Gombóc mondja

Gombóc mondja

A 3-as villamos legnagyobb hibája

2024. május 09. - gomboc r2r

Miközben ezermilliárdos tervekről beszélnek Rákosrendező kapcsán, s az ezáltal meghosszabbítandó 3-as villamosról, elsiklunk azok felett a problémák felett, amik a jelenlegi vonalon léteznek. Ebben a bejegyzésben arról fogok írni, ami engem a leginkább zavar a jelenlegi 3-as villamos nyomvonalában.

Amikor 2013-ban zajlott a 3-as villamos felújítása EU-s pénzből, akkor minden olyan elemmel foglalkoztak, ami az egyszerű utasok számára látványossá tette a beruházást, ugyanakkor magával a nyomvonallal nem annyira törődtek. Persze örülünk, hogy kiváltották a rövid egyvágányos szakaszt, örülünk a füvesített pályának és a kápolna utcai kiágazás felújításának, de lenne itt még valami, amiről beszélnünk kell.

A József Attila-lakótelep Ferencváros szélén, az Üllői út mellett található, a Határ út metróállomás és Ecseri út metrómegálló között terül el. Azért érdekes, mert a 3-as villamos szinte tökéletesen kikerüli az egészet, gondoskodva arról, hogy még véletlenül se legyen használható az itt élők számára. Természetesen ez a terület történetéből következik, de azért rettentő zavaró, hogy 60 év alatt nem sikerült ezt a problémát felszámolni.

3-as_vili.png

Látható, ahogy a 3-as villamos (narancssárgával) direkt kikerüli a lakótelepet.

A paneltelep előtt itt egy nagyobb szegénytelep állt, egészen a mostani M5-ös vonalán keresztül a ferencvárosi vasúti vágányokig. Itt élt költőnk is, akiről végül a '60-as években épült lakótelep el lett nevezve. Amikor az erre közlekedő villamos megindult, még csak a panelek tervezése zajlott, aztán a modern lakótelepre végül nem lett bevezetve, mert az Üllői út alatt megépült a metró.

Aztán 2001-ben, mikor megindult a mai vonalán ismert 3-as villamos, az Örs vezér tere átalakításával voltak elfoglalva, nem a villamos vonalvezetésének problémáival. Amit én most fölhozok, azt a 2013-as felújítás során kellett volna megvalósítani, amikor a főváros elviekben is elkezdett foglalkozni a villamos helyzetével, jelenével, jövőjével. De sajnos már akkor is azzal voltak elfoglalva, hogy a Mexikói út végállomás nem megfelelő, s merre lehetne hosszabbítani a vonalat, miközben a jelenlegi vonalvezetés sem megfelelő.

Eközben itt van egy 15 ezres lakótelep, amit szó szerint kikerül a villamos, s külön buszjáratot kell indítani, hogy "pótolja" a soha meg nem érkező villamost. Elég csak ránézni a térképre és láthatjuk, hogy a busz gyakorlatilag villamostól villamosig közlekedik.

3-as_vili_buszokkal.png

Narancssárgával a 3-as villamos, türkizkékkel a Határ útra közlekedő buszok, amik betérnek kiszolgálni a lakótelep szélét, s pinkkel a "villamospótló" buszjárat

A legidegesítőbb az egészben, hogy a szocializmusban eleve olyan szellősen épültek meg a lakótelepek, hogy rengeteg a hely a környezetükben. Emiatt a kérdéses Dési Huber utca és Napfény utca is van annyira széles, hogy gond nélkül lehetne rajta kiépíteni a villamost. Ezzel pedig hirtelen rengeteget javítva a környék közlekedési kapcsolatain. A ritkán járó buszok helyett egy viszonylag sűrűn járó villamosról beszélünk, ami ráadásul a fél várost feltárja, közvetlen kapcsolattal Kőbánya szívébe, az Örsön keresztül sokfelé és Zuglóba. Most nagyon sokan járnak autóval a lakótelepről, mert hiába a metró, keresztirányban nem versenyképes a kiszolgálás. De a villamos áthelyezésével ez változhatna.

3-as_vili_uj_nyomvonal.png

Narancssárgával a jelenlegi vonalvezetés, zölddel az új

Az új kialakítással kb 8-10 ezer ember kerülne sétatávolságra a villamosmegállókhoz. A lakótelep lefedettségét is javíthatná, illetve a villamos kihasználtságát is. Ugyanis a jelenlegi vonalán lévő megállókat szinte senki nem használja. Alig van pár utas, köszönhetően annak, hogy szinte mindentől távol vannak. Viszont az új vonalon akár ilyen megállókiosztással ki lehetne szolgálni a telep nagy részét.

3-as_megallok_felso.png

3-as_villamos_megallok_also.png

 Így nézne ki a megállók sora:

  • ...
  • Balkán utca
  • Ecseri út
  • Ifjúmunkás utca
  • Valéria tér
  • Lobogó utca
  • Napfény utca
  • Nagykőrösi út / Határ út
  • ...

Ezzel a jelenleg kihasználatlan megállók helyett nagyon is forgalmas megállók jöhetnének létre, a József Attila - lakótelep is jobb kiszolgálást kapna, s egy hosszú ideje hibás nyomvonalat sikerülne végre kijavítani.

De még ez sem a végső kialakítás, ugyanis még egy aprósággal ennél is tovább tudnánk javítani a lefedettséget. A jelenleg kicsit céltalannak tűnő 42-es villamos a Határ út és a Tulipán utca között közlekedik. Egyszer a távoli jövőben talán meghosszabbodik a vasútvonalon keresztül a Havanna - lakótelep felé, de minket most a másik oldala érdekel. 

3-as_vili_uj_nyomvonal_es_uj_kapcsolat.png

Narancssárgával a 3-as villamos mai nyomvonala, zölddel az új. Kékkel a 42-es villamos mai vonala, lilával a hosszabbítás.

A 3-as villamos új útvonalra helyezésével ugyanis kiváltanánk az erre közlekedő buszokat,  viszont a busz nélkül a lakótelep Határ út metrómegálló felé eső része tömegközlekedési kapcsolataiból sokat veszítene. Ennek kompenzálására lehetne meghosszabbítani a 42-es villamost a járműtelep felé lévő kapcsolat használatával és 1 km-nyi pálya építésével.

Ezáltal azt a területet is lefednénk, az ott lévő iskola jobb közlekedési kapcsolatot kapna, az ott lakók is átszállásmentesen tudnának utazni könnyedén, illetve a metróhoz is közelebb kerülnének. A 42-es villamos pedig Kőbánya felé adna jobb kapcsolatokat, s az új végállomása lehetne Kőbányán, a Kápolna utcában.

Az Üllői úton elférne, mert a jelenleg a kocsiszín kiszolgálására használt vágányon mehetnének a villamosok Kőbánya felé, míg ellenkező irányban a mellette lévő szervízútra lehetne vágányt fektetni. A Távíró utcában és a Dési Huber utcában pedig bőven van hely a vágányok kialakítására.

42-es_bekotes.png

A bekötés a Határ út felől. Ezáltal a kocsiszín is sokkal megközelíthetőbbé válna és kevésbé lenne elzárva a hálózat többi részétől.

 A megállókiosztás pedig az alábbiak szerint alakulhatna:

42-es_megallokkal.png

Zölddel a 42-es, pirossal a 3-as villamos új nyomvonala

Így a széttöredezett villamoshálózat is gyógyulna egy kicsit és sokak ingázása könnyebbé válhatna. Az eddig a villamos helyett közlekedő busz pedig lerövidülne az Ecseri út és Péceli utca közötti részre.

Ez tipikusan olyan beavatkozás, ami kisebb léptékű, de ugyanakkor eléggé hasznos, ami által a megtérülése is igen kedvező lenne. Extra haszon, hogy az üzemvitelen is segítene.

A bejegyzés trackback címe:

https://gombocmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr7018376139

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AlexAston 2024.05.10. 16:35:55

Vezessük be a villamost a lakótelep közepére.
Okos...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.05.11. 08:49:38

@AlexAston: Ööö, a 69-es villamos szerinted hol megy? Hát a 47-es? A két oldalán végig lakótelep van.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.05.11. 08:53:51

Az ötlet papíron jónak tűnik, csak nem számol a közművekkel.

Amúgy meg a lakótelep alsó részét nézve sétatávolságon belül van még a metró is, nemhogy a villamos. Azért bakker ne csináljunk már 300-400 méter sétából nagy ügyet, annyira kell menni vagy a metró van a villamos felé a terület kb. 80%-ról.

Szerintem ezért nincs átvezetés. Nem indokolható meg a költsége sem a prioritás. Ehhez képest olyan lakótelepek is vannak, ahova SEMMIFÉLE kötöttpálya nem vezet. Lásd Havanna pl. De Gödöllő felé a Centeráriumi lakótelepnél is csak a HÉV megy el, de mondjuk ott relatíve közel. Gazdagrétre se megy ki villamos, pedig kéne... Újpalota és téréségben van, de a 69-es olyan elbaszott nyomvonallal bír. Valójában a csömöri úti felüljárónál kéne lennie a villamosnak.

Csípőből lehet fél tucat helyet mondani, ami ennél messze nagyobb prioritás.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.05.11. 08:57:37

@molnibalage: De a pesti úti lakótelep is ilyen. Villamos sehol, a MÁV két közeli megálló is szar helyen van, még a körvasút elkészülte után is csak a járatsűrűség miatt lenne elfogadható a belváros felé, de csak akkor, ha valamelyik nagy pályaudvar felé mész, ahol metróra szállhatsz át utána.

Ehhez képest a javasolt fejlesztés egy olyan területet érintene ahol MOST is van villamos ÉS metró. A felsoroltak nagy részén meg EGYIK sem.

Teljesen mértékben indokolhatatlan, a prioritási lista alján van helye kb. ennek az ötletnek.

gomboc r2r 2024.05.11. 11:16:24

@molnibalage: Nem tudom mire gondolsz a közművek címszó alatt. Mi lenne útban?

Nem arról van szó, hogy az emberek ne tudnának elsétálni a metróig, hanem arról, hogy ha versenyképes tömegközlekedést szeretnénk, akkor nem a lakótelep szélétől arrébb kell vezetni a villamost. Illetve a villamos maga nem arról szól, hogy a metróig elvigye a lakótelep lakóit. Teljesen más irányokat fednek le, mint maga a metró.

Azért nincs átvezetés, mert 14 éve semmire sincs pénz a fővárosban. Eközben a cseh villamosvonalak úgy nőnek ki a földből, hogy az elképesztő...

Itt nem arról van szó, hogy ezt vagy azt kellene csinálni, ezt vagy azt a lakótelepet favorizálni, hanem arról, hogy ezermilliárdok hiányoznak a fővárosi közlekedésfejlesztésből és mi lenne az optimális.

AlexAston 2024.05.11. 15:57:17

@molnibalage: az egy picit más helyzet, sz úgy is lett tervezve.
A József Attila lakótelep élhető így, ahogy most van. Villamossal a közepén meg egy élhetetlen tucat hely lenne.

Jó, hogy nem Wekerlét is szeljük ketté villamossal...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.05.12. 16:20:51

@gomboc r2r: Hát ez az. Ha nem tudod, hogy mi és hol van, akkor első körben ezt is egy ismeretlen és költségdrágító faktor. Ha pont át kéne helyezni, akkor a leves és a hús ára összemérhető lenne.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.05.12. 16:25:48

@AlexAston: Nem lenne élhetetlen, csak kb. az utolsó villamosfejlesztések között lenne a helye, ami kell. A prioritási lista alján esetleg elfér. De semmi több.

Mitől lenne élhetetlen? Felejtsük már el bakker a szoci vágány és villamosépítés színvonalát. Egy villamos tud csendes lenni főleg, ha füves pályán megy és adott esetben ezek a szakaszon korlátozod a sebességet is.

Most út választja ketté, amit lényegében elkerülő forgalom is használ az M5 bevezető felé. Ehhez képest egy forgalomcsillapított villamosos is lehetne. Csak ahogy írtam, ez nem prioritás. Pusztán közlekedési elérhetőség szempontjából a J.A nag része 8-9/10. A legtávolabbi végei csak azok, amiknél a sétatáv 1 km felett van.

De bakker, az Őrs vezér tér is ilyen és emberek tömegeinek felel meg. Legalább mozognak annyit az emberek, amíg a valagukat elviszik a járművekig. Azt is nehéz ép ésszel felfogni, hogy egyesek ekkora távolság lesétálására nem képesek. Bakker, Szigetszenmikóson lakva 1,2-1,5 km-et sétáltam ki. Soksor csak azért a hosszabb úton, mert az szebb, nyugisabb volt.

Azért több km villamost átpakolni, hogy a telep lakóinak a töredékének a séta távolsága 500-600 méter átlagról 300-400 legyen totál nevetséges ötlet. Luxus. Nagybetűvel. Amikor a város n+1 területnek semmiféle kötöttpálya kapcsolata nincs és nem is lesz a Körvasút elkészülte után sem.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.05.12. 17:36:51

Vagy másképp kifejezve ebből az összegből nagyságrendileg ki mehetne egy ÚJ villamos a Havannáig...

Ez a vágány áthelyezés kb. annyira hülye ötlet, mint a Clack Ádám teret átépíteni harmadjára is körforgalomból körforgalommá.

gomboc r2r 2024.05.12. 18:56:12

@molnibalage: Értem, szóval fingod nincs, csak szaporítod a szavakat. Köszönöm, ebből nem kérek.
süti beállítások módosítása