Utolsó kommentek

Facebook

Címkék

1014 (1) 1047 (1) 1116 (1) 13t (1) 1 35 (1) 2012 (4) 2013 (5) 2014 (3) 2015 (1) 2017 (2) 3-as korszak (1) 3dtrainstuff (1) 60-as évek vasúti kocsija (1) Aaf 1200 (1) Aa 1200 (1) acme (2) ACSEV (1) AEGV (1) agv (1) AK Interactive (2) Albergbahn (1) amerika (16) anime (1) anno (1) apple (1) arnold (7) ATAC (1) átalakítás (1) átépítés (1) atlas (1) auckland (1) bachmann (3) bahn (1) Bahv (1) Bahvé (1) balatonfenyves (1) barkácsolás (1) behúzottvégű kocsi (1) bigyó (1) bizbasz (4) bkv (1) br120 (1) brawa (7) bringa (1) bringázás (1) brit (27) brno (1) buseck (2) busz (1) caf (1) cargo (1) CD (1) CFR (1) cfr (1) Címkék (3) Class66 (1) coast starlight (1) csd (1) CSD (1) cseh (1) csehszlovák (1) Csörgő (2) csuka kocsi (1) dán (1) dapol (3) db (2) dcc (2) debrecen (1) deltic (1) densha de go (1) desiro (1) digitális újság (3) digitrax (1) dioráma (1) dm-toys (1) dockland light railway (1) dr (1) dunakanyar (1) edition atlas (1) eep (1) einheitswagen (1) Elektra (1) emd (1) énblog (1) építés (2) epoch 3 (2) épület (2) étkezőkocsi (1) favázas kocsi (1) favázas személykocsi (1) felischmann (2) fényképek (4) festés (1) film (3) fleischmann (6) fogó (1) forgóváz (1) FORTEPAN (1) fotó (1) fotóvonat (2) freilassing (1) fremo (2) fs (1) ganz (1) glacier (2) glacier express (2) Gotthard (1) gőzmozdony (3) gőzmozdonyok (1) gőzös (1) Gőzös vezérlő (1) graham farish (3) green (1) gta (1) gyermekvasút (4) Győr (1) gyorsvonati kocsi (1) gysev (6) GYV (1) h0 (2) H0 MÁV modell (5) H0 modellvasút (4) H0 személykocsi (7) H0 személyvagon (6) H0 teherkocsi (1) H0 tehervagon (2) hectorrail (1) (3) hobbytrain (3) hóesés (2) hornby (1) ICE (1) ics (2) III-as korszak (2) ingaszerelvény (1) Ingavonat (2) Ingavonati vezérlőkocsi (1) intermountain (1) iphone (2) italo (1) izé (1) jaegendorfer (3) japán (33) järnvägsbilder (1) k2 (1) KALÁKA forgóváz (1) kando (1) katalógus (1) Kato (1) kato (16) kcsv (1) kemence (1) kiállítás (9) kickstarter (2) Kisgyőri (1) kiskunmodell (1) kisvasut (3) kisvasút (12) Kisvasut (1) kisvasúti nap (1) kocsibelső (1) konstal (2) könyv (2) Koppenhága (1) koszolás (3) koszovó (1) krakkó (2) kuehn (1) lacush (1) LÁEV (1) LÁÉV (1) lemke (2) lillafüred (1) london (8) london overground (1) london underground (3) m62230 (1) magánvasút (3) magazin (13) maglev (3) magyar (4) makett (3) manga (1) mangattan liner (1) maps (1) mátravasút (1) matricázás (1) máv (4) MÁV (13) MÁV Bat 5955 (1) MÁV Tcs (1) MÁV WR252 (1) MÁV WR 252 (1) MÁV WR 252 modell (1) mende (2) meng (1) metró (4) mftrain (1) micro ace (1) mig (1) minitrix (2) miniversum (1) mobil (1) modellbahnuinon (1) modellbahnunion (1) modellbahn bau (2) modellbahn union (1) modellbaumesse (1) modellezés (1) modellvasút (63) modellvasut (1) modellvasúti járműépítés (3) modellvasút építés (6) modell átalakítás (5) modell átépítés (4) model coach (1) model rail (3) modern railways (2) modul (2) moha2000 (1) mokra gora (1) mosonshow (1) mozdonyvezetés (1) MTB (1) múzeum (3) múzeumok éjszakája (2) N700A (1) nagycenk (1) nanogauge (1) naptár (1) német (2) németország (2) new york (6) nohab (9) NOHAB-GM Alapítvány (2) nosztalgia (2) növényzet (1) NTIME (1) ntv (1) n scale (1) öbb (6) olasz (3) olaszország (1) On30 (1) orient (2) pályázat (1) papír (1) passau (1) pesa (1) piko (3) PIKO ME 213 (1) PIKO ME 217 (1) poggyászkocsi (1) pontebbana (1) Pőrekocsi (1) posta (1) Prága (1) r8ts (2) railfans (1) railjet (1) railway herald (1) railworks (5) régi modellek (1) régi PIKO (1) régi vasúti kocsi (1) rhb (1) roco (4) Roma-Giardinetti (1) RT6N1 (1) run8 (1) run 8 train simulator (1) salzburg (1) san francisco (1) scale 0 (10) scale 00 (1) scale g (1) scale h0 (3) Scale H0 (1) scale ho (7) scale n (96) scale t (1) scale tt (1) scale TT (1) Schicht (2) seattle (1) semmeringbahn (1) Shinkansen (1) shinkansen (6) simsig (1) síntisztítás (1) sisi (1) sj (1) Škoda (2) skyliner (1) soufflet (1) spur0 (4) spur n (4) Star Wars (1) Stefer (1) stratégia (11) stuttgart (3) svájc (2) swing (1) swt (2) Szeged (1) személykocsi (2) személyvagon (2) szerbia (1) szergej (2) szimulátor (42) szlovák (1) szolnok (2) t-trak (4) t691 (1) Tågab (1) taigatrommel (1) találkozó (11) tanker (1) társasjáték (1) tartálykocsi (1) tarvisio (1) Tátra (3) taurus (2) tavasz (1) teherkocs (1) teherkocsi (9) tehervagon (4) teknő (1) tél (4) telefon (2) terepasztal (8) térkép (1) ticket to ride (1) Tokaido (1) tokió (5) tomy (1) tomytec (6) trainkos (1) trainworld (1) trainz (9) train fever (1) train simulator (21) transport fever (1) transport tycoon (1) trix (2) trumpeter (1) ts2015 (1) ts2016 (1) új-zéland (1) újság (1) usa (1) utazás (2) UV (1) Uzsgyi (2) v200 (1) v63 (2) varsó (1) vasut (1) vasút (4) vasútfotózás (1) vasútgépész (1) vasúti járművek (1) vasútmodell (15) vasutmodell (1) vasútmodellezés (10) vasútmodell átalakítás (6) vasútmodell átépítés (7) vasútmodell felújítás (1) vasúttörténet (2) vectron (1) Veszprém (1) vezérlőkocsi (1) villamos (20) villanymozdony (2) virtuális vasút (80) vmc (1) vonatfotózás (15) vvt (3) weathering (1) westbahn (1) wiz (1) woodland scenics (2) workshop (1) wos (9) WR252 (1) WR 252 (1) yamanote (2) z (1) z21 (1) zinio (1) zssk cargo (1) Címkefelhő

Újragondolt retró hétvége

2021.06.12. 06:30 Tastam

394.jpgÚgy gondolom, nyugodtan kijelenthetjük, hogy az utóbbi években a hazai állami személyszállító vasútvállalat legsikeresebb akciója egy olyan tevékenység, amely tulajdonképpen nem is lenne a feladata. Igen, az úgynevezett retró hétvégékről van szó, amely hírneve ma már határainkon túl is elterjedt. Hogy hogyan kezdődött? Először a nyári időszak alatt hétvégenként indult Nohab-vontatta, étkezőkocsit is továbbító "retró vonat" a Balaton északi partjára. Aztán egy hétvégén néhány kijelölt vonat elé eredeti fényezésű mozdonyt (M61, M62) kapcsoltak, majd ez tavaly két hétvégére növekedett, s már nemcsak a vontató, hanem a vontatott járművek egy része is régies megjelenést öltött. Erre az esztendőre a nagy sikerre való tekintettel a vasúttársaság lelkes illetékesei négy alkalommal számolnak, ezen túl az esemény kiszabadulva a Balaton "fogságából" kelet-magyarországon is megjelenik. 2021 első retró-hétvégéjére június 5-6-án Miskolc térségében került sor, amikor több vasútvonalon a megszokott Bz-motorvonatok helyét másfajta összeállításban közlekedő szerelvények vették át. Mindez részben a múltidézés jegyében is történt, hiszen a nagyérdemű olyan járműösszeállításokkal találkozhatott, amelyek egykor mindennaposak voltak a térségben. Jómagam az első napon, szombaton jelentem meg a helyszínen, most az ott átélt eseményeket osztom meg.

A programsorozat a magyarországi InterCity-szolgáltatás (IC) évfordulója köré csoportosult. A hazai vasút első IC-vonata 1991. június 2-án, vagyis éppen 30 esztendeje indult el Budapest-Keleti pályaudvarról Miskolcra. A vonat átalakított, lengyel gyártású fülkés gyorsvonati kocsikból lett összeállítva, az átalakítás (komfortosítás) ez esetben azt jelentette, hogy a 2. osztály akkor még általánosnak számító bőrüléseit szövetborításúra cserélték, egy sorban pedig az eredeti négy helyett három ülőhelyet alakítottak ki. A vonat amely útközben nem állt meg, néhány perc híján két óra alatt tette meg az utat, így 92 km/órás átlagsebességet produkált. A vonatot egy V43-as mozdony vontatta. Az akkor nagyon elitnek számító vonatnem hamarosan az egész országra kiterjesztette szárnyait, majd az elmúlt években több viszonylaton is degradálódott. Ma már nem jellemző a két végállomás között megállás nélkül haladó IC, legtöbbjük a korábbi, klasszikus gyorsvonatok szerepét vette át. Három évtizeddel ezelőtt azonban Magyarországon úttörő vállalkozásnak számított az IC-forgalom bevezetése, mely rövid időn belül népszerűvé válva hamarosan mindennapjaink része lett.

395.jpgAz elmúlt hetek szeszélyes, hűvös, csapadékos időjárással ajándékoztak meg minket és úgy tűnt, az égiek tekintettel voltak a retró hétvégére induló vasútrajongókra. Június már nyári hónapnak számít, s bár néhány nappal korábban még pulóvert viselve kellett jönni-menni, a hónap első hétvégéje mégis napos, meleg időjárással indult. Érdekesség, hogy Miskolcot a vaspálya először nem Budapest, hanem Nyíregyháza felől érte el. A vasutat 1859-re a Tiszavidéki Vasút építette ki, ennek köszönhetően nevezik az állomást Tiszai pályaudvarnak.

396.jpgMár az állomás utca felőli oldalán tisztán lehetett hallani a Pielstick-motor jellegzetes hangját. Felgyorsítottam hát lépteimet, hiszen ez nem jelenthetett mást, mint hogy az M41 2103-assal továbbított ingavonat már az épület túlsó oldalán tartózkodik. Annyi időm azonban még volt, hogy vessek egy pillantást az impozáns indóházra, mely Pfaff Ferenc tervei alapján 1901-re készült el. Utolsó átfogó, műemléki szempontok szerinti felújítására bő egy évszázaddal később, az új évezred elején került sor, amikor belső terének kialakításánál a mai kor elvárásait is fegyelembe vették.

397.jpgEz a retró hétvége nemcsak a helyszín miatt különbözött az eddig megszokottaktól, újdonság volt az is, hogy nem csupán egy vasútvonal meghatározott vonatai voltak különlegesek, hanem ezúttal több vasútvonal lett bevonva az eseménysorozatba. Ezek egyik a Miskolcot Ózddal összekötő vaspálya. Az egykor forgalmas relációt ma Bz-motorvonatok szolgálják ki, amelyek kétórás ütem szerint, hétköznap csúcsidőben némileg sűrítve közlekednek. A Miskolcról 10,45-kor induló vonat ezúttal - a régi időkre emlékezve - az eredeti megjelenésű M41 2103-as mozdonnyal továbbított retró ingavonat volt.

398.jpgJúnius 5-én és 6-án a közszolgáltató vasútvállalat IC-különvonatot állított be, amelynek Miskolc Tiszai pályaudvarra a néhány nappal korábban közzétett menetrend szerint 10,51-re kellett (volna) megérkeznie. Az első napon azonban mintegy 10 perccel korábban beesett, ami felkészületlenül ért, ezért csak később, a peronkerítésen keresztül tudtam az 1. vágányon álló szerelvényt megörökíteni. A peronon terjedő pletykák szerint "komoly" oka volt a korábbi érkezésnek, ennek valóságtartalmát azonban nem ismerem, ezért inkább nem is teszem közzé...

399.jpgTeljes mértékben autentikus vonat összeállítására nem volt lehetőség, mivel a 30 évvel ezelőttinek megfelelő 1. osztályú vagon már nincs az állami vasútvállalat állagában. Helyette két komfortkocsi került a vonatba, amelyek ugyan az első években még nem futhattak az IC-vonatokban, azonban történetük szorosan összefügg a hazai InterCity-forgalommal. A régebbi kocsik átalakításával létrehozott járművek megalkotásukkor magyar viszonylatban valóban nagyon magas komfortot nyújtottak, hiszen fedélzetükön rádiózni, vagy tévézni lehetett és még egy kártyás telefonkészülék is az utasok rendelkezésére állt.

400.jpgAz IC-különvonattal kapcsolatos fiaskó után szerencsére volt mivel vígasztalódnom, hiszen a rövid idő alatt, amit a Tiszai pályaudvaron töltöttem, majd' valamennyi retró vonatot láthattam. Fentebb említettem, hogy ezen a hétvégén több vonalon is számíthattunk régies vonatok feltűnésére. A másik vasút a Miskolc - Tornanádaska pályavonal volt, egy onnan érkező vonat pedig 10,56-kor volt esedékes. Kis késéssel fel is tűnt az állomás végénél kiágazó sínpáron bekanyarodó szerelvény, amelyet az eredeti színtervében pompázó M62 194-es pályaszámú mozdony vontatott.

401.jpgA tornanádaskai vonalon is kétóránként jönnek-mennek a vonatok, azonban a hosszabb menetidő okán ott a forgalom ellátásához három szerelvényre van szükség. Ezek közül közül kettő volt retro, mindkettő M62-es vontatással, a vasúttársaság előzetes ígérete szerint legalább az egyiknek eredeti színtervében kellett pompáznia. Ezt szerencsére sikerült túlteljesíteni, hiszen mindkét "csíkos" Szergej ezt a vonalat járta a hétvégén. A fenti szerelvény beérkezése után azonnal indult is a már hosszabb ideje az állomáson várakozó ellenvonat, melyet az M62 127 továbbított.

402.jpgNem sokkal később befutott a retró-hétvége negyedik főszereplője is, az InterPici motorvonat. Ez a vonatfajta tulajdonképpen az IC "meghosszabbítása", hiszen afféle rá- és elhordószerepet játszott úgy, hogy a nagyobb forgalmú mellékvonalakon összegyűjtötte, illetve szétosztotta a fővasutakon közlekedő IC-k utasait. Az InterPici-forgalom (röviden IP) is Miskolchoz köthető, hiszen az első ilyen járat az 1988/89-es menetrend életbe lépésekor éppen Ózdra közlekedett. Az IP-forgalmat a MÁV 12 évvel később, 2010 december 10-én szüntette meg.

403.jpgMiután az állomás kissé elcsendesedett, elindultam északi irányba a borsodi iparvidék felé. Még sosem jártam ott, s bár tisztában voltam azzal, hogy nem számíthatok "igazi" iparvidék-jellegre, érdekelt, hogy milyen. A következő retró vonatig még volt időm, ezért útba ejtettem a megeszékhely másik pályaudvarát, Miskolc-Gömörit. Az olasz neoreneszánsz stílusú felvételi épület Pfaff Ferenc alkotása. Elkészültekor, 1899-ben a város egyik legtetszetősebb épülete lett, de sokan ma is azt tartják, hogy ez Magyarország legszebb megjelenésű indóháza.

404.jpgAz épület 1989 óta műemlék, állapota azonban máig méltatlanul elhanyagolt. Belépve az utascsarnokba sejthető, micsoda élet lehetett itt korábban. A büfé már jó ideje nem működik, fagylaltot sem lehet már itt vásárolni, de a pénztár sem üzemel, mindennek ellenére rend és tisztaság van. A hírek szerint tervezik az állomás felújítását, sőt intermodiális csomóponttá fejlesztve újra élet költözne az ódon falak közé. Szétnézve az elhagyatott környéken s látva a viszonylag szűk teret az állomás előtt, ezt bizony elég nehezen tudom elképzelni, pedig egykor villamos is csilingelt errefelé.

405.jpgA kétnapos retró-hétvége látogatását azért időzítettem éppen szombatra, mert az időjósok a két nap közül erre ígértek jobb időt. Sajnos úgy látszott, ez most nem jött be, mivel még a Tiszai pályaudvaron voltam, amikor elkezdtek gyülekezni a felhők. No de mindegy, úgy gondoltam, ha már idáig eljutottam, csak nem ijeszt meg egy kis borongás. Néhány perccel a Gömöri pu.-ra érkezésem előtt egy gabonásvonat távozott, mely csendet hagyott maga mögött az állomáson, csak két vasútfotóst láttam nyugodtan várakozni. Lefényképeztem még a Bobo Kft két, a felvételi épülettel szemközt leállított mozdonyát és folytattam utamat.

406.jpgAmi egy kicsit hiányzott, az a Leó, vagyis a V41, vagy V42-es villamos mozdony. Ezeknek a sorozatoknak működésük utolsó időszakában a miskolci vontatási telep volt az egyik nagy fellegváruk, az utolsó években, egészen az 1990-es évek elejéig az összes működőképes példány itt teljesített szolgálatot. Bizonyára itt, az ózdi vonal villamosított szakaszán is serénykedtek, s milyen "retrós" lett volna, ha ezt a tehervonatot az egyetlen üzemképes V42-es vontatta volna. De nem panaszkodhatok, hiszen áruszállító szerelvény felbukkanására nem is számítottam. Ezt képet már Szirmabesenyő megállóhely peronja mellett rögzítettem.

407.jpgKövetkező fotóhelyemül a Miskolc határánál elterülő falucska fentebb említett megállóját választottam. Közvetlenül a sínek mellett egy ülőalkalmatosságokkal ellátott pihenőhely van kialakítva, kihasználtam az adódó lehetőséget és a várakozás idején kényelmesen elfogyasztottam a magammal hozott elemózsiát. Ebédemet egyszer meg kellett szakítanom, hogy elkészítsem az előző felvételt, de a retró vonatokat már nyugodtan, jóllakottan vártam. Először az ózdi személyvonat haladt el előttem, melyet a 127 413 és 127 414 pályaszámú IP-motorkocsik alkotta.

408.jpgA Miskolc és Ózd között közlekedő személyvonatok valójában inkább amolyan félgyorsok, hiszen a vonalon sorakozó stációknak csak mintegy felén állnak meg. A kihagyott megállók közé tartozik Szirmabesenyő is, ahol az előbbi IP-szerelvény valóban csak átsuhant. A tornanádaskai vonatok azonban megállnak itt is, a következő esedékes vonat pedig olyan volt. A vonalat napjában három szerelvény járja be, ezek közül kettő volt retró, a harmadik "hagyományos" Bz-motorvonat, mégpedig a 117 190. Pedig igazán eljöhetett volna Balassagyarmatról a retró festésű Bzmot 343 - amely egyébként korábban ezt a színtervet nem viselte...

409.jpgA megállóhely peronjának hosszából könnyen kikövetkeztethető, hogy arrafelé korábban nem két, vagy három kéttengelyes kocsiból összeállított vonatok közlekedtek. Korábban mind Ózd, mind Tornanádaska felé ingavonatok is jártak M41-es mozdonnyal, ettől a vonatfajtától vasútbarát-fórumos bejegyzések szerint 1996-ban, vagyis éppen negyedszázada búcsúztak el a borsodi iparvidék vasutai. Minden bizonnyal M62-esek is előfordultak személyszállító vonatok élén, mint ahogy most a retró hétvégén is történt. A képen a 3 Bhv-kocsit továbbító M62 194 gyorsít ki a megállóból.

410.jpgAttól kezdve, hogy megérkeztem a Gömöri pályaudvarra, az időjárás egyre erősebben borúsba fordult, majd mikor Szirmabesenyőre értem, pár csepp eső is esett. Aztán amint a tolva - avagy vasutasnyelven mondva hátul működő mozdonnyal - közlekedő retró inga érkezése időszerűvé vált, komolyabb eső kerekedett. Ennek sajnos meg is lett az eredménye az elkészült fotó minőségében: a sötét tónusú időjárásban sötét háttér előtt érkező sötét vonat épp hogy csak látszik. Miután a szerelvény elhaladt, magam is útnak eredtem a következő fotóhely irányába, ahova azonban végül nem érkeztem meg.

411.jpgBaj szerencsére nem történt, csupán annyi, hogy elszámoltam a rendelkezésre álló időt. Ennek a felvételnek az elkészítését pedig a szerencsének köszönhetem. A kép ugyanazt a vonatot ábrázolja, amelyet sikerült már Szirmabesenyőn is lekapnom, csak azóta eltelt szűk háromnegyed óra és a szerelvény megtett 25 kilométert. Jómagam Szendrőre igyekeztem, azonban azzal tisztában voltam, hogy a tervezett időpontra nem fogok odaérni, ezért próbáltam egy jó fotóhelyet találni. Ezt a Szendrőlád község megállójánál találtam meg, annak is köszönhetően, hogy a sorompó az orrom előtt csukódott le.

412.jpgAz eredeti terv az volt, hogy Szendrő állomáson fényképezek, ott került sor ugyanis a vonatkeresztezésre a két retró vonat részvételével. Ez azonban - mint már említettem - idő hiányában meghiúsult, így végül úgy döntöttem,hogy Szendrőládnál várom meg a "fentről", azaz Tornanádaskáról érkező és Miskolcra tartó vonatot. Közben rendőrök érkeztek a közeli országúton közlekedők ellenőrzése céljából, a biztos urak és hölgy meglepetten pillantott a fotósokkal teli peron felé. De végre befutott a vonat, amely itt éppen a Bódvát átívelő hídon halad át.

413.jpgMég egy utolsó képet mutatok ugyanerről a szerelvényről, amint az a megállóhelyről továbbindul. Ezzel számomra véget ért a retró hétvége: mivel még elfogadható időben otthon kívántam lenni, a vonat távozása után elindultam a hazafelé vezető úton. Ennek alighanem az égiek is örültek, hiszen hamarosan eltakarodtak a felhők és ismét vidám napsütésben falhattam a kilométereket. A bemutattakon felül még egy harmadik vonalon is futott egy kört egy retró vonat, nevezetesen egy 431-es villamos mozdonnyal továbbított "hagyományos" ingavonat tett egy fordulót Miskolc és Tiszaújváros között. Ez a reláció azonban éppen az ellenkező irányba esik, mint az általam melátogatott vasútvonalak, no meg tavasszal már egyszer elbúcsúztattam ezt a vonatfajtát, így most az egykori Leninvárost nem ejtettem útba.
A nap folyamán számomra a helyismeret hiány jelentett némi nehézséget. A helyszín viszonylag távoli fekvése miatt nem állt módomban előzőleg terepszemlét tartani, ezért végül rögtönöznöm kellett. A Miskolcról észak felé eltávolodó vasút ráadásul a kezdeti szakaszán kettősvágányú és villamosított, ezért a dízelvontatású retróvonatokat részben kénytelen voltam "madzag" alatt megörökíteni, ami kissé rontja a képek hangulatát. Mindezeket azonban még indulás előtt előtt végiggondoltam és a leírtak ellenére érdekesnek és sikeresnek ítélem meg az ország északkeleti sarkában eltöltött napomat.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://vonatmagazin.blog.hu/api/trackback/id/tr4016587530

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása