Negyedikes tankönyv: A fiúk szemtelenek, durvák és csúnyán beszélnek - Az Oktatási Hivatalhoz fordultunk

A negyedik osztályos állami olvasókönyv szemelvényei negatív sztereotípiákat tartalmaznak a fiúkról, anélkül, hogy ezek bármilyen kritikai kontextusban el lennének helyezve. Azzal a kéréssel fordultunk az Oktatási Hivatalhoz, hogy módosítsák ezen részeit a tankönyvnek.

Pár napja a Qubit számolt be arról, hogy az általános iskola 4. évfolyamának ingyenesen egyedül hozzáférhető olvasókönyvében Janikovszky Éva műveiből nemileg sztereotip részek kerültek kiemelésre. A tankönyv által kiemelt részek a lányokkal kapcsolatban pozitív sztereotípiákat tartalmaznak (szépek, kedvesek, szeretik a mamájukat, melegszívűek), míg a fiúkkal kapcsolatban negatívat (szemtelenek, durvák, csúnyán beszélnek). Tekintettel erre az Oktatási Hivatalhoz fordultunk ennek kapcsán. Levelünket az alábbiakban szó szerint közöljük.

Tisztelt Oktatási Hivatal!

Azzal kapcsolatban fordulunk Önökhöz, hogy az általános iskola 4. évfolyamának egyedüli, ingyenesen hozzáférhető olvasókönyve (Bárány Jánosné – Báthori Anna Zsuzsanna – Nagyné Bonyár Edit: Hétszínvilág olvasókönyv 4.) a fiúkkal kapcsolatban számos negatív sztereotípiát tartalmaz, anélkül, hogy azok kritikai kontextusba lennének helyezve. Véleményünk szerint mindez rendkívül káros és sértő a fiúkra nézve, ezért kérjük, hogy ez a tartalom kerüljön felülvizsgálatra.

nevtelen2_1.png

Az olvasókönyv Janikovszky Éva „Örülj, hogy fiú!” és „Örülj, hogy lány” című művéből emel ki fiúkkal és lányokkal kapcsolatos gondolatokat szülői részről. Ezeket a részleteket oly módon emeli ki, hogy az abban megjelenő negatív nemi sztereotípiák mindegyike a fiúkkal kapcsolatos (szemtelenek, durvák, csúnyán beszélnek), míg a lányokkal kapcsolatban pedig kizárólag pozitív sztereotípiák (szépek, kedvesek, szeretik a mamájukat, melegszívűek) jelennek meg. Ez utóbbiak a fiúkra nézve ugyancsak negatív vonatkozással bírnak, hiszen ezen tulajdonságok egyoldalúan lányokra vonatkoztatása arra utal, hogy a fiúk viszont nem ilyenek. A tankönyvben úgy jelenik meg, mintha normális, elfogadható és igaz lenne, az hogy a szülő így gondolkodik fiúkról, nincs olyan kontextusba helyezve, hogy ez téves gondolkodás lenne, ahogy az se jelenik meg, hogy ennek milyen káros társadalmi következményei vannak. Továbbá a tankönyvhöz tartozó pedagógusok számára rendelkezésre álló tanmenetjavaslat se tartalmaz olyan megfontolásokat, hogy erre a pedagógusnak az órán ajánlott lenne kitérnie.

Mindennek az iskolai rejtett tantervben való ilyen jellegű megjelenése különösen aggasztó amiatt is, hogy a fiúk hátrányos helyzetben vannak a magyar oktatásban, szinte minden szempontból. Rosszabb jegyeket kapnak, nagyobb arányban küzdenek beilleszkedési, magatartási, írási, olvasási nehézségekkel, többségben vannak az évfolyamot ismétlők között és alulreprezentáltak a gimnáziumokban és a felsőoktatásban. A fiúk iskolai eredményességét nagymértékben hátráltatják az itt említett fiúkkal kapcsolatos negatív sztereotípiák is. Ez látható abból, hogy a legjelentősebb különbségek éppen a magatartás érdemjegyben vannak, illetve hogy a fiúk hátrányai lényegesen alacsonyabbak (illetve matematikából el is tűnnek) a tisztán kompetenciákat mérő standardizált teszteken, mint a közvetett módon más tényezőket (így a magaviseletet és a szorgalmat is) ugyancsak számításba vevő érdemjegyek esetében. Az oktatási rendszer alapvető értéke, hogy mindenkinek azonos lehetőséggel kell rendelkeznie ahhoz, hogy elérje azt a potenciált ami benne van. E mentén az iskola feladata az lenne, hogy megvédje a gyerekeket az ilyen nemi alapú sztereotípiáktól, amelyek az iskolai eredményességüket gátolhatják, nem pedig az, hogy ezeket saját maga is felerősítse.

A fentiekre tekintettel kérjük önöket, hogy az olvasókönyv 64. és 65. oldalán kiemelt részleteit vizsgálják felül oly módon, hogy vagy kerüljenek módosításra annak megfelelően, hogy ne tartalmazza ezeket a fiúkkal kapcsolatos negatív sztereotípiákat, vagy ha tartalmazza, akkor ez legyen olyan kontextusba elhelyezve, ami a szülő ezzel kapcsolatos gondolataival kapcsolatosban elősegíti a gyerekek kritikai gondolkodását, hogy feltétlenül szó essen arról is, hogy miért nem szabadna úgy gondolkodni a fiúkról, ahogy azt Janikovszky művében szereplő szülő teszi.

Tisztelettel,
Modern Férfipolitikáért Mozgalom

Az Oktatási Hivatal válaszában jelezte, hogy az észrevételeinket továbbították a könyv szerkesztője felé.

A 64. és 65. oldal:

7nkrrldidsqoilzgs.jpeg

7nkrsi81ofppjk10bs.jpeg