hirdetés

Szaporító celebek: Márton Attila különvélemény

Márton Attila

2021. január 21

Nem egy esetben kerekedett botrány abból, hogy egy közismert személy a nagy nyilvánosság előtt nekiállt a kutyája számára partnert keresni. Leginkább azzal a céllal, hogy beköszöntsön a gyermekáldás.

hirdetés

A legutóbbi eset pár hete történt, amikor valaki az ismerőse kutyájának keresett egy másik kutyát, hogy a megszülető alomból majd neki is jusson egy kiskutya. Lett is belőle jó nagy botrány, a bejegyzés pedig elég hamar eltűnt az internet lomtárában. Nem célom savazni, darabokra szedni az illetőt. Megnevezni sem kívánom. A történteknek van pár tanulsága, ezekre szeretnék rávilágítani.

A ti kis életetek

Ki, miért követi a közéleti szereplők, celebek, influenszerek mindennapjait? Van, akit szimplán a kíváncsiság hajt. Mások imádnak az idejük nagy részében másokkal foglalkozni, megbotránkozni rajtuk. Ez segít elterelni a figyelmet saját életük problémáiról. Létezik olyan csoport is, amelyik valamilyen szinten felnéz, példaképként tekint a másikra. Szeretne az idealizált személy életéhez hasonlót magáénak tudni. Úgy és olyan életet élni maga is. Így tehát követendő mintaként tekint rá és arra, ahogyan a mindennapjait éli.

Az utóbbi eset lenne az alapja a manapság sokat emlegetett, színtiszta influenszer jelenségnek. Ez ideális esetben nem azt jelentené, hogy a követett személy mindenféle figyelemfelkeltő tartalmat generálva próbál reklámhordozóként funkcionálni. Hanem azt, hogy az életstílusát és az ehhez szükséges szokásait a követők megpróbálják utánozni. Mindezt persze nem teljes tudatossággal. Ergo az illetőnek kihatása van mások életére.

Az, hogy a figyelem középpontjában álló személyek hogyan cselekednek, hatással van az emberek viselkedésére és gondolkodásmódjára. Persze nem mindenkiére egyforma súllyal. Akkor is, amikor egy kutyákkal kapcsolatos téma kerül az asztalra.

Trendek

Lehet nem szeretni a celeb- vagy influenszer-jelenséget, de jó ideje létezik, még ha nem is ennek hívtuk korábban. Tény az is, hogy az információszerzés – ami alapján a gondolkodásmódunk formálódik – megváltozott. Ha kommunikáció szempontjából „szakmázni” akarok, leegyszerűsítve azt mondom, hogy nem az a lényeg, hogy mit ír az újság vagy mit hoz le egy hírportál. Sok esetben – főleg bizonyos korcsoportoknál – lényegesebb, hogy egy személy, akinek kommunikációját sokan észlelik, mit mond Facebookon vagy tesz ki Instagramra.

Balga dolog azt hinni, hogy az ember személyisége nem változik, kőbe lenne vésve. Az alapok életük első pár évében letételre kerülnek, erre épül fel minden és az esetek többségében folyamatosan változik. Csiszolódnak a készségeink, folyamatosan változik az ízlésünk és a preferenciáink, az, ahogyan a világot látjuk. Ezek az emberek, akiket nagyon közel érzünk magunkhoz – a plasztik képernyőn vagy valamelyik tabloid újságon keresztül – mind ráhatással vannak erre.

A felelősség terhe

Az online térben lényegesen több információ kering, mint amit fel tudnánk dolgozni. Egyre nehezebb kitűnni a tömegből, elkapni mások figyelmét. Ahogy azt jól tudjuk, kisgyerekkel és kutyával bármit el lehet adni. Utóbbival egyre inkább. Most tekintsünk el a szaporítás népszerűsítésétől, amire kis hazánkban abszolút nem lenne szükség. Egyrészt, mert divatos már így is. Másrészt pedig nagyon sok állatjóléti probléma okozója.

Nemzetközi szinten lehet látni sokak által követett személyek abszolút nem megfelelő kutyatartási szokásait. De az így elkészített tartalom cuki, megragadja az emberek figyelmét a hatalmas információhalmazban. Viszont kihatása van az állattartási kultúrára. Így pedig az influenszerek és celebek népszerűsége óhatatlanul felelősséggel is jár.

Az említett bejegyzés rövid időn belül törlésre került, köszönhetően a nagy felháborodásnak. Ez is egy megoldás. Meg az is, ha egy kicsit utánanézünk dolgoknak, kielemezzük, hogy mi volt a gond vagy éppen elindítunk egy társadalmi vitát. Az állatjólét területén nem csak az állatbántalmazás a probléma, hanem a rossz kutyatartási szokások egésze. Ezen pedig a sokak által követett személyek igenis tudnának változtatni. Csak át kéne látniuk mindezt, utánanézni és megérteni, hogy mi, hogyan függ össze. Kezdve azzal, hogy ők maguk milyen követendő példát állítanak fel.

(Képek: Getty Images Hungary)

felelősség influenszer Márton Attila szaporító szaporított kutya

Kapcsolódó cikkek

További cikkeink