Tibet egy hegyvidéki fennsík Kelet-Ázsiában. átlagos tenger szint feletti magassága 4900 méter. A területre több ország is igényt tart, 1950 óta nagy része a Kínai Népköztársasághoz tartozik. A rendkívül kis népsűrűségű, hideg és zord vidék A Csinghaj-Tibet-vasútvonallal kapcsolódik Kínához, mely véget vetett a terület elszigeteltségének.
Épül a vasút Tibetben (kép forrása: www.globaltimes.cn)
A főváros, Lhásza egyre népszerűbb utazási célpont, Kína pedig szeretné jelenlétét tovább növelni a régióban. Ezért 2014-ben egy új, gyorsabb vasúti kapcsolat kiépítésébe kezdtek, mely ha teljesen elkészül, órákkal rövidíti le az utat Lhásza és Kína között.
A tibeti fővárosból vezető 435 kilométeres vasútvonal Tibet második vasútvonala és egyúttal első villamosított- és első nagysebességű vasútvonala is lesz egyben.
A kínai Tibet Autonóm Régió várhatóan július 1-je előtt kezdi meg a nagysebességű vonatok közlekedtetését, ezzel megnyitva a nagysebességű vonatok szolgáltatásait az összes szárazföldi kínai tartományi szintű régióban - közölte szombaton az ország vasúttársasága.
Tibet meglévő és tervezett vasútvonalai: zöld: Csinghaj-Tibet-vasútvonal, piros: Lhásza-Nyingchi- és Yaan-Chengdu-vasútvonal (kép forrása: www.tibettravel.org)
Lhásza regionális fővárosához egy 435 km-es vasúti összeköttetésen át fognak közlekedni a belső égésű erőforrással és villamos árammal is működő hibrid Fuxing vonatok.
2014-ben kezdték meg a Lhászát Nyingchivel összekötő vasút építését Tibet keleti részén és a tervek szerint 2021 júniusában nyílik meg. A vágányfektetési munkálatok 2020 végére befejeződtek.
A vasút tervezett sebessége 160 km/óra, állítja a kivitelező Tibet Railway Construction Co., Ltd., a China State Railway Group leányvállalata.
A Csinghaj-Tibet-vasútvonal Kína felől indulva érte el Lhászát, ez az új vonal viszont Lhászából vezet egyelőre csak Nyingchi városáig. A következő szakasz megépítése jóval nagyobb műszaki kihívás lesz.
Lhásza vasútállomása (kép forrása: Wikimedia Commons)
A Ya'an-Nyingchi szakasz 1011 km, a tervezési sebesség pedig 120-200 km/h. Szeizmikusan aktív régión halad át, nehéz terepviszonyok között és törékeny ökológiai környezetben. Ez a vasútvonal legnehezebben megépíthető része. A szegmens építése 2020. november 8-án kezdődött, és az építkezés várhatóan 2030-ig tart.
Ha mindhárom szakasz elkészül, akkor a vonal 1629 km hosszúságú lesz, és Csengdutól Lhászáig tartó utazási időt 48 óráról 13 órára csökken. Az első szakasz 2018 decemberében Csengdu-Ya'an között épült meg. Az utolsó Ya’an-Nyingchi szakasz építése várhatóan 2030-ban fejeződik be.
A vasútvonal a hegyes terep, a nagy távolság és a szokatlanul nagy magasság miatt rengeteg műtárgyat igényel: a vonal 80%-a alagútban vagy hídon halad, 500 méteres tengerszint feletti magasságról egészen 3650 méterig kapaszkodik fel. De útja nem mindig felfelé, néha lefelé is vezet, így a teljes út során 16 ezer méternyi szintkülönbséget győz le. Útja során 14 nagyobb folyót is keresztez. Becslések szerint az építkezés költsége 36,88 milliárd dollár (mintegy 11 ezer milliárd Ft).
A világ legfejlettebb nagysebességű vasúthálózatának otthont adó Kína célja, hogy a 2020 végén 37 900 km hosszúságú nagysebességű vasúthálózat 2025-re a teljes üzemeltetési hosszt 50 000 km-re növelje, mondta Lu Dongfu az ország éves törvényhozási ülésén.
A nagysebességű vasúti hálózat lefedi a városok 98 százalékát, ahol több mint 500 000 lakos él - tette hozzá.
Lu azt is elmondta, hogy Kína elindított egy projektet a gyorsabb Fuxing vonatok kifejlesztésére, hogy megszilárdítsa az ország előnyeit a nagysebességű vasút területén.
A CR450 technológiai innovációs projekt célja új, biztonságosabb, zöldebb és intelligensebb, magasabb energiahatékonyságú Fuxing modellek kifejlesztése - mondta.
Kína saját fejlesztésű Fuxing vonatai most 160–350 km/h sebességtartományban közlekednek.
Ya'an állomás (kép forrása: Wikimedia Commons)
Tibet Kínához kapcsolása azért is nagyon fontos, mert a környező országok is szeretnék ellenőrzésük alá vonni a területet. Ha azonban Kína megfelelő közlekedési kapcsolatokkal rendelkezik, akkor egy támadás esetében hamarább tud mozgósítani és a későbbiek folyamán utánpótlást is szállítani. Tibet földje rengeteg ásványkincset rejt: kőolajat, földgázt, kőszenet és még legalább 100 féle értékes ásványt. A terület megtartása és hasznosítása így az ország hosszútávú érdeke.
Források
* A www.cgtn.com High-speed bullet trains set to open in Tibet by July című cikke
Utolsó kommentek