung_in_berl_fernsprechamt.jpg

1910-es évek. Berlini távbeszélőhivatal munkatársai

1910-es_evek_helgoland_ausbooten_von_passagieren.jpg

1910-es évek. Helgolandi kikötő. Helgoland két szigetból álló szigetegyüttes az Északi-tengeren, Németország egyetlen igazi nyílt tengeri szigete, alig több, mint 4 négyzetkilométeren. A szigetek egy 1721-es hatalmas tengeri viharig egybefüggtek. Kedvelt, vámszabadterületnek minősülő turistacélpont. A szigeteket 1890-ben kapta meg Németország a britektől Zanzibárért cserébe. Ha engem kérdeztek borzalmasan rossz üzlet volt a németek számára...

1910-es_evek_postai_csomagkuldemenyek_szortirozasa.jpg

1910-es évek. Postai csomagküldemények szortírozása

1910-es_evek_tojassal_uszas.jpg

1910-es évek. Felkészülés tojással úszásra 

1910_brandenburger_tor_wachposten.jpg

1910. Őr a Brandenburgi kapunál

1910_riesenvelozipedrad_fuer_erdarbeiten.jpg

1910. Óriás földmunkagép. Ha valaki érti a működését, kérem kommentelje be!

1914_berlin_zentral-schlachthof.jpg

1914. Berlin, központi vágóhíd

1914_feldbaeckerei.jpg

1915. Tábori pékség

1915_berlin_lunapark_haenge-seilbahn_f_kinder.jpg

1915. Berlin, Lunapark, Drótkötélpálya gyerekeknek

1915_girobollo_mutatvanyos.jpg

1915. A Nagy Girobollo mutatványos. Sokat nem tudtam róla kideríteni. Legfőbb száma az volt, amikor megivott 15 liter (saccra inkább 5-6 liter) vizet egy akváriumból, a benne lévő halakkal, békákkal, gőtékkel és miegymással együtt

1915_korul_soldaten_eines_truppentransportes.jpg

1915 körül. Katonák tartanak a frontra

1916_lajos_ferdinand_bajor_herceg_a_muncheni_helyorsegi_korhaz_sebeszeti_osztalyvezetojekent.jpg

1916. Lajos Ferdinánd bajor herceg, a müncheni helyőrségi kórház sebészeti főorvosa

1920_zigeunerfamilie.jpg

1920. A kor átlagához képet meglepően jó körülmények között élő vándorcigány család

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr2118074800

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Elsőszámú Közellenség 2023.03.19. 12:30:22

1910-es évek. Berlin-Wannsee, Strandélet

Az öltönyös illető mellett állónak érdekes a fürdőruhája..

hátramozdító 2023.03.19. 12:41:05

Köszönjük szépen! A vízibiciklin egyenruhás személyzet gondoskodott a haladásról és az utasok kényelméről? Mi az összefüggés a szájas-kanalas tojástartás és az úszás között? Expertek, riadó!!! Köszi előre is!

RealCorpus 2023.03.19. 12:52:49

1914. Berlin, központi vágóhíd

Szegény jószágok nem érdemelték ki a levágatást, ezért visszatereltettek a vagonokra? =)

advocate1 2023.03.19. 13:17:22

A drotkotelpalyas kep eleg meredeknek tunik. Olyan mintha semmi biztositasa nem lenne a kislanynak.

RealCorpus 2023.03.19. 13:28:21

@Fotósképző: Jah! Szerintem is kamukép. Hacsaknem óriások állnak a körív túloldalán, vagy 3 törpe elöl.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2023.03.19. 15:11:20

"1900. Berlin, Potsdamer Platz, Bellevuestrasse forgalma"

Már teljesen sikerült a városok nagy részét szétkúrni a motorizáció féktelen előnybe helyezésével...

Galaric 2023.03.19. 18:52:27

@promontor: jó helyen kaprgálsz. :)
Stratégiai jelentősége volt Helgolandnak. Aki ellenőrizte az kontrolálta a hajók mozgását Hamburgból és Wilhelmshavenből. Az utóbbi volt a Császári Haditengerészet legfontosabb kikötője.
Erödökkel és partvédő lövegekkel rakták tele a szigetet a németek.
Érdemes megnézni a szigetet a Google Mapsban is. Az angolok megszórták a szigetet 5 tonnás bombákkal. Jó néhány kráter kíválóan látható ma is.

fkv.119 2023.03.19. 19:12:05

"A szigeteket 1890-ben kapta meg Németország a britektől Zanzibárért cserébe. Ha engem kérdeztek borzalmasan rossz üzlet volt a németek számára..."

Marhára... Hol is van most Zanzibár Anglián belül? Ja hogy függetlenné vált? Akkor nagy biznisz lett volna a németeknek, ha tőlük szakadnak el... Így meg 2 szigettel gazdagabbak.

¿Qué tapas hay? 2023.03.19. 19:16:26

"Potsdamer Platz, Bellevuestrasse forgalma" Legnagyobb tisztelettel ez a (korabeli nevén) Königgrätzer Straße forgalma. A fotós a Potsdamer Bahnhof felől észak felé fotózott, a Bellevuestraße a bal oldalt második mellékutca, ahol a kordé áll. A széles út egyenesen tovább a későbbi Friedrich-Ebert-Straße (Herrmann-Göring-Straße), jobbra (a fákkal) a Potsdamer Tor és a Leipziger Platz sarka.
Most így néz ki: https://www.google.com/maps/@52.5087582,13.3768405,3a,76.2y,349.47h,96.84t/data=!3m6!1e1!3m4!1s5STEv3dhNSQgaG3HqMLU3Q!2e0!7i13312!8i6656
(Megjegyzem, AH nagy városépítész csak csettintett volna erre a látványra, igazi Welthauptstadt Germania hangulat)
@molnibalage: Tessék, egy nyugodalmasabb kép a Bellevuestraße torkolatáról, egyetlen gépkocsival: upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7a/Berlin_Bellevuestra%C3%9Fe_048799.jpg Látható, hogy a szövetségesek és a berlini felkelés együtt milyen szép munkát végeztek a túlépítés csökkentésével. Nem is volt miért arra autózni.

Az óriási biciglikerék másik nézetből: www.akg-images.de/archive/-2UMDHUEJ3CZ.html Itt látszik, hogy ez egy köralakú szállítókerék, a kotró felrakja a földet és a bevágás túlsó oldalán lehullik. Legalábbis én erre tippelek, egyéb életszerű ötlet híján.

A vágóhíd képét nem teljesen értem, mert itt láthatóan éppen felhajtják a birkákat a kocsiba.

Zanzibárért Helgoland szerintem jó biznisz volt, Zanzibárt úgyis elcupfolták volna az antant-hatalmak az I. vh. után, Helgoland megmaradt. (Igaz a II. vh. után azt is elcupfolták, de miután nem sikerült az egészet fölrobbantani, a maradékot visszaadták Németországnak 1952-ben)

bioLarzen 2023.03.19. 19:31:55

Látom, sokan megelőztek a Zanzibár-Helgoland csere nyertesét ileltően :)

@¿Qué tapas hay?: Pont így látom én is - hogy ez a bazi nagy bringakerék tulképp "csak" egy körpályás szállítószalag.

bioLarzen 2023.03.19. 19:35:00

A téglaszálíltó talicska azért nem semmi cucc. Vajon mi a hátul haladó nő (az asszony?) szerepe?

bioLarzen 2023.03.19. 19:37:30

@advocate1: Vélhetően valóban nincs. Gondolom, egy-másfél méterrel a pálya alatt jól fel van szórva homokkal/szalmával/más puha anyaggal a föld, oszt' annyi. Kemény nép, megbírja ;)

(Ha belegondolsz amúgy, hogy ekkoriban a világon bárhol jászadozó gyerekeknek mennyi biztosításuk volt... mondjuk fára mászáskor, padlásról szánaboglyába ugráláskor... városi gyerekeknek az út mellett játszáskor... más idők voltak ;) )

bioLarzen 2023.03.19. 19:39:47

"Berlin, Jannowitzbrücke."
Nem ezen játszódik a Sniper Elite 1 (alias simán "Sniper Elite") című játék második vagy harmadik szintje? Berlin, és pont egy ilyen belvárosinak látszó helyet átszelő pont ilyen híd :)

RealCorpus 2023.03.19. 19:43:39

@molnibalage: Állítsuk meg a fejlődést! - Mondhatná egy molinóval Balázs.

bioLarzen 2023.03.19. 19:49:07

Nem lehet, hogy a "vágóhidas" kép valójában nem a vágóhídon készült, hanem máshol, és épp oda készülnek vinni az állatokat?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2023.03.19. 19:52:56

@RealCorpus: Pont ezzel a balfasz szemlélettel van a baj.
Hogy fejlődésnek állítod be a rombolást.

RealCorpus 2023.03.19. 19:56:13

@molnibalage: Teljesen meggyőztél. Ilyen erős érvekkel nem tudok vitatkozni...

RealCorpus 2023.03.19. 20:01:35

@molnibalage: "Hogy fejlődésnek állítod be a rombolást." Elfogadom, ha te pacifista vagy.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2023.03.19. 20:26:20

@RealCorpus: Most komolyan...
Egy példa...

Szerinted ez egy történelmi belváros normális állapot, ahol szintben közlekedik az ember....
https://www.google.com/maps/@47.4921812,19.0568349,3a,75y,308.78h,93.81t/data=!3m6!1e1!3m4!1sF1qDRfoQrW4pwtqldhYQjA!2e0!7i16384!8i8192

Vagy ez, ahol egy 2 sávos mini autópálya ment itt és az aluljáróban meg a Szárnyas Fejvadász és a Metro 2033 életérzés köszönt vissza?
https://www.google.com/maps/@47.4922026,19.0568314,3a,75y,318.77h,98.2t/data=!3m7!1e1!3m5!1sY4Qhv2XPykqJwb-nLhozKA!2e0!5s20090501T000000!7i13312!8i6656

A baj, hogy egyesek szerint ez a "fejlődés".
Az én válaszom meg erre az, hogy lófaszt.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2023.03.19. 20:37:26

@RealCorpus: Az egyik képen egy lepusztult autóközpontú fostaliga belváros van.
A másikon egy hely, ahol a gyalogos nem lett az élettérből kizavarva és ahol élet van.
Meg sokkal kisebb zaj, csak azt a fotó nem mutatja meg.

RealCorpus 2023.03.19. 20:39:56

@molnibalage: Az aluljárós megoldást pont azért alkalmazzák,hogy sétálni tudj.

ZON 2023.03.19. 20:41:44

@bioLarzen: a néni a turbófeltöltőt pótolja, plusz nyomatékot ad. A magyar kubikostalicskához képest milyen embergyilkos
tákolmánynak láttam előszörre azt a téglahordó tróglit, de aztán rájöttem, hogy azon a pallón a mély súlypont és a hosszú
"tengelytáv" életet menthet. A bácsival nem álltam volna le szkanderozni...

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2023.03.19. 20:46:16

@RealCorpus: Azt írja a német a @¿Qué tapas hay?: linkjén, hogy aszongya: Riesenvelozipedrad für Erdarbeiten. Azaz Óriásbiciklikerék földmunkához. Na, mondtam én, hogy óriás bicikli!

@Galaric: @¿Qué tapas hay?: Helgoland wikis oldalán ezt találtam:
"Közúti közlekedés: A német közlekedési szabályok alapján tilos a gépjármű és a kerékpáros közlekedés."
Ez most komoly? Vagy ennyire kicsi a sziget, hogy mindent kézben, esetleg talicskával szállítanak? ;)

@bioLarzen: @advocate1: Pesten a Károlyi parkban is szoktunk fotózni, ott is van ilyesmi "függőpálya-játék" gyerekeknek (meg nyilván máshol is), nincs alatta semmi puha, csak a kemény főd. Hadd szokja a gyerek! Igaz, arrébb a kisebbeknek való részen gumiszőnyeges minden a százféle eszköz alatt. Persze, régen nekünk csak mászóka, csúszda meg libikóka volt betonkemény földön. Esetleg kutyaszaros homokozó.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2023.03.19. 21:01:00

@molnibalage: Ezer köszi azért a régi utcakép-linkért! Hú, de utáltam akkor a Ferenciek terét és környékét! Most meg tényleg sokkal jobb: szélesebb járdák, visszafogott járműlözlekedés stb.

@RealCorpus: Nem akarok belepofázni, de a mai Ferenciek tere tényleg sokkal élhetőbb, és nem csak a sok kocsmaterasz miatt. A korábbi aluljárós megoldás tiszta hülyeség volt (amire talán csak kicsi mentség, hogy az 1970-es években nem csak a komcsik gondolták azt, hogy a jövő az autó): állandóan lemászni, meg felmászni, cssak egy rohadt 10 méteres úton való átkelés miatt. Kicsit arrébb a Váci utca két része ezért nem volt ekkor élő kapcsolatban sosem: hiába kötötte össze egy aluljáró, senki sem ment át a másik oldalra (már aki egyáltlalán észrevette, hogy ott egy aluljáró van). A mostani felszíni zebra rendszer sokkal jobb, nem hiába vezetik be máshol is az aluljárók felett (Astoria, Blaha pl.).

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2023.03.19. 21:02:35

@bioLarzen: Igen, de csak ha friss. Száradtan már kemény. Igaz, akkor meg nem ragad és nem büdös. Annyira. ;)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2023.03.19. 21:52:37

@Fotósképző: Hála istennek terjed az, hogy visszaépítik / megteremtik a szintbeli átkelést. Pl. a Blahánál is. Tiszta őrület volt, ami ott zajlott.
Remélem jól elbontják a rákba az összes gyökér felüljárót, akkor végre n+1 helyen nem lesz kiutált a gyalogos és bringás a városból.
A Boráros teret is vissza építik arra, ami a 1982-es őrület előtt volt.

Elképesztő károk érték a várost 1970 és a módszerváltás végéig.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2023.03.19. 22:20:42

@molnibalage: Teljesen egyetértek, sokkal emberibb, nyugodtabb közlekedési rendszerre lenne szükség manapság már minden városban (is). A városközponti felüljárók is tényleg feleslegesek (+ a városképet is rontják): átmegy a felüljárón az autó, majd mindjárt a végén megáll, mert lámpa van. Az alatta lévő keresztúton szintén, csak másik irányban. Akkor meg mit ér a felüljáró? Lásd Nyugati tér a Bajcsy felé, meg a Rottenbilleren. De az Üllői úti is ugyanez, csak kicsit messzebb van a lámpás kereszteződés.
Továbbá nagy lépés lenne, ha végre megszüntetnék a Budapestet keresztülszelő autópályát.
De abba is hagyom, mert innenetől már napi politikai ketegóriába esek mindjárt, aztón meg jó ki leszek tiltva innét, azt meg nem élném túl. ;)

¿Qué tapas hay? 2023.03.19. 22:42:57

@molnibalage: "ahol élet van", aminek kétségtelen jó mutatószáma, hogy a városrész lakosságának 60%-a elköltözött onnan az elmúlt negyven évben, s így kevesebben laknak ott, mint 1873-ban. A Váci utcában és környékén több vendéglátóhely van, mint 1930-ban a teljes IV. kerületben, pedig akkor ez a városrész egy működő belváros volt, ami az egész várost szolgálta. Ma az egész hely egy fényesre pucolt kirakat, ami a turisták zsebének megmetszésén kívül semmi másra nem jó. Semmi nincs ott, ami miatt a Nagykörúton kívülről érdemes lenne oda bemenni.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2023.03.19. 22:53:55

@¿Qué tapas hay?: Az utolsó mondatod nettó túlzás, de az előtte levő is. Ha meg legszűkebb belváros átalakult, akkor miért oda a nagy igyekvés kocsival...?

¿Qué tapas hay? 2023.03.19. 23:56:54

@molnibalage: Értem. Kérek szépen három (3) olyan tippet, ami miatt érdemes nekem mondjuk a XIV. kerületből fél óra idő és két villamosjegy árán a Belvárosba beutazni, majd ugyanannyiért haza.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2023.03.20. 00:07:59

@¿Qué tapas hay?: Abban igazad van, hogy a turisták fontos részei lettek a belvárosnak (de nem mindenki hajt csak az ő pénzükre még így sem), de ez így van minden más fővárosban is a világon. De azért azt állítani, hogy magyarként bejönni a belvárosba teljesen felesleges, elég erős túlzás. Ha másért nem, akkor a villágon egyedüllló dunai panoráma miatt érdemes eljönni egy kis sétáraa Dunakorzóra, és/vagy kiülni a Duna partra, megnézni egy-két kiállítást, elmenni koncertre, esetleg egy jó étterembe. A budai oldalról nem is beszélve (Vár, Gellért-hegy stb.). ;)

bioLarzen 2023.03.20. 00:58:16

@Fotósképző: Viszonyítás kérdése - a betonnál akkor is puhább ;)

hátramozdító 2023.03.20. 06:59:41

Végtelenül leegyszerűsítve az a kérdés, mit akarunk a városokban, autózni vagy élni? Olyan nincs, hogy elég parkolóhely, olyan sincs, hogy elég út. Az egy dolog, hogy már fél tonna akkumulátort is kell venni egy autóval, ami már úgy agyon van bonyolítva, hogy követhetetlen, rábiggyesztenek egy varrógépmotorra turbót, kompresszort, lágyhibrid meghajtást, starstop-elektronikát és kihozzák azt az 5 literes fogyasztást, amit egy Fiat Panda is tudott... Egy korszak végén járunk, el fognak tűnni az autók, az utolsó csapás az önvezető golfkocsi jellegű taxi lesz, mint az egyéni közlekedés mentsvára. Ugyanúgy csak a hobbisták tartanak majd autót, mint most lovakat.

Puch 2023.03.20. 11:19:48

1900. Berlin, Jannowitzbrücke. ez valami elképesztő mesevilág lehetett!!

gigabursch 2023.03.20. 11:51:17

Előrebocsátom:
Jó is válogatás ez is.

Berlini virágárus és vevő:
A hölgyemény utána 10 évvel már elmerengett azon, hogya kinek a fotó készült túlélte-e az I. VH-t

Parsival I léghajó:
Feltételezem kikötés zajlik.
(Továbbra is vágyom arra az élményre, hogy ilyenen közlekedhessek - de majd a lottón nyerek... Sokat...)

Potsdamer platz:
Felmerült bennem a kérdés, hogy valaha a Pots nevű folyónak itt volt a gátja?
(Ha erre jár @prokee, akkor biztos felvilágosít)

Strandélet:
Az az öltönyös, szebrebaszott kezű alak, valami ritka visszataszító...

Brandenburgi kapu:
Vajon mennyi lehetett erre a napi lócitrom mennyiség?

Aurora vadászfutam
Híjjj, ez a nyakig a kengyelben ülés... Annodacu régesrég, mikor még öttusáztam volt egy lovasedző, mikor meglátta, hogy valaki a Tattersaalban nyakig a kenygelben van, azonnal elüvöltötte megat: "Kossuth Lajos!".

Téglakirakodás:
Durva. Ahogy a néni megtámasztja a bácsi derekát...

Mozir váró gyerekek:
A mozigépész feleségét várjaák (gyk: Mati-né)

Korai vizibicikli a Spreen:
Azárt ilyen ruházattal egy borulás..., na az nem kéne

Jannowitz-bücke
Szép volt

Költöztetők:
Korabeli asztalosmunkákban volt anyag

Távbeszélő hivatal:
már ekkor jelen volt a női egynejogúság. Pont fele-fele

Helgoland:
Hogy rpssz üzlet-volt-e? Ki tudja, De hogy két VH flottaügyei másképp alakultak volna, az biztos...

Postai szortírozás:
Ezt a fotót nem értem. Valaki felhomyosítana?

Tojással úszás:
Ilyet se hallottam még...

Őr a Brandenburgi kapunál:
Jó laposak az árnyékok. VAgy reggel, vagy késő du...

Óriás földmunkagép:
Nem, nem értem. Ránézésre valami bányaüzemhez hazsnálják vagy csatornaásáshoz.

Központi vágóhíd:
Ott a birkáknak leszállni kéne, nem felszállni?
Vagy ezt visszaküldékt, hogy méret alatti?

Tábori pékség:
Azt meg az RLT vonatkzó cikke óta tudjuk, hogy a WM Művek ebben is sokkal jobb volt.

Drótkötélpálya gyerekeknek
Na, próbálna meg valaki ma így feladni egy gyereket. Azonnal megba...babonázná a munkavédelem!

Nagy Gribolló:
Az akvárium ránézésre 0,2 × 0,3 × 0,4 köbméteres, vagy inkább 2 × 3 × 4 literes, azaz 24 literes. Abban 15 l bőven belefér.

Katonák a frontra
Sokan sose tértek haza

Lajos Ferdinánd
Vajon hány sérült katonával találkozhatott, akit műtött

Vándorcigányok:
Uhhh...

gigabursch 2023.03.20. 12:07:20

@¿Qué tapas hay?:
Köszi. Valami hasonlót sejtettem.
Mindenesetre érdekes műszaki megoldás...

@bioLarzen:
Megtámasztja a bácsit a derekánál, hogy a pallón ne csússzon meg.
Továbbá a plussz két lábbal a palló belengését is ki tudja stabilizálni.
@ZON:
A kubikos talicska másra való, másra optimális.
Mindenesetre egyikükkel se szkanderoznék én sem...

@hátramozdító:
Úgy vélem, hogy rátapintottál a lényegre

Apuci Wakillama 2023.03.20. 12:22:24

Ha Zanzibárt nem cserélik el, 1991-ben egy bizonyos Friedrich Quecksilber, a Die Königin nevű zenekar énekese elénekelte volna, a " Die Show muss weitergehen" című slágert?

bioLarzen 2023.03.20. 12:33:46

@gigabursch: "Megtámasztja a bácsit a derekánál, hogy a pallón ne csússzon meg."
Há ez az - nekem tök úgy látszik, hogy nem a derekát, hanem a karját fogja... Nehezen látom, hogyan sgít ez ahelyett, hogy zavarna... de nem én voltam ott, nem én emelgettem ennyi téglát . ők meg tuti tudták, mit csinálnak :)

ZON 2023.03.20. 13:15:27

@bioLarzen: valószínűleg a férfi felgyűrt ingujját látod a nő kézfejének, de úgy aránytalanul rövid lenne az alkarja.
Szerintem simán a hátát tolja.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2023.03.20. 13:27:50

@¿Qué tapas hay?: Rosszul fogod felé. Én pé ÁTMEGYEK rajza hazafelé, ha onnan kell valami.

Pl. a fűszersó mindenhonnan eltűnt, amivel eddig főztem. Van egy spéci bolt, ahol mindenféle fűszer, szósz és stb. kapható.
Mozi?
Színház?
Orvos? Bizony, egy rakás orvosi rendelő (és egyéb szolgáltató) van a belvárosban. Az, hogy te a 14. kerületben kint laksz a világ végén (és gondolom a budira is kocsival jársz), az nem referencia.

J.László 2023.03.20. 14:05:29

A Brandenburgi kapu középső nyílásán csak a császár és kísérete közlekedhetett, senki más. Talán ezért áll ott őrség.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2023.03.20. 15:36:11

@gigabursch: "Felmerült bennem a kérdés, hogy valaha a Pots nevű folyónak itt volt a gátja?"
úgy tudom hogy a pots valamilyen egykori nyugati szláv nyelvből jön, akik lakták a vidéket. nincs ilyen folyó arrafelé. :)
gát az valószínűleg volt, van arrafelé víz bőven.

bioLarzen 2023.03.20. 16:21:45

@ZON: Ez tényleg könnyen lehet. A látszólag rövid kar nem lenne gond, a perspektíva simán magyarázná - de a tag ingujja tényleg hiányozna.

bioLarzen 2023.03.20. 16:26:02

@gigabursch: "Felmerült bennem a kérdés, hogy valaha a Pots nevű folyónak itt volt a gátja?"

Wki: "The name "Potsdam" originally seems to have been Poztupimi. A common theory is that it derives from an old West Slavonic term meaning "beneath the oaks", i.e., the corrupted pod dubmi/dubimi (pod "beneath", dub "oak"). However, some question this explanation."

Magyar wiki: "A település neve a szláv Pod Stupa szavakból származtatható, melynek jelentése oszlopok alatt."

Mindkettő Wiki, úgyhogy nyilván nem 100%, hogy bármelyik pontos - de magam is az utóbbihoz hasonlóra emlékszem.

gigabursch 2023.03.20. 16:35:17

@J.László:
Köszi, ezt nem tudtam.

@JTom:
Ahhh...

@ZON:
Igen, én is így gondolom.

@Apuci Wakillama:
Jájjj.....
S akkor a koncertek végén nem a 'God save the Queen', hanem a 'Franz der Kaiser überalles' zengett volna?
:-)

gigabursch 2023.03.20. 16:38:03

@bioLarzen:
Ez jó...
Mivel a wiki történelmi, nyelvi kérdésekben egyenlő az elfogadhatatlannal, tehát így ezt úgy oldották meg, hogy "népszerű teória"..
Ügyes...
Bizonyíték nuku, de ha elégszer mondják, akkor majd bevésődik...
Ügyes...
:-)

Mindenesetre köszi!

Billy Hill 2023.03.20. 16:46:10

@Apuci Wakillama: Genau! Vagy a Böhmische Symphonie-t vagy a Halten Sie mich nicht an!-t

Billy Hill 2023.03.20. 16:47:17

Berlini központi vágóhíd: Lefelé mennek azok a birkák, csak Enigma - Return to innocence stílusban... ;-)

bioLarzen 2023.03.20. 17:03:31

@gigabursch: Munkámból kifolyólag viszonylag rendszeresen használok ilyen típusú adatokat - a Wiki a helyiségnév-etimológiát tekintve annyira nem haszontalan. Nyilván nem első számú referencia - de túlzás nélkül állíthatom, hogy háromjegyű az általam itt megnézett etiológiai magyarázatok száma, és a nagyon döntő többségük korrekt volt (ide számolva azt is, ahol nem volt bizonyított az adott magyarázat (és ezt a szócikk jelezte is), de az volt a legáltalánosabbban elfogadott.

omron 2023.03.20. 18:02:27

@advocate1: Úgy tűnik. Haverék üzemeltetnek egy kalandparkot, ott egy hegymászó felszerelést adnak a kuncsaftra, hetven méter csúszáshoz.

lomposfarkas 2023.03.20. 18:13:06

"1910-es évek. Berlin-Wannsee, Strandélet"
Az öltönyös úrról rögtön eszembe jutott ez a részlet:

"A férfiak szintén fürdőruhában voltak, de nem mind. Egyesek megelégedtek egy fügefalevéllel, csakhogy ez egyáltalán nem a csernomorszki gentlemanek bibliai testrészét takarta, hanem az orrát. Ezzel védték az orruk bőrét a lehámlástól. Imigyen felszerelve, a legfesztelenebb pózban heverésztek a parton. Olykor-olykor felálltak, és bibliai testrészüket tenyerükkel eltakarva, bementek a vízbe, egyszer-kétszer megmártóztak, majd visszaszaladtak a homokba vájt napozógödörbe, nehogy az áldott napfürdő egyetlen köbcentijét is elszalasszák.

Ezeknek a polgártársaknak öltözékbeli fogyatékosságát bőségesen kárpótolta egy egészen más külsejű gentleman. Gombos sevrócipőt, fehér csíkos fekete nadrágot, állig begombolt zakót, keménygallért, nyakkendőt, óraláncot, sőt még puhakalapot is viseli. Vastag bajusz és a fülébe dugott vatta egészítették ki e férfiú képét. Mellette egy üvegfogantyús, merőlegesen homokba szúrt sétapálca ágaskodott.

Elbágyasztotta a rekkenő hőség. Gallérja felhólyagzott az izzadságtól. A gentleman hóna alatt olyan hőség volt, akár egy nagyolvasztóban, ércet lehetett volna ott olvasztani. De csak feküdt mozdulatlanul.

Nincs a világon egyetlen olyan strand sem, ahol ne találnánk egy ilyen embert. Ki ő? Miért jött ide? Miért fekszik itt teljes öltözékben? Senki sem tudja. De minden egyes strandon akad legalább egy ilyen ember. Talán a hülyék valamilyen titkos ligájának tagjai vagy a rózsakeresztes lovagok valaha hatalmas rendjének kései maradványai, de az is lehet, hogy agyalágyult agglegények - ki tudja..."

(Ilf és Petrov: Aranyborjú)

Ide mit kell írni? 2023.03.20. 21:37:33

Felkészülés tojással úszásra : Előszőr nem értettem miért kell ere felkészülni , a férfiak többsége mindig tojással úszik , kettővel.

¿Qué tapas hay? 2023.03.21. 00:14:10

@gigabursch: Mondjuk itt éppen igaza van a Wikinek, a Poztupimi név a város első írásos említése, III. Ottó adománylevelén, amikor Poztupimi (Potsdam) és Geliti (Geltow) falukat Matild tántinak adományozta 993-ban. Későbbi nevek: Postam (1317), Pozstamp (1323), szóval a név bizonyosan az eredeti szláv helynév torzulásával alakult ki.
www.potsdam.de/content/993-von-poztupimi-zur-residenzstadt

bioLarzen 2023.03.21. 00:58:43

@Ide mit kell írni?: Tény - de optimális esetben nem a szájában, kanálban hordja őket ;)

konrada 2023.03.21. 09:14:49

@gigabursch:
"Postai szortírozás:"
A háttérben felhalmozott csomagokat osztályozzák a kiskocsikba az adott gyűjtő-indító vonatokhoz - vagy postakocsikhoz.
(Gondolom nem ez a tömeg volt az állandó ügymenet, csak a fotó kedvéért álltak így be.;)

queenagi 2023.03.21. 10:33:49

@Fotósképző: Most lehet, hogy megutáltok, de én nem értem a problémákat a felüljárókkal, azon kívül, hogy rondák. A Nyugatinál legalább a Váci út-Bajcsy egyenesen menő forgalmát kivették az alsó szintről, alul annyi kanyargás van, plusz ott van a buszvégállomás a rengeteg kikanyarodó busszal, parkoló a pu. mellett ugyanígy a kocsikkal. Szerintem tehermentesít. A Rottenbiller utcai ugyanígy, hiszen a Keleti miatt rengeteg odalent a forgalom. De én nem vagyok közlekedésmérnök.
Ami az aluljárókat illeti, annak idején gondolom az volt a cél, hogy a gyalogosokat kikapcsolják a felszíni kereszteződésekből. Szerintem "csak" az a baj velük, hogy nem akadálymentesek, koszosak, mert nem tartoznak senkihez, csak a városhoz. Utcaseprő még a felszíni utcákra sem jut, nemhogy ezekbe. Az utcát néha a Jóisten söpri, de it a szennyezés is durvább: szemét, hajléktalanok befészkelik magukat, ezzel együtt jár az ürülékszag, a járókelők zaklatása, kéregetés. Melegágya a bűnözésnek, a prostitúciónak. És mivel fedett hely, ezekbe húzódik minden csavargó.

gigabursch 2023.03.21. 10:54:11

@queenagi:
Én nem utállak meg.
S amiket példának hoztál, azokkal egyet is értek.

konrada 2023.03.21. 11:11:12

@queenagi:
A Nyugati felüljáró valóban ronda és nem kellene oda....

...csak előtte meg kéne oldani azt a magyarosch mentalitást (de lehet hogy máshol is hasonló csak ott már megoldották?;), mely szerint "ebbe a zöld-sárgába még akkor is beférek, ha a kereszteződésből nem is lehet kimenni, mert ha én nem teszem, más úgyis belemegy".

Mert még így is gond kifordulni a felüljáró alól miattuk, és áll be a Váci a Lehelig, de ha még a keresztforgalom is beáll...
(És azért Karácsonynak el kel ismerni, mindent meg is tett azért, hogy ott alapesetben se nagyon lehessen haladni felüljáróval együtt se, mert közvetlen a csomópont után berakott két irányban is leszűkítést...)

queenagi 2023.03.21. 13:21:25

@konrada: Na ez igaz. A Mester-József krt. kereszteződésében naponta tapasztalom. A Petőfi hídról lejövők simán belemennek a kereszteződésbe, akkor is, ha nem tudják elhagyni, aztán meg ha mégis, megreked a zebrán. Láttam én már gyalogost majdnem elütni azért mert a hülyéje kiszabadult a keresztből és mehetett volna tovább, csak 3 méter után ott volt a zebra és zöld volt a gyalogosnak...
De a legjobb, ha a zebrán rekednek és olyan szorosan vannak, hogy hiába van a gyalogosoknak zöld, nem férünk át köztük, vagy még nekik áll feljebb, hogy mit jövünk be közéjük. Szerintem némelyik azt se veszi észre, hogy épp egy zebrán áll.

queenagi 2023.03.21. 13:25:40

Ja, és a kedvencem: rendőri irányítás kellett egy nyári péntek délutánra a Bajcsy-Andrássy kereszteződésbe, mert az Andrássy irányából sose indulhattak el az autók, mert a Bajcsysok folyton belementek a kereszteződésbe, és amikor az Andrássynak zöld lett, nem lehetett mozdulni se. Mire elfogytak, a keresztforgalomnak megint piros lett.
Aztán meg a rendőr kézjeleit nem ismerték fel:))))))))))))))))))))))))

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2023.03.21. 17:08:20

@hátramozdító: "Mi az összefüggés a szájas-kanalas tojástartás és az úszás között?"

Valóban félreérthető a szöveg, de szerintem inkább arról lehet szó, hogy valami okból kanálban tartott tojással kellett versenyt úszni.

@advocate1: "A drotkotelpalyas kep eleg meredeknek tunik. Olyan mintha semmi biztositasa nem lenne a kislanynak."

Valószínűleg nincs is. Régen az volt az álláspont, hogy kapaszkodjon. Ma meg az a szokás, hogy jöjjön az adrenalin, de úgy, hogy közben egy percig se legyek veszélyben. Meg ütközésvédőt kell tenni az asztal szélére, hogy ha Ödönke beleveri a fejét, akkor nehogy baja legyen. Régen nem cicóztak ennyit.

@molnibalage: "Már teljesen sikerült a városok nagy részét szétkúrni a motorizáció féktelen előnybe helyezésével... "

A város van az emberért és nem fordítva. Ha ma autón járnak az emberek, akkor a város ehhez igazodik. A lovaskocsik, fiákerek, villamosok és a közöttük ténfergő gyalogosok csak a mai szemnek olyan érdekesek, akkor ez zsúfolt forgalomnak számított, és az emberek háborogtak ellene.

@bioLarzen: "Vajon mi a hátul haladó nő (az asszony?) szerepe?"

Szerintem a férfit tolja fel a rámpákon. Indokolt tud lenni.

@gigabursch: "Felmerült bennem a kérdés, hogy valaha a Pots nevű folyónak itt volt a gátja?"

Inkább ott, ahonnan ez a tér el lett nevezve. De Potsdamról azt írja a Wikipédia, hogy a száv "pod stupa", azaz "oszlopok alatt" kifejezés adta a nevét. Ennek ellenére könnyen lehet, hogy ott valaha nagy gát volt.

@Apuci Wakillama: "...Friedrich Quecksilber, a Die Königin nevű zenekar..."

:-))

hátramozdító 2023.03.21. 17:37:40

@queenagi: Tkp meg is válaszoltad a kérdésed, tehermentesít, tény, de ha a terhet (az autócsordák özönlését) szüntetik meg, akkor nincs rá szükség. Autózni vagy élni szeretnénk a városban? Amszterdam, Koppenhága, felzárkózik Párizs mind-mind kezd autómentessé válni. www.swecogroup.com/urban-insight/mobility-and-transport/report-redefining-bridges-and-tunnels/

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2023.03.21. 20:11:38

@hátramozdító: "Amszterdam, Koppenhága, felzárkózik Párizs"

Felsoroltál három fővárost, bár Párizsról szerintem még beszélhetnénk, de hol van a világ többi része?

Ha gyűlölöd az autózást, kezdd a megoldást azzal, hogy betiltatod az autóreklámokat. AKkor majd megérzed, mekkora az autópári világ nyomása. Nekem nincs autóm, de nem is akarok gyalog ténferegni a rakparton, a közlekedésnek ma már nem ez az optimális módozata. Karácsony az üres Lánchídjával meg a Nagykörútra festett bicikliútjával villoghat egy darabig a sötétzöldek ünneplése közepette, de már most bukott ember. Nem lehet újra zöldellő mezőket teríteni a nagyvárosokba, ez ökörség. Amszterdammal jönni egyébként elég fölösleges, mert ha nem lenne telecsatornázva az egész város, nekik sem lett volna kedvük elhagyni az autókat. Mivel autóval ott sokfelé lehetetlen közlekedni, mennek bringával, ez nem dicsőség, hanem a legkisebb rossz.

¿Qué tapas hay? 2023.03.21. 23:20:52

@gigabursch: Sajnos az igazán jó forrást már azután találtam, hogy beírtam az előző kommentet.

A Poztupimi helynév már eredetileg is torzított alakban került az adománylevélre, vélhetően az eredeti, a helyben beszélt lausitzi dialektusban Podstąmpim lehetett a város neve, csakhogy az adománylevélre a levél megírásának helyén, Merseburgban beszélt ószorb alakban került fel, ráadásul locativusban, mint "w Poztupimi" az alanyesetű "Poztupim" helyett.
További unalmas részletek: Hermann Schall: Der Name Potsdam und die „Insel des Chotěmysl" (Jahrbuch für brandenburgische Landesgeschichte, 9. Band pp. 39-45, Landesgeschichtlichen Vereinigung für die Mark Brandenburg e. V.; Berlin, 1958)
itt: edoc.hu-berlin.de/bitstream/handle/18452/6090/9.pdf

Skulo · http://politoxi.blog.hu/ 2023.03.22. 05:52:17

Az a titokzatos földmunkagép, az véletlenül nem a Tzar felkarulva? Az volt ekkora. Persze akkor a dátum nem stimmel. Esetleg kamufotó. Akkor sem volt ez olyan ritkaság. Persze nem fotobolt, hanem a beállítással játszottak.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2023.03.22. 06:06:45

Érdekes az a téglakirakodáshoz használt talics (én bizony nem becézem...), mintha pont a használatát nehezítené az az íves, lefelé dudoros design. :D
Jópofa a vizikerékpár(monocikli)-taxi is
A drótkötélpálya merész dolognak tűnik, mindenféle köteles biztosítás nélkül, komoly... :-O
Ilyesmi jöhetne még sok.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2023.03.22. 06:13:52

@bioLarzen: Szerintem tolja az embert, próbál segíteni, mert q nehéz a tégla. :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2023.03.22. 06:39:58

Városi felüljáró téma, mindenkinek: jó, persze, lehet tiltakozni, anyázkodni az ilyesmi építmények ellen, lebontásért hőbörögni, csak ahhoz tényleg kevesebb autót kéne beengedni a belvárosba, mondjuk tizedennyit.És lassan a belváros külső határa a Hungáriának számít.
Csak ezzel egy a baj, hogy MINDENKI úgy gondolkozik, hogy majd MÁSOK leteszik az autójukat, illetve nem járnak majd arra, és akkor ő majd könnyebben közlekedik.Na ez az, ami nem szokott sikerülni.
Én már elköltöztem Budapestről, szóval nem kell ebben a cirkuszban/káoszban részt vennem.
Ügyesek legyetek!
:D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2023.03.22. 06:51:00

@queenagi: Hasonlóképpen gondolom.Ha anno ezek az alul-felüljárók nem épültek volna meg a 70-80-as években, akkor kb pár év alatt az egész budapesti közlekedés beállt volna, mint a klinikai halál.Ekkora és egyben növekvő forgalom mellett.Ha lebontják, betömik ezeket, akkor durva fegyelmezéshez kell majd nyúlniuk a városvezetésnek, mert önmagától senki nem fog kiszállni a kocsiból.De valszeg most már tömegközlekedő járműből is van annyi, hogy eldugaszolódna.
A gyalogosokróli eszmefuttatást is adom, ha ezeket mindenhol visszaterelik szintbe, az olyan pirosidőket fog okozni a lámpáknál, hogy mindenki elalszik majd.De hát ők tudják, Karigeriék majd megoldják, a városlakok meg alkalmazkodnak.
Amúgy szerintem ez nem politika, megférhetne bőven a kommentek közt ez a téma.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2023.03.22. 06:53:31

@hátramozdító: "Autózni vagy élni szeretnénk a városban? "
Hát, ez úgy van, hogy az ott lakók élni, az átutazók meg autózni.
:D
Ez egy örök dilemma, illetve vitaforrás, sose fog megoldódni.

gigabursch 2023.03.22. 10:23:56

@geegee:
Igazából ez nem is talicska, hanem inkább furik. A talicskának az én ismereteim szerint van oldala. S semmiképp sem kulló, mert azt ugyebár húzzák.
(Bár egyes helyeken a furik = talicska, de ebbe ne menjünk bele...)

Azért mélyed úgy le, hogy a súlypontja a rendszernek lent legyen. Tök ügyes megoldás és nagyon szép asztalos(?) vagy ács(?) munka.

@¿Qué tapas hay?:
... további unalmas részletek...
:-)
Besza...szakadok tőled...
:-)
Köszi!
Nem gondoltam volna, hogy ennyire érdekes kérdéssel bombázom meg a blogot.
Igazában én abból indultam ki, hogy az emberek alig pár év alatt képesek egy-egy folyót, vizet eltüntetni, de a helyek megmaradnak.
S nálam a dam - ami ezek szerint félrevezető volt - a gátra asszociált.
Legalábbis német nyelven.

Mert az egyik kedven tót bulimetál csapatomnak a "Rum si dam" című száma, nos az inkább - ej de jó ez a magyar nyelv - a gát-lástalan rumivászatról szól. A videóklipp csak erős idegzetűeknek ajánlott... :-)

gigabursch 2023.03.22. 10:29:00

@gigabursch:
Ja, a klipp:
www.youtube.com/watch?v=YSEme9ljn0o
Nyugi, csak szűk két perc...
De legalább tömény...
XD

gigabursch 2023.03.22. 10:31:51

@geegee:
Én azon döbbentem meg az elmúlt egy évben, hogy Budapesten a közlekedési kultúra a szg-k részéről mekkorát fejlődött.
Gyalogosként megdöbbentően sok figyelmet kapok.
Csak ámultam és bámultam...
Ha felénk (Zala) ilyen lenne a közlekedési kultúra, akkor a szervdonor készültségi fokból élők éhenhalnának.

Club Sandwich 2023.03.22. 17:16:03

@molnibalage: Miert nem visznek mindjart teheneket, birkakat, kecskeket is arra a sok zoldre? Ja, az a fejlodes kovetkezo foka lesz? :D LOL

Szoljatok mar, ha elerjuk azt a fejlettsegi fokot, hogy megyunk a barlangokba, vagy egyenesen vissza a fara...

Amit a kepen lat, uram, azt "Belaim, tultoltuk!"-nak hivjak, nem pediglen fejoldesnek...

gigabursch 2023.03.22. 17:46:31

@molnibalage:
Ez tuti, hogy nem valami fotosopp?
Mert a kép szélén lévő platánok negyven év alatt nem tudnak ekkorára vastagodni.

Próbáltam rákeresni a templomra, de nem tudtam, az biztos segítene.

@Club Sandwich:
Nem feltétlen értek veled egyet.
Egy beton autópálya eltűnik a város életéből - nyilván vannak elkerülő utak is - és egy egykori meder rehabilitálásra kerül, az sosem baj.

Mondjuk most így fejben lejátszottam a Nagykörutat...
Sőt!
Elmerengtem rajta, ha rehabilitáljuk a Duna mederberágódását, akkor egész jól visszahozható az, ami az Árpád-kortól - a török-kor végéig jellemezte a mai Budapest és térsége vízrajzát

1.bp.blogspot.com/-oXTY2IBO4rY/WoGRABGtbOI/AAAAAAAAIec/pCZI4KqUVbMDFoiYmuiPmxIxIsWrzbpSACPcBGAYYCw/s1600/dunameder.jpeg

Elgondolkodtató.
Momentán legalább egy vizuálizé anyag jó lenne belőle.
(akárcsak a bő másfél évszázaddal ezelőtt, közel 4 méterrel magasabb Balatonról is)

bioLarzen 2023.03.22. 18:14:37

@molnibalage: Miért gondolod úgy, hogy ahogy te látod a dolgokat, az a Jó és Helyes? Nem gondolsz kicsit túl sokat a véleményed fontosságáról?

toncsi64 2023.03.22. 19:51:47

Nekem egészen sajátos véleményem van az olyan dolgokról amikor az "időbeli visszarendeződés" (jelen esetben pl a város "zöldítése"") a téma. Mindig azon rugózok, hogy ki és milyen alapon dönti el mennyire megyünk vissza ? Mert ugye az I. vh előtt kevesebb híddal is beértük, de nyílván még régebben annyi sem volt, sok helyen anno villamos ment, de azelőtt meg csak néhány omnibusz és jó eséllyel valamikor Budapest helyén szántóföld volt ami ugye "sötétzöld" :)))
Talán élhetőbb volt a város kevesebb autóval, de lehet aki anno fél nap alatt jutott ki a belvárosból valamelyik peremkerületbe ma egy picit boldogabb az autójában és sanszos hasonló a szitu az aglomerációs ingázók esetében is, úgyhogy száz szónak is egy a vége, nem egyszerű ez annyira mint amennyire sok "környezetvédő" gondolja.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2023.03.22. 20:29:27

@bioLarzen: Ühüm.
Akkor javaslom gondold át a lég- és zajszennyezés és pazarló területhasználat függvényében.
A linkelt bp-ig aluljárós fos 0 ft adóbevételt generált helyben, cserébe szétbaszott mindent és élhetetlen volt a környék.
Nézd meg mi van most. Csendesebb, tisztább és az üzletnek is jó.

Tényleg ilyen nehéz látni a nyilvánvalót...???

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2023.03.22. 20:44:54

@molnibalage: Vagy megfogalmazom máshogy. A várost szétkúró autópálya csak annak jó, aki nem ott lakik. Csak a hátrányait tapasztalja meg az ember.

Le kéne számolni azzal a mítosszal, hogy a városból a libalegelőre kiköltözik, azok más kontórája és egészségre verjra a verni valót.

¿Qué tapas hay? 2023.03.22. 20:59:53

@gigabursch: Az utrechti kép nem fotosop, de érdemes kontextusba helyezni.
A történelmi belváros átmenő forgalomtól való tehermentesítésére épült a Catarijnebaan nevű, 2×3 sávos, süllyesztett út, 2×2 sávos felszíni elosztópályával a régi Catarijnesingel-csatorna helyére, 1700 m hosszon. Ezt az útszakaszt alakították vissza csatornának a képen látható módon.
Mindamellett ez nem eredményezte azt, hogy Utrecht egy átjárhatatlan gáttá vált a hollandi közúthálózaton, lévén a város 48 km2-nyi magját körben egy részben 2×3+2×2 sávos autópálya-félgyűrű (A27-A12-A2), részben egy szintbeni keresztezés nélküli, 2×2, illetve 2×3 sávos gyorsforgalmi autóút-félgyűrű (N230) veszi körül; plusz a keleti oldalon, az A27-essel párhuzamosan van még egy 2×2 + 1 buszsávos, gyűjtőpályákkal kísért, szintbeni keresztezés nélküli gyorsforgalmi út (Waterlinienweg)

Analógiaként, viszonylag keveseket zavarna Budapesten, ha mondjuk a kiskörutat csónakázócsatornává alakítanák, ha a Vörösvári út - Árpád-híd - Róbert Károly krt - Hungária krt. - Könyves Kálmán krt. - Lágymányosi-híd - Hamzsabégi út végig egy szintbeni keresztezés nélküli, 2×3 + 2×2 sávos autópálya lenne és kb. a Bécsi út - Szépvölgyi út - Pusztaszeri út - Gábor Áron út - Szilágyi Erzsébet fasor - Városmajor utca - Kékgolyó utca - Németvölgyi út - Jagelló út - Budaörsi út vonalvezetéssel lenne egy 2×2 sáv + 2×1 sávos szintbeni keresztezés nélküli gyorsforgalmi út; ami a belsőbb városrészekből az átmenő forgalmat teljesen kitereli. (Csakhogy Utrecht elkerülőút-hálózatát átemeljük Budapestre, bemutatásképpen).

gigabursch 2023.03.23. 08:51:14

@¿Qué tapas hay?:
Közben megkérdeztem a blogján @Fradista Utazót, aki mondta is a pontos megoldást a templomra, amit itt ezennel megosztok:
rajnaikozepkor.blog.hu/2023/03/21/a_seligenstadti_kohaz/full_commentlist/1#c41941588

térképen pedig:
https://www.google.hu/maps/place/Gertrudiskapel/@52.0888396,5.1156124,135m/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x47c66f5b7c789971:0x67b97d8c36ea0b06!8m2!3d52.0888355!4d5.1162937!16s%2Fg%2F11hzrw2spz

vagy
tinyurl.com/yw4t84eb

bioLarzen 2023.03.23. 11:22:46

@molnibalage: Kit érdekel - nekem ettől a kinyilatkoztató stílusodtól áll fel a szőr a hátamon.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2023.03.23. 12:29:43

@bioLarzen: Ühüm...

RealCorpus "kinyilatkoztatása" nem szőrfelállós? Abban mérni a "fejletteséget", hogy az embert mennyire szorítjuk ki lényegében az élettérből és vágjuk tönkre a környezetet, hogy egy töredéknyi ember mozoghasson?

Saját egy megközelítése és kinyilatkoztatása a "fejlődésnek".
Ezek szerint akkor a fejlődés csúcsa L.A.

Nekem meg az emberi ostobaságtól és szűklátókörűségtől áll fel a szőr a hátamon.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2023.03.24. 16:00:47

@gigabursch: Na, hát ez egy örvendetes dolog, ha javul a pesti közlekedés.
A talics, vagy furik nekem azért fura, mert hogy így még nehezebb lehet megemelni a végét, ha még a hasa egyébként is ennyire lent van, illetve a szára is ennyire görbe.De nem vitázok különösebben, valszeg tudták, mit csinálnak.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2023.03.24. 16:14:38

@gigabursch: M@ rha jó ez a csatorna-autópálya-csatorna projekt.A guglimapszon látszódnak a korábbi fotók is, az autópályát először feltöltötték egy csomó földdel, aztán meg valszeg visszamélyítették a víznek...de hogy ezt miért kellett?

Club Sandwich 2023.03.24. 23:09:27

@geegee: Hat mert az egyik havernak homokbanyaja, a masiknak meg kotrogepe van... ja neeeeem, az egy masik orszag, bocsanat :D

RealCorpus 2023.03.26. 06:57:21

@molnibalage: https://www.google.com/maps/@52.0893383,5.1149154,3a,75y,137.58h,96.83t/data=!3m6!1e1!3m4!1s5PxHsiO6O1-ovJNQeBEl-w!2e0!7i16384!8i8192

El nem tudom képzelni, hogy '80-ban úgy nézett ki, mint a kamuképeden.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2023.03.26. 10:11:18

@RealCorpus: Teljesen mindegy. A lényege a képnek az, hogy egyesek azt tekintik fejlődésnek, hogy minden le van aszfaltozv.

¿Qué tapas hay? 2023.03.26. 12:28:22

@Fotósképző: Köszönöm szépen a kiváló tippeket. A panorámához annyit, hogy 33 évig laktam a Gellérthegyen, illetve a Krisztinavárosban úgy, hogy napjában jártam át Pestre, szóval a panoráma tekintetében nálam elég magasan van a léc. Másfélóra utazás és egy székesfehérvári vonatjegy ára ellenében nem nagyon találom érdemesnek csak azért beutazni a Belvárosba, hogy nem lopták-e el a dunai panorámát időközben. Nézelődni évente kétszer szoktam bemenni, rendszerint extrém magas, vagy alacsony vízállás esetén, a vízmércét és a dunapart érdekesebb részeit megnézni. A "kiülni a Dunapartra" ötlet mindig megmosolyogtat, és felveti bennem a kérdést, hogy aki ezt javasolta az vajon mikor járt ott utoljára. Kisvíznél a rakparti lépcsősor egy szemétdomb, uszadékfával, hulladékkal, sárral teli. Nem üldögélnivaló hely. Jó ötlet a kiállítás és a hangverseny mindenképp. MOST éppen milyen érdekes program van arrafelé? Ugyanis én általában először kiválasztom, hogy mit szeretnék megnézni/meghallgatni, aztán elmegyek oda, ahol megnézhető/meghallgatható. Étterem jó ötlet, de a régi kedves helyeimből már csak a Dionysos-taverna maradt, ami mondjuk évente egyszer megteszi, de több nincs benne.
Vicces az, hogy mindemellett gyakran járok a Belvárosban, mert van egy ügyfelem a Vörösmarty téren (ahova persze kisföldalattin megyek, mert oda csak idióták mennek autóval). Ha már ott vagyok, mindig sétálok egy kicsit, de a konklúzió akkor is az, hogy magamtól, élvezetből semmi okom odamenni.

@gigabursch: Köszönöm szépen az utánajárást, mindazonáltal a Catarijnebaan rövid, de dicstelen történetének kiderítése viszonylag nehéz lett volna a helyszín előzetes azonosítása nélkül. :)

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2023.03.26. 14:12:24

@¿Qué tapas hay?: Szívesen! ;) Azért te is érted nyilván, hogy a javaslatok nem konkrétan neked, hanem úgy általában a magyaroknak szóltak. Őshonosként is lehet szépséget találni a budapesti belvárosban (is), csak hozzállás kérdése. Ha ismered a környéket (bármelyiket), nyilván más élményeket generál. Neked unalmas a Duna-part, másnak meg élmény lehet. Éppen az elmúlt 23 napon fotós gyakorlatokon 3-szor is végigmentem a Duna korzón (meg előtte is számtalanszor), mindig más vot. És nem csak az időjárás miatt. ;)
Éppen most látható a Duna korzón a 365 Magyarország fotókiállítás, azt is érdemes megnézni. Már csak azért is, hogy lássuk: egy témát mennyire sofféleképpen lehet bemutatnii. ;)

gigabursch 2023.03.27. 11:06:00

@¿Qué tapas hay?:
Igazán nincs mit.
Nagy kincs, ha tudjuk kitől mit és hol kell megkérdezni.
:-)
süti beállítások módosítása