Mountainbikeos rémálom a Nagy-Gete meghódítása

2023. június 02. 12:02 - mesterpm

Országos Kék Túra Mogyorósbánya – Hűvösvölgy mountainbike -al.

A Mogyorósbányán befejezett múlt havi mountainbike túránk után, ez alkalommal Hűvösvölgy volt a cél. A szinttérképet végignézve látszott, hogy nagy valószínűséggel a legnehezebb része a napnak a 11. szakasz végén a Gerecse keleti szélén magasodó Nagy-Gete lesz (nem véletlen nem mertünk 4 hete átmenni rajta a nap befejezéseként), melynek meredekebb oldalán vezetett útunk. A valóságban azért voltak további meglepetések is, amit immár videóval is próbáltunk megörökíteni.

Szokásos reggeli indulás, gyerek iskolába adása, majd érkezés ezúttal a Hűvösvölgyi Vasútállomás P+R parkolójában, ahol „brutális” napi 350Ft díj ellenében otthagyhattuk az egyik autót. A másikkal irány Mogyorósbánya Kakukk Söröző előtti parkoló. Nagy lélegzetvétel, meg néhány guggolás, hogy azt érezzük, hogy bemelegítettünk (pedig egy fenét) és indulhatunk.

A guggolás annak szólt, hogy a szintvonalakon látszott, hogy Mogyorósbányáról Kő-hegyre az út bemelegítésnek kicsit erős mászással kezdődik. Az út meredeken emelkedik köves, gyökeres, de még tekerhető, így a nap elején még energia is van hozzá, szóval gyorsan felértünk Kő-hegyre és megállás nélkül le is gurultunk a Tokodi Pincékhez. Itt a pecsételő helyen kívül egy tábla jelezte, hogy a kedves túrázó a pince változatos boraiból elvitelre is vásárolhat. Mivel nem vágytunk rá, hogy egyébként is vízzel, szerszámokkal, belsővel és esőkabáttal telerakott pakkunkat tovább terheljük gurultunk tovább.

Így kimaradva Tokod bortúrizmusából Kis-kő és Hegyes-kő mellett vezetett el az utunk, utóbbira szerencsére nem kellett felmenni, mert hát egy szikla, de ahogy mondani szokás ami késik nem múlik, lesz itt még sziklamászás ma.

Ezt követően kellemes gurulás Tátra, ahol sikerült elmennünk a pecsételő pont mellett. Így kb 500 méterrel hosszabbítottuk a távot. Navigációs problémánk leküzdése után elindult a „Nagy-Gete meghódítása” része a túrának, amit sejtettünk, hogy durva lesz. Hantázhatnám, hogy milyen hősiesen felmentünk, de az igazság hogy szinte végig toltuk, vagy a hátunkon vittük a bringát, amit fél úton kalóriabevitellel próbáltunk ellensúlyozni. Mindenesetre elég annyi, hogy a Strava tanulsága szerint vannak 35%-os emelkedések is, amik eléggé megnehezítették a csúcstámadást, ráadásul nagy sziklák és gyökerekkel tarkítva kell felfelé haladni. A csúcson a keresztet Nagyboldogasszony tiszteletére emelték 2000-ben, azzal hogy ezt leírom talán enyhítem azt a tényt, hogy mi csupán kerékpár kitámasztónak használtuk. Mindenesetre érdemes megállni, mert kelet felé szép kilátásban lehet gyönyörködni.

Innen a lejtő nagyon élvezetes, Dorog felé, a hegyoldal arról is híres, hogy 1908-ban itt rendezték az első hivatalos síversenyt hazánkban. Mikor begurul két mountainbikeunk Dorogra, a vasútállomáson pecsételés után  hivatalosan is véget ér az Országos Kék Túra 11. szakasza aminek közel egy hónapja vágtunk neki. Viszont nincs időnk megpihenni, hisz az autók még messze vannak, így el is kezdjük a 12.szakasz ami Dorogtól – Piliscsabáig tart. Dorogon keresztültekerünk majd ismét enyhén emelkedő földúton haladhatunk egészen Kesztölcig. Itt a hegy kicsit bekeményít, erősebb mászás után egy 350m környéki fennsíkra jutunk, ahol csodás kilátásban gyönyörködhetünk tekerés közben néhány kilométer erejéig. Ha nem a Kék Túrát tekeritek végig és a környéken bringáztok ezt a részt ne hagyjátok ki (a videóban van ízelítő). Egy kis gurulás, majd aszfalton felmászunk Klastrompusztára a következő pecsételő helyre.

Innen egy kis emelkedés majd lerobogunk Piliscsévre, majd a számunkra híres homokos mászás következik (2 éve ez volt az utolsó emelkedő egy túra után és már nagyon készek voltunk), mindenesetre az előző hetek esőzései segítették a helyzetünket, a homok nem volt annyira süppedős és lássuk be a piliscsabai cukrászda gondolata is erőt adott, ahol egy felejthető jégkása, de egy annál remekebb krémes segítségével pótoltuk a kalóriát. Egyben véget ért a 18,6 km-es 12. Kék Túra szakasz. A cukrászdát elhagyva pedig nekikezdünk a 13. szakasznak ami egészen Hűvösvölgyig visz minket.

Piliscsabáról már nagyon Pilis hangulatban voltunk az erdő mélyzöld, sehol kopár foltok és az emelkedő szépen stabilan és tekerhetően halad Nagyszénás felé 8-9 km hosszan, majd egy kicsit a csúcs előtt beerősít, itt túl kell tekerd magad egy nagyon meredek szakaszon, majd a híres kopár hegyen lévő kereszthez érkezünk meg, ahonnan gyönyörű körpanorámában gyönyörködhetsz a Pilis és a Budai-hegység csúcsaiban. Egy kicsit nézelődtünk, de mivel már 17 óra elmúlt sietve mentünk tovább.

A kezdetben erősen fékezős út vezet lefelé, majd hosszú enyhe lejtő következik, néhol kisebb átfolyások feletti pallók segítettek, hogy ne sarazzuk össze a bicókat. Miután elhúztunk Remete-hegy mellett brutális szakadékhoz érkezünk. Miután jól kikacagjuk magunkat, hogy 120mm-es első-hátsó telóval szóba se jön, hogy lemenjünk, hátsó kerékre állított biciklieinkkel lefelé evickélünk. Egyébként a kilátás pazar, szóval egy kicsit érdemes elidőzni itt.

Miután leérünk és végigtekerünk a Remete-szurdokon (itt mellesleg egy tanösvény is található, ha gyerekkel sétálnánk), beérünk a városba, ahol az utcák között tekeregve jutunk a Hűvösvölgyi Nagyrétre, majd az utolsó pecsételő helyre a Gyermekvasút végállomására.

A túra csodás volt, leszállásra csak a Nagygete felfelé törő csúcsa és a Remete-szurdok felé vezető sziklás lejtő kényszerített minket. Kilátásból messze többet kaptunk, mint az elmúlt két alkalommal és arra se panaszkodhattunk, hogy nincs hol enni valamit.
A Strava mérése szerint hegyikerékpáros kiruccanásunk során 58,6km-t tettünk meg 1682m szintkülönbséggel és 4 óra 22 percet töltöttünk nyeregben. Ha esetleg utánunk szeretnéd csinálni, vagy végig gyalogolnál a szakaszon a túranyomvonal gpx formátumát és rengeteg hasznos információt találsz az Országos Kék Túra oldalán. Ha pont a mi MTB útvonalunkat szeretnéd bejárni akkor ide kattintva töltheted le (nem tölthettem fel gpx-et, ezért zip fájlba van csomagolva)

Ha tetszett, oszd meg a cikket másokkal is vagy kövess minket Facebook oldalunkon, hogy a következő túráról se maradj le. Az oldal most készült, szóval csekély követőnk van ami elég gáz. Szóval csatlakozz, hogy érezzük nem csak magunknak írjuk a cikkeket.

Guruljatok legközelebb is velünk!

Hasznos linkek:

Kéktúra hivatalos oldala, ami minket is segített a felkészülésben

Teljes szakasz leírások az OKT oldalán:

Országos Kék Túra 11. szakasz

Országos Kék Túra 12. szakasz

Országos Kék Túra 13. szakasz

Természetjárók Szövetségének oldala, amit azért kellett olvasgatni, hogy ez a cikk összeálljon

Relive oldala ahol a videót készítettük

Turistautak oldala, ahol általában a MTB túráink nyomvonalát tervezzük.

Straván a letekert túra adatai

Letölthető gpx a mi útunkról