A PASSAU végzete

Hullámsír V.

BEVEZETÉS

Alacsonyabb vízállás esetén a Duna és Koppánymonostor között található Szent Pál sziget északi partján sétálva rozsdás roncsdarabokra bukkanhatunk. 80 éve dacol az idővel valamint a Dunával itt egy gőzös, amely szintén egy akna áldozata volt. Komáromnál a Dunában nem is egy hajó süllyedt el, de a Passau az egyetlen látható hajóroncs. Róla szól a mai rövid bejegyzésem.

A BL PASSAU (Kép forrása)

A BL PASSAU

A fellelt információk alapján 1922-ben kezdték el építeni a hajót a Bayerischer Lloyd Hajózási Társaság megbízásából Regensburgban (építési száma: 727). Leánykori neve D XI volt, amelyet 1923 márciusában kapta, mikor is vízre bocsátották. 1923. július 24-én keresztelték át PASSAU-ra.

A hajó amúgy 56,86 m hosszú és 14,14 m széles gőzhajó volt, a lelke egy, a Christof Ruthof hajó- és gépgyárban készült 380 lóerős kettős működésű expanziós gőzgép volt (2fach Expansionsmaschine: remélem hogy van értelme a magyar fordításomnak☺).

1944 szeptemberétől a német haditengerészet aknamentesítő hajója (1. csoport, az IMRD A alcsoportja). A Duna felső szakaszán, azaz Linz és Budapest között végezte feladatát. Aknamentesítőként azonban már csak rövid ideig szolgálhatott, mert ez év októberében (október 11-én) az 1772. folyamkilométernél aknára futott a vontatógőzös. (1)

A Passau árvíz idején (ismeretlen dátum és helyszín) (kép forrása)

 A hajó éppen hegymenetben haladt két hozzákötött uszállyal, amikor a jobb part közelében utolérte a végzet. Nem süllyedt el, mivel a víz ott viszonylag sekély volt, de így is 11 fő lelte halálát a detonáció következtében. Néhány túlélőt a partra siető helyiek mentettek ki. Egy néhány éve megjelent cikk szerint az áldozatok között volt Franz Köck is, a Bayerischer Lloyd hajózási társaság tisztje. (2)

TÉRKÉPEK ÉS MŰHOLDKÉPEK

A fentrol.hu műholdképein látható a hajóroncs, méghozzá az 1962-es és az 1969-es felvételeken. 

A fenti, 1969-ben készült felvételen bejelöltem a roncs helyzetét (piros kör), majd a következő két képen láthatóak távolabbról és közelebbről is a roncsdarabok (piros nyíl) (Képek forrása)

1738361579454.jpg

1738361559669.jpg

Végül a friss google maps műholdképen is bejelöltem a roncs helyzetét:

 

A RONCS NAPJAINKBAN

Koppánymonostornál, azaz a Duna jobb partján sétálva bukkanhatunk rá a Passau maradványaira. A roncs darabjai a parttól pár méterre fekszenek, alacsonyabb vízállás esetén elég sok minden látható belőlük.

2024 augusztusában jártam ott, akkor a Duna vízállása Komáromnál 120 centiméter környékén volt. Néhány képet készítettem, igazából nem sok mindent mutatott magából. Körülbelül olyan 100 centi alatti vízállás esetén érdemesebb meglátogatni, ekkor már azért látványosabbak a roncsdarabok. A hajó megmaradt, rozsdás emlékdarabkái lassan de folyamatosan pusztulnak a Duna vize által.

Koordináta: 47°45'16"N 18°03'38"E

Útban a roncshoz; visszatekintve, háttérben a Monostori híd (saját felvétel)

1737830690783.jpg

120 cm-es vízállásnál (Komárom) ennyi látszódik (saját felvétel)

1737830690696.jpg

A roncs egy másik darabja (saját felvétel)

Ha szerencsénk van, akkor ezt láthatjuk a Duna parton (Kép forrása; készítette: Gál László)

Források:
(1) https://www.binnenschifferforum.de/showthread.php?99974-Passau-SRD-Baujahr-1922
 (2) https://www.kemma.hu/helyi-kozelet/2022/08/titokzatos-hajoroncs-bukkant-elo-a-dunabol-komaromnal?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=kemma&fbclid=IwAR3C8aoHLShKC3JZR1O6dnL8vTep-eKfeZHItBi1LAF09SluwWyy2bUZcf0#google_vignette
Térképek forrása:
https://www.fentrol.hu/hu/
https://www.google.hu/maps
 
Képek forrása: 
linkelve/ jelölve a képek alatt