568 járatra jut egy rendbontó utas. Olyan kis szám, hogy sokan csak legyintenek. De ha azt mondom, korábban 835 járatra jutott egy renitens? Az majdnem ötven százalékos növekedés. a IATA adatai szerint 61 százalékkal nőtt a fizikai abúzusok száma a légi közlekedésben – 17200 járatra jut egy eset – és ezek olyan növekedési számok, amelyekre akkor is oda kell figyelni, ha maguk az esetszámok elenyészőek a 4,3 milliárd utashoz képest. A leggyakoribb ok a részegség, az elektromos cigi használata, a biztonsági öv használatának szabotálása és a kézipoggyász méret, valamint a maszkhasználat körüli vitában elszabadult indulatok.
A maszkviselés szerencsére nem fogja gyarapítani az esetek számát. Mindenekelőtt egy statisztikai magyarázat: ezt a jelentős növekedést árnyalja, hogy az alacsonyabb szám 2021-ből, tehát még a covid lezárások idejéből származik, míg a nagyobb 2022-ből, ami már a visszapattanás éve volt, sokkal több járattal, vagyis részben természetes, hogy ha több az utas, akkor nagyobb az esetszám is. De. A renitens, agresszív, verbálisan agresszív és ittas utasok jelentősen rontják az utasok biztonságérzetét, komoly késéseket és ezzel anyagi kárt okoznak, szóval nem csoda, ha a légitársaságok zero toleranciával kezelik az ilyen eseteket. És úgy látszik, ez nem elegendő visszatartó erő. Ezért szorgalmazza a IATA, hogy a Montreali Egyezmény előírásainak megfelelően a renitens utasokat vonják felelősségre a hatóságok. De ez önmagában nem elegendő.
"Nincs mentség arra, hogy nem követik a személyzet utasításait" - mondta Conrad Clifford, az IATA főigazgató-helyettese.
Biztosítani kell, hogy a kormányok rendelkezzenek jogi felhatalmazással a fegyelmezetlen utasok büntetőjogi felelősségre vonására, függetlenül az állampolgárságtól. 2014. évi Montreali Jegyzőkönyv (MP14) rendelkezik ilyen hatáskörökkel, és az IATA sürgeti az összes államot, hogy ezt a lehető leghamarabb ratifikálják. Eddig mintegy 45 ország tette meg, ezek a nemzetközi utasforgalom 33%-át teszik ki.
Ugyanakkor nagyon fontos a megelőzés, a kommunikáció és a már kialakult helyzetek csillapítása is. Például a repülőterekkel, bárokkal, éttermekkel és vámmentes üzletekkel együtt indított kampányok a moderált reptéri italozásért üdvözlendő dolog.
Az utasoknak fel kell hívni a figyelmét arra, hogy milyen renitens viselkedés milyen következményeket von maga után – járatokról való kitiltás, büntetőjogi felelősségre vonás és még sorolhatnánk.
EGEK URA BLOG VÉLEMÉNY: A légitársaságok oldalán is van teendő. A személyzet képzése az egyik legfontosabb, mert nagyon sok konfliktus csapódik rajtuk az utasoknak kedvezőtlen intézkedések miatt és láthatóan nem képzettek konfliktuskezelés terén. Régen az ideges, agresszivitásra hajlamos utasok kezelését nagyon hosszasan oktatták, ma, amikor jelentős munkaerőhiány van a légi közlekedésben, erre jut a legkevesebb idő. A légitársaságok is elkezdtek eltolódni a könnyebb ellenállás irányába, hogy hatalmi szóval vannak elintézve egyes esetek, ami nem jó irány.
A légitársaságoknak nézniük kellene azt is, mely intézkedéseik váltják ki a legtöbb indulatot az utasokból és ha szükséges korrigálni kell ezeket, még akkor is, ha jelentős bevételről van szó, mint például a fizetős csomagok esetében.
2022 elején a IATA új útmutató dokumentumot tett közzé, amely összegyűjti a légitársaságok számára a legjobb gyakorlatokat ezen a téren. A szervezet gyakorlati megoldásokat kínál a kormányok számára a közvélemény tudatosítására, a helyszíni bírságok kiszabására és a joghatósági hiányosságok kijavítására.
"Senki sem akarja megakadályozni az embereket abban, hogy jól érezzék magukat, amikor nyaralni mennek - de mindannyiunk felelőssége, hogy a többi utassal és a személyzettel szemben tisztelettel viselkedjünk. A többség érdekében nem kérünk bocsánatot azért, hogy kellő határozottsággal kezeljük azokat az utasokat, akik nagyon kellemetlenné tehetik a repülést az utastársaik számára" – tette hozzá Clifford.