Gulyás Márton a kultúrbal kalickájában, avagy mi nem derült ki a finn oktatásról?

Szóval, az történt, hogy a Partizán nevű youtube-csatorna Gulyás Mártonnal az élen ellátogatott minden tanártüntetésen egy március idusát iskolai ünnepélyén Petőfi Sándort rekreáló kisdiák elhivatottságával „noáros” pulcsiban pózoló, körúton termesztett ideológuspalánta által áhított legfelsőbb rendű oktatási rendszer hazájába: Finnországba. 

Elöljáróban annyit elmondanék, hogy felsőfokú tanulmányaimat finnugrisztika szakon végeztem, így van némi rálátásom a témára.

Mert igen, a finn oktatás, vagy, ahogy mondani szokták a „Finn csoda” valóban magas szintű oktatást kínál, melynek fő bizonyítéka Finnország gazdasági teljesítménye és társadalmi működése. Mert nézzünk szembe a tényekkel: természeti adottságai alapján északi rokonaink egy koldusszegény ország lenne, de ők fityiszt mutattak a világnak és megmutatták. Megmutatták, hogy lényegtelen milyen hátérből jössz, a lényeg az, hogy Te mit vagy képes kihozni magadból. Oktatási rendszerük alapfilozófiája is valahol itt fogható meg.

finnish_classroom2.jpg

A Partizán annak szándékával utazott ki, hogy megnézzék milyen egy finn iskola testközelből, emellett interjút készítettek a finn oktatási miniszterrel, hogy megértsék, hogyan és milyen elvek alapján épült fel az ottani rendszer, vagyis létezik-e „Finn csoda”.  

Az élmény pedig leírhatatlan. Hadd éljek egy személyes példával.

Svédországban élő rokonainkál látogatóban egy borongós nyári délutánon az utcát róva édesapám figyelmese lett a faragott gránitkőből készült járdasarokra. (Mit készült, alkotott!) Ez nem tűnik nagy számnak, csakhogy a gránitnak megvan ama negatív tulajdonsága, hogy módfelett drága. Jelentéktelen semmiségnek tűnhet, mégis ekkor hasított belé a felismerés: mi ezt a szintet soha az életben nem fogjuk elérni. Szóval, a finn oktatási rendszer a mi svédgránit járdasarkunk, s talán nem is ez lenne a cél, ennek ellenére több politikai mozgalom is ennek meghonosítását tűzte választási ígéreteinek tiritarka csokrába, de erről majd később. Mindez nem jelenti az, hogy ne lehetne bizonyos dolgokat ellesni.

S milyen látleletet adott nekünk a Partizán?

A finn oktatási rendszer nagy erőssége, hogy felismerte, tudásalapú társadalomban az ember kreativitását, analitikus képességét, személyes tehetségét kell kibontakoztatni, megtalálni, amiből kiemelkedően jó, mert ezzel az egész társadalom javát szolgálja. Emellett a diákok mentális egészségére és jólétére is nagy hangsúlyt fektetnek, mert a tehetség csak úgy tud szárnyalni. Egyfajta befektetésként tekintettek az oktatásra, mely többszörösen megtérült.

Finnországban az Isten háta mögötti, finn mércével mérve szegény faluban élő számi kisebbségi ugyanolyan minőségű oktatásban részesülhet, mint a Helsinki rózsadombján élő úrfi. Ez egyébként nem kizárólag Finnország, hanem egész észak-Európa sajátja; példának okáért, az említett svédországi rokonoknál az egyik gyerek egy gróffal járt egy osztályba, akinek az apja a svéd király vadásztársa volt.

Ezt nem csak elméleti szinten, hanem anyagi, infrastrukturális szinten is megmutatkozik: jól felszerelt, modern épület, melybe kellemes belépni (a felsőfokú érettségimnek helyt adó gimnázium budikék csempéje, melytől egy gigantikus mosdóban éreztem magam, máig kísért.), ingyenes tanszerek, tankönyvek, s nem utolsó sorban minőségi étkezés, ami változatos, gusztusos variációkat kínál, s nem a magyar menzák fura állagú húscafatjai úszkálnak a fura szagú szószban a túlfőtt tésztahalmon.

Megdöbbentő volt hallgatni, hogy még az idealizált finn oktatási rendszer tanárai is a sztrájk eszközéhez nyúlnak, ha érdekeik azt kívánják. A különbség annyi, hogy ott a tanár egy megbecsült szakmának számít, melyet anyagi és szellemi értelemben is honorálnak. Ez történik akkor, amikor a tanárszakma piacilag is sokat ér. Habár a képlet ennél bonyolultabb, mert a tanári fizetés a közhiedelemmel ellentétben még Finnországban sem a bértábla csúcsa, elismerendő, hogy tisztes megélhetés, életszínvonal tartható fel belőle.

hendrik-morkel-cvj4ljihj3q-unsplash.jpg

A finn oktatási miniszterrel készített interjú szépen kontúrozta az iskolában készült helyszíni riportot, mintegy láttatva, a hatalom hogyan tekint az oktatásra, s mindaz, amit ők elgondoltak, gyakorlatban hogyan valóul meg. Számomra ez a dinamika vezette az egész videót, s ezen momentumok voltak a legérdekesebbek.

Egy szó, mint száz, egy kiválóan összerakott videót láthattunk, megtapasztalva a világ egyik legfejlettebb oktatási rendszerének működéséről, alapelveiről, szemléletmódjáról.

Mindeközben sajnos nem, vagy csak alig derül ki, hogy mégis miként tudják elérni az egyenlőséget oktatás terén. Ugyanis szavakban a magyar oktatási rendszer is egyenlőségen alapul, ennek ellenére valahogy mégis az a gyanúm, hogyha én most felkerekednék, s bemennék egy tetszőleges általános iskolának első osztályosai közé, nagy bizonyossággal meg tudnám valamennyi iskolásról állapítani, hogy később milyen végzettsége, anyagi helyzete lesz. Szép dolog szuperlatívuszokban beszélni az egyenlőségről, megvalósítani annál nehezebb.

Igen, hiányoltam, hogy a rendkívüli alaposságáról ismert Partizán csatorna konkrét módszertant mutasson az általuk ideologizált oktatási rendszerről, hogy gyakorlatban hogyan lehet megvalósítani az egyenlőséget. Igen, lehangzik, hogy ott önkormányzatokra van bízva az oktatásszervezés, így helyismeretükből fakadóan képesek az ott élőkhöz alkalmazkodva kialakítani az edukációt. Érintőlegesen szóba kerül, de nem elég mélyen, Emiatt kicsit hiányérzete támad az embernek, megmutatnak valamit, kézbe is veheted, de mégis távolinak, elérhetetlennek tűnik – mintha egy Gyurcsány interjúból kihagynák a rendőrattakot. Éteri pátosz lengi körbe a komplett videóanyagot.

Egyetlen dolgot hadd emeljek ki: a Finn iskolákban olyan nyelvezettel folyik az oktatás, amit minden gyerek képes megérteni, értelmiségi család könyveken legeltetett hernyójától a lecsúszott munkásosztálybeliek gyerekéig. Hazánkban sok gyerek azért marad le mér a kezdetekkor a tananyagban, mert az iskolában alkalmazott nyelv, nyelvezet értelmezhetetlen számára.

Mindez nem több szőrszálhasogatásnál. A videó legnagyobb hiányossága, hogy az egészet belepi a belpesti balos demagógia, amit a Partizán még mindig nem képes levedleni magáról. Gulyás Márton aránytalanul sokat beszél, sokszor az interjúalanyok rovására, amire a vágás is rásegít.

Nem egyszer volt olyan érzésem, mintha nem is interjút akartak volna készíteni a finn oktatási rendszerről, hanem csak egy szűk magyar elit körnek akarnák demózni saját igazukat. Visszatérő elem volt például a hazánkban dúló tanársztrájk, s a videóban ezeknél a részeknél szinte az interjúalanyok szájába adták a szavakat, szándékosan úgy kanyarítva a beszélgetés fonalát, hogy kiderüljön, az, ami már eleve triviális. Jelesül, hogyha valaki sztrájkba kezd, az azt jelenti, hogy nem veszi fel a munkát, a tankerület/vezetés pedig nem elbocsátja a sztrájkolókat retorzióként, hanem tiszteletben tartja ezen jogukat. Fontos erről beszélni, de ebben a videóban mintha aránytalanul sokszor tért volna vissza, elvéve az időt más, fontos témáktól.

diaktuntetes221005-este4_focuspointcut_600100010x314100010.jpg

Roppant kínos volt nézni, ahogy Gulyás Márton, mint valami gyarmatosítókkal szövetkező törzsfő, módszeresen lehúzza a hazai oktatást, hogy itt egyenlőtlenség, szegregáció van. Méregdrága, fizetős magániskolák és leszakadó régiókban szegregált cigányok. Nem állítom, hogy púderezni szükséges a lélegeztető gépen döngicsélő magyar oktatási rendszert, de talán nem csak a két szélsőséget kéne felhozni példaként. A Partizán videója alapján viszont egy elitista, vadkeleti métely az egész, ahol senki nem tanulhat semmit, hacsak nem módos nerlovagok a szülei; a másik serpenyőben meg a másik elszigetlet kisebbség. Nézzünk szembe a tényekkel: a magyar oktatásban a magániskola még mindig erősen kisebbségben van az állami fenntartásúhoz képest.  Az öngyarmatosítás szemléletes példájának lehettünk tanúi.

Konkrét módszertani dolgok kifejtésére nem jutott a műsoridőből, de arra mindenképp, hogy a migráns hátterű gyerekek beilleszkedését hogyan segítik; megtudhatjuk, hogy a finnül nem tudó nebulóknak hogyan mutogat a tanár kézzel-lábbal. Igen, a beszámoló aránytanul nagy hányada fókuszál erre, hangsúlyozva, hogy milyen elfogadó is a finn oktatás. Nevezzetek érzéketlen, kirekesztő tuskónak, de felteszem a kérdést: ezt miért szükséges ilyen hosszan kifejteni, főleg úgy, hogy hazánkban ez a probléma nem létezik. Ettől inkább tűnik disztópikusnak a videó, mert félelmetesen sok külföldi volt az adott osztályban; s hazánkban egy szűk, szemellenzős körön kívül a többség számára elidegenítő az ilyen tartalom. Mintha csak ezzel is hazai oktatás szapulása lenne a cél: lám, északi rokonainknál még a külföldről érkezeteket is milyen jól integrálják, bezzeg itthon mindenki kirekesztődik a minőségi edukációból.  (Nem állítom persze, hogy nem szükséges bemutatni, hisz része a rendszernek, de nem így és nem ilyen hosszan.

A Partizán sikerének kulcsa az, hogy tanulva a magyar médiaelit hibájából, a másik véleményének meghallgatásával képesek olyan légkört teremteni, amivel valódi közbeszédet hoznak létre. Kis sziget a széthúzó magyar médiatengerben. Csakhogy kultúrbalos beidegződéseiket még mindig nem tudták levetkőzni, mely mintha inkább erősödne. Ezzel viszont önmaguk ellen dolgoznak: korábban valóban a széles társadalom számára készítették tartalmaikat, mostanra ez viszont jelentősen beszűkült. Mintha visszabújtak volna a körút jelentette csigaházukba. Vagy talán kalickába zárták őket, hogy csak nekik daloljanak? Kár lenne értük.

Összességében egy profin összerakott, kiváló tartalmat láthattunk, mely hű látleletet ad a „Finn csodáról”, fejlett oktatási rendszerükről, melynek megismerhetjük eszmeiségét, alapelveit. Ezt még a demagóg, magyar kultúrbalra jellemző részek sem voltak képesek elrontani. Aki viszont konkrét módszertanra kíváncsi, csalódni fog.

A bejegyzés trackback címe:

https://nemvagyokeloiteletescsakintuitiv.blog.hu/api/trackback/id/tr1917997356

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2022.12.09. 18:46:57

"Ugyanis szavakban a magyar oktatási rendszer is egyenlőségen alapul, ennek ellenére valahogy mégis az a gyanúm, hogyha én most felkerekednék, s bemennék egy tetszőleges általános iskolának első osztályosai közé, nagy bizonyossággal meg tudnám valamennyi iskolásról állapítani, hogy később milyen végzettsége, anyagi helyzete lesz."

Szerintem amiről te beszélsz, az nem az egyenlőség, hanem az egyformaság. Miért lenne az baj, ha tanult, választékosan beszélő, törődő szülők gyermeke kifinomultabb érzékű, befogadóbb tanuló lehet, mint a kevésbé szerencsés helyzetben felnövő gyerek? És miért kellene a csiszoltabb gyerek fejlődését visszafogni olyan oktatással, amely a darabosabb eszű gyerek szintjéhez igazodik? Sokak vesszőparipája az egyenlőség, mindenhol, mindenáron, de az oktatásban nem tűrhető ez az egyenlősdi, mert aki jobb adottságokkal tovább tud jutni ugyanannyi idő alatt, annak alapvető emberi joga (ha már hangzatosan akarunk fogalmazni) az őt ehhez hozzásegítő maximalista oktatásban részesülni. A szegregációt valamilyen emberi jogi mellébeszélés miatt szokták főbűnként emlegetni, pedig ha az én kölkem okos gyerek, akkor másodikban már tessék neki olyan feladatot adni, amin az eszét csiszolhatja, és ne a kis Lajoskához legyen a tanterv igazítva, aki még másodikban sem tudta teljesen megjegyezni, hogy merre kunkorodik a cö betű farkincája.

Amikor én iskolába kerültem, már elfogadhatóan tudtam olvasni, nyomtatott nagybetűkkel írni és a számfogalmam is egyenesben volt. Anyám mesélte, hogy egyszer elsőben a tanító néni megkérdezett engem, hogy "Androszka, te ugye nagyon unatkozol?" Én azt válaszoltam, hogy "Igen, tanító néni, de anyukám azt mondta, hogy jól kell viselkedni." Na, én akkor teszek a szegregáció miatt hörgőkre, én akkor elsőben ezek szerint nem kaptam meg azt a képzést, ami engem erőteljesebb fejlődésre késztetett volna, nem igaz? Akkor teszek az egyenlősdire is. Nincs egyformaság, ezért nincs értelme egyenlőségről papolni. Persze az nem állítható, hogy az én lemaradásom a saját képességeim mögött súlyos lett volna, de vannak helyek és esetek, ahol ennél sokkal súlyosabbak a különbségek. Az egyenlősdipártiak bekényszerítenék az okos gyerekeket a buták közé, mert az egyenlőség olyan szép, csak éppen az okos gyerek szenved. Pontosabban ő is, mert a buta gyerek mindenképpen szenved, hiszen homályosan érzi, hogy amit ő produkál, azzal a tanító néni nagyon nem elégedett.

Belém égett az a régi filmriport, amiben egy elkeseredett tanító néni a kamera előtt próbálta ötödször is hiába rávezetni a gőzölgő homlokú kis Lajoskát arra, hogy ha olyan szépen fel tudja olvasni a V, A, S betűket, akkor azt nem úgy kell összeolvasni, hogy "vs". Szerencsétlen gyerek buta volt, ez világos, és mentegethetjük akármivel, biztos, hogy soha semmiben nem tudta felvenni az ütemet egy okos gyerekkel. Lehet, hogy a finnek (kisbetűvel) elégedetté tudják tenni a társadalmukat az oktatással, mert mindenki barátságos és hepi, de amíg a finn tanító néni kézzel-lábbal mutogat az arab gyereknek, addig az értelmesebb, finnül remekül értő gyerekek egyenlősége talán nem szenved súlyos sérelmet? Vagy esetleg Finnországban ez azért működik, mert a finnek szellemi színvonala ilyen magas? Bizonyította már valaki, hogy a finnek okosak?

"Megdöbbentő volt hallgatni, hogy még az idealizált finn oktatási rendszer tanárai is a sztrájk eszközéhez nyúlnak, ha érdekeik azt kívánják."

Nofene. Hát ott sem minden szép és jó? Fenyegetőzni kénytelenek még ott is, ahol még a migráncsok is olyan okosak? Pedig "tisztes megélhetés, életszínvonal tartható fenn" a fizetésből. Akkor mégsem a fizetés nagysága dönt? Ha a magyar tanároknak havi ötmillió lesz a keresete, akkor már jó tanár lesz belőlük?

A szakközépben, ahol én tanítok, épp tegnap gyönyörködtem kicsit a folyosói karácsonyi díszítésben. Néhány ottani tanár olyan csodálnivalóan szívén viseli a gyerekek lelkének ápolását, hogy tekintélyes időt és fáradságot fordítanak az ilyen vizuális és érzelmi nevelés, örömszerzés megvalósítására. Bizony nagyon helyénvaló lenne, ha a tanár fizetése nem a szégyellnivaló kategóriájába esne, de a tanár nem a fizetéstől jó, ezt kénytelenek vagyunk belevenni az összképbe, mégha az ettől csak bonyolultabb is lesz.

CCnick 2022.12.10. 07:50:10

Azon gondolkozok, hogyha K. Leonszio gumilabdán ülne, ingyentankönyve lenne (upsz, dehát az van neki) és a tanár kézzellábbal magyarázná neki a matematikai alapműveleteket ahelyett, hogy magyarul elmondaná akkor elkezdene tanulni és otthon hagyná a bicskát?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.12.10. 10:20:39

Finnország nyilván diktatúra.

Se szabad iskolaválasztási jog, se tanszabadság, nincs iskolaválasztás, a tananyag meg egységes, a minisztérium dönti el.

Remélem, hamarosan az EP szankcoókat léptet életbe a finnek ellen.

blaubner 2022.12.10. 12:37:57

egyetértek a poszttal.
a magyar oktatási rendszert teljesen át kell(ene) alakítani, amire lehetne példa a finn modell is, de akár a - kulturálisan lehet, hogy hozzánk közelebb álló - portugál módszer is.
de a baloldal szvsz elsősorban nem ebben érdekelt, hanem a jelenlegi helyzet fennmaradásában, mert ez ad nekik belpolitikai muníciót.

Mesterséges Geci 2022.12.10. 12:48:48

Újabb fideSSes fröcsögő, fikacsárda?

accountant050915 2022.12.10. 14:02:31

Nem vagyok fideszes, nagyon nem, de az a finn oktatás mantra mint egyetlen megoldás mindig is fárasztott. Egyáltalán nem annyira rossz a magyar oktatási rendszer, mint ahogy beállítják, bár vannak fejlődési területek, mégis, ha valaki kiemelkedik, akkor simán megállja a helyét akármilyen magasra rangsorolt nyugati képzésben is (tapasztalat és ismeretségi kör is mondatja velem). Ehhez mondjuk dolgozni kell és jo helyre tartani mondjuk egy 4-6 osztályos gimitől számolva (ez a másik amit nem értek, miért kell az ilyen sulikat is támadni és úgy beállítani, mint a szegregáció melegágyait).

Azon jókat röhögtem (kínomban) amikor FGYÁ azzal kampányolt, hogy ők majd iPad pro-t adnak minden diáknak, akik majd körbeülve fognak projektdolgozni és érettségire megállapítják az új Revolut-t / Spotify-t. egy olyan országban, ahol sok olyan háztartás van amiben az egyetlen szobában közös pornónézés megy az alsós gyerekek szeme láttára.

accountant050915 2022.12.10. 14:07:31

@accountant050915: 6-8 osztályos gimi akart az lenni, na (bár egy jó 4 osztályosból is lehet bármi, tény).

morph on deer 2022.12.10. 16:17:17

@Androsz:
“… de az oktatásban nem tűrhető ez az egyenlősdi, mert aki jobb adottságokkal tovább tud jutni ugyanannyi idő alatt, annak alapvető emberi joga (ha már hangzatosan akarunk fogalmazni) az őt ehhez hozzásegítő maximalista oktatásban részesülni.“

Hűdenagyonfasza.
Csak tudod az a gond, hogy Lajoskának is éppen ugyanolyan alapvető emberi joga ám a neki maximális tudást adó oktatáshoz, mint a szuperokoskának, ugyanis ha az alapvető emberi jogokat nézzük, akkor egyértelmű, hogy abból pontosan egyenlő mennyiség jár mindenkinek, anyagi helyzetétől, társadalmi státuszától, vagy éppen szellemi kapacitásától függetlenül!
A megoldás szerintem nem az, hogy akkor az oktatónak okoskához kell igazodnia, - és ezzel eldönteni egyszer s mindenkorra Lajoska jövőjét, mivel menthetetlenül a perifériára kerül,- hanem éppen Lajoskához, okoskának pedig meg kell adni a lehetőséget, hogy egy magasabb évfolyamon folytassa, például.
Vagy arra is van példa, hogy a gyerek pl feleannyi idő alatt végzi el a tanulmányait, mert olyan az oktatási rendszer, amelyik ezt lehetővé teszi.
Csak éppen itt mi hozzászoktunk ahhoz, hogy ez egy lineáris rendszer, csak lassan, lépegetve lehet benne haladni, holott ahány gyerek, majdnem annyi féle. Szóval bőven lenne mit tenni…

ursus artos 2022.12.10. 16:53:37

A finnek az 1970-es években egy nagy társadalmi döbbenet után nyúltak hozzá az oktatásuk átalakításához, úgy, hogy minden de minden párt megegyezett abban, hogy hatalomváltáskor nem nyúlnak az oktatáshoz, olyan értelemben, hogy amit elhatároztak a hetvenes évek elején azt véghez viszik.
A finn modell számos eleme érhető tetten a magyar közoktatásban, ami nem meglepő, mert már az 1990-es évektől ettől hangos a magyar pedagógiai kutatótársadalom.
Erős a központosítás. (legalább is úgy kezdték, ötven évvel ezelőtt) Nem adhat ki bárki tankönyveket.
Ha a finn modellt átvennék egy az egyben az azt is jelentené, hogy kakukk a 6 - 8 osztályos gimnáziumoknak. Megy a levesbe az összes fővárosi és vidéki elitgimnázium. Vége a jógyerekek kimazsolázásának... A magyar pedagógiai kutatók harminc éve leírták: a magyar oktatási rendszer bajainak gyökere az elit iskolák.
Senki nem merte még ezeket lebontani...

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2022.12.10. 17:03:34

@morph on deer: "okoskának pedig meg kell adni a lehetőséget, hogy egy magasabb évfolyamon folytassa, például."

Ha Lajoskának és okoskának ugyanabban az oktatási rendszerben akarunk helyet biztosítani, és az oktatást működőképes keretek között akaruk tartani, akkor ebből az jön ki, hogy országszerte egységes tantervre és képzési ütemre van szükség. Az viszont azt jelentené, hogy okoskának mindig egy egész osztálynyival kellene jobbnak lennie Lajoskánál, minden területen, ami viszont csak kevés okoskánál fog teljesülni. Ésszerű a következtetés: el kell térni az egységes ütemtervtől, és Lajoskának egy türelmesebb, alapozóbb oktatást kell kapnia, míg okoska járhatna hónapokkal előbbre, találkozhatna cizelláltabb feladatokkal, kaphatna részletesebb tudást, nagyobb áttekintést, több szálon futó képzést, és nem csak első osztályra, hanem akár a hatodikra is gondolhatunk ekkor.

Ugyanabban az osztályban, ugyanazzal a tanárral ez megoldhatatlan. Tudom, vannak, akik úgy képzelik el a tanítást, hogy okoskának magasabb színvonalú feladatot adjon ki a tanár, így oldva meg a szintkülönbség problémáját, de a tanítás nem a feladatok kiadásából áll, hanem mindenekelőtt az új dolgok elmondásából, amelynek részletessége, terjedelme, nyelvezete az adott szinthez igazítandó. Akkor tehát most levezettük, miért nem járhat Lajoska és okoska ugyanabba az osztályba. (Kivéve Finnországot, mert ott Lajoska és okoska is ott tart, ahol a finnül nem tudó arab gyerek.)

És akkor itt jönnek a jogharcosok. Akik szerint a "szegregáció" a középkori barbárság és a náci ideológiák találkozása, tűzzel-vassal irtandó a fejlett demokráciák paradicsomában. Pedig én nem mondtam azt, hogy a cigányokat tegyék ide, a "magyarokat" meg oda - ők hívnak így minket -, én csak azt mondom, hogy az alapoktatásban is helye van a differenciálódásnak, a képesség szerint. Persze ez baj, mert vagy Lajoskának, vagy okoskának kell majd hosszan utaznia a neki megfelelő iskolába, és melyik szülő akarná a gyereket távoli iskolába küldeni. Egy seggel megülni az összes lovat, hát ez biztosan nem fog menni. De legalább lehessen gondolkozni a jó megoldáson, ne legyen az eleve tiltólistára téve, az egyenlősdihívők ostobaságának engedelmeskedve.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2022.12.10. 17:12:38

@ursus artos: "Ha a finn modellt átvennék egy az egyben az azt is jelentené, hogy kakukk a 6 - 8 osztályos gimnáziumoknak."

Hát ez az. Márpedig sok okos állította nagyon hangosan, hogy a 6 és 8 osztályos gimnáziumok üzembe állítása fogja megmenteni a világot. Akkor most melyik okos tábornak higgyünk? Mindenki azt állítja, hogy a többi a kutyaütő pedagógus szakértő. (Nekem már gyerek is példálózott a finn modellel, de láttam rajta, hogy nem tudja, mi az. Gyerekek...)

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.12.10. 18:44:42

@Androsz: mondjuk a 6-8 osztályos gimnázium eleve egy rossz rendszer.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.12.10. 18:47:38

@Androsz: természetesen nem jelenti azt, hogy a szintet a leggyengébb tanuló értelmi képessége határozza meg. Nem is teheti, hisz akkor Finnország az ötmillió rénszarvas pásztor országa lenne.
Szerintem te sem így gondolod.
Tanárhoz nem méltóan fennakadtál egy példán...

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2022.12.10. 19:27:21

@Igazamvanvagyigazamvan?: "Nem is teheti, hisz akkor Finnország az ötmillió rénszarvas pásztor országa lenne."

Miért, most micsoda?

:-))

Felteszem újra a kérdést: Bizonyította már valaki, hogy a finnek okosak?

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2022.12.10. 19:37:15

@Igazamvanvagyigazamvan?: "mondjuk a 6-8 osztályos gimnázium eleve egy rossz rendszer"

Én is 8+4 osztályos iskolázásban részesültem, szerintem kihasználták az időnket és a képességeinket, a szerzett tudással az egyetem is teljesíthető volt, szóval én nem tudtam magamon észlelni a régi rendszer bűnös hibáit. (Igaz, én már jó rég jártam ezeket az iskolákat, még a reformpedagógusok ámokfutása előtt.) Más rendszert ezért nehezen tudok elképzelni.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.12.10. 20:01:48

@Androsz: nos, az egy főre eső gdp-ben az IMF listája szerint 15. míg Magyarország az 51. helyen áll.
56,400 m Dollár, vs. 18,475.....
Háromszoros?
Nos, ha ők szarvaspásztorok, akkor a magyarok ? Szarvasok? Ja, az kétszeres különbség. Attól kevesebb szar...?
Ennyit arról, hogy lenézed a finneket, mert nincs információd.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2022.12.10. 21:11:47

@Igazamvanvagyigazamvan?: Nincs információm, ezért kérdezem. De engem a GDP nem fog arról meggyőzni, hogy ők okosak, a GDP-ről már én is olvastam azokat a szakértő állításokat, hogy könnyen vezethet félre bennünket. Van is erről egy disznó viccem, de azt talán majd máskor. Inkább a tudományos munkásságuk érdekelne, ha valaki tud róla valami érdekeset. Mondhatnám, hogy félre a tudománnyal, nézzük azt, hogy a finn iskolások mennyire boldogak, de amíg a boldogságot nem teszi objektíven mérhetővé valaki, addig ennek a kérdésnek szemernyi értelme sincs. És mérget veszek rá, hogy ha itthon valaki boldogtalan, akkor nem azért, mert gyerekkorában verseket kellett megtanulnia, és tudnia kellett a Thalész-tételt. Szóval akkor már inkább jöjjön az olvasnitudás (ami finn nyelven szerintem figyelemreméltó munka), meg a tudományos eredmények.

Mi sem vagyunk egy matyóhímzés, de a finnek zuzmózabáló mulya iszákos mufurcok, mondhatom ezt lelki hevületből, az igazság eltalálásának kockázata nélkül. :-)

Gery87 2022.12.10. 22:42:07

Elhangzik hogy a finn oktatás azért jó mert:
- tanári pálya vonzó, mivel meg vannak becsülve és fizetve.
- jó a tananyag és a felszerelés (költségvetése) is.

Ami a magyar oldalról nem hangzik el a tüntetések miatt sem, hogy:
-ha szar a tananyag akkor mit kéne tenni helyette.
Újabb tanár/diák felszopást, meg "szar minden"-t nem akarok már hallani, tudjuk értjük, átéltük...
haladjunk.
2010-ig mindig kaptak emelést a tanárok, napi 20 óra munka mellett.
Akkor is rühelltem a többségüket mert "tankönyvből olvasó majmok" voltak.
Ahogy a többség ma is!
Ált. meg középiskolai - főleg rajz, földrajz, történelem - tanárnak lenni a világ császára státusz volt kb.
Egyszer megtanultad, életed végéig csak mantrázni kell, "nevelni" úgy sem lehetett egy ejnyebejnyén meg intő osztogatáson kívül.

Nem is törték magukat, meg bombázták reformjavaslatokkal a minisztériumot hogy a diákoknak jobb legyen, ne 30 fős csoportban heti 7 órában magoló, "üljél és kussolj" szintű "oktatás" legyen a részük...vagy bármit tegyenek pl az iskolai bullying ellen!

Most hogy 200 nettóból nem lehet megélni, hát minden bajuk van.
Amit meg is értek.
Csak valahogy 10-20-30 éve nem volt bajuk minden mással, vagy pont leszarták annyira hogy ma itt tartsunk!

Gery87 2022.12.10. 22:47:09

Az az igazság hogy nem (csak) az oktatásunk szar hanem az egész mentalitásunk, hozzáállásunk, ez a "szarni bele csak nekem legyen jó/hagyjanak békén/minek ment oda?" ez nem vezet sehova.
Ez a mára már az egyénig, családig atomizálódott, de eredendően balkáni, sztyeppei törzsi "kurvaélet" ez ilyen, ennyit tud.

Nem az a baj hogy nincs finn oktatási rendszerünk hanem hogy nem vagyunk finnek!
Picit skandinávnak, finnek kéne lenni ahhoz hogy működjön.
ha holnap az egész modellt cakumpakk átvennénk és bevezetnék akkor sem működne!

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2022.12.10. 22:50:37

@Gery87: na ott a pont de nagyon.
Egészen egyszerűen ehhez is balkániak vagyunk!

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2022.12.10. 22:52:49

@Igazamvanvagyigazamvan?: Nem tudtad, hogy mi magyarok mindenkinél okosabbak vagyunk?
Mindenkit lenézünk, akinél csóróbbak vagyunk, és akiket utol akarunk érni!

Mesterséges Geci 2022.12.11. 07:35:34

@Gery87: ne zavarjon, hogy tökéletesen leírtad "a magyarságot": egoista, mindenki más le van szarva csak nekem legyen jó, sőt, dögöljön meg a szomszéd és a tehene is!

Lásd nyuggerezők, hajléktalanok ellen uszítók, szociális ellátások megszüntetését követelők stb.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.12.11. 07:58:56

@Androsz: FAQs
Which is the hardest education system in the world?
Countries having the hardest and most difficult education systems in the world are as follows:
South Korea
Japan
Singapore
Hong Kong
Finland

Azoktatás szinvonalában a 13. Helyen vannak, Magyarország nincs az első hùszban.
Tudomány? Ericson mond valamit?

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.12.11. 08:10:24

@Androsz: "legfrissebb hivatalos statisztikák szerint Finnország 2004-ben a hazai össztermék 3,5 %-át fordította kutatás-fejlesztésre. A ráfordítások GDP-arányos mértéke 1998 óta van tartósan 3 %, azaz az ún. lisszaboni célkitűzésekben 2010-re elérendő célként meghatározott arány fölött. Ezt az értéket az Európai Unióban csak Svédország múlja felül"

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.12.11. 08:11:30

@Androsz: "
Mi sem vagyunk egy matyóhímzés, de a finnek zuzmózabáló mulya iszákos mufurcok, mondhatom ezt lelki hevületből, az igazság eltalálásának kockázata nélkül"

És te tanár vagy? Borzasztó dolog a kontraszelekció...

CCnick 2022.12.11. 10:10:12

@Igazamvanvagyigazamvan?: "Ericson mond valamit?" Nekem nem, mit kellene tudni róla?

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2022.12.11. 16:40:48

@Igazamvanvagyigazamvan?: Mivel én nem csinálok úgy, mintha mindenkinek kötelező volna angolul értenie, lefordítom a mondatodat: A világ legkeményebb és legnehezebb oktatási rendszereinek országai Dél-Korea, Japán, Szingapúr, Hong Kong és Finnország. Ez most méltatás volt? Az egy erény, ha az oktatási rendszer nehéz?

"Ericson mond valamit?"

Ha az Ericssonra gondoltál, akkor az egy SVÉD telekommunikációs vállalat, amelynek Finnországban is van gyára. És?

A finneknek van három tudományos Nobel-díjuk, idén kapták az utolsót, Karikó Katalint megelőzve. Gratulálunk hozzá, szép teljesítmény. Ezek szerint van okos finn. Többet nem tudok.

"És te tanár vagy?"

Én ugyan nem. Sosem akarnék az lenni. Pedagógus sem. Szakoktató vagyok. Ha ezzel neked csak annyi a bajod, hogy mókából gúnyolódok a mafla finneken, akkor ne sápítozz, a gyerekeket nem biztatom ilyenre, inkább én csitítgatom őket.

a nagy hohohorgász 2022.12.11. 19:04:33

Nektek balliberálisoknak még a megmondo emberekből is a legselejtesebbje jutott:)))

Rodney_2 2022.12.11. 19:58:32

Volt korábban egy blogbejegyzés a finn rendszerről:

magyar-gyaur.blog.hu/2022/10/06/egy_bizalmon_alapulo_tarsadalom_es_iskola

Ebből kb ennyi az újdonság:
" Jukka Sinnemäki finn sztárpedagógus, a Global Teacher Award 2019-es nyertese, az iskola egyik tanára a kézírás fontosságát hangsúlyozta. Sokat romlottak a finn diákok matematika és szövegértés eredményei az elmúlt években, és mivel az intelligencia szoros kapcsolatban van a finommotoros mozgással, a parlament döntése alapján a hangsúlyt a kézírásra, a kézzel végzett tevékenységekre helyezik. Az informatika terem hiánya a pedagógiai koncepció része "

Vagyis a ballib degenerált pedagógus zsenik jól elkúrták a "finn módszert" és a parlamentben üldögélő politikusoknak kellett kézivezérléssel megváltoztatni a tananyagot. Ez valami olyan szinten nevetséges (a magyar-finn oktatás összehasonlítás kontextusban), hogy nem találok rá megfeleő szavakat.

A másik ilyen zseni oktatási rendszer a hollandok, ahol ha Fütyike egész nap hisztérikusan sikoltozva rohangál, akkor nem szabad neki szólni, hogy ez nem helyes, mert akkor akadályozzuk az érdekes személyisége kifejlődősét.

Rodney_2 2022.12.11. 20:17:25

@CCnick: @Igazamvanvagyigazamvan?: @Androsz: @Gery87:

Az Ericsson SVÉD. A Nokia volt finn de csődbe is ment és felvásárolták az amcsik. Nagyon jó példáid vannak.

A finnek úgy gazdagodtak meg, ahogy pl Hong Kong és Szingapúr: a Kína - rest of the World kereskedelemben játszottak közvetítő szerepet, pont azért mert Kína mint kommunista diktatúra gyanús partner volt sok ország számára. Ahogy Hong Kong Kína része lett, úgy vesztette el a jelentőségét és mára már szépen belesimult (gazdaságilag) a körülötte felnőtt kínai gazdasági csodába. Ez is egyik oka lehet a politikai elégedetlenségeknek arrafele.
Finnország tudatosan választotta ezt az utat a semlegességgel és a Szovjetúnióval folytatott kereskedelmen gazdagodott meg és emelkedett fel rénszarvasvadász kolóniából oda ahol most van.

Az oktatási rendszerek hosszú távon mutatják meg, hogy mire képesek. Fel kell nőni egy generációnak benne és bizonyítani, hogy jól sikerült emberek lettek.

Amit sokan benéznek, az az, hogy országok mostani gazdagságát vetik össze a jelenleg aktuális új elmebajokkal (buzulás, niggerimport, stb) és azt hiszok, hogy azok az országok attól gazdagok. Pedig sajnos ez éppen fordítva van, amit majd egy-két generáció múlva lehet látni, de addigra kicsit késő lesz :( Ezek a gazdag országok akkor gazdagodtak meg, amikor pont minden fontos progresszív gondolatnka az ELLENKEZŐJÉT csinálták. Most erre van a nagy pofa és a jóléttől degenráció. Eredmény a gazdagság felélése és relatív elszegényedés. Ez van folamatban és erre lehet mondani azt, hogy a Nyugat hanyatlik. Ez egy kb 3 generációs folyamat, mire jön a nagy poféraesés.

Még egy dolog: egy ország nem attól gazdag most, hogy az emberek most ott hogyan dolgoznak, hanem hogy mennyi TŐKE van ott felhalmozva (ezt is benézte Marx: nem a dolgozó termeli az értéket, hanem a tőke és a management know-how amikhez prolikámnak annyi köze van, hogy semmi. Üzenem Jámbor "faszfej kommunista" Andrásnak). Azt meg ugye a korábbi évtizedekben és évszázadokban halmozták fel. (amikor voltak viták arról, hogy a magyar dolgozó miért keres kevesebbet kb ugyanazért a munkáért mint egy nyugati társa, akkor a Pogátsa féle ballib közgazdászok is erre hivatkoztak)

Rodney_2 2022.12.11. 20:22:17

@Androsz:

"the hardest and most difficult education systems" ez pontosan mit jelent?? nehéz elvégezni az iskolát? sokan buknak ki? sok a tananyag? sok hülye évszámot kell megtanulni? mert hogy a finn rendszer kakukktojás ezen a listán a távol-keleti országok között, ahol az emberanyag teljesen különböző és az oktatási módszerek is mások.

a nagy hohohorgász 2022.12.11. 21:20:19

@Rodney_2: hát 2 napja az argentinok akadályozták a hiszteriat Hollandiában:)))))

a nagy hohohorgász 2022.12.11. 21:22:51

@Rodney_2: és honnan van a tőke ha nem munkából????? Na honnan??????????????? Na ez az amit meg a kapitalizmus titkol!!!!

Rodney_2 2022.12.11. 22:18:35

@a nagy hohohorgász: Egyáltalán nem (marxi értelemben, hogy a proli ott eldolgozgat aztán hopp érték teremtődött amit a tőkés jól ellop tőle)
Tőke keletkezhet spekulánskodásból és uzsorázásból (19. századi zsidó tőkefelhalmozás egy része) az ilyen értelemben nem munka (mert a proli nem görcsöl ott a folyamatban, illetve esetleg még őt fosztják ki :) ). Pl Soros "támadjuk meg a fontot" hopp itt van 1 milliárd font profit => tőke lett belőle.
A lényeg az, hogy pont az a különbség egy multi ugyanolyan dolgozójának a bérében 2 ország között, hogy ő ugyan olyan okos és szorgalmas, de mégis egészen más értéket tud létrehozni napi 8 óra munkával nem magának köszönhetően hanem a környezete miatt (tőke és management tudás, pl folyamatszervezés)

Rodney_2 2022.12.11. 22:20:05

@a nagy hohohorgász: Érdekes, hogy a rohangáló marokkóiakat nem hagyták, hogy kibontakoztasság érdekes és egyedi személyiségüket

tiltsál ki te gyökér 2022.12.11. 22:37:12

@Igazamvanvagyigazamvan?:
"os, az egy főre eső gdp-ben az IMF listája szerint 15. míg Magyarország az 51. helyen áll.
56,400 m Dollár, vs. 18,475.....
Háromszoros?"
www.imf.org/external/datamapper/PPPPC@WEO/OEMDC/ADVEC/WEOWORLD

Az imf gonosz orbánseggnyaló szervezet, ugye?
Finland 58e, Hungary 42

tiltsál ki te gyökér 2022.12.11. 23:02:16

Szerintem van annyi NGO pénz -többek között a Partizán is kapott nem is keveset- hogy hajrá, bizonyítsák be az igazukat. Ne példálózzanak a finnekkel, hanem pakoljanak fel egy random kistérségi iskolát tokkal-vonóval (hehe vonóval) vigyék ki lappföldre, aztán bizonyítsák be, hogy mennyire jobban tudnak oktatni.

Ja, a finnek egyébként reálisan állnak hozzá,
"Jari Lavonen: The Finnish education system cannot be copied, but parts of it can be exported"

Csak hát ugye megint az van, hogy kimegy a jó Marci, kicsemegézi számára jó dolgokat, aztán harsogja. Pedig, ha újságíró lenne, akkor feltehetne még kérdéseket ebben a témában.
A finn tanárt ellenőrzi és értékeli-e valaki? Mi van a kezelhetetlen gyerekekkel? A finn gyerekek átlagos szocializációja mekkora mértékben tér el mondjuk egy évfolyamon belül. Ha a finn tanárról otthon rosszat mond a gyerek, akkor a finn család milyen gyakran vonul be rögtönzött fogadóórát tartani?

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.12.12. 09:20:06

@tiltsál ki te gyökér: van egy kis csúszás a mátrixban. Te azt a táblát nézed, ahol az egy főre eső gdp-t a helyi árakkal módosítják.
Ez eleve alkalmatlan az összevetésre a mostani témában.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.12.12. 11:20:54

@tiltsál ki te gyökér: van egy kis csúszás a mátrixban. Te azt a táblát nézed, ahol az egy főre eső gdp-t a helyi árakkal módosítják.
Ez eleve alkalmatlan az összevetésre a mostani témában.

tiltsál ki te gyökér 2022.12.12. 11:24:04

@Igazamvanvagyigazamvan?:
Mert? A finn nem helyi áron vásárol? Vagy csak simán azért, mert úgy már nem lehet akkorát mondani, mint amekkorát te akartál, ugye?
Nem véletlenül találták ki a vásárlóerő paritáson való számítgatást, mert valahol már mindenkinek furcsa volt, hogy a fodrász Los Angelesben 70 dollárt tesz bele a GDP-be, Bukarestben meg hetet, gyakorlatilag meg az történik, hogy levágtak egy hajat.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.12.12. 11:26:47

@Androsz: az Ericssonra gondoltam. Komoly tevékenységet vállal az oktatásban. Nem, nem szakmunkásképzés szintjén. Nem, nem ösztöndíjas rendszerben, hogy magának képeztessen informatikusokat.
Igaz, célirányosan, IT egyetemi oktatásra fókuszálva.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.12.12. 11:30:13

@tiltsál ki te gyökér: nem, azért, te gyökér, mert az országok közötti versenyképességi összehasonlításban tök mindegy a belföldi vásárlóerő.
De ezzel sem cáfoltál, a finnek gazdaságilag, termelékenységben előttünk vannsk, nem nevezném őket agyatlan rénszarvas kergető tuskóknak.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.12.12. 11:36:13

@tiltsál ki te gyökér: avagy te tényleg komolyan gondolod, hogy az írek kétszer olyan jó gazdasággal bírnak, mint a Taiwaniak, németek???

tiltsál ki te gyökér 2022.12.12. 19:25:39

@Igazamvanvagyigazamvan?: Igen, az írek valószínűleg sokkal erősebb gazdasággal bírnak mint a németek. Amennyire tudom, az összes amcsi techcég oda van bejegyezve, mint uniós székhely - hogy te is értsd: amit kifizetsz google-nek, youtubenak, revolutnak, az az ír GDP-t növeli. .

Egyébként szó nem volt versenyképességi összehasonlításról, ideírtad, hogy a finn gdp az háromszoros. És hogy a francba ne számítana a vásárlóerő-paritás?

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.12.12. 22:14:31

@tiltsál ki te gyökér: ja, ha te csak a választ olvasod el....konkrétan arról volt szó, hogy az állìtás szerint a finnnek mind rénszarvas pásztor, elmaradott bunkók. Erre citáltam az adatot. És nem, a termelékenységet nem határozza meg a belföldi vásárlòerő.

tiltsál ki te gyökér 2022.12.13. 00:13:57

@Igazamvanvagyigazamvan?: Ajjajj, megint kezded magadra borítani a szart...
1. Attól, mert mondjuk valamelyik országnak nagy a gdp-je, vagy magas az életszínvonala, még lehetnek elmaradott bunkók. Lehetne példát hozni rengeteget, elég a ciprusi Rolls-os parasztokra gondolni, vagy bármelyik olajállamra.
Szóval, azt az állítást, hogy a finnek bunkók-e, nem cáfolod azzal, hogy mekkora a gdp-jük. Nem tudom, hogy bunkók-e, nincs velük tapasztalatom, de valaki állította, te ezzel nem cáfolod.
A termelékenységről meg megint szó sem volt. Mitől termelékenyebb a finn Mercedes gyári munkás, mint a kecskeméti?

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.12.13. 01:09:43

@tiltsál ki te gyökér: terettenetesen buta vagy. Azt sem tudod, mi a vásárlóerő paritás.
Iderángatod a Mercedest, holott semmi köze a témához.
Miért nem olvasod el, miről beszélgettünk, mielőtt véleményt formálsz egyetlen példáról???
Igen, te gyáriidióta, arról volt szó, hogy a finn iskolarendszer.
A magyar romokban, a mercedesnek produkál szerelőmunkásokat, a finn pedig az ericssonnak IT fejlesztőket.

És igen, az, hogy egy országban mennyi gdp-t termel egy ember, sajna ma már összefügg a képzettséggel, viszont semmi köze a képzettségnek ahhoz, hogy mennyi csirkemellet és 2.8-as tartóstejet tudsz venni.

Biztos elgondolkodtál már azon, hogy a Mercedes nem azért gyártat itt, mert a kutatás-fejlesztés itt a legmagasabb szinvonalú, hanem azért, mert itt olcsó a munkaerő. Tudod, a forint árfolyam.
Ami nem befolyásolja a gdp per capita-t, viszont befolyásolja a vásárlóerô paritást.

tiltsál ki te gyökér 2022.12.13. 10:49:01

@Igazamvanvagyigazamvan?: D:D:D
Hát persze, énnekem nincs fogalmam semmiről.

"A magyar romokban, a mercedesnek produkál szerelőmunkásokat, a finn pedig az ericssonnak IT fejlesztőket."
A finn mercedes gyárnak ki produkál szerelőmunkásokat? A budapesti Bosch kutatás fejlesztésén kik dolgoznak, ha nem az itt produkált fejlesztők? Hallottál már olyan társadalomról, ahol se fodrászok, se festők, se kukások nem voltak, csak IT fejlesztők?

"És igen, az, hogy egy országban mennyi gdp-t termel egy ember, sajna ma már összefügg a képzettséggel,"
Igen, a képzett fodrász nyilván sokkal jobban vágja a hajat, és ezért több gdp-t termel, mint a képzetlen. Ezt akarod ugye mondani?

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.12.13. 11:24:48

@tiltsál ki te gyökér: te nagyon hülye vagy. Nyilván a fodrász fogja növelni a termelékenységet(-:
Konkrétan az IBM-ről és a Bosh-ról vannak informáciòim, első kézből. Az IBM gyakorlatilag összeszerelő üzem, az USA-ba járnak megtanulni az új fejlesztéseket.
A Bosh fejlesztő csapatokat hoz létre, német főnök, román, magyar, olasz, kínai feljesztőcsoport tagokkal.
Te tényleg ennyire sérült vagy, vagy csak kötözködsz?

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.12.13. 11:26:08

@tiltsál ki te gyökér: azért elképzeltem azt a Magyarországot, amit vetítettél: négymillió fodrász, kurva termelékenyen ontja a gdp-t!

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.12.13. 11:31:08

@tiltsál ki te gyökér: "A magyar romokban, a mercedesnek produkál szerelőmunkásokat, a finn pedig az ericssonnak IT fejlesztőket."
A finn mercedes gyárnak ki produkál szerelőmunkásokat"

Hùha, ennyire képtelen vagy absztrahálni?
Nem, Orbán víziójával ellentétben, nem az gazdagítja az országot, ha bérmunkában összeszerelünk.
Tudod, nem mindegy, hogy 90% csavarokat húzgál, 10% fejleszt, vagy 99% húzgál csavarokat, és 1% fejleszt.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.12.13. 11:34:11

@tiltsál ki te gyökér: "képzettséggel,"
Igen, a képzett fodrász nyilván sokkal jobban vágja a hajat, és ezért több gdp-t termel, mint a képzetlen"

És még ez is igaz.
Egy képzett fodrász olyan dolgokat is megtanul, amit egy képzetlen nem.
Te kopasz vagy?

CCnick 2022.12.18. 11:30:08

ez teljesen kész :)

Rodney_2 2022.12.25. 03:42:22

@Igazamvanvagyigazamvan?: Megnézném a CV-det, hogy mitől értesz annyira ezekhez a dolgokhoz :)))

Én eltöltöttem vagy 25 évet olyasmivel, hogy egy nemzetközi cég mikor és miért ruház be egy országban (vállalatfelvásárlás és zöldmezős). Meg lennél lepődve.
A Mercedes megvalósíthatósági tanulmánya pl kiszivárgott és botrány lett belőle, mert ott voltak az okok, hogy miért Kecskemét. A románok pl azért estek ki, mert bár olcsóbb volt a munkaerö, a minősége szar volt és ilyeneket írtak hogy lusta és lopós :))) Az infrastruktúra szintén fos volt, pedig közel lett volna a magyar határhoz, de annyi logisztikát sem akartak Románián belül. Néhány éve volt egy IMF tanulmány ahol az Executive Summaryban így foglalták össze a román helyzetet: "The educational and healthcare systems are obsolete" :))) (az ilyenek miatt röhögök azokon a barmokon akik mindig jönnek a "már a románok is lehagytak" mert megírta a Soros-híradó a mittudoménmilyen baromságot. A románok kb 50 évvel vannak lemaradva mind infrastrukturális, mind "szellemi/kultúrális" szinten és ezen nem segít az sem ha az állami alkalmazottaknak jól felemelik a fizetését választások előtt vagy hitelből vásárolnak kaját (megnőtt a fogyasztásuk :))) ) Vagy ha a forint éppen begyengül mert Soros (amiket most nézel adatsorokat az kb a 420 Ft-os euron vagy a 430 ft-os USD-n lett kiszámolva aztán nézd meg most mi van és mi lesz 1 év múlva ha elkezd tényleg jönni a sok EUs pénz és a gázár nem lesz az egekben. mivel teljesen hülye vagy, csak megjegyzem, hogy a peer group összes országába évek óta dől a sok EUs pénz, a szokásosnál is több a covid miatti segítséggel: ballib barmok kedvence volt a magyar GDP-ből levonni az EUs pénz hatást de a peer groupnál nem és úgy összehasonlítani: vagy debilek, vagy propaganda hazudozók)

A fiam meg dolgozott a Bosch fejlesztóközpontban. Önvezető autó, világszám :) Majdnem mindenki magyar volt. Amikor kivittek Németbe egy magyart, nem akartak neki adni full német fizetést mer köcsög magyar. A csávó simán felmondott és átment a konkurrenciához rendes fizetésért, vagyis nem a szaktudásával volt gond. A fiam is már felmondott és azóta Münchenben és Japánban dolgozik top notch fejlesztéseken. Magyarországon a tőke kevés, nem az emberek hülyék.

A finnek nem azért gazdagodtak meg alkoholista rénszarvaspásztorok lévén, mert 50 évvel ezelőtt olyan jó oktatásban nevelkedett volna az átlag finn, hanem a semlegességüket (és földrajzi helyzetüket) kihasználva lefölözték a szovjet és szabad világ közti kereskedelmet. Ahogy Hong Kong és Singapore csinálta Kínával (ma persze már jó az oktatási rendszerük, de 50 éve csak jó volt a topmenedzsment: diktátor illetve angolok). Az ukránok is nyugodtan prosperálhattak volna, ha 1. nem Európa utolsó szemét bűnöző és náci népsége lenne 2. Soros-Biden usa gecik nem gyarmatosították volna a maguk hasznára (Ukrajna és Moldova az USA elitek kedvenc pénzmosodája, azt ott üzemelő bankok nagyon jól tudják, nem nagy titok, csak persze a függetlenobjektív Soros-hiradóban nem írnak róla)

Az írekről: ott azt találták ki, hogy mivel angolul beszél a nép, lenyúlják a UK-t. Olyan adórezsimet vezettek be, ami minden szempontból csak egy kicsit kedvezőbb volt a UK-nél és innentől kezdve megszereztek rengeteg olyan Európán kívülről jött befektetést, ami angolul beszélő befektetőktől jött volna Európába. Erre tettek rá egy lapáttal az euro bevezetésével. Persze nem nagy gyárak zakatolnak a kis szigeten, hanem ahogy írták is korábban, csak az adó csapódik le ott. Ez kb ugyanaz mint Luxemburg, a nagy Juncker féle pénzmosoda. (ahol ráadásul a munkaerő fele külföldről ingázik naponta és ezért nem is szerepel a GDP/lakosság osztójában :))) a bankbetéteknél viszont ott van fél Németország, mert ott ugye mindenki becsületes jogkövető ember)

A GDP PPP-t azért nem szeretik sokan, mert abban Kína már RÉGEN lehagyta az USA-t. Attól hogy olcsóbb ott a vaslavór vagy a műanyag bizbasz (vagy az okostelefon és 5G technológia) még többet gyártanak belöle mint az usákok. Utóbbiak föleg a transgender és nigger propaganda hollywoodi filmekben jeleskednek az utóbbi időkben.

Na minden jót és Karácsonyt a seggedbe (a "Christmas in the ass" lefordíthatatlan amerikanizmust próbáltam :))) )

nektek is :)
@CCnick: @tiltsál ki te gyökér: @Androsz:

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.12.25. 11:16:19

@Rodney_2: hogy te mit össze tudsz hazudozni! Hogy felvilágosítsalak: a gdp per capita azért félrevezető, mert egy ország gazdaságáról akarsz képet kapni, az pedig a lakosság termelékenységét mutatja, a hazai árszinvonalon.
Egy ország gazdaságának megítélése szempontjából tök mindegy, belföldön mennyit ér a megtermelt áru. Az számít, más országokhoz képest versenyképes-e a gazdaság.

A fiam konkrétan a Boschnál dolgozik. Német főnök, román, olasz, kínai, szlovák és magyar beosztottakkal. Ennyit arról, jogy mind magyar dolgozik az önvezető autón.
Nem, az adatokat nem Soros diktálja. Te tényleg ennyire elborult vagy???
Talán hallottál már a KSH-ról. A kormány irányítása alatt áll. Az pedig fideszes.

Az pedig elgondolkodtató, hogy az IMF-re hivatkozol...akkor most hazudnak, mert Soros, avagy csak akkor hazudnak, ha neked nem tetszik az adat?
Mellesleg az IMF Soros általi befolyásolása komoly szellemi terheltségre utal.
Az szintén gyanús, hogy nem látod be az oktatás szerepét a gazdaság fejlődésében, miközben arra hivatkozol, hogy milyen magas a te és a fiad végzettsége. Értem én, hogy Orbánt nem szabad meghazudtolnod, de azért okosabb is lehetnél, tele az írásod ellentmondásokkal, nem valószínű, hogy komoly cégek alkalmaztak volna beruházások ügyében, még tolmácsként sem, az amerikai mondás téves értelmezése legalábbis erre utal.
Tehát legfeljebb a fidesz pártkiküldöttje lehettél. Jogász? Ma már sajna kilóra lehet venni a jogi diplomát...csak nem Debrecenben szerezted?
Kellemetlen Karácsonyt!

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.12.25. 11:31:24

@Rodney_2: "
A GDP PPP-t azért nem szeretik sokan, mert abban Kína már RÉGEN lehagyta az USA-t"

Ja, a 67.000 és a 21.000 adat között tényleg nagy a különbség. Kár, hogy az első a USA ppp-je...
Kis szakértőm, olyan van, hogy GDP per capita, amit nevezünk PPP-nek is, a gdp ppp értelmetlen. Ezért nem is használják.

Rodney_2 2022.12.25. 11:39:47

@Igazamvanvagyigazamvan?: Hozod az ellenzékiek összes szellemi gyengeségét. De hát ez logikus. Azért kajálod be az idióta maszlagot amivel etetnek, mert kicsit hülye vagy. Miért hitelesebb az, hogy a te fiad dolgozik a Boschnál, mint az hogy az enyém?? :))) Te is összevissza hazudozhatsz mert Soros ügynök vagy. Egész nap szarrá kommenteled magad, hogy a modern balliberális szenny világrendet védjed, ami mellesleg egyre nyilvánvalóbban önpusztító és hányni kell az egész álságos voltától.
(egyébként a fiam kb 2,5 éve hagyta ott a Boscht, mert szar volt, a német management is szar volt meg az egészben nem látta a perspektívát olyan mértékben voltak lemaradva az amerikaiaktól és japánoktól, inkább elment Münchenbe mást csinálni amiben ott jók, aztán Japánba)
Az is tipikus ballib debil érvelés, ha valaki nem ért egyet a ballib agyhalállal, akkor biztosan szaros gumicsizmás zsákfalusi paraszt aki csak hazudozik. Nálatok idiótább barmokat még nem tenyésztett ki az evolúció. Én nem találgatom, hogy mi a van a te CV-dben, mert felesleges: nyilván semmi értékelhető :) esetleg egy postgrad diploma a CEU Hazaárulás és Buzipropagandista szakáról. Általában ilyen van az itt lelkesen kommentelő ellenzékieknek és a CEU pincéjéból bérkommentelnek, hogy ne haljanak éhen (kivéve az identitászavaros elkurt úrfi 20-30 nickjét, aki történetesen a SZTAKI pincéjéből osztja az észt és mint IT support jól ismeri a világ összes problémáját :))) )

Rodney_2 2022.12.25. 11:44:27

@Igazamvanvagyigazamvan?: Na itt fejeztük be debil Soros-ügynök. Te tényleg a világ hülyéje vagy :)))

en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP)

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.12.25. 12:42:15

@Rodney_2: te, nem érzed álságos voltát az érvelésednek? Az én fiam példája irreleváns. Mert a te fiadé nem az?
Pontvolyan anekdotikus érvelés, amit körberöhögnek komolyabb beszélgetéseken.
Én kommentelek egész nap? Hisz te válaszolsz, azaz te kommentelsz egész nap.
Olyan szinten égeted magad, hogy nem lehetsz, csak NER sérült.
Valami fidesz pincéből.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.12.25. 12:47:14

@Rodney_2: te, gyáriidióta, amit belinkeltél, az sötétséged mutatja. Ha elolvasnád, ott egy hivatkozás, hogy kattints arra a linkre, ha gdp(ppp) per capita listát alarsz.
Íme:
en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP)_per_capita

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.12.25. 12:50:42

@Rodney_2: ugyanis te ÑEM az egy főre eső listát nézed!!!
Ez a GDP(ppp)
A gdp per capita kicsit más!
Jó reggelt! Nem tudom, hazudsz-e, vagy ennyire megvezethető vagy, esetleg mindkettő, de szellemi fölényed úgy látszik, csak pszichés zavarod miatt érzed.

Rodney_2 2022.12.25. 16:36:18

@Igazamvanvagyigazamvan?: Te szellemi fogyatékos vagy, csak röhögni lehet rajtad.
Én a GDP PPP-ról beszéltem, amire te azt írtad, hogy olyan nincs is mert értelmetlen. Azt se tudod mit zagyválsz összevissza:
Kommented 2022.12.25. 11:31:24-kor:
@Rodney_2: "
A GDP PPP-t azért nem szeretik sokan, mert abban Kína már RÉGEN lehagyta az USA-t"

Ja, a 67.000 és a 21.000 adat között tényleg nagy a különbség. Kár, hogy az első a USA ppp-je...
Kis szakértőm, olyan van, hogy GDP per capita, amit nevezünk PPP-nek is, a gdp ppp értelmetlen. Ezért nem is használják."

Erre belinkeltem neked a GDP PPP-t ami szerinted nincsen mert értelmetlen. Ezek után még neked nagy a pofád?? Nem valami zsidó Soros-ügynök vagy véletlenül?

A továbbiakban nem folytatok veled szakmai vitát, mert olyan mintha egy darab kővel beszélnék... Egyetlen mentséged az lenne, ha beismernéd, hogy bölcsész vagy, esetleg valami genderprofesszor a CEU-n. Azoknál nincs semmilyen valóságérzékelés :(

Most megkérdeztem a fiam, azt mondta, hogy amikor ő ott volt a Boschnál (kb. 3 éve), akkor a német managerek olyan németek voltak, hogy magyarul is tudtak, mert magyarokkal házasodtak és már régóta Magyarországon éltek és más külföldiek nem nagyon voltak. Ezt én elhiszem neki :) Azt is elhiszem, hogy az akkori magyarok esetleg azóta már elmenekültek onnan, ugyanis a Bosch keményen belefutott az aktuális válságba (és az sem tett nekik jót, hogy ott írták azokat a csaló szoftvereket amiket aztán a Faurécia beépített a kipufogó rendszerekbe amikből lett a VW Group "dízel botránya" ) és azóta lehet, hogy már tele vannak külföldivel.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.12.26. 01:18:15

@Rodney_2: te hülye vagy. Olyan, hogy gdp ppp nincs.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.12.26. 01:20:13

@Rodney_2: a facé nem olvasol? Olyan van , hogy gdp (ppp). Így, zárójelben. Tudod miért?

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.12.26. 01:27:17

@Rodney_2:Jeffrey Frankel writes that the reports trumpeting that China is to overtake the US as top economic power are misleading because comparing countries’ GDPs using PPP rates, rather than actual exchange rates, is the right thing to do if you want to measure people’s living standards. But it is the wrong thing to do if you are looking at national income in order to measure the country’s weight in the global economy. When we talk about size or power it’s how much the Yuan can buy on world markets that is of interest, not how many haircuts or other local goods it can buy back home. Where the issue is total economic heft, you want to use GDP evaluated at current exchange rates

Hogy lásd, miért vagy megvezetve. Keresztbe kaptad, de nyilván most bejátszik a stockholm szindróma, és elmagyarázod, hogy téged átkúrtak, de nem is, mert ez így jó.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.12.26. 01:28:13

@Rodney_2:Jeffrey Frankel writes that the reports trumpeting that China is to overtake the US as top economic power are misleading because comparing countries’ GDPs using PPP rates, rather than actual exchange rates, is the right thing to do if you want to measure people’s living standards. But it is the wrong thing to do if you are looking at national income in order to measure the country’s weight in the global economy. When we talk about size or power it’s how much the Yuan can buy on world markets that is of interest, not how many haircuts or other local goods it can buy back home. Where the issue is total economic heft, you want to use GDP evaluated at current exchange rates

Hogy lásd, miért vagy megvezetve. Keresztbe kaptad, de nyilván most bejátszik a stockholm szindróma, és elmagyarázod, hogy téged átkúrtak, de nem is, mert ez így jó.

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.12.26. 01:31:48

@Rodney_2: te idióta, a dízel botránynak mi köze az önvezető autókhoz???

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.12.26. 01:38:53

@Rodney_2: ha rámégy arrava wiki cikkre, amit TE linkeltél be, ott találsz egy ilyet:
For countries by GDP per capita, see List of countries by GDP (PPP) per capita.

Azaz, amire hivatkozol, az nem az, amit szeretnél bizonyítani. És ezt pont te bizonyítod be. Ugyanis, amire ez a link mutat, az épp az a lista, amire én hivatkoztam...cumizol, de nagyon.

Rodney_2 2022.12.26. 09:09:54

@Igazamvanvagyigazamvan?: Te szellemi fogyatékos vagy: tipikus ballib. Aztán az ember eldönti, hogy sírjon, vagy nevessen rajtad. Ez is egy ember, egy szavazati joggal rendelkező állampolgár. Neked valószinüleg a fűtőértéked az egyetlen hasznos tulajdonságod :))) (mivel nyilvánvalóan nem érted amiről írsz, arra inkább nem reagálnék, már így is túl sok időt pazaroltam rád, de nem gondoltam, hogy ennyire fogalmatlan idióta és funkcionális analfabéta vagy)

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.12.26. 12:16:39

@Rodney_2: csak pár dolognak kéne utánanézned. Gdp, ppp, egy főre eső...

Igazamvanvagyigazamvan? 2022.12.26. 12:34:23

@Rodney_2: " A földrajzi torzítás oka a különféle országok eltérő árszínvonala. A valós gazdasági méret összehasonlítására vezették be a vásárlóerő paritáson számolt – angol rövidítéssel PPP – GDP fogalmát. A vásárlóerő paritáson számolt GDP számítása során az országok nominál GDP-jét korrigálják az ország árszínvonalával. Tehát két ugyanolyan nominál GDP-vel rendelkező ország közül az alacsonyabb árakkal rendelkező fog magasabb vásárlóerő paritáson számolt GDP-vel rendelkezni.

Egy főre jutó GDP
Az egy főre jutó GDP számítása során az adott terület GDP-jét elosztják annak lakosságával. A különféle megközelítések szerint ez értelmezhető úgy, hogy átlagosan mekkora termelés, jövedelem vagy fogyasztás jut egy lakosra. A jövedelmi, illetve a fogyasztási szemlélet végett gyakran jóléti mutatóként tekintenek az egy főre jutó GDP-re. Ma már azonban ettől kiterjedtebben szokás értelmezni a jólétet, így a mutató jóléttel való azonosítását már idejétmúltnak tekinthetjük"

Érted már, mi a különbség? A ppp a gazdaságok összevetésében segít, kiszűrve a devizák egymás közötti eltérésének hatását. Megmutatja a belföldi értékét, vásárlóerejét a megtermelt vagyonnak.
A gdp per capita viszont a gazdaság termelékenységét mutatja, meg, azaz össze lehet vetni más országokkal a gazdasági képességét.

Nem lesz attól Kína vezető nagyhatalom, hogy az átlagkínai jól él, javul az életszinvonala, mert több rizst, kínai turmixgépet tud venni, mint eddig.
Már majdnem feleannyit, mint egy átlagamerikai .
De az átlag kínai messze kevesebb gdp-t termel.
Nem olyan bonyolult ez, csak neked. Egy átlagember azonnal felfogja.

Nem vagyok előítéletes, csak intuitív!

Élménybeszámolók, film és könyvkritikák, túraleírások; társadalmi, gazdasági, történeti és kulturális tematikájú cikkek, s egyéb randomságok gyűjtőhelye. Szókimondó, bevállalós, szertelen. Polkorrektséggel nem vádolható.

Friss topikok

Címkék

alkotói válság (1) állam (1) animáció (1) bál (1) bálterem (1) bécsikeringő (1) biblia (1) bíboros (1) boszorkány (1) búcsúcédula (1) bűnös élvezet (2) dinaszia (1) drágulás (1) drag queen (1) egyenlőség (1) egyházak (1) elavult (1) ellenállás (1) építészet (1) építkezés (1) építmény (1) épület (1) érzékenyítés (1) étel (1) Európa (1) európa (1) fantasy (1) felolvasás (1) feminista (1) feminizmus (3) férfi (1) feszültség (1) film (4) forraltbor (1) Game of Thrones (1) gazdaság (4) giccs (2) globalizáció (2) gyerek (1) habcsók (2) háború (1) hagyomány (4) hajlakk (1) Halloween (1) Halottak Napja (1) harc (1) harry potter (1) herceg (1) hercegnő (1) hiedelem (1) House of the dragon (1) identitás (1) identitásharc (1) ideológia (3) individualizmus (1) információ (1) internet (1) invázió (1) ital (1) jelmez (1) kegy (1) kelet (1) kereszténység (1) keringő (1) kiállítás (1) kiégés (1) kiközösítés (1) király (1) királynő (1) kollektivizmus (1) könyv (2) könyvtár (1) kormány (1) közélet (3) kritika (1) Kultúra (6) kultúrharc (2) lakhatási válság (1) lakópark (1) lakótelep (1) lélek (2) lmbtq (3) LMBTQA+ (2) magas (1) magas lány (1) magas lány gondok (1) magas nő (1) magazin (1) Magyar (2) Magyarország (1) média (1) médiatér (1) médiatudomány (1) megemlékezés (1) megújhodás (2) meztelenség (1) Mindenszentek (1) monarchia (1) mozgalom (1) munka (1) művészet (1) múzeum (1) nacionalizmus (1) nemiség (1) nemzet (1) nemzetállam (1) nemzeti ünnep (1) néplélek (1) népszokás (1) nihilizmus (1) (1) nyugat (1) ország (1) panel (1) pap (1) pápa (1) pénz (2) píszí (1) playboy (1) pók (1) politika (3) polkorrekt (1) progresszív (1) protokoll (1) próza (1) psziché (1) Puzsér-szindróma (1) Puzsér Róbert (1) Rajzfilm (1) rasszizmus (1) reformáció (1) rituálé (1) royal watcher (1) ruha (1) sárkány (1) Sárkányok Háza (1) sorozat (1) sportcsarnok (1) szakrális (1) szalag (1) szalagavató (1) szex (1) szexuális forradalom (1) szociális (1) tabu (1) tall girl (1) tall girl problems (1) tánc (1) tárlat (1) társadalom (10) társasház (1) töklámpás (1) Toldi (1) tornacsarnok (1) történelem (8) tradíció (4) transz (3) transznemű (1) transzvesztita (1) Trónok Harca (1) tudás (1) tűzijáték (1) ugar (1) Újjászületők (1) újság (1) újságíró (1) ukrajna (2) ünnep (1) uralkodó (1) vallás (1) vers (1) woke (1) zsúrnalisztika (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása