2023. már 20.

Baleset hírénél nevető fejek tömkelege? Megnéztük, mi állhat a háttérben...

írta: Sáringer Viktória
Baleset hírénél nevető fejek tömkelege? Megnéztük, mi állhat a háttérben...

untitled_design_8.pngMióta megjelentek a Facebook-on a reakció gombok, már kommentelés nélkül, csupán egyetlen kattintással is egyértelmű jelet hagyhatunk, mit gondolunk egy adott bejegyzésről vagy hozzászólásról. Kedvel, imád, csodálkozik, dühös, meglepett vagy éppen nevet – ezeket az érzelmeket mind azonnal kifejezhetjük a reakciókkal.

És bizony egy-egy bejegyzésnél vagy kommentnél már messziről láthatjuk, mi is mások véleménye, hiszen a rendszer aszerint rangsorolja a kis reagáló emoji-kat, hány darab érkezett a tartalomra. Így ha például egy mémes oldalon járunk, nem meglepő módon nagyrészt nevető fejekkel találkozunk majd, míg más oldalaknál vegyesen, az adott témától függ, mi az uralkodó reakció.

1679037736647.jpgVannak olyan témák és esetek, amikor megdöbbenve vehetjük észre, hogy nem a helyzethez illő reakciók érkeznek. Így volt ez a 2023. március elején bekövetkező tragikus balesetnél is, ahol a porvihar miatt rengeteg jármű és személy sérült.

A témáról nyilvánvalóan lehetnek eltérő vélemények, de azért valljuk be, egy súlyos tömegbalesetről szóló cikkre nevetős emojival reagálni egyáltalán nem általános jelenség, sőt, mondhatjuk felháborítónak is.

Épp ezért fel is tűnt a Telex Facebook-os olvasóinak, hogy a balesetről kikerült posztjukra számos nevetős reakció érkezik és sokan a kommentek között fel is teszik a kérdést, hogy mégis mi ez, ki nevet ezen, mi történik és így tovább.

1679037736692.jpgA reakciókról fontos tudni, hogy nem névtelenek, így ha rákattintunk az adott posztnál vagy kommentnél a reakciókat jelölő részre, máris kifejti nekünk a felület, hogy melyik reakcióból hány darab érkezett és kik állnak a reakciók mögött. Itt előre sorolja a rendszer ismerőseinket, így azonnal láthatjuk, ha egy Facebook ismerősünk is reagált és azt is, hogy milyen reakció jellel.

No, és itt jött egy nagy meglepetés: a nevetős emojik mögött külföldi személyek álltak, akik bizony nem általános látogatók ilyen mennyiségben egy kizárólag magyar nyelven íródott Facebook-oldalon. Érdekesség, hogy ez nem is átlagos a Telex posztjainál, mert csak a balesettel kapcsolatos cikkeket szállták meg a – vélhetően – botok.

Ázsiai nevek, mindenkinél profilkép, mindenki ugyanazt reagálja. Valami nem stimmel.

1679040032976.jpg

Észben kell tartanunk, hogy ma már egész iparág épült arra, hogy like és kattintás farmokat üzemeltessenek, ami azt jelenti, hogy valósnak tűnő profilokkal reagálnak tömegesen egyes tartalmakra cserébe fizetségért.

Sok influencer esetében is megfigyelhető, hogy követőket és kedvelőket, hozzászólókat vásárolnak. Ilyenkor egy közvetítő weboldalon befizetjük az összeget, cserébe pedig az ígért számban érkezik a kamu követő, a kedvelés és a komment. Viszont egy influencer hitelességét ez nagyban rontja, ugyanis valós konverziót ez sosem fog hozni, tehát hiába a nagy szám a követőbázisnál, hiába a sok száz kedvelés, nem fognak jobb eredményeket elérni a cégekkel való együttműködésekkel, mert ezek a kamu profilosok nem fognak vásárolni és átkattintani, csak küldik a kedvelést és követést, de ennyi.

És ezzel sokat árt magának az influencer, aki ilyenért fizet, mert ma már szoftverekkel bemérhető, hogy kinek mikor ugrott meg hirtelen a követőszáma, a követőbázis hány százaléka nem valós és maga az Instagram és Facebook is dolgozik azon, hogy a kamu profilokat kiszűrje.

Az egyik legegyszerűbb és online, bárki által elérhető közösségi média statisztikai felület a SocialBlade. Itt csak annyi a dolgunk, hogy beregisztrálunk, majd beírunk egy felhasználónevet, és a rendszer máris megmutatja a követőszám változásait.

Ezek az adatok teljesen nyilvánosak és tényleg bárki számára hozzáférhetők, így ha mélyebben érdekel az influencerek témaköre, itt sokat megtudhatsz. Példaként nézzük meg egy hazánkban nagyon népszerű influencer adatait. Elsőként egy átfogó statisztikát látunk:

vas_1.PNG

Majd a részletes, napról-napra történő változásokat is megvizsgálhatjuk, ha picit lejjebb tekerünk az oldalon:

vasv_1.PNG

Messzemenő következtetéseket nehéz levonni, de ha megnézzük, hogy egyes napokon mennyivel nőtt a követőszám, az gyanús lehet. Persze ez nem jelenti egyből azt, hogy követőket vásárolt valaki, lehet akár egy éppen futó hirdetés miatt kiugró a népszerűség, mehet az oldalon egy nyereményjáték, ami követésre buzdít, bekerülhet a tv-be egy adás, ahol szerepel a véleményvezér, emiatt sokan látogatnak az oldalára vagy sok tartalomgyártó a bekövet-kikövet metódussal növeli követőszámát, ami nem folyamatosan aktív, csak adott időszakokban. Így a nagy változások mögött sok lehetőség van, hogy mi állhat a háttérben.

Általánosságban elmondható, hogy valami mindig van, mert alapvetően az organikus növekedésben nagyon ritkán vannak kiugró számok, inkább a folyamatos követőszerzés és -vesztés váltakozása jellemző kis mértékben.

Például ennél a másik hazai influencernél egy teljesen "normális" követőszám változást láthatunk:

vikih.PNG

Mivel már a közösségi felületek is nagy figyelmet szentelnek a kamu követőknek, ezért mára elég profi lett a kamu követőket áruló piac. Habár olcsón, akár pár dollárért ma is kaphatók a legfeltűnőbb kamu követők, akiknek külföldi vagy generált neve van, nincs profilkép, poszt vagy követő, de cserébe követnek több száz vagy ezer profilt. Ha egy személy követőlistájába belenézünk manuálisan és sok kép nélküli, furcsa nevű személyt látunk, akkor már nem is marad kérdés, hogy vásárolt-e követőket.

Épp ezért, hogy ne legyen ennyire feltűnő, ma már olyan kamu profilosokra is befizethetünk, akiknek van profilképe, akár pár posztja is az oldalán, ismerősei vagy követői, tehát teljesen valósnak tűnnek. Az egyetlen, ami kiugró lehet, hogy sok oldalt, felhasználót követnek és hazai viszonylatban azért az is gyanús, ha egy magyar nyelven kommunikáló oldalt vagy személyt több száz külföldi követ.

A platformoknak is feltűnik, ha egy felhasználó furcsa tevékenységet folytat, tehát a folyamatos be- és kikövetések, nagy mennyiségben, rövid idő alatt kiosztott kedvelések és spam-szerű hozzászólások mind gyanúsak lehetnek a felületnek. Ha az algoritmus kiszúrja a kamu profilokat, akkor egy vizsgálat után akár törölheti is a profilt. És bizony azok sincsenek biztonságban, akik ilyen követőket vásárolnak, mert hirtelen eltűnhet a bázisukból több száz vagy ezer követő, ha a Meta tisztogatásba kezd. A vásárlással pedig akár a saját profilt is kockáztathatjuk, szóval nem éri meg semmilyen szempontból, hiába csábítanak a gyorsan, kemény munka nélkül érkező szép eredmények, mert ezek nem valósak.

Ha érdekel ez a téma, akkor olvasd el cikkünket, hogy mit tegyél a követők vásárlása helyett! 

1679037736282.jpgNyilván sokakban felmerült a kérdés, hogy a fent említett példában, a Telex esetében mi a helyzet. Már a kommentek között is elkezdett megjelenni a vásárolt reakciók és botok témaköre, így maga a Telex is közzétett egy posztot, miszerint nem ők állnak emögött, tehát nem ők vásárolták a reagálókat és állításuk szerint soha nem is vásároltak hasonló szolgáltatást.

No, de akkor vajon ki tette és miért?

Mivel nem csak magunknak vásárolhatunk ilyesmit, így simán lehetséges, hogy valaki más intézte el, hogy a reagálók megjelenjenek a Telex oldalán. Az okok között több dolog is állhat, például ezzel szerették volna hiteltelenné tenni az oldalt. Az emberek véleményét is befolyásolhatja, ha túlnyomó többségben látnak egy adott reakciót. Így akár a társadalmi véleményt is formálhatják a reakciók, amiket vásároltak.

A furcsaság, hogy vajon miért pont a balesettel kapcsolatos posztokon jelennek ezek meg? Lehetséges, hogy a reagálókat a kiemelkedően magas elérést produkáló tartalmakra küldték és bizony ez a baleset rengeteg reakciót, megosztást és hozzászólást vonzott. Viszont ha a cél az volt, hogy a Telex népszerű cikkeit tegyék hiteltelenné, akkor visszafelé sült el a dolog, ugyanis őszintén szólva nehéz elhinni, hogy maga az oldal vásárolt volna nevető reagálókat egy ilyen tragikus eseményről szóló posztokra. Ráadásul a külföldi botok is nagyon feltűnőek, így rejtély, hogy kinek és mi volt a célja ezzel.

Természetesen csupán véletlen is lehet az egész, bár kicsi a valószínűsége.

A manipulációs technikák itt vannak velünk a mindennapjainkban, s bár többségében eddig az influencerek éltek a lehetőséggel, nem kizárt, hogy egyre több támadás és lejáratás is hasonló módszerekkel valósul meg a közeljövőben, hogy a deep-fake videókról és a TikTok-on is népszerű filterekkel elkövetett behálózásokról már ne is beszéljünk...

Ha érdekel a téma, nézd meg Klausz Melinda előadását a Gyermekmentő Szolgálat konferenciáján a téma kapcsán:

 

Te találkoztál már hasonló esettel? Szerinted mi lehet a magyarázat? Írd meg nekünk kommentben a cikk alatt!

nevtelen_terv_14.pngHa szeretnél képben lenni a közösségi média történéseivel, kövess minket a Facebook-on és tudd meg elsőként, ha megjelent egy új blogcikkünk! 

Szólj hozzá

kamu támadás Facebook likefarm