A fenti címmel jelent meg a napokban a Vanity Fair gigantikus méretű Star Wars-összeállítása, Anthony Breznican tollából, Annie Leibovitz fotóival. Az alábbiakban olvashatjátok a cikk magyar fordítását, de holnap is érdemes visszanézni a nagy interjúért, amelyet Kathleen Kennedyvel, a Lucasfilm elnökével készített a magazin.

***

Exkluzív betekintés a mestertervekbe, amelyek része az Obi-Wan Kenobi Ewan McGregorral és Hayden Christensennel, az Andor Diego Lunával, az Ahsoka Rosario Dawsonnal és még seregnyi új produkció.

Diego Luna nem bízhatott meg a sofőrben. Úgy gondolta, nem bízhat meg senkiben. És mintha olvasott volna valamit telefonokat feltörő lehallgatókról is. „Csupán a paranoiám volt. A vaslósághoz semmi köze” — meséli. Mégis olyan erősen szorította a telefont a füléhez, hogy egészen felhevült az arca, miközben egy hang ezer mérföldnyi távolságból egy másik galaxis titkairól mesélt neki. Az autó a dugó közepén állt Mexikóváros emeletes autópályájának legfelső szintjén. „Kódszavakkal beszéltem, mert nem akartam, hogy túl sokat mondjak az autóban” — meséli Luna. A szavak, amelyeket legerősebben próbált elkerülni, a Star és a Wars.

vf2022_mothma_andor_mando_ahsoka.jpg

Mon Mothma szenátor (Genevieve O'Reilly), Cassian Andor (Diego Luna), Din Djarin (Pedro Pascal) és Ahsoka Tano (Rosaria Dawson) az Andor, A mandalori és az Ahsoka sorozatból.

Luna játszotta a rettenthetetlen lázadó kémet, Cassian Andort a 2016-os Zsivány Egyes mozifilmben. A vonal másik végén Tony Gilroy volt, aki az utóforgatásokhoz gatyába rázta a film forgatókönyvét. Gilroy, aki egyebek mellett az első három Bourne-thriller írója és a Michael Clayton író-rendezője, ezúttal egy sorozat tervein dolgozott, amely bemutatná Andor háttértörténetét, elmesélve, mi vezette a galaktikus Lázadás soraiba és hogyan fejlődött az öncélú nihilista önzetlen mártírrá. Luna telefonbeszélgetése Gilroyjal — az első alkalom, amikor hallotta az Andor-sztori teljes tervezetét — több mint három évvel ezelőtt zajlott. „Amire mindenképp emlékszem, az első naptól, hogy a részese lettem, hogy milyen keveset árulhatok el a sztoriból” — mondja a színész. „Ember, nekem gyerekeim vannak. Ez gyötrelmes számukra, és számomra is.”

George Lucas maga is próbálkozott vele, de lemondott az élőszereplős Star Wars-sorozat terveiről, amelynek címe Underworld lett volna, még azelőtt, hogy 2012-ben eladta a Lucasfilmet a Walt Disney Companynek. Születtek forgatókönyvek, készültek tesztfelvételek, de a minőség, amit szeretett volna elérni, túl drágának bizonyult egy tévés költségvetéshez. 2017-ben azonban a Lucasfilm megbízást kapott, hogy próbálja meg újra, ezúttal nem egyetlen sorozattal, hanem egy egész seregnyivel, amelyek megtámogathatják az anyavállalat streaming ambícióit. Megannyi Star Wars-produkció tűzereje szükségeltetett, hogy a Disney+ felvegye a versenyt olyan rivális óriásokkal, mint a Netflix vagy az Amazon. Ma már tudjuk, hogy A mandalori világhódító jelenséggé vált, ami csak tovább növelte az elvárásokat. Az elmúlt télen a Boba Fett könyve megváltás történettel szolgált a címszereplő számára, közel négy évtizeddel azután, hogy látszólag végzetét lelte A Jedi visszatérben. Most, hogy immár 130 millió előfizető várakozásait szolgálja ki, a Disney igényei megnőttek évi három különálló Star Wars-sorozatra. Cikkünk kedvéért a Lucasfilm fellebbentette a titkolózás fátylát tévés univerzumáról, akárcsak arról, hogy — univerzumok szokásához híven — milyen nyomás alatt formálódik.

Mindenekelőtt Ewan McGregor tér vissza száműzetésben élő megfáradt Jedi-mesterként régi szerepéhez. Az Obi-Wan Kenobi május 27-én veszi kezdetét, a karakter története a Tatooine sivatagvilágán eltöltött tíz esztendő után folytatódik, ahol az ifjú Luke Skywalker távoli oltalmazójaként szolgál, ám vadászik rá a sötét oldal inkvizítora, Reva (Moses Ingram A vezércsel című sorozatból). Luna kémtörténete, az Andor nyár végén kerül képernyőre. A mandalori harmadik évada, amelyben Pedro Pascal sisakos fegyverforgatója újra összeáll kis zöld oltalmazottjával (ismerjük őt mindannyian), 2022 végén vagy 2023 elején érkezik. Jövőre jön Rosario Dawson főszereplésével az Ahsoka, az animációs közönségkedvenc Erő-használó élőszereplős változata, aki egykor Anakin Skywalker tanítványa volt. Kissé távolabbra tekintve pedig ott a The Acolyte, amelynek története egy évszázaddal megelőzi a Skywalkerek korszakát.

Finoman szólva is a bőség korszaka köszöntött a Star Wars megszállottaira. McGregor, aki a kilencvenes évek végén megvívott a dilemmával, hogy csatlakozzon-e a galaxishoz, majd a visszatérés kapcsán újra megvívott vele, azt mondja, a szerep teljesen átjárja az életét. „A párom, Mary a másik Star Wars-sorozaton fog dolgozni Rosarióval, és már a kezdésre készül” — meséli. A Lucasfilm eddig nem erősítette meg a pletykákat, miszerint Mary Elizabeth Winstead szerepelni fog az Ahsokában, de... ezek után aligha szükséges. „A kisfiunk hatalmas Star Wars-családba született” — mondja McGregor, akinek Winsteaddel közös gyermeke múlt nyáron látta meg a napvilágot. „Vagy teljesen beszippantja a dolog vagy épp ellenkezőleg. Nem tudom. Talán Trekkie lesz belőle.”

vf2022_vader_reva_kenobi.jpg

Darth Vader, Sith sötét lovagja, Reva (Moses Ingram), a harmadik nővér és Kenobi (Ewan McGregor) az Obi-Wan Kenobi sorozatból.

A menekült és a szenátor

Luna fel tudja idézni a napot, amikor 2019 közepén felkérték az Andor főszerepére, a színész az autó ablakán át a környező háztetőket nézte, miközben lázadó kémek és halált megvető meneküléseik történetén ábrándozott. Annak külön örült, hogy a Gilroy által felvázolt részletek közt személyes kötődést is talál. Luna az Andort egy menekült történetként írja le, amelyben elkeseredett emberek menekülnek a hatalma csúcsán lévő Birodalom elől. „Ez egy bevándorló története” — mondja. „A történet mögött mélyen és erőteljesen ott rejlik a költözés kényszerűségének érzése. Ez átformálja az ember személyiségét. Sokféleképpen meghatározza őt magát és azt is, hogy meddig képes elmenni.”

Gilroy egy mély levegővétel után kicsit többet is elárul Andorról. „A fickó az életét áldozta a galaxisért, nem igaz? Úgy értem, tudatosan, józan fejjel, mindenféle hiúság vagy elismerésre vágyás nélkül feláldozta magát. Ki tesz ilyet?” — teszi fel a kérdést. „Erről szól ez az első évad. Arról, hogy ő egyáltalán nem egy forradalmár, ellenben cinikus, illetve elveszett, merő zűrzavar az élete.” A történet Andor szülővilágának pusztulásával veszi kezdetét, aztán követjük a felnőtté válás útján, amikor is felismeri, hogy nem menekülhet örökké. „A világ, amelyet új otthonának tekint, az első évadunk alaphelyszíne, de láthatjuk, ahogy a hely radikalizálódik” — meséli Gilroy. „Látunk egy másik bolygót is, amely a gyarmatosítást idézve, a teljes kifosztás sorsára jut. A Birodalom gyorsan terjeszkedik. Bárkit kiirtanak, aki az útjukban áll.” Végül az válik Andor küldetésévé, hogy csak azért is keresztbe tegyen nekik.

A sorozat másik középpontjában az enigmatikus lázadó vezető, Mon Mothma áll, akit az a Genevieve O'Reilly alakít, aki fiatal szenátorként már eljátszotta A Sithek bosszújában, majd magára öltötte a szerepet a Zsivány Egyesben is. Mothma (akkor Caroline Blakiston alakításában) volt az a papnő megjelenésű figura az 1983-as A Jedi visszatérben, aki vázolja az új Halálcsillag gyenge pontjait, drámai hangon emlékezve, hogy „számos bothan halt meg ezekért a hírekért". Története az Andorban párhuzamosan fut a címszereplőével, akiről tudjuk, hogy egy nap a nő egyik legfontosabb ügynökévé válik. „Hatalmas, zenekari léptékű, dickensi szereplőgárdánk van” — meséli Gilroy.

Luna visszaemlékezése szerint az autóban zajlott beszélgetés hozta el a pillanatot, amikortól teljes mértékben átadta magát a projektnek. „A végén [Gilroy] azt mondta nekem, »Hajlandó vagy velem együtt felvállalni ezt a kockázatot? Te és én, mi ketten leszünk benne elejétől a végéig.«” — meséli a színész. „Olyan volt, mintha magához a Lázadáshoz csatlakoztam volna. Azt feleltem, igen, naná! Igen!" Majd beütött a valóság: „Mit is beszélek? Ez az egész Londonban fog zajlani. Az életem Mexikóhoz köt. Szent ég, mit műveltem?"

Az új sorozatokat a téma köti össze: az odaadás. „A Star Warst az teszi különlegessé, hogy alapvetően mindez egyetlen történet” — mondja Kathleen Kennedy Lucasfilm-elnök. „George mindig epizódokban gondolkodott. Ironikus módon sorozatként fűzte fel a történetét. Flash Gordon volt rá hatással, meg a szombati matinévetítések eszköztára. Ez mind beépült a Star Wars DNS-ébe, ezért is érzem természetesnek, hogy átléptünk a televízió világába.”

Rendezni a sorokat

Ám a váltás nem volt magától értetődő egy olyan birodalom esetében, amely mozifilmekre épült. Miután 2012-ben átvette a Lucasfilm irányítását, Kennedy elsődleges célja az volt, hogy egy olyan előzménytrilógiát követően, amely számos rajongónak csalódást okozott, a filmek új korszakával leheljen új életet a Star Warsba. Kevés producer lett volna felkészültebb a feladatra, hiszen a neve olyan közönségkedvencekhez köthető, mint az E.T., a Vissza a jövőbe vagy a Hatodik érzék. 2015 végére Han, Leia és Luke visszatért a mozivászonra J.J. Abrams Az ébredő Erőjében, amely bemutatta a sivatagi roncsvadász Reyt, a megváltásra vágyó rohamosztagost, Finnt, az X-szárnyú-virtuóz Poe Dameront és a búskomor önjelölt Sith Kylo Rent. Rian Johnson folytatása, a 2017-es Az utolsó Jedik folytatta az úgynevezett Skywalker sagát, de élesen eltért Abrams víziójától, és úgy tűnt, néhány központi szálat maga mögött hagy. Abrams tett egy visszakanyart, amikor visszatért a 2019-es befejező rész, a Skywalker kora kedvéért, a tervezés késői fázisában véve át a IX. Epizódot. A filmek mindegyike milliárdokat keresett, ám a narratíva cikkcakkjai szembetűnőek voltak.

Mindez „a szünethez" vezetett, egy elcsendesüléshez a Star Wars filmes frontján, amelyet Kennedy 2019 elején jelentett be, hónapokkal a Skywalker kora bemutatója előtt. A Lucasfilmnek szüksége volt rá, hogy rendezzék soraikat és gondolataikat: „Mindannyian felismertük, valamennyien a Lucasfilm berkein belül, hogy új fejezet kezdődik a cég életében, és valamennyiünknek együtt kell dolgozni azon, hogy megalkossuk annak vázát, amerre tartunk.”

Ha számításba vesszük az önálló filmeket, a Zsivány Egyest és a Solót is, a Bay Area produkciós cége évente préselt ki magából egy blockbustert, ami szélsebes tempónak tűnik figyelembevéve, hogy Lucas maga is csak háromévente hozta ki a Star Wars-filmeket — több mint egy évtizednyi szünetet tartva a trilógiák között. Kennedy változtatni kívánt az évenkénti ütemen, és újragondolást tervezett. A legfontosabb tanulság, amit leszűrtek, ez volt: A Star Wars nagyobb mértékű szakmai odaadást kíván a filmkészítőktől. „Bárki csatlakozik a Star Wars univerzumához, tisztában kell lennie vele, hogy ez három, négy, öt évnyi elköteleződés” — mondja Kennedy. „Ez az, amit megkövetel. Úgy nem megy, hogy egy évre beugrom, forgatok valamit, aztán tovább állok... Másfajta odafigyelést igényel.”

A Disney elsőszámú prioritása közben az lett, hogy streaming szolgáltatásuk indulására valami igazán kozmikus méretűvel álljanak elő. Mozifilm léptékű dobásnak kellett lennie. Kennedy ezért egy filmrendezőhöz fordult.

A mandalori nyerő párosa

Jon Favreau egy évtizeddel korábban a Vasemberrel útjára indította a Marvel filmes univerzumát, ismerős terep volt számára a nagyszabású szerializált történetmesélés. A színész-rendező a vizuális effektusok terén is olyan jártasságot szerzett, hogy legutolsó Disney-projektjeit, A dzsungel könyvét és Az oroszlánkirályt gyakran tévesen az élőszereplős jelzővel illetik, pedig mindkettő szinte teljes egészében digitális szimuláció. „Tisztában voltam vele, hogy Jon Favreau mindig is mélyen érdeklődött a Star Wars iránt. Ő volt az első, akit megkerestem” — meséli Kennedy. „Azt felelte, »nem csupán érdekel, de ötletem is van.«” És hajlandó volt megfelelni Kennedy új kritériumának is. „Jont az elköteleződése teszi különlegessé” — meséli. „Az elmúlt években lényegében csak erre az egy dologra koncentrált. Ez pedig igazi áldás.”

Miután találkoztak Kennedy Santa Monica-i irodájában, Favreau még le sem szerződött, de már munkához látott. „Csak elkezdtem írni” — meséli. „Szóval mire hivatalosan is szerződtettek, már megírtam az első, azt hiszem, négy epizódot.”

vf2022_favreau_grogu.jpg

Jon Favreau, A mandalori társalkotója Grogu animatronikus bábjával.

Volt azonban egy bökkenő. Favreau ötlete egy mandaloriról szólt, a galaktikus harcosok sisakos törzséből, akik gyakran bukkannak fel zsoldosként vagy fejvadászként. A korai Star Wars-filmek első és sokáig egyetlen mandalorija Boba Fett volt, a Lucasfilm pedig úgy tervezte, ő lesz a központi szereplő egy James Mangold rendező által fejlesztett mozifilmben. A gond nem is ez volt, bár Favreau egy idő után átvette Boba Fett történetét, miután Mangold elvállalta egy másik Lucasfilm-produkció, az Indiana Jones 5 rendezését. Kennedy problémája az volt, hogy egy másik nagyra becsült kreatívja, Dave Filoni szintén előállt egy mandaloriakról szóló sorozat ötletével. Filoni az a színes, cowboy kalapos lángelme, aki a Lucasfilm számos animációs sorozata mögött áll. 2005-ben csatlakozott a céghez, Lucas személyes tanítványaként, és vele közösen tervezte a Clone Wars sorozatot. Filoni szerette volna kiaknázni azokat az ötleteket, amelyeket korábban nem sikerült megvalósítaniuk. „Emlékszem, amikor a Clone Warson dolgoztam, George bejött és azt mondta, »nos, a mandaloriak ebben az időszakban pacifisták.« Mire én, »ó, hát ez eléggé eltér attól, amit mindenki gondol róluk.« Azt felete, »ne feledd, hogy az emberek nem csak egyfélék! A kultúrák fejlődnek és változnak az idők folyamán.«”

Az alkotó gondolatainak közvetítőjeként Filoni nélkülözhetetlen szereplő a Lucasfilmnél. A cég új tévés munkáiban is kritikus részt vállal, Kennedy pedig érkezése óta gondozza filmrendezői ambícióit. Favreau és Filoni közt baráti volt a viszony, Kennedy mégis tartott tőle, hogy kitör köztük egy háború. Kigondolt egy megoldást. „Közös játszást szerveztem nekik” — mondja.

Miután találkoztak Los Angelesben, Favreau és Filoni bedobta az ötleteit és a rajzait egy olyan mandalori sorozathoz, amely egyszerre valósíthatja meg mindkettejük elképzeléseit. „Azonnal egy hullámhosszon voltak” — meséli Kennedy. Filoni ismeretei a mandalori történelemről egybeolvadtak Favreau magányos pisztolyhősös koncepciójával. De ami még fontosabb, az újdonsült alkotótársak meg tudták vitatni egymás ötleteit. Favreau ötlete a gyermekről volt a legsarkalatosabb kérdés. „Töprengtünk rajta egy keveset” — mondja Kennedy. „Dave-vel komoly vitákat folytattak.”

A bébi keze

A gyermek természetesen a pisztácia árnyalatú szupersztár, aki még egy olyan jéghideg fejvadász szívét is megolvasztja, mint a mandalori, aki az ártatlan teremtmény mindenáron való védelmezőjévé válik. A csöppség kilétéről az első epizód bemutatójáig nem lebbentették fel a fátylat, utána azonban azonnal világméretű rajongás tárgyává vált. Igazi neve Grogu, de a mi világunkban már örökre Baby Yoda marad. „Őszintén megvallva, én ezt soha nem léptem volna meg, mert Yoda az Yoda” — mondja Filoni. Yoda származási helyére és háttértörténetére soha sem derült fény teljesen, Filoni pedig meg kívánta óvni azt a rejtélyt, amelyet Lucas felépített az eredeti Jedi-mester köré. „Szerintem az emberek ma már úgy tekintenek vissza, mintha ez a világ legsimább dolga lenne, de nagyon óvatosan közelítettünk ehhez” — meséli Filoni a gyermek kapcsán. „Rengeteget méregettük, különösen az első évadban, hogy hogyan illesszük képbe ezt a kölyköt, óriási energiákat vitt el.”

christian_alzmann_grogu_concept.jpg

A páros közös Zoom-interjút adott a Vanity Fairnek, és miközben Filoni az egyik ablakban a kezdeti fenntartásairól mesélt, Favreau eltűnt a másikból, majd némi papírzörgés után Mando és a gyermek néhány vázlatrajzával tért vissza. Az egyiken, amit maga Filoni rajzolt, a bébi keze volt látható, ahogy a lebegő mózeskosárból kinyúl termetes védelmezője felé. A többi vázlat legtöbbje inkább volt csúnya ábrázolás — ráncos, állatias vagy karikatúraszerű. Nem nehéz megérteni Filoni hezitálását. „Számos különféle kinézet merült fel, aztán végre jött egy, ami betalált. Ez az a rajz” — mondja Favreau, előhúzva Chris Alzmann grafikus színes kidolgozású látványtervét, amely ma már megszámlálhatatlan kereskedelmi terméken köszön vissza. A képen a gyermek egy buggyos barna kezeslábasban ül tágra nyílt őzike szemekkel, kissé bamba arckifejezéssel. „Ez ő. Ez itt” — mutatja Favreau. „Egy kicsit butuska és csúnyácska. Nem akartuk, hogy túlságosan cuki legyen.” A varázsának része, hogy némi szánalommal tekintünk a kis fickóra, mint Chaplin csavargójára vagy Charlie Brownra.

Másfajta lényben sosem gondolkodtak. Nem volt benne a pakliban, hogy egy rákszerű Baby Ackbar szerepeljen uzsonnás dobozokon, babákon, hátizsákokon és pólókon. De semmilyen gyermekkel sem találkoztunk volna, ha a Lucasfilm nem talál megoldást A mandalori egy másik, ennél is nagyobb problémájára: hogyan hozzanak létre egy olyan sorozatot, amely minden epizódban új világokra látogat, anélkül, hogy saját bolygónk legtávolabbi pontjaira kellene utaztatni a stábot, elviselhetetlen költségvetési terhet róva ezzel a produkcióra? „Egy olyan sorozatot akartunk készíteni, amely nyugodtan odatehető a filmjeink mellé, de harmad akkora költségvetéssel és fele annyi idő alatt készül” — meséli Carrie Beck, a Lucasfilm egyik fejlesztési és produkciós felelőse, aki társ-produkcióvezetőként dolgozott A mandalorin. „Bár hatalmas siker lett belőle, úgy érzem, mindannyiunk vére, verejtéke és könnyei visszaköszönnek a képernyőn.”

Ironikus módon az utat épp egy fal törte számukra.

James Cameron leveszi szemüvegét

A méretes bézs színű épületek csomója a Los Angeles közeli South Bay-település, Manhattan Beach területén épp oly unalmasnak hat, mint minden raktárnegyed. Ezek az építészet keki színű nadrágjai. Odabent azonban a műtermek közül legalább kettő más világokba vezető átjárót rejt.

A mandalori 2019-es bemutatása után a Lucasfilm trükkrészlege, az Industrial Light & Magic elkezdte megmutatni a részleteit annak a hatalmas méretű íves LED falnak, amelyet Volume-nak neveztek el, és képes ugyanúgy befogadni egy filmes stábot, mint bármely külső helyszín, miközben olyan fotórealisztikus környezetet generál, amely meggyőző még egy digitális kamera számára is. A stábot, a kellékeket, a színészeket nem kell utaztatni sehová. Bármely helyszín házhoz jön a stúdióba. Három Volume áll Los Angelesben, egy Londonban, egy pedig Vancouverben, a filmes és televíziós alkotók azonban még csak most kezdik felfedezni a lehetőségeit. Ha kell, a naplemente vagy a napkelte fényei egy egész munkanapon át kitartanak. A nap megállítható az égen. Vagy akár mindkét nap, ha épp a Tatooine-on forgatunk.

2018-ban, A mandalori első tervezési munkálatai során a technológia még nem volt megbízható. Richard Bluff, az ILM környezeti részlegének vezető munkatársa pályafutása nagy részét azzal töltötte, hogy virtuális háttereket készített, és tudta, pontosan a Volume (amelyet az ILM hivatalosan StageCraftnak nevez) lehet az, amire A mandalorinak szüksége van. Enélkül a sorozat vagy túl drága lenne, vagy túlontúl szegényes, hogy lenyűgözze a közönséget. Az áttörés az év tavaszán jött el, amikor minden idők egyik legendásan legháklisabb rendezője bekukkantott. „James Cameron ellátogatott hozzánk” — meséli Bluff. „A szomszédban dolgozott, egy medencében, az Avatar folytatásain. Jon megkért minket, hogy mutassuk meg a monitoron a tesztfelvételt, amit aznap készítettünk.”

A felvételen egy Mandalori-dublőr járkált egy elhagyatott épület lepusztult romjai közt, törmelékkel teli, víztől elázott, hámladozó falak között. Az építmény valóban létező helyszín, Angel Islanden található, a San Francisco-öbölben. Az épület helyszínét azonban beszkennelték, majd importálták a LED képernyőkre, ettől úgy hatott, mintha a fejvadász és tükörszerű vértje az omladozó szobában lenne. Ha akad a világon bárki, aki kiszúrná a trükkhatás hibáit, az Cameron. „Tisztán emlékszem, ahogy Jim levette a szemüvegét és közelebb hajolt, hogy jobban szemügyre vegye a kép minőségét és hogy mennyire meggyőző” — meséli Bluff. „Azt hiszem, mindannyiunk számára az a délután hozta el a heuréka pillanatát, mert a dolog működött.”

vf2022_volume_filoni_chow_favreau_kennedy.jpg

Alkotók: Dave Filoni (Ahsoka), Deborah Chow (Obi-Wan Kenobi) és Jon Favreau (A mandalori), valamint Kathleen Kennedy, a Lucasfilm elnöke.

Négy évvel később a Volume a mindennapok elengedhetetlen eszköze. Március közepén történt ottjártunkkor egy szürke sziklacsarnok helyszínéül szolgál, ahol sziklaormok keverednek nagyméretű tech komponensekkel. Bármi is ez a hely, már belakták. A stúdió lapos mennyezetén a barlang köves boltozata látható, rajta éles hasadék engedi át a környező kék égbolt fényét.

Kisebb a felfordulás, mint más díszletekben, pornak pedig szinte semmi nyoma. Nem érezni friss festék, faragott habszivacs vagy frissen darabolt faanyag szagát. A Volume-ot inkább egy Best Buy üzlet steril, ózonszerű illata jellemzi, ahogy az íves felszínbe épített millió és millió apró fénykibocsátó dióda megidézi az idegen tájakat. Favreau úgy vezet körbe a műteremben, mintha csak egy frissen felújított autó klasszikus motorháztetőjét nyitná fel. Amikor megkérdezem, hogy a technológia lehetővé teszi-e számukra, hogy egy teljes tévés évadot leforgassanak annyi idő alatt, mint egy Star Wars- vagy Marvel-filmet, Favreau megrázza a fejét: „Nem, nagyjából fele annyi idő alatt.”

A kívülállók közül elsők közt Pedro Pascal vehette szemügyre a Volume-ot, amikor Favreau szerződtette a színészt, hogy erőteljes jelenlétét kölcsönözze A manadalori antihősének. „Tudtam, hogy ez hatalmas húzás lesz. Egyszerűen tudtam” — mondja Pascal. „És egyáltalán nem lepett meg. Talán az egy kicsit meglepett, hogy mennyire szuggesztív tud lenni a mandalori, mivel nem látjuk az arcát.”

Ez azonban számára is vonzó tényező volt. A karakter, akiről később megtudjuk, hogy a neve Din Djarin, olyan mereven követi a mandalori szabályokat, hogy mások jelenlétében szigorúan magán tartja a sisakját. Ez azt jelenti, hogy Pascal olykor elég, ha csak a hangját kölcsönzi a szerephez, míg a páncélt egy dublőre viselheti, így más munkákat is van lehetősége elvállalni. „Talán van egy kis fóbiám az elköteleződés iránt” — mondja, „mert míg a szerep vagányságát nagyon izgalmasnak találom, az élettartamát igencsak ijesztőnek.”

Egy életre Obi-Wan

A Star Wars-színészek jellemzően egész életükre Star Wars-színészek maradnak. Ez a tényező a kilencvenes évek végén komoly gyötrődésre késztette McGregort is, hogy eljátssza-e az előzményfilmekben a fiatal Obi-Wan Kenobi szerepét. „Sokat vívódtam rajta” — meséli. „Úgy éreztem, hogy a brit filmes újhullám részese vagyok, nem a Star Wars az én világom, nem ez az, amit képviselek. Afféle urbánus, életszagú, függetlenfilmes színésznek éreztem magam.” A néhai Sir Alec Guinness hírhedten lenézte az űreposzt, amikor a bölcs öregember szerepét játszotta az eredeti filmekben. McGregor azt mondja, ő is hasonlóképp volt ezzel, különösen azután, hogy az első filmje, az 1999-es Baljós árnyak földbe döngölő kritikákat kapott. „Nehéz volt megélni, mert óriási döntés volt, hogy megcsináljuk, hatalmas nagy esemény. Meglehetősen nehezen éltük meg mindannyian, különösen annak tudatában, hogy el kellett készítenünk még kettőt.”

McGregornak megkönnyebbülést jelentett, hogy maga mögött hagyhatta a szériát. 2017-ben azonban meghívást kapott a hollywoodi El Capitan filmszínházba valamennyi Star Wars-film maratoni vetítésére. „Megkérdezték, lenne-e kedvem felvezetni az egyik filmet, és bár sosem csináltam még ilyet, hirtelen rájöttem, hogy nagyon szívesen megtenném” — emlékezik McGregor. Mitől változtak meg így az érzései? „Nem tudom” — feleli borostás arcát vakarva. „Úgy vélem, ahhoz van köze, hogy időközben felnőttem.”

Élvezettel nézte a hálózsákos embereket, akik készek voltak virrasztani a filmjeiért. Az előzményfilmeken felnőtt fiatalok nem voltak olyan cinikusak, mint a kritikusok. Néhány kritika szerzője még át is értékelte a véleményét. A közönség szerette Obi-Wan szerepében, ami arra a felismerésre vezette McGregort, hogy ő is hasonlóképp érez.

A vetítést követően McGregor szinte minden interjújában előbukkant ugyanaz a kérdés: Hajlandó lenne-e újra eljátszani Obi-Wan Kenobi szerepét? McGregor mindig igenlő választ adott, ami jó politika, de mégsem jelent szerződéses kötelezettséget. Az egyetlen pillanat, amikor a kérdés valóban számított, akkor érkezett el, amikor a Lucasfilm sztoricsapatának akkori vezetője, Kiri Hart kérdezte McGregort, nagyjából négy esztendővel ezelőtt. „Azt mondta, »csupán szeretnénk megtudni, hogy igaz-e. Azt mondtad, megcsinálnád újra. Szeretnénk tudni, hogy komolyan gondolod-e.«” — idézi fel McGregor. „És azt válaszoltam, hogy igen, komolyan gondolom. Boldogan megcsinálnám újra.” 

A Lucasfilm mozifilmnek szánta az Obi-Wan Kenobit, méghozzá az Oscar-jelölt Stephen Daldry rendezésében. Ezúttal McGregor lett volna az egyik producer, ami több beleszólást ad neki a történetbe. „Azt mondtam, szerintem legyen ez egy megtört ember története, egy olyan emberről szóljon, aki elvesztette a hitét” — meséli. „Mindig van egy beszólása, és mindig nyugodtnak mutatkozik, plusz jó harcos is, vagy katona, vagy mit tudom én, de lássuk, ahogy ez az ember meghasonlik önmagával, aztán lássuk, mi az, amitől újra összeszedi magát — ez volt a kiindulópontunk.”

Miután az Obi-Wan-filmből Obi-Wan-tévésorozat lett, hogy kielégítse a Lucasfilm Disney+-tartalmak iránti igényeit, Daldry távozott, és Deborah Chow, A mandalori egyik rendezője lépett a helyére, célul tűzve ki, hogy megőrzi a sorozat mozifilmes léptékét. Egy dolog azonban továbbra is hiányzott. McGregor Obi-Wanjának Anakin Skywalkere Hyden Christensen volt az előzményfilmekben, hűséges harcostársak egészen brutális összecsapásukig, amelyet egy lávafolyam fölött vívtak A Sithek bosszújában. A száműzetésben lévő Obi-Wan történetének korai változataiban azonban Vader nem szerepelt.

Vaderrel vagy Vader nélkül?

Örök kérdés a Lucasfilm háza táján: használják a klasszikus karaktereket vagy pihentessék őket? Ha Vader is szerepet kap egy Obi-Wan száműzetéséről szóló történetben, az vajon elvesz az 1977-es Csillagok háborújában látott, a Halálcsillagon játszódó végzetes találkozásuk jelentéből, amelyben Vader halálra sújtja régi barátját? Vagy egy eddig nem ismert találkozásuk képes lehet éppenséggel erősíteni azt a pillanatot? „Ezek a »mi lenne ha« beszélgetések töltik ki nálunk a hét minden napját” — mondja Michelle Rejwan, az Obi-Wan egyik produkcióvezetője, egyben a cég egyik fejlesztésért felelős vezetője. „Mókás dolog fejben végig venni a Star Wars játékarzenálját. »Használhatnánk például ezt a szereplőt, vagy előhúzhatnánk azt az űrhajót.« De a nap végén meg is kell tudnunk indokolni.”

vf2022_christensen.jpg

Hayden Christensen gyakorolja a fénykardvívást Ross Kohnstammel, Ewan McGregor dublőrével.

2019 őszén Chow ott ült Christensen nappalijában, és arra kérte, térjen vissza a galaxis legrettegettebb zsarnokának szerepében. A kandallóban fahasábok ropogtak. Chow csészéjében gyógynövény, citrom és gyömbér tea gőzölgött. Elmondta Christensennek, hogy Vader új dimenziót adna a történetnek, ami végsősoron újra keretezné azt, ahogy a rajongók kettejük klasszikus párbajára tekintenek az eredeti filmben.

Találkozásuk idején tizennégy év telt el A Sith-ek bosszúja óta, és a színész úgy hitte, galaktikus dicső napjai elmúltak. Nem bánta, hogy tévedett. „Végsősoron a karakter megannyi módon meghatározó lett az életemben” — meséli. „Eredetileg arra szerződtettek, hogy egy nagyon konkrét szeletét játsszam el az életének. A munkám túlnyomó része Anakinnal volt. Most visszatérhetek és felfedezhetem Darth Vader karakterét.”

A gyakorlatban Vader szerepéhez nincs szükség Christensenre — csupán a maszkra, egy termetes alakra, aki magára ölti a jelmezt, és ha szerencsések vagyunk, James Earl Jones ellenállhatatlan hangjára. Szükség van viszont Christensenre, ha a közönségnek látnia kell a forrófejű, de jólelkű embert, aki elveszett, amikor Anakin Skywalker Vaderré vált. „Deborahval sokat beszélgettünk arról, hogy szeretnénk megmutatni az erőt, amit a karakter érez, ugyanakkor a mellé társuló bezártság érzését is” — meséli Christensen. „Egyszerre van jelen az erő és a sebezhetőség, és szerintem érdekes téma ezt felfedezni.”

Amikor Chow vált a sorozat gazdájává, ő Vader és Kenobi újbóli összecsapása mellett érvelt, miközben a Lucasfilm agytrösztjében folyt a tanakodás, hogy helyes-e ez az irány. Mindeközben Angliában már lefoglalták a műtermeket, majd vissza is mondták, ahogy a történet további belső átgondoláson esett át, némi aggodalmat keltve a rajongókban, hogy a sorozat egésze kockán forog. 2020 márciusában, nem sokkal a lezárásokat megelőzően, véglegesedett a döntés: Vader visszatér.

Chow keresztülvert álláspontjának egy része, hogy miért kell Vadernek és Kenobinek ismét szemtől szembe kerülnie, még a leglelkesebb Star Wars-rajongókat is meglepheti, különösen azokat, akik úgy gondolnak a két karakterre, mint akik végtelen megvetést táplálnak egymás iránt. „Számomra az előzményfilmeken át, egészen az eredeti trilógiáig jelen van egy lávsztori dinamika ezzel a két szereplővel, ami végigvonul az egészen” — meséli Chow. „Úgy éreztem, nehéz lenne kihagyni azt a személyt, aki ilyen lelki szenvedésre kárhoztatta Kenobit a sorozatban.” A rendezőnő azt a gondolatot találta izgalmasnak, hogy annak ellenére, amivé Vader változott, Kenobit még mindig mélyen érdekelheti a sorsa. „Nem tudom, hogyan is lehetne másképp” — mondja. „Nem hiszem, hogy valaha is képes lenne nem törődni a sorsával. A kapcsolatuk különlegességét a szeretet adja, amit éreztek egymás iránt.”

Ahsoka nem hív kétszer

Míg Luna az a fajta színész, aki az autó hátsó ülésén sutyorog, hogy Star Wars-témájú hívását elleplezze egy valószínűleg mit sem sejtő sofőr elől, Rosario Dawson az a típus, aki FaceTime-on hívja fel ismerőse nyolcéves gyermekét, amikor épp az Erő-érzékeny idegen, Ahsoka jelmezében feszít, kék-fehér fejcsápokkal keretezve égett-umber színű sminkjét és fehér harci festésekkel díszített arcát. „Felhívtam a barátnőmet, Polinát, mert a kisfia, Cosmo nagy Star Wars-rajongó, ismer minden űrhajót, minden robotot” — meséli Dawson. „Ahogy meglátott, áthajította a telefont a szobán. Egyszerűen betojt. Szoktam fagyizni ezzel a kölyökkel. Volt, hogy együtt lógtunk. De az sok volt neki, hogy az általa szeretett szereplő beszél hozzá és a nevén szólítja. Másnap visszahívott a barátnőm azzal, hogy Cosmo az előbb bejött a szobába és azt mondta, most már készín áll. Azt feleltem, ez nagyon kedves, de már nem vagyok jelmezben. Elszalasztotta a nagy pillanatát” — vonja meg a vállát. „Ez később még életre szóló tanulság lesz számára.”

Dawson is hasonló lelkesedéssel van a Star Wars iránt, mint Cosmo. Az, hogy megkapta Ahsoka Tano szerepét, aki korábban csak animációs formában létezett és Ashley Eckstein hangján szólalt meg, egy rajongói felvetés következménye, amelyet a Lucasfilm komolyan vett. Valaki küldött Dawsonnak Twitteren egy rajzot, ami a hősnő szerepében ábrázolta, amire ezt a választ küldte: „Ummm... Igen, szabad kérnem?” Ez eljutott egészen Filoniig, aki Favreau-val azon munkálkodott, hogy szerepeltesse Ahsokát mind A mandaloriban, mind a Boba Fett könyvében. Az igazi célja pedig az volt, hogy önálló tévésorozatot szenteljen Ahsokának.

Miután vendégszereplőként bemutatkozott, 2021 októberében Dawson olvasott egy hírt arról, hogy esetleg Christensen is csatlakozhat az önálló sorozatához. Anakin Skywalker volt a karakter mentora, így érthető, ha Vader emléke továbbra is kísérti. Dawson képet készített a cikk fejlécéről, és kitette Instagramra, a két szereplő Clone Warsban használt becenevét írva a képaláírásba. „Annyit írtam, hogy »Skysrác... Tudják!!! Hamarosan találkozunk, Csipisz.«” Csak utólag tudta meg, hogy a híradás csupán egy megerősítettlen pletyka volt. A rajongók egyértelmű megerősítésnek vették a bejegyzését, a Lucasfilm illetékesei pedig nem voltak boldogok. „Megnéztem az emailjeimet, és Star Warsék ezt írták, »ezt talán jobb lenne levenni«” — idézi fel Dawson. „Azt gondoltam, emberek, egyszerűen nem lehet megbízni bennem.”

Ahsoka 2023-ban érkezik a Disney+-ra, bár a Lucasfilm, ragaszkodva a titkolózáshoz, továbbra sem árulja el, hogy Dawson akaratlanul is az igazságot szivárogtatta ki Anakinról, vagy valóban téves híradásról volt szó. Ahogy minden Star Wars-produkciót, ezt a sorozatot is áthatják az érzelmek és a nosztalgia. Filoni, aki a sorozat irányítója, segédkezett Lucasnak a címszereplő megalkotásában, majd a szeme láttára vált a kislányok kedvencévé, akiket „Csipisz" a Jedi rend első női főszereplőjeként vonzott magához. A küldetés, amelyre Ahsoka A mandaloriban és a Boba Fett könyvében való vendégszereplései során utalást tett, és amelynek részeként Thrawn birodalmi főadmirális nyomát kutatja, akit a Lázadók sorozat lezárásában elnyelt a mélyűr, minden bizonnyal további kibontásra kerül, bár a történet részleteiről továbbra sem tudhatunk meg semmit. „Az Ahsoka folytatásos történet” — árulja el Filoni. „A fejemben határozottan egy bizonyos cél felé halad, nem önálló kis kalandok sora. Ez az, amit a karakterrel kezdeni szeretnék, és szerinem a rajongók is erre vágynak most. Kifejezetten kötődnek hozzá. Csak mostanában kezdem felfogni, hogy azok a gyerekek, akik a Clone Wars nézői voltak, ma már sokkal idősebbek — izgatottan fogadnak minden olyan dolgot, amin felnőttek, és ez így van rendjén.”

Klasszikus szereplők korlátai

Hogy új rajongókra tegyen szert, a Lucasfilmnek az új generáció számára is meg kell teremteni a saját szereplőit, akiket aztán szerethet vagy gyűlölhet, a klasszikus karakterek mindegyike amúgy sem hozható vissza örökké. Kennedy ma már pontosan tisztában van ezzel. A mandaloriban és a Boba Fett könyvében a harmincas Luke Skywalker a hetven esztendős Mark Hamill alakításával kelt életre, de Luke testét fiatalabb színészek játszották, míg a legfejlettebb deepfake technológia cserélte ki az arcukat. Luke életre keltése ma már csapatjáték. Ám a technológiának megvannak a korlátai. Ahogy a szerep továbbadásának is.

A 2018-as Solo Han Solo fiatalkori éveit mutatta be, ebben az eredetileg Harrison Ford által alakított csempész szerepét Alden Ehrenreich vette át. A filmnek megvan a maga lelkes bázisa, de a jegypénztáraknál kevesebb pénzt termelt, mint bármely más élőszerepős Star Wars-film. Solo sármja talán túl megismételhetetlen, hogy egy másik színésszel megidézhető legyen. „Mindig vannak dolgok, amikből tanulnunk kell” — vallja Kennedy. „Jelenleg nagyon erős bennem az érzés, hogy az úgy nem működik.”

Egy új kor határán

Ahhoz, hogy fennmaradjon, a Star Warsnak új színészekre, új szereplőkre és egy új korszakra is szüksége lesz, elrugaszkodva az idővonal már ismert szakaszától. Ezt célozza egy másik tervezett sorozat, a The Acolyte, amelynek főszerepét a hírek szerint Amanda Stenberg alakíthatja. A sorozat a szereplőválogatás fázisában van, de az írói munka nagyrészt befejeződött, állítja a produkció irányítója, Leslye Headland, a Netflix Russian Doll című időhurkos sorozatának társ-alkotója. Két éve dolgozik a sorozat tervezésén, javarészt az otthona kényelméből. Mint mondja, Zoom beszélgetésünkbe a háttérből kíváncsian bekandikáló kutyája és macskája minden bizonnyal szakértője már a Köztársaság fénykorának, a hétköznapibb rajongók azonban, akik nem követték nyomon az utóbbi idők regényeit és képregényeit, kevésbé lehetnek járatosak ebben az időszakban.

Headland elmondása szerint a The Acolyte nagyjából száz évvel játszódik a Baljós árnyak előtt: „Azoknak a szereplőknek a legtöbbje még meg sem született ekkor. Láttunk politikai, személyes és spirituális tényezőket, de ezek egy olyan korból erednek, amelyről nem sokat tudunk. A Baljós árnyak kapcsán mindig felmerült bennem a kérdés, hogyan jutottak ide a dolgok? Hogyan jutottunk el egy olyan pontra, hogy egy Sith nagyúr befolyást szerezhet a Szenátus felett, anélkül, hogy a Jedik bármit is érzékelnek ebből? Mi romlott el ennyire? Mik azok a tényezők, amelyek elvezettek idáig?”

Headland rejtélyes thrillerként jellemzi a The Acolyte-ot, amely egy virágzó és látszólag békés korszakban játszódik, amikor a galaxist még inkább az elegancia és a csillogás jellemzi. „Igazából a reneszánszt és a felvilágosodás korát szoktuk emlegetni” — meséli. A Jedik nem mindig voltak aszkéta szerzetes figurák, akik önzetlen és bátor életet élnek. „A Jedik ruházata arany és fehér, mintha soha nem piszkolnák be őket. Mint akik nem is járnak semerre” — mondja Headland. „A gondolat e mögött az, hogy azért járhatnak efféle egyenruhában, mert szinte sosem keverednek konfliktusba senkivel.”

Kódneve: Grammar Rodeo

Egy másik sorozatnak még címe sincs, csupán kódneve: Grammar Rodeo, ami utalás a Simpson család egyik epizódjára, amelyben Bart az osztálytársaival ellop egy kocsit, és egy kitalált iskolai eseményre hivatkozva egy hétre eltűnik otthonról. A sorozat A Jedi visszatér utáni időkben, a Birodalom bukását követő újjáépítés időszakában játszódik, hasonlóan A mandalorihoz, a cselekménye azonban egyelőre titok. Megalkotója és produkcióvezetője Jon Watts rendező és Chris Ford író, akik a Pókember: Hazatérést készítették a Marvel számára. A szereplőválogatás során négy gyerekszereplőt kerestek, a 11-12 éves korosztályból. A Lucasfilm falain belül a sorozatot a nyolcvanas évek klasszikus Amblin-kalandfilmjeinek galaktikus változataként jellemzik.

Ezek után fel is tehetjük a kérdést, hogy mi a helyzet a Star Wars-filmekkel?

vf2022_cimlap.jpg

Nagyvászon

„Van felvázolt menetrendünk” — mondja Kennedy, bár a Lucasfilm visszatérése a mozivászonhoz aligha fogja a korábbi eszelős tempót követni. Valószínűleg a Jojo nyuszit jegyző Taika Waititi és az 1917 forgatókönyvírója, Krysty Wilson-Cairns közös filmje érkezik elsőként, a Wonder Womant rendező Patty Jenkins Rogue Squadronjára még várni kell. Igaz, hogy a Marvel Stúdió elnöke, Kevin Feige is Star Wars-filmet gyárt? „Örömmel megnézném egyszer, hogy milyen filmmel állna elő” — mondja Kennedy. „De jelen pillanatban nem, nincs semmi konkrét a láthatáron.” És hogy mi a helyzet Az utolsó Jedik Rian Johnsonjának trilógiájával, amelyet öt évvel ezelőtt jelentettek be? Egyelőre jegelve. „Rian hihetetlen elfoglalt a Tőrbe ejtve, illetve a Netflixszel kötött több filmre szóló megállapodása miatt.”

A tévéprodukciókra tevődött hangsúly máris hatással van a tervezett filmekre. „Ma már vonakodva használom a trilógia kifejezést, mert a Star Wars sokkal inkább jelent folyamatos történetmesélést” — mondja Kennedy. Már csak a filmes alkotókat kellene megtalálnia ehhez.

Március 19-én Kennedy és Lucas vehette át a Milestone Awardot az Amerikai Producerek Céhétől, és a videomontázs megtekintése során történt vele valami. A kettejük évtizedeit felidéző felvételeken felbukkant egy félmeztelen Lucas, aki vízipisztolycsatát vív Steven Spielberggel, majd a forgatást megakasztó felhőszakadásban mókázó Kennedy és Lucas látható. „Ami igazán megragadott, hogy mennyire jól szórakoztunk” — meséli. „Akkor fogalmazódott meg bennem a következő felismerés: Úgy érzem, a mókázás egy kissé kiveszett ezeknek a gigantikus filmeknek a készítéséből. Kiszorította az üzlet, a tét, mindaz, ami az elmúlt tíz évben bejött. Vigyáznunk kell, hogy megőrizzünk valamit a spontaneitásból és a jó érzésekből. Ragaszkodom hozzá, hogy a móka ne vesszen ki.”

Most, hogy a Lucasfilm, több mint ötven esztendővel a háta mögött, új utakat keres, ennél jobb vezérlőcsillagot aligha lehetne követni.

Címkék: star wars tévésorozat Andor Ewan McGregor Jon Favreau Kathleen Kennedy Obi-Wan Dave Filoni Mandalorian DisneyPlus

A bejegyzés trackback címe:

https://ovibankenobi.blog.hu/api/trackback/id/tr9817837519

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

body_andras 2022.05.23. 10:51:18

AZ lesz a legjobb ha semmilyen filmen nem gondolkodnak hanem csak a sorozatokkal foglalkoznak.
Bár a Rebelsben már láttuk, Maulnak és Obinak jó lenne egy élőszereplős változat is a végső párbajukról. Lehetne mondjuk a Kenobi utolsó évadának a vége. Ott ugyebár Guinessre van öregedve...
Minden spinoffból ez a jelenet az egyik legszebb, a megbékélés és a feloldozás pillanata.

steery 2022.05.23. 14:13:47

Nagyon szemérmesen nyilatkoznak a készítők arról, mekkora bukás volt az ep7-8-9 a siralmas forgatókönyvek miatt. Lehet, hogy sok pénzt hozott nekik a brand, de rendes SWU történetekként nem állják meg a helyüket. És ennek az oka egyértelműen a készítők hozzá nem értése. Az, hogy nem ismerik az SWU-t, illetve nincs megfelelő koncepciójuk vele kapcsolatban. Utakat keresnek, ahelyett, hogy szépen végigmennének a már meglévőkön. Rengeteg potenciál van még az SWU-ban, azon belül a polgárháború időszakában is, csupa olyan ötlet és lehetőség, ami nyilvánvaló, de valamiért nem jutottak az alkotók eszébe, mert nem gondolták végig a dolgokat, ahogy egymásból következnek.
És az sem túl szerencsés, hogy egy sorozat évad 6-8 részből áll. Talán emlékeztek még rá, hogy régen 1 Star Trek vagy Csillagkapu évad 25-26 részből állt, azaz fél éven át vetítették őket a tévében. Ennyire nincsenek ötleteik, mit kezdjenek egy galaxisra való karakterrel és konfliktussal?

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2022.05.23. 15:48:05

@steery: "És az sem túl szerencsés, hogy egy sorozat évad 6-8 részből áll. Talán emlékeztek még rá, hogy régen 1 Star Trek vagy Csillagkapu évad 25-26 részből állt, azaz fél éven át vetítették őket a tévében. Ennyire nincsenek ötleteik, mit kezdjenek egy galaxisra való karakterrel és konfliktussal?"

Ha 25-26 részt készítenek, akkor meg majd megy az ekézés, hogy a narratíva meg a történet nem elég feszes, meg enyhén izzadságszagú és így tovább. Ennyi epizódot értelmesen kitalálni régen sem volt könnyű, ma meg már mindenki filmkritikus és esztéta szakértő, és gátlástalanul kürtölik szét a véleményüket a közösségi oldalakon. Annyi epizódot kell csinálni, amennyire elég a történet. A Star Trek és a Csillagkapu is tele volt túlcsócsált ötlettel, fölösleges epizódok készültek, mert kvóta van, kevés epizóddal nem éri be a nagyérdemű. Hát, kérem, a Sherlock (a Cumberbatch-féle) évadonként HÁROM epizódot hozott, és ez így volt tökéletes. Aki szappaoperákra vágyik, nézzen szappanoperákat, de nem kell mindenből szappanoperát kreálni.

body_andras 2022.05.23. 17:55:34

@steery: mentségükre szóljon, az általad hivatkozott sorozatok abban a korszakban kijöttek epizódonként 1 millió dolcsiból és aztán rágták a körmüket hogy az amcsi kébeltévén megnézik-e elegen ahhoz hogy a kábelelőfizetés + reklámszünet bevétel visszahozza az árát. (külföldi adások bevétele már csak jutalom falat volt.)
Most streamingre 100M+ költségvetéssel készül egy ilyen 6-8 részes sori, vrják hogy ezek behozzák a megfelelő előfizető létszámot. Ha hosszabb, akár 10nél több epizód lenne, félő hogy bezuhan a nézettség. A következő évadot várva a saját tartalmak random nézegetésével elvegetál annyi előfizető amivel "hiltidőben" rentábilis a streaming.

@Androsz: ott a pont. 25 részes évadoknál a forgatókönyvnek is van egy "alapcsomagja", ami szerint minden epizódban szinte ugyanaz történik, erre valók a nyomozós, helyszínelős, stb sorozatok; íyg épültek fel régen a kalandorok mint a már említett startrek, vagy (ne ijedteke meg nagyon) a herkules, xena, rex felügyelő, stb.
most képzeld el ugyanezt művelnék egy SW, pláne Obi sorozattal. fáklya és vasvilla erdő sorakozna a székház előtt...

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2022.05.23. 22:32:53

@body_andras: :-) Hát, nem tudom, mennyire ragadnának vasvillát a dühös nézők. Nekem már az is a minőség zuhanása, hogy ennyi sorozatot fabrikáltak SW-karakterek köré, különösen érthetetlen nekem a nímand Boba Fett diadalmenete. Ezeket állítólag a rajongók egy része élvezettel fogyasztja, váljék egészségükre, nem sajnálom tőlük, én a magam részéről megtartom a mozifilmeket, vagy megtarthatnám, ha jól sikerültek volna, pár évenkénti ünnepi éteknek, és nem vágyom belőle a minden esti vagy akár csak heti sorozatra. A Star Trek számomra nem követendő példa, de én nem is vagyok tipikus sorozatfogyasztó, ezt el is ismerem, ezért én nem is próbálom a véleményemet mértékadónak eladni. De abban biztos vagyok, hogy ha egy sorozatot azért és azzal hízlalnának fel, hogy a néző sok részre vágyik, abból nem fog jó munka megszületni. És ezt a sorozatrajongók is megérthetnék végre, mielőtt megint középszerű epizódok tömeggyártásába hajszolnák a pénzért bármire hajlandó gyártókat. Aztán meg mindenki gyászol, mert a vágyott sorozat nem adja a vágyott érzést. Bizony sokszor igaz, hogy a kevesebb több.

Én viszonylag öreg vagyok már, ezért emlékszem, amikor még ifjú koromban a tévé (az az egy) bemutatta a Forsyte Saga című angol tévésorozatot. Mindenki azon poénkodott, hogy jesszus, ennek 26 epizódja van, hát kihal az emberiség, mire vége lesz. Igaz, ez nem független epizódok viszonylag csereberélhető, hézagosan is nézhető halmaza volt, hanem folytonos történet. Akkor még nem élt az a mértéktelenség nálunk, fél év már viccbe illően hosszú idő volt egy sorozat életében.

Nira Shalon 2024.03.08. 23:19:38

Helló, a nevem Nira Shalom, és szeretném megosztani a világgal azt a jó hírt, hogyan szereztem vissza volt szerelmemet. Megsemmisültem, amikor a múlt hónapban a szerelmem elhagyott egy másik lányért. Egy barátom azonban bemutatott nekem Baba Wale da Wisemant, a nagy hírnököt. Elmeséltem a problémámat Baba Wale-nek, elmagyarázva, hogyan hagyott el a volt szerelmem, és hogyan kellett munkám egy nagy cégnél. Biztosított arról, hogy jó helyre jöttem, ahol minden mellékhatás nélkül megkapom szívem vágyát. Megmondta, mit tegyek, és miután követte az utasításait, szerelmem a következő 2 napban felhívott, és elnézést kért, hogy korábban elhagyott. Egy héttel később a kívánt cégem elhívott egy interjúra a felügyelői posztra. Nagyon örülök, hogy megoszthatom a világgal, hogyan segített Baba Wale teljesíteni szívem vágyát. Baba Wale mindenféle varázslat és jó varázslat specialistája. Ha bármilyen segítségre van szüksége, forduljon Baba Wale-hez a babawalewiseman01@gmail.com Whatsapp címen: +2348136951551 Viber +2348136951551
Köszönd meg később!
süti beállítások módosítása