2022. aug 12.

A Disney+ már több előfizetővel bír, mint a Netflix

írta: Filmszakértő
A Disney+ már több előfizetővel bír, mint a Netflix

Ha szigorúan a számokat vesszük alapul, akkor igaz az állítás, de a részletek árnyalják a képet.

netflix_vs_disney_rajz.jpgMiközben a Warner Bros. legfelső köreiben tartó átalakulások komoly változásokat generálnak a HBO Max jövőjében, amely jelentős hatással lehet még a nemzetközi piac alakulására is, a két streaming óriás, a Netflix és a Disney+ egymással birkózik és zajlik köztük a számháború, hogy melyikük bír több előfizetővel, ki a nagyobb óriás.

A Disney a napokban tette közzé negyedéves eredményeit és a sorokat böngészve egy nagyon figyelemreméltó adatra lelelhetünk. A világ legnagyobb filmforgalmazói bevételeit generáló egérbirodalom immár – számszakilag – a streaming piacon is az élre tört, összesen 221,1 millió előfizetővel. Az előfizetői szám a Disney+, Disney+ Hotstar, Hulu és ESPN+ platformok előfizetői adatai alapján jött ki, és így megelőzik a Netflixet, amely 220,7 millió előfizetővel zárta a második negyedévet. A számok valóban a Burbanki székhelyű céget hozták nyerő helyzetbe, de nem véletlen, hogy szokásukhoz híven nem közölték ezt nagy csinnadrattával, mert a két cég előfizetői bázisának az értéke jelentős eltéréseket mutat.

Amerikában például a Disney+ a második naptári negyedévben egy előfizetőre vetítve körülbelül 39%-kal több bevételt termelt, mint a Netflix, amit a pénzügyi világban ARPU-nak (átlagos bevétel egy felhasználóra vetítve) neveznek. A tengerentúlon viszont már erősen fordul a trend, mivel a Disney+ Hotstar, amely Indiában és más délkelet-ázsiai országokban érhető el – és a teljes Disney+ ügyfélbázis 38%-át teszi ki –, a július 2-án véget ért negyedévben 1,20 dollár/hó ARPU-t ért el, míg a Netflix 8,83 dollár/hó ARPU-t az ázsiai és csendes-óceáni térségben.

A Netflix persze, azonnal „kommentálta” és kritikával illette az adatokat. Ismét megerősítették, ők már nagyon régóta kifogásolják a Disney és a Netflix előfizetések „egyenes” összehasonlítását. Érvelésük alapja, hogy a Disney a streaming-számok elszámolásakor a Disney Bundle – a Disney+, a Hulu és az ESPN+ platformokat tartalmazó csomagot – bontva számítja, ahol a csomagban értékesített három platformot külön-külön előfizetéseknek regisztrálják. Szerintük a Disney háztartásokra bontott streaming-előfizetői számával lehetne csak a két platformot reálisan összemérni, de erre vonatkozó adatokat a Disney nem hoz nyilvánosságra.

A Netflix hírnevét az első negyedévi adatok ismertetésekor némileg beárnyékolta, hogy az előfizetőik körében visszaesést voltak kénytelenek elismerni. A 200 ezerrel csökkent előfizetői szám hátterében az állt, hogy ukrajnai invázió miatt kivonultak Oroszországból ezzel 700 ezer ügyfelet vesztve. A második negyedévi adataik közlésekor már kellemes meglepetést okozott, hogy az előfizetőik számának apadása alacsonyabb volt a vártnál. Az üzleti terv 2 millió streaming-előfizető nettó veszteségét prognosztizálta, de valójában „csak” 970 000-et veszítettek.  A trend mérséklődésében sokak szerint szerepet játszott a Stranger Things 4. évadának az elindulása is. Bár az előfizetők apadása nyilvánvalóan nem kellemes tény, de a 0,5% visszaesés nem fogja megrázni az iparág vezető előfizetéses streamingplatformját, de azt jelzi, hogy a töretlen növekedés korszaka véget ér(t). A Netflix a részvényeseknek megnyugtatására közölte: jelenleg 220,67 millió előfizetője van világszerte, ebből 73,3 millió az Egyesült Államokban, és a harmadik negyedévet már várhatóan +1 millió új előfizetővel zárják majd. Összefoglalva: a Netflix 1,3 millió előfizetőt veszített az Egyesült Államokban és Kanadában, Latin-Amerikában szinten maradt, Európában és Nyugat-Ázsiában mintegy 770 ezer előfizetőt veszített, az ázsiai-csendes-óceáni régióban pedig mintegy 1 millió előfizetővel nőtt. 

Amikor a Disney+ 2019 novemberében elindult azonnal jelentős támadást indított a konkurens ellen, mivel a Netflix akkori standard csomagjának kb. a feléért, 6,99 dollár/hó áron kínálta magát. Ez az alacsony ár azonban azt jelentette, hogy a Disney zászlóshajó streamere kevesebb pénzt keresett, mint az élharcos Netflix. A július 2-án véget ért három hónapban a Disney+ belföldi ARPU-ja (USA és Kanada) 6,27 dollár/hó volt, ami 5%-os csökkenést jelent az egy évvel korábbihoz képest, ami valószínűleg a Disney Bundle felé való elhajlásnak és a Disney+ (és az ESPN+) Hulu élő TV-csomagba való beépítésének az eredménye. Ehhez képest a Netflix a második negyedévben havi 15,95 dolláros ARPU-ról számolt be az USA/Kanada régióban, ami 10%-os növekedést jelentett az áremeléseknek köszönhetően. Mivel Disney+ a legutóbbi negyedévben az Egyesült Államokban és Kanadában mindössze 100 ezer új előfizetőt szerzett, és így most 44,5 millió főre számíthat, az látható, hogy az amerikai streaming előfizetők számának növekedése szinte minden szereplő esetében lelassult.

Az eredményközléssel egyidejűleg a Mickey house persze gyorsan bejelentette miként próbálja meg növelni nyereségét. A Disney+ reklámok nélküli „prémium” szolgáltatás verziójának árát 38%-kal megemeli, amely 2022. december 8-tól 10,99 dollár/hó lesz. Ugyanezen a napon a médiavállalat bevezeti a Disney+ Basic kategóriát, amely a korábbi 7,99 $/hó áron lesz elérhető, és az alacsonyabb ár mellett reklámokkal találkozhat majd a felhasználó. A cél természetesen a Disney+ ARPU-jának növelése. Az áremelés (amelyet ellensúlyoz az elkerülhetetlen elvándorlás) és a reklámokkal támogatott Disney+ Basic magasabb ARPU-t eredményezhet, ha az egérház sikeresen tudja pénzzé tenni a hirdetési felületeit. Márpedig a Netflix-szel ellentétben nekik több hagyományos TV-csatorna – és sok más egyéb – is a birtokukban van, így nagyon széles elérést tudnak ajánlani a hirdetőiknek. Az ügyfelek zsebéből a pénz kivarázslásához nagyon értenek Burbankben.

Az áremelésből persze nem maradhat ki a Hulu sem. Október 10-én a hirdetésekkel ellátott Hulu ára egy dollárral, 6,99 dollárról 7,99 dollárra emelkedik havonta, míg a reklámmentes szint két dollárral, 12,99 dollárról 14,99 dollárra ugrik. A legutóbbi negyedévben a Hulu (csak az Egyesült Államokban elérhető) előfizetéses VOD-szolgáltatásának ARPU-ja 12,92 dollár volt havonta, ami - 2%-kal csökkenés az előző évhez képest. Ez magasabb, mint a Disney+, de még mindig a Netflix ARPU-ja alatt van a régióban. Az ESPN+ ARPU 2%-kal, 4,55 dollár/hó-ra emelkedett a július 2-án véget ért negyedévben. A korábbi bejelentésnek megfelelően az ESPN+ díjai augusztusban havi három dollárral emelkednek, 6,99 dollárról 9,99 dollárra.

A Disney jelenlegi várakozásai szerint a Disney+ a 2024-es pénzügyi évben érheti el a nyereségességet. A legutóbbi negyedévben a médiakonglomerátum streaming divíziója még mindig veszteségesen működött. A Disney közvetlen fogyasztói bevétele 5,06 milliárd dollár volt a negyedévben, ami 19%-os növekedést jelent - de elmaradt a Wall Street 5,2 milliárd dolláros várakozásától a FactSet szerint. A szegmens működési vesztesége 1,06 milliárd dollárra duzzadt, szemben az egy évvel korábbi 293 millió dollárral. (Összehasonlításul a Netflix a második negyedévben 7,97 milliárd dolláros bevételt és 1,44 milliárd dolláros nettó nyereséget ért el.)

„Az új előfizetők számának lassulása miatt az iparágban sokan új és józanabb szemléletre tértek át, összpontosítva a streaming nyereségességre – írta a MoffettNathanson vezető elemzője, Michael Nathanson egy augusztus 11-i kutatási jegyzetében. – Mi a Wall Streeten felfigyeltünk erre és örülünk a változásnak. Elmúltak a bevételi szorzókat vagy akár az EV/tartalom-költés mérőszámot használó, a részek összegére épülő modellek. Innentől kezdve reméljük, hogy a streamingszolgáltatók számára a befektetett tőke megtérülése és a szabad cash flow-termelés kerül a középpontba.”

A Disney belső elemzői arra számítanak, hogy a cég általános növekedése a várt pályán folytatódik 2024-ig, de figyelemre méltó, hogy például csökkentették a Disney+ Hotstarra vonatkozó előrejelzéseket erre az időszakra vonatkozóan, mivel az Indian Premiere League krikettjogokért folytatott versenyben alulmaradtak és ez hozhat nézői elvándorlást a régióban.

Mindenesetre a két óriás csatájából mi, a nézők jöhetünk ki a legjobban, mivel igen jelentős produkciókkal igyekeznek az előfizetéseink meghosszabbítására bírni bennünket. A Netflix az ősz folyamán mutatja be, Andrew Dominik rendezésében Ana De Armas, Bobby Cannavale és Adrien Brody főszereplésével a Marilyn Monroe életéről szóló Blonde című filmet; a Guillermo del Toro rendezésében készült animációs Pinokkió-történetet; érkezik Daniel Craig, Edward Norton és Janelle Monáe főszereplésével egy újabb Törbe ejtve-fejezet; Jason Momoa főszereplésével a Slumberland; valamint a botrányait követően új arccal megjelenő Lindsay Lohan is a Falling for Christmas rom-komban.

A Disney+ a gyerekeknek szóló tartalmakra és a meglévő sikersorozataira épít elsősorban. Szeptember végén – ha minden jól megy – a Star Wars-saga új sorozatával az Andorral csábít, amely a Zsivány egyes előzményeit meséli el; de folytatódik a Star Wars: A Rossz Osztag sorozat is; indul a Willow-sorozat novemberben; egy Pinokkió adaptációt ők is készítenek Robert Zemeckis rendezésében, főszerepben Tom Hanks; és hat részes sorozatban térnek vissza a Zootropolis - Állati nagy balhé kedvelt karakterei – hogy csak néhányat említsek a várható megjelenésekből.

A döntés nem könnyű. Film- és sorozat rajongó legyen a talpán, aki a két nagy szolgáltató közül ki tudja választani, hogy melyik az az egy, amelyre előfizet.

Szólj hozzá

HBO Andor Guillermo del Toro Netflix DanielCraig Robert Zemeckis Adrien Brody Bobby Cannavale Janelle Monáe Disney+ HBO Max Slumberland JasonMomoa AnadeArmas EdwardNorton TomHanks