Kárpátbusz

Kárpátbusz

Két keréken Tapolcára

2022. május 14. - Dr.V.ker.

A Tapolcai Ikarus találkozó nem éppen a kétkerekű járművekről szól, de én most összekötöttem a jót a hasznossal: egy kis vonatozás után biciklivel mentem el Tapolcára. Mondjuk nem az út közben fotózott buszokról szólt a nap, de ettől még jó ötlet volt, megérte.

Két járvánnyal és korlátozással eltelt év után idén végre újra tartanak rendezvényeket, így Ikarus találkozókat is. Sőt, már ősszel megtartották a ferihegyi találkozót, hosszú évek után az volt az első hasonló rendezvény, amire kimentem, idén pedig újra eljutottam Tapolcára - az a helyzet, hogy megéri, ugyanis olyan kort érünk, amikor szinte havonta bukkan elő valahonnan egy megmentett, felújított vagy átépített Ikarus. Ezt nem csak én érzem így, aki már csak féllábbal van benne ebben a hobbiban, Tapolca után több olyan arctól is olvastam hasonlókat, akik a buszfotózás alapemberei.

hbn-e-116.jpg

Alul fel sem soroltam a kedvencek között, de ez is milyen menő már, német rendszámos 211-es!

Mielőtt rátérek a rendezvényen részt vevő kedvenceimre, jöjjön egy kis úti napló: Ajkáig vonatoztam, onnan Halimba felé indultam el, ám előbb természetesen benéztem a buszvégre. Két SSM-s Econell képében lett is két rendszámom, ráadásul a nap első Ikarusát is itt találtam (jó, ez nem igaz, a vonatról láttam egy kinnalvós C56-ost Városlődön). Padragkút felé láttam egy helyis 260-ast is menni, de nem volt kedven keresgélni, és sajnos nem jött pont szemből. Mindegy, akármi volt, tuti van már róla fotóm.
 jou-684.jpg

Az első Ikarus a túrán, sőt, sajnos EAG nem is volt sokkal több, E94 egyáltalán nem.

Halimba-Szőc útirányon át hagytam el a szilárd útburkolatot, előtte egy Inovell jött szembe a hévízi járaton, más nem volt. Sajnos a szőci betérős járatról egy jó 15-20 perccel maradtam csak le, ha egyből sprintelek a vonattól, talán meg lehetett volna, érdekesebb lett volna, mint az ajkai képek, de ehhez lusta voltam. Erdőn, földeken és elhagyott honvédségi területen át Sáska felé vettem az irányt, el is jutottam oda. Bár volt egy járat, ami kijött oda pár órája, sajnos a buszt nem láttam a faluban, mondjuk nem jártam be teljesen.

Zalahalápon egy kertben álló IFA volt az egyetlen érdekesség, no meg a táj, ami már Sáska előtt is csodálatos volt, három-négy tanúhegyet láttam végig, csak ezért megérte tekerni.

fkf-313_3.jpg

Ex. FKF-313 háttérben a Haláppal. Előző rendszámával van egy városligeti képem róla 2013-ból.

Tapolcára beérve egyből ott állt egy 386-os az út mellett - mint kiderült a Facebookon, a tulajdonosa nem egyszerű eset, és vitában áll a szervezőkkel. Persze fogalmam sincs, mi lehet a háttérben, de látva a buszon a fradis zászlót és rendszámkeretet, hajlok arra, hogy nem a szervezőkkel lehet a baj, főleg, hogy 70+ másik busszal nem volt ilyen probléma.

Fél 1-re értem a találkozóra, ami a megállásokkal nem rossz teljesítmény, 35 kilométert tekertem Ajkáról, ahová 10:05-re, pontosan ért be a vonatom.

Nem rossz a táj, na.

14:30-ig, a felvonulásig volt időm bejárni és felmérni a terepet, de az hamar világossá vált, hogy sok érdemi fotót nem fogok készíteni a parkoló buszokról. Egy-kettő értelmesebb kép azért összejött:

v672_lwt2.jpg

v672_lwt.jpg

A felvonuláson persze lett róla jobb kép is, de a 481-es előtt vártam 5-10 percet arra, hogy tuti meglegyen.

bsn-809h.jpg

Hogy egy hatalmas klasszikust idézzek: "egy busz, ami néha hátizsákot hord". Egyébként még 2011-ben lőttem ezt állami buszként.

A tömegre számítottam, az viszont sokkolt, hogy a tapolcai Stari sörfőzde csak búzát és epres sört hozott a rendezvényre, sima világost nem. Így kénytelen voltam 800 forintért Drehert inni, egy elég is volt, de annyi kellett a biciklizéshez. Sokat elmond a rendezvény méreteiről, hogy a járkálással, kis fotózgatással, kajával és sörrel elment úgy az idő, hogy a felvonulás előtt éppencsak volt időm benézni a buszvégre: leesett az állam, hogy felújították a helyet, azon viszont nem lepődtem meg, hogy alig volt ott valami. Azért egy hiányzót lőttem.

ga-81-17_2.jpg

Ez még viszonylag kis tömeg a busz körül, például éppen nem szelfizett senki az orránál

Mivel a tapolcai bulika után még Devecserig el akartam menni bicóval, ott pedig egy megyei meccs megnézése is tervben volt, nem nagyon bonyolítottam túl a felvonulást: felmentem a Halápi úti körforgalomig, az amúgy is útba esett, meg ott volt hely ajtósban fotózni + kellően lassan is mentek a buszok ahhoz, hogy a felhős időben ne legyen gond. Ja igen, a tavaly vett fényképezőm nem egy nagy eresztés, bár felbontásban és optikai zoomban is többet tud az előzőnél, egyszerűen sokszor életlen képeket csinál és a színek sem az igaziak. Jó, utómunkával lehet ezen javítani, meg egyes, ideális körülmények között teljesen jó, de összességében csalódás. Rendszámot még nem buktam miatta, de sok bosszúságot okoz, illetve néha izgulni kell olyankor is, amikor az előző géppel nem kellett.

 ot_34-14_2.jpg

Erről nem volt normális fotóm eddig, így ennek úgy is örültem, hogy nekem ez már túl régi modell.

aob-834_2.jpg

Ez elvileg egy 260-as.

aat-200.jpg

AAT-200

aff-700.jpg

A kevés 280-as egyike, az az AFF-700, ami az egyik utolsó hiányzóm volt az ex. Kisalföld Volántól.

Tisztességgel végiglőttem a felvonulást, és nagy örömömre lényegében minden busz felvonult. Gondolom valami magassági korlátozás miatt a két emeletes nem jött, ennyi azért belefért. Sőt, a felvonulás végén bizakodva mentem le gyorsan a Köztársaság térre, hogy majd most ki lehet lőni rendesen az 556-ost - de nem, akkor is sor volt. Nem baj, fogom még látni rendezvényeken.

jof-963.jpg

"Azért ez kurva nagy dolog"

A legnagyobb kedvencem az Ikarus 661-es (*662-es, ennyire nagy ritkaság...) volt, nem gondoltam volna, hogy valaha lesz fotóm erről a típusról, óriási dolog ez! Szintén örültem a német 211-esnek, meg úgy egyáltalán a sok 211-esnek, azok nagy része ráadásul meg sem volt. Óriási dobás volt az Ikarus 481-es (bár erre számítottam, hogy ott lesz), és nagyon örültem a lengyel 260-asnak is. Hiányoltam viszont a 415-öst, a 260.32-est és korai 280-as típusokat, ezek számomra érdekesebbek a farosnál is, meg elég szerves részét adták a magyar tömegközlekedésnek. Jó, nem vagyok telhetetlen, így is közel 80 busz vett részt az eseményen, a korábbi találkozókról meg tudjuk, hogy 415-öst, 260.32-est és ráncos 280-asokat is tettek el, újítottak fel, és nem lehet ott minden busz minden rendezvényen - ezért is kell ezekre eljárni, ha nem is mindre, de időről-időre érdemes kinézni.

A Facebookon szerencsére kaptam listát a rendezvényen részt vevő buszokról, így tudom, hogy összesen 17 hiányzó Ikarust fotóztam - ez messze felülmúlta a várakozásaimat, fele ennyinél már azt mondtam volna, hogy okés. Köszönet a szervezőknek, jó kis rendezvényt raktak össze!

fkb-340_2.jpg

Nem éppen autentikus busz, de ez lett az FKB-340-ből.

152_2827.JPG

Ez volt az egyetlen nem brit 400-as. Nekem kevés.

tfj-628.jpg

Az egyetlen Classic a rendezvényen. Nekem ez is kevés.

Hazafelé előbb Zalahalápon álltam meg a festői fekvésű focipályát körbefotózni, aztán Nyirádnál tartottam egy technikai szünetet, de egyébként eltekertem Devecserig, ahová 4 után értem be - éppen az orrom előtt ment el egy háromtengelyes Setra, a buszállomáson - ami szintén fel van újítva - egy Credo állt lőhetetlenül. Mentem is fel a focipályához, ahol ötkor kezdődött a Devecser–Tihany megyei egyes meccs, erről részletesen ITT olvashattok.

152_2936.JPG

A Devecseri SE buszát sajnos körbeparkolták, egy Setrát fotóztam a meccs előtt, egy EC12-es, átrendszámozott Credót a meccs után, amíg a vonatig ütöttem el az időt - ez egyben a slusszpoén is, ugyanis az RNW-206-ot Ajkán is fotóztam a nap elején, de ami még menőbb, hogy korábban soha, pedig anno a Somló Volán állományát szinte teljesen végiglőttem - szóval nagy fogás volt ez, na.

rnw-206_2.jpg

Tökéletes keret a posztnak ez a csoda.

Végezetül egy kicsit utólag hozzászólnék ahhoz a vitához, hogy kell előzetes lista vagy nem: nyilván nem várható el, hogy teljes listát tegyenek ki a szervezők a részt vevő buszokról, teljesen érthető indok ez ellen például az, hogy mi van akkor, ha egy busz meghibásodik, vagy a tulaj meggondolja magát stb. Másrészről kicsit túlzottan is titkolózás övezte az eseményt, hivatalosan utólag sem tettek fel listát a buszokról, és egy-egy érdekességet sem harangoztak be előre - mondjuk az emeletes 556-ost, vagy akár azt, mivel jönnek a németek. Ennél nagyobb bajunk persze ne legyen, és mindkét oldalról jó, ha megjegyzik: egy ilyen rendezvényen ugyanannyit ér annak a jelenléte, igénye; aki csak a listáján akarja kihúzni a hiányzókat, mint annak, aki szelfizik a buszok előtt, vagy közvetlen közelről nézegeti, simogatja őket.

A bejegyzés trackback címe:

https://karpatbusz.blog.hu/api/trackback/id/tr8017828511

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bi02 2022.05.15. 17:24:03

Kiegészítésként, illetve helyesbítésként engedd meg, hogy megjegyzést tegyek.
A Volvo alvázas busz típusa: Ikarus 662.10
Üdv, mint a 435-ös vezetője :)

Dr.V.ker. 2022.05.16. 09:30:57

@bi02: Köszönöm, ebből is látszik, mennyire nagy ritkaság... :D Javítottam, és köszi még egyszer!
süti beállítások módosítása