Várkonyi Gábor Autóblog

Várkonyi Gábor Autóblog

Nem ment át a belsőégésű motorok tiltása 2035-től az EU-ban, de CO2 semleges közlekedést várnak el

2023. március 27. - Várkonyi Gábor Autóblog

Megvan a megállapodás, nem ment át a belsőégésű motorok tiltása 2035-től az EU-ban! Úgy tűnik, utolsó utáni pillanatban győzött a józan ész. Frans Timmermans és Volker Wissing is Twitter üzenetben jelezte, hogy az EU 2035 után is engedélyezi a CO2 semleges szintetikus üzemanyagokkal hajtott belsőégésű motorokkal ellátott autók forgalomba helyezését új jármű kategóriában.

337259819_514178104255507_4789354898910595169_n.jpg

"Az út szabad: Európa technológia semleges marad" – írta Wissing, a német közlekedési miniszter, aki megakasztotta a belsőégésű motorok tiltását célzó EU-s törvényt, amely értelmében 2035 után lényegében csak elektromos autókra kellett volna áttérnie az autóiparnak.


Feltétel, hogy azok az autók, amelyek 2035 után lesznek új autóként forgalomba helyezve, és belsőégésű motorral működnek, kizárólag nem fosszilis alapú, úgynevezett E-fuel-okat tankolhassanak. Ennek ellenőrzésére és betartására az EU-nak ki kell dolgoznia egy szabályrendszert. "E-fuels only" lesz a kategória neve, és legkésőbb 2024-ig be kell vezetni az ezzel kapcsolatos törvényi kereteket.

"Lehetőséget biztosítunk Európának azzal, hogy fontos opciókat tartunk meg klíma semleges és elérhető mobilitás kapcsán" – folytatta a német közlekedési miniszter.

Belsőégésű reneszánsz ettől még nem lesz, de legalább nem folytatjuk Európában a dogmatikus különutasságot, amely szembe megy a világgal. Technológiák kiegészítik egymást, jól értelmezett célok mentén pedig technológia semleges és verseny alapú megoldások biztosan messzebbre visznek bennünket, mint az eurokraták tervgazdasága. Igazán remek fejlemény ez! 


Szombaton érkezett ez a hír, azonban tegyük rendbe egy kicsit a szintetikus üzemanyag optimizmust, mielőtt az a benyomás alakulna ki, hogy ez egy olyan döntés, ami alapjaiban befolyásol innentől bármit is.

337539148_906073297112140_729272187981795816_n.jpg
Olyan mértékű már a rombolás az európai autóiparban, olyan visszafordíthatatlan a kapacitás leépítés, a fejlesztések szűkítése, olyan szinten károsodott a beszállítói lánc, hogy már akkor sem nagyon tudna más irányba állni a hajó, ha holnaptól korlátlan mennyiségű és olcsó szintetikus üzemanyag állna rendelkezésre. Ha így lenne, akkor is évek kellenének a folyamatok visszafordításához. Rombolni ugyanis könnyebb, mint építeni.

A szintetikus üzemanyagok kapcsán ugyebár – alapvetően helyesen –, megkövetelik majd, a tervek szerint, hogy azok az autók, amelyek 2035 után annak tudatában lesznek engedélyezve, hogy ez a technológia CO2 semleges közlekedést jelent, csak és kizárólag ilyen üzemanyaggal legyenek működtetve. Bár mehetnének fosszilis alapú üzemanyaggal, de ezt mindenképpen meg kell akadályozni. Jól van, rendben.

A következő a javaslatom: akkor ugyanez vonatkozzon arra az áramra is, amit az elektromos autók akkumulátoraiba töltünk. Csak olyan forrásból lehessen tankolni, ahol biztosított, hogy az áram nem szénből, vagy gázból lett keletkeztetve. Ezt hívnánk technológia semlegességnek, ha valóban ez lenne a cél.

Ehhez még alkalmazzunk egy általános súly korlátot, mondjuk 1200 kilogramm körüli felső limittel, és minden autó, ami efölött van, arra az égvilágon semmilyen adókedvezmény, vagy bármilyen előny ne lehessen érvényesíthető. Nem kell semmit tiltani, csak ne legyen kivételezett semmi, ami ennél nehezebb.

Közeledünk már a valódi technológia semlegesség irányába. Elméletben.

A gyakorlatban meg mindenki, aki olvas a sorok között, tudja, hogy egy jó szépségtapasz, egy remek elterelés, egy príma kábítás ez az E-fuel ügy. Politika, mint minden.

Németországban a választók kétharmada határozottan ellenzi a belsőégésűek tiltását. A legitimációs problémákkal küzdő, a népszerűségét egyre jobban veszítő harmadik koalíciós párt a kormányban, az FDP ebből a kétharmadnyi elégedetlenből akar magának a szimbolikus politizálás kapcsán egy pár szimpatizánst szerezni. Erről van szó, nem többről.

Ettől még persze örömmel tölt el minden, ami odaszúr egyet a dogmatikus "egyetlen megoldás lehet" politikának, de érdemi jelentősége ennek nincs már, a váltók átálltak, és ezen az E-fuel vita azért sem fog változtatni, mert még minimum 2 évig el lehet szórakozni azzal, hogy az EU ide-oda tologatja az ezzel kapcsolatos végleges döntést. A politika meg úgy működik, hogy addig is lehet mutatni az érdekelt félnek azt, hogy ő keményen betartott, és kiállt az elvei mellett. Egy olyan iparágban, ahol sok sok évre előre kell gondolkozni és tervezni, ez nem több színháznál.

Az külön szórakoztat, hogy még egy ilyen bolhacsípés jellegű ügy esetében is milyen pánikba tudnak esni a tiltás fetisiszták. Egyfelől hisznek abban, hogy a villany diadala magától is megállíthatatlan, másfelől gúnyolódnak az E-fuel árán, harmadrészt azért a biztonság kedvéért jó lenne továbbra is mindent tiltani, az akkus megoldáson kívül. Ezt, így, egyben. Kemény lehet.

Az Euro7 kérdése egyébként ezerszer kényesebb annak kapcsán, hogy most mi fog következni, a közeli jövőben. De erről fogok még írni.

2020 novemberében írtam egy bejegyzést arról, hogy ez a hajó már elment. Két és fél éve. Azóta semmi más nem történt az autóiparban, mint az, amit akkor előrevetítve leírtam:

"Legyünk egy kicsit álnaivak. Tételezzük fel, hogy a világon totális versenyegyenlőség van nagyhatalmak között, a geopolitika nem befolyásolja a technológiák harcát, a szent piac dönt el mindent, nincsenek szolgálatok, amelyek érdekek mentén informálnak vagy dezinformálnak, nincs ipari kémkedés, és nincsenek korrupt politikusok. Egy ilyen elképzelt, tiszta világban lelepleződik az "ősbűn", kiderül, hogy egy gyártó módszeresen és tudatosan kerülte meg a szabályokat sok éven keresztül emissziós normák kapcsán. Hogy miért pont azt az egy vállalatot, miért akkor, és miért úgy leplezték le, és az azóta lelepleződött egyéb cégek ügye miért nem kavart olyan port, illetve hogy a károkozás mértéke valójában mekkora volt, az egy másik bejegyzés témája lehetne. Ahogy az is, hogy miért ez az iparág van kikiáltva felelősnek mindenért. Ahogy az elején írtam, ez most egy elképzelt, ideális világ, nincsenek túlmutató összefonódások ebben az ideális világban.

Nos, a csalás sorozat lelepleződésének pillanatában a játékszabályokat lefektető politikusok lépéskényszerbe kerültek. Nyilvánosan meg lettek alázva. Ha tudtak a dologról, de hagyták, akkor azért sérült az autoritásuk, ha pedig nem tudtak arról, hogy az általuk kidolgozott szabályok könnyedén kijátszhatóak, akkor azért sérült a tekintélyük. Fogatlan, ne adj Isten korrupt oroszlánként meg nem választják meg a politikust. Vissza kell szerezni az elveszett tekintélyt, az pedig csak példa statuálással megy.

A történet nagyjából így van elmesélve: mi, politikusok, mindent meg akartunk tenni annak érdekében, hogy arra szorítsuk a gyártókat, hogy egyre tisztább, egyre környezetkímélőbb autókat gyártsanak. Nem értettünk hozzá igazán, de megbíztunk a gyártókban akik biztosítottak minket arról, hogy 4-5 évente kvantumugrásokat fognak végrehajtani fontos kérdésekben, és természetesen továbbra is hordják majd a hátukon az európai gazdaságot. Teljesen meglepődtünk, amikor kiderült, hogy nincsenek csodák. Ezért most ellentmondást nem tűrően, érveket meg nem hallva, a fizikát a képletből kifelejtve, az alapvető gazdasági törvényszerűségeket elfelejtve kemény példát statuálunk az autóiparon. Gondolja meg kétszer bárki, hogy hülyét csinál-e megint belőlünk.

A hosszú bevezetőt meg kell érteni ahhoz, hogy érthető legyen, hogy mi történik Európában valójában az elmúlt 5-6 évben.

A villany forradalom jönni fog, és gyorsan fog jönni. De nem azért, mert magától jönne ebben az ütemben, és ezzel a kizárólagossággal. Azért jön, mert az autógyártók lereagálták, amit a politika üzent nekik. Megértették, hogy nincs lehetőség érvelni, és nincs semmi, amivel hatni lehetne az európai döntéshozókra. A dolgokat lehet egy ideig még odázni, lehet alkudozni, de a vége mostanra mindenki számára egyértelmű: az EU letette a voksát az akkumulátoros elektromos autó mellett. Kerül amibe kerül. Ez a bejegyzés most nem arról fog szólni, hogy ez jó-e vagy sem, környezetvédelmi, vagy technikai alapon. Ez a bejegyzés arról szól, hogy lássuk tisztán az ok-okozati összefüggéseket.

2015 óta a kínkeservesen kialkudott CO2 kvótákra többszörösen, előre nem látott módon és mértékben szigorítottak rá, olyan rövid időintervallumokon belül, amely példa nélkül álló. Az Euro7-es normák körüli heves viták kapcsán pedig látható, hogy a végső cél a belső égésű motorok adminisztratív ellehetetlenítése. Ha nem ebben a körben, akkor majd egyel később.

Egy autógyártónak tervezhetőségre, kiszámíthatóságra van szüksége.

Az elmúlt hetekben pedig ezt a tervezhetőséget tették minden elé a vezető gyártók a bejelentett döntéseikkel. Láthatóan feladták a harcot, ami a technológia semlegességről, vagy a technikai alapon vívott vitákról szól. Végképp megérkezett az üzenet: senkit nem érdekelnek a műszaki kérdések, a munkahelyek, a szociális ügyek, vagy a függőségek más nagyhatalmaktól. Nem kapják meg az átmeneti időt, nincs visszafordulás, akár jobb, akár nem, a villany keresztül lesz erőltetve.

Mit csinál ebben a helyzetben egy magáncég döntéshozója, különösen akkor, ha látja, hogy a versenytárs fél-magán fél-állami cég a világ összes pénzét is ráteszi az akkus autókra? Megérti a lapjárást.

A BMW 4 éven belül elviszi a teljes motor gyártását a hazai gyáraiból, és kiszervezi ezt a tevékenységet. Miért? Mert nem lesz szükség ennyi motorra, és nem éri meg vele foglalkozni. A fordított méretgazdaságosság, ami a cikkben van, az orrunk előtt zajlik, már most.

A Daimler kínaik kezébe teszi a következő motorcsaládjának a fejlesztését? Miért? Mert nem éri meg vele foglalkozni Európában már.

A Renault bejelenti, hogy nem fejleszt több dízelt. A PSA bejelenti, hogy egyáltalán nem fejleszt már semmit, ami belső égésű motorral kapcsolatos.

Azok a gyártók is, és itt elsők között ismét a BMW-t kell említenem, akik eddig a választás szabadságét hirdették,és e szerint fejlesztették a technológiáikat és platformjaikat, belátták, hogy már nem sokáig engednek nekünk szabadságot a választásban. Gőzerővel mennek a tisztán villany irányba.

A "szennyező autó" mítosza minden napi téma, a villany hátrányai minimum olyan szépen vannak féligazságokba pakolva elkenve, mint annak idején a dízelek előnyei felnagyítva.

A gyártók annak a kérdését a politikusokra passzolják vissza, hogy ennek milyen ára lesz. Ez nem is az ő dolguk. Valamilyen felelőse biztosan lesz majd annak is, hogy tovább jelentéktelenedik majd az EU piaca a világ többi piacához képest.

Arról ugyanis ritkán szól a fáma, hogy globálisan nem az a képlet, mint nálunk az EU-ban. És a fordított méretgazdaságtan itt, a mi piacunkon valóban ki fogja nyírni a rivális technológiákat, hamarosan. De mi 15 milliós piacot adunk (még) a 85-90 milliós világpiachoz képest. Nem látom Afrikát, Dél-Amerikát, de még Észak-Amerikát sem és Japánt sem villanyautó többségű piaccá válni 15-20 év múlva sem. Oroszországról és vonzáskörzetéről pláne nem tudom ezt elképzelni. Ami pedig a leglényegesebb: Kína sem a kizárólagosan akkus autók útját járja a központi akarat szerint, a következő két évtized tervei alapján. A kommunista Kína liberálisabb technológia kérdésekben az autózás kapcsán, mint az Európai Unió.

Az akkus elektromos autók terjedni fognak, világ szinten mindenhol, hiszen számos jó tulajdonsága van a technikának. A mi kontinensünkön az átbillenést ugyanakkor nem az fogja elhozni, hogy ez a megoldás minden élethelyzetben a perfekt megoldás. Akkor nem kellene ilyen mértékben szubvencionálni, és nem kellene minden egyebet ellehetetleníteni mellette. A mi kontinensünkön az hozza el az átbillenést, hogy a gyártók megértették, hogy kidobott pénz ebben a környezetben minden euró, amit nem a villanyra költenek.

Lehet ezt a technika diadalaként tálalni, de élénk fantázia kell hozzá. Elfogyott a levegő minden más körül. Csak nem abban az értelemben ahogy ezt nekünk be akarják mesélni."

Megnyugodhat az összes tiltogató.

A bejegyzés trackback címe:

https://varkonyigabor.blog.hu/api/trackback/id/tr418081386

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2023.03.27. 11:19:22

Sosem lesznek itt egyenlő elvek.

Ez itt kérem az Állatfarm. Csupa nagy betűvel osztják a baromságot a még egyenlőbbek.

W12petrol 2023.03.27. 18:56:33

Gábor sztem nincs igazad, V6 és afeletti motorokolta újra fogják gondolni a gyártók mert szükség van rájuk

Ződ2000 · http://egzostive.com 2023.03.28. 11:59:20

Egyrészt hogy sajnálom hogy a NERindexen már csak a B oldal marad a kevés értelmes cikkre. Sajnos lassan a Blikk szintjére süllyedt az egykori értelmiségiek számára is emészthető és tartalmas oldal.
Ez a cikk érdekes és színvonalas, bár nem mindenben értek vele egyet :) igaz nem vagyok autópari szakember, csak lelkes amatőr.

Például szerintem a cikk egy olyan csatáról akar tudósítani, amit le sem játszottak. Sosem volt kérdés hogy a robbanómotor a múlté, és ez nem fog változni. Függetlenül az EU tiltás meglététtől a leginkább fizetőképes régiók sorra tiltják ki a robbanómotorokat. Ez egy alulról jövő kezdeményezés ami alapvetően befolyásolja a vásárlási hajlandóóságot. A nyugat-európai eladásokat mindig is a szabályozási környezet alakította amely célja hogy csökkentse a környezetterhelést egy nagyon sűrűn lakott és nagyon gazdag régióban (még mi is ide tartozunk). Ha nem lennének adó és egyéb korlátok, akkor már régen megfulladt volna Nyugat Európa.

Dízeleket sem azért vettek 70-80%-ban személyes használatra mert annyira imádták a csörgését vagy a fogyasztáson akarták behozni a 30-50.000 eurós újautó árát, hanem mert a szabályok ezt részesítették előnyben. Jelenleg a dízeleket pont a legnagyobb piacaikon nyírják ki maguk a városok.

Jelenleg úgy néz ki, a most megrendelt dízelmotoros autó már az első tulajnál is ki fog szorulni a saját városából (lássuk be akinek új autóra van pénze vagy kap cégesként jó eséllyel a sűrűn lakottabb régiókban lakik). Senki sem fog 20-50.000 eurót letenni azért, hogy 6 év múlva csak levélnehezkének használhassa a kocsiját. Ezen pedig az EU céldátum nem változtat.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2023.03.28. 15:02:46

A fentiek fényében nem meglepő hogy senki sem fejleszt dízelt, mire piacra lépnének ki lesznek tiltva.

Ugyanakkor a villamosítás egy olyan globális trend amit a cikk nagyon felemásan mutat be néhol mismásol néha pedig egyszerűen elrugaszkodik a valóságtól.
A villanyautóknak rengeteg előnyük van, de legfőbb az emisszió. Ez viszont egy környezetvédelmi kérdés, amit a vevők közül kevesen fognak első helyre tenni a vásárlásnál. Márpedig az emberek többségének csak egy autó kell (egyszerre), és aligha választanák maguktól a nulla emissziós autót. De itt írhattam volna részecskeszűrős vagy akár katalizátoros autót is. Ez különösen igaz kishazánkra ahol az önző szűk látókörű átlagmagyar előbb adnak ki pénzt alu-felnire mint légzsákra. „Nyugaton” (ezalatt a tehetős észak-nyugati régiókat értem most) egy kicsit nagyobb hagyománya van annak hogy nem az ügyeskedés az első, hanem az emberek simán azt teszik amit a szabályozás is sugall.

A környezeti kérdés pedig két vetületre vontható: globális és lokális. Globálisan a co2 ellenség, amit nagy léptékben igyekeznek csökkenteni. A másik a helyi levegőminőség, mivel a letehetősebb régiók rendszerint a legsűrűbben lakottak is. Ezért van a hatalmas lakosságú és gazdag Kaliforniának saját emissziós szabályozása az USA-án belül, és ezért vált Európa az emissziós szabályozások egyik élharcosává. Ellentétben a cikkel nemcsak az EU, de mostanra külön utas Egyesült Királyság, az USA fejlettebb és gazdagabb része és Kína is teljes mellszélességgel kiáll a villamosítás mellett.

A lokális szennyezés tekintetében a fő tényező az, hogy ott helyben a sokszázezer autó mit bocsát ki az utakon. És itt az irreleváns, hogy mekkora a kocsi tömege vagy hogy 50 km-vel arrébb mit bocsát ki egy erőmű. Akkor is ha eltekintünk a rengeteg napelemes háztól és a fenti szempontból emissziómentes atomerőművektől, még a legrosszabb esetben is a szénerőmű nem ott szennyez ahol a lakosság él. De ez olyan legrosszabb eset amit extrém esetekre hegyeztek ki (pl az atomot Fukusima óta mellőző és az energia-forradalomról is lemaradó Japán).

W12petrol 2023.03.28. 18:23:40

@Ződ2000: az hogy nem értesz az autókhoz az látszik a hozzászólásdból, abban igazad van hogy nem volt csata, mert villany egy elavult szar és soha nem volt a belsőégésűnek ellenfél és nem is lessz! Dízelt képzeld mind a mai napig fejlesztenek ,levél nehezéknek max az ócska villanyautók lesznek! mindegy egyébként hogy mit döntött az eu mert a belsőégésű motor még hosszú évtizedeken át listavezető lesz az eladásokban, lessz egy pár Duracell egy-egy kisautó kategóriában de komolyan vehető presztízs autóknál nem lessz tétel mert gagyi!

Lóval ne 2023.03.28. 23:08:21

Szerintem tanulságosabb azt vizsgálni, hogy azon országokat melyek kiharcolták ezt a módosítást azokat mi motiválta. A két fő kezdeményező ugye Olaszország és Németország volt. Az európai autós kultúra két totálisan ellentétes pólusáról van szó - az olaszok a Fiat Pandát és a tömegeknek megfizethető személyes mobilitást féltik, a németek meg a sebességkorlát nélküli Autobahnt és a luxusautókat. Azt még el tudom képzelni, hogy Németországban 2035 után e-benzin/hibrid 3-as BMW cégautóval furikáznak majd a középvezetők, de azt már valahogy nehezebben, hogy a kis 8-900 kg-os A-szegmens autókat messiásként megmenti a kihalástól ez a változás.

Persze értem, hogy elvekről van szó, s a technológiai áttörés lehetőségében hinni kell, de az e-üzemanyagok (sőt, a hidrogén, földgáz meg úgy minden) elégetésekor is keletkeznek pl. nitrogénoxidok, szóval attól, hogy karbonsemleges lesz és a gazdaságtalanságon való élcelődést is figyelmen kívül hagyjuk tényszerűen ugyanúgy egészégre káros marad a belsőégésű motor. Tehát igazából nagyon is lehetett érvelni a b.é.m. betiltása mellett a lokális szennyezés mentén.

De azt a vádat is túlzónak tartom, hogy a szabályozási bizonytalanságra kenjük az európai autóipar fejlesztési bázisának leépítését:

-Egyrészt 2035-el annyira a jövőben előre terveznek, hogy aligha lehet azzal vádolni az EU-t, hogy ne hagynának időt a szereplőknek. Világos, hogy egy új motorcsalád kifejlesztéséhez sok idő kell és még több míg visszahozz az árát a befektetés, na de komolyan van aki elhiszi, hogy 12 évre bármit is előre tud tervezni? Egy akármilyen üzleti tervben legfeljebb 2-3 évre előre szerepelnek viszonylag pontos információk, 5-6 éves távon talán pár makro számot lehet becsülni, de minden ami azon túl van az totál homály. Ilyen időtávon önmagától is akkorák a piaci bizonytalanságok amit nem tud érdemben tetézni az európai politika.

-Továbbá hasonlítsuk össze az elmúlt évtizedek járműipari ígéreteit és a ténylegesen megvalósult fejlesztéseket. Sokat ígértek és keveset adtak - vissza lehet nézni pl. sajtóközleményekben, hogy milyen vállalásokat tettek egyes autógyártók ~10 évvel ezelőtt a jövőre vonatkozóan (akár fenntarthatóság, akár technológia tekintetében) és abból mi valósult meg. Amikre akkor még azt mondtuk volna, hogy reálisnak tűnő tervek azokon ma már csak mosolygunk, hisz közelébe sem jutottak a valós eredmények tekintetében. Én egy kicsit sem gondolom, hogy téved az a politikus, aki alábecsüli az autóipar képességeit, mert nincs jó track recordja az eredmények szállításában.
Ez valószínűleg összefüggésben állhat azzal, hogy a '70-es években egy fejlesztőcsapat mérete sokszorosa volt a mostaninak és gyakran iszonyat motivált, kísérletezőkész mérnökökből állt, ma meg már annyi leépítési hullámon és kiszervezésen vannak túl ezek a szervezetek (kevésbé az EU, s sokkal inkább a rövid távú profit hajszolása miatt), hogy a hagyományos autógyártóktól teljesen felesleges bármiféle technológiai áttörést várni. Ez egy öreg iparág viszonylag alacsony innovációs potenciállal, önmaguktól nem fognak semmin változtatni, elő kell írni nekik. Ez lehet, hogy kényelmetlen, de hát pont azzal teszünk jót és serkentjük az autóipart, hogy ha olyan ambiciózus célokat tűzünk ki elé, ami újra rákényszeríti őket a fejlesztési kapacitás visszaépítésére.

W12petrol 2023.03.29. 09:42:00

@Lóval ne: ennyi hülyeséget is rég olvastam már, mint amiket ide irtál! A belsőégésű motor tisztabb mint valaha! Volt innovacio az evek alatt bőven! A masik meg hogy a villanythec elavult az nem a jovo hanem a mult! Mennyi hulye van

Ződ2000 · http://egzostive.com 2023.03.29. 10:52:03

@W12petrol: ennél hülyébb kommentet nehéz lett volna ideböfögni...
Mit nem vagy képes azon felfogni, hogy a nagyvárosok KTILTOTTÁK a dízeleket. 2030 után semmilyen dízel nem hajtat be Brüsszel városába és az összes nagyobb belga városba (ezek mind külön rendelkeztek (főleg a flamand városok) de kb ugyanúgy döntöttek). 2030 után nem közlekedhetsz Párizsban (az Ile de France régióban többen élnek mint egész Magyarországon).
Jelenleg már egy 8 éves dízellel nem hajthatsz be Brüsszelbe, ami elég durva mert ezeket még állami támogatással, környezetkímélő autóként vásárolták.
Ha egy autóval nem hajthatsz be sehova ahol van civilizáció azt nyugodtan nevezheted levélnehezéknek.
Vedd észre hogy a Teslák Lamboriniket aláznak a negyed mérföldön, egy noname horvát csávónak meg csak úgy odaadták a világ legbrutálisabb motorját fejlesztő Bugatttit. A négyturbós W16nál nem létezik überebb motor, mégis ennyit ért.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2023.03.29. 11:09:38

@Lóval ne: nincs rálátásom a belső dolgokra, de a sajtóban már előre hangoztatták, hogy ilyen E Fuel nem igazán létezik és nem is lesz rá kapacitás. Persze nálunk sem volt ólomöntés benzin amíg a kereslet meg nem érkezett.
Élek a gyanúval, hogy ez az E Fuel csak a high end sportkocsik számára válik kifizetődővé, nem mintha nagy bajom lenne ha végre elektromos autókra válthatunk.

Ami a fejlesztést illeti, a dízelek valami hihetetlen fejlődésen mentek át 20 év alatt. Egy 1990-es szívódízel (Golf SDI 97-ig volt gyártásban!!!) a vicc kategória volt előnyök nélkül. Lomha (65LE), gyenge (125nm), kormol és zajos. A 2015 körüli euro 6-os "gerincmotorok" (a jobb fajta kétliteresek pl a BMW 25d, Volvo VEA D5) egy V8 szívóbenya nyomatékát (500nm), 5-6 mpes gyorsulást produkáltak (a Ferrari 308 6.4-et tudott), miközben (nem kevés szabályozási hátszéllel) 5-7 liter fogyasztottak. Embertelen fejlődés ez. Közben a kormolás szemmel láthatóan megszűnt. Ha nem lennének korlátok most is dízelt vennék, de már felelősen nem érdemes, a tiltások miatt.

Azzal egyet értek hogy a szabályozási kihívások adják a fejlesztés dinamikáját. Ha a gyártók szembesülnek a tiltásokkal kénytelenek lesznek fejleszteni. Viszont itt nem csak egy autómodellről vagy platformról van szó, de a töltést is meg kell oldani. Amikor először jártam konvenciónális gyártó e autójának kereskedelmi bemutatóján (Jaguar I Pace, 2016) úgy néztek rám mint a marslakóra amikor megkérdeztem, mivel tudom majd tankolni. Egyszerűen nem foglalkoztak vele, pedig ez itt kulcsfontosságú.

W12petrol 2023.03.29. 12:58:59

@Ződ2000: hallod eszed mint a tenger! Kitiltottak mi?a regi szarokat de ez is meg csak fikcio! Amugy is kiakar a belvarosba kocsival menni! Az ilyen hulyeket keni tiltani mint te! A tesznya lambokat alaz ne viccelj mar egy ugyesebben tuningolt gti oda veri a szarokat amugy is csak rovid tavon van bennuk valami szufla de hosszutavon elfogynak! Egyben volt igazad a bugatti űber motor ezt az ara is tukrozi, a horvat csavonak nem adtak oda vegyes vallalat de az is megmondta hogy el sem tudna kepzelni a bugatti t villanyaosan! Ugyhogy papir nehezek maximum ez a suket duma amit itt levagsz! Eduklad magad mielott palyara lepsz!

Ződ2000 · http://egzostive.com 2023.03.29. 13:59:24

@W12petrol: Gondolom te direkt játszod a hülyét. 2023 január elsejétől nem hajthatsz be euro4-es dízelmotoros autóval. 2025-től Euro5ös dízellel. Nem a belvárosba hanem Brüsszel főváros régió TELJES területére (lez.brussels/mytax/en/practical?tab=Agenda). Még a Brüsszel közeli erdőkbe sem! Példának okért Antwerpen is valami hasonlót lépett meg csak persze tök máshogy szabályozták (más az határévek ritmusa, más logika, nehogy a flamand fellegvár úgy csináljon valamit mint Brüsszel főváros).

Én is imádtam a dízelmotorokat (most is az van) de ilyen körülmények között nem vehetek már dízelt ebben az évben, mert előbb tiltják ki, mint ahogy eladnám.

A Bugattit eladták Mate Rimacnak, cserében a Porsche megkapta a cége felét. Ez igen durva dolog volt, gyakorlatilag a Bugatti volt az ár amivel bevásárolták magukat a Rimac-ba. Közben Rimac adta egy sor hipersportkocsi gyártó hajtásláncát, többek között az Aston Valkyre, Koenogsegg, meg nagyjából úgy ahogy van, a Pininfarina alső saját sorozatgyártású autója, a Battista.
Ezek egy részét már volt lehetőségem élőben is megtekinteni (A Battistát 2019 óta promózzák egzostive.com/szupersportkocsik-zoute/ rengeteg high-end autós rendezvényen ott voltak ezek). És akik nem alap suzuki stifttel járnak hanem ebben a ligában keresnek, ott egy elektromos Battistának lesz akkora becsülete mint egy Chironnak vagy egy Ferrari 275GTB/4 vagy 250 SWB-nek.

W12petrol 2023.03.29. 15:23:00

@Ződ2000: nálad vannak bajok fiam! Ülj le egyes! Kit erdekel hogy brusszelbe mivel lehet behajtani ez egy nagy baromsag! Mint az is amit a politika mond gondolj mar vissza az elmult 10-15 evre mennyi igeret volt a fele sem jott be! Majd ha dizel crafter nem tudja bevinni a kajajukat a parlamentbe rajonnek hogy ez hulyeseg es suttyomba eltrorlik! Ezt a kitiltosdit mar tobb eve jatszak! Baromsag
Orulok hogy dizel autod van meg vegyel vagy kettot es vigyazz ra mert nem soka kincs lesz! Ugyanis az nem kerdes hogy a duracell anyaauton kivul semmi masra nem jo es nem is lesz, ezert hamar rajon a piac hogy a jol bevalt thecnikanal fog maradni! Es ez hatarozza meg az erteket a piac nem a balfasz politika!
Mondom nez utanna vegyes vallalatot alapitottak a porsche kepviseli a vw-t a vallalaton belul es akovetkezo bugatti is benzin motoros lesz! Egy villanykateknak soha nem lesz akkora becsulete mint egy komoly belsoegesunek semilyen ligaban egyszeruen azert mert annyival gagyibb es korlatozottanb thecnologia, hogy soha nem tud olyan elmenyt adni mint a belsoegesu!

Ződ2000 · http://egzostive.com 2023.03.29. 15:52:08

@W12petrol: hát, csak a kommunizmusban szocializálódott emberek gondolják. hogy ők tesznek szívességet azzal ha dolgoznak :)

Aki nem képes kitermelni egy újabb furgon árát az ne álljon vállalkozónak, hanem dolgozzon. Kb havi kétmillió forint az átlagbér Belgiumban, nem fog éhezni :) Ügyvédek, háziorvosok ennek 5-10-szeresét is kiszámlázzák egyéni vállalkozóként, gyanítom klasszikus vállalkozók is boldogulnak.

Aki pedig zéró emissziós furgont vesz (természetesen ÁFA mentesen) az leírhatja az ár 150%-t. Tehát ha nyerséges a vállalkozás (lásd a fenti orvos példát) még keres is az új autóján.

Még egyszer leírom, ha kitiltják akkor a dízel nem kincs lesz, hanem lom. Ugyan lesz egy választás Belgiumban addig, de meglátjuk mit hoz majd. Nem tudok róla hogy komoly politikai erő el akarná törölni. Minden jel szerint az oldtimerek közül is kitakarítják a dízeleket, valszeg ez lesz majd a szűrő, mert a világ tele van embertelen számú jó és viszonylag tartós élményautóval is.
Kincsnek ott figyel egy benzines V6 youngtimer és a baráti körben egy flotta oldtimer Mercedes, előbbit ugyan kényelmetlen fenntartani de talán lesz belőle majd klasszikus, a többit pedig már védik az oldtimer-szabályok (amelyek itt meglehetősen lazák). Más a filozófia egy jóléti társadalomban : )
Én személy szerint ezt tartom a helyes iránynak. Jöhet a villamosítás de a megőrizni való autóknak kell egy youngtimer szabályozás.

W12petrol 2023.03.29. 15:56:45

@Ződ2000: nagyon vakon vagy! Csak a mainstream faszsagot hajtod! 14 mulva beszeljunk amikor a szalonbol atveszem a zsiruj dizeles automat utanna felhivlak!

Ződ2000 · http://egzostive.com 2023.03.29. 16:08:08

@W12petrol: Figyi, az nem lehet hogy azért "mainstream" mert ez a valóság?

2020-ban simán megrendeltem volna még a kifutó D3-ast. Így 3 évvel később már reális esélyét látom hogy még nálam értéktelenné válnak a most megvásárolt dízelek. Nem 14 év múlva, hanem 7 (hét) év múlva.

Vagyis nem fogalmaztam jól. Nem reális esély, hanem ez a 80%-os valószínűség (a 20-at a poltikai környezet változása adja).
Magyarra fordítva, ha nem történik semmi földrengés szerű (ebből a szempontból sem a COVID sem az Ukrajnai háború nem lett az), akkor ez tuti.

W12petrol 2023.03.29. 16:12:21

@Ződ2000: ez a te valosagod! Tavaly rs7 audit vettem iden r8at a8 at rendeltem v8al! Cegem van csak dizelt veszek, barmi mas nem alternativa! A piac dönt! A tobbi csak duma ezt tudjak a gyarak is ezert van ez a cikk ami felett vitatkozunk

Ződ2000 · http://egzostive.com 2023.03.29. 16:33:22

@W12petrol: a te valóságod is lesz, hogy ha el akarsz ugrani valami komolyabb városba, és nem fognak beengedni. Vagy fizetheted a napi 50 eurós behajtási díjat.

Elvileg a brüsszeli (magánszemélyekre vonatkozó) adórendszernek is csak a dízelek felelnek meg 100%-ig (sőt a co2 alapú cégautóadókban is jobbak), de a kitiltás árnyéka elleheteleníti őket.

Szó szerint forradalom kellenne hogy ez változzon.

W12petrol 2023.03.29. 17:28:55

@Ződ2000: inkább kifizetem az 50 eurot mit gondolsz a villanyálom ingyen lesz az államácsinak kell a pénz a ződ humbug csak egy adalék hogy beetessék a népet ez nem erről szól!
nem kell ide forradalom elég egy picit más széljárás és borul minden láthatod a fenti cikkből első jelei megvannak!

jajnemár 2023.03.29. 17:58:51

@Ződ2000: Ja, mer' vidéken nem használnak autót a népek, mer' nem is kell. Egyes, leülhetsz.

Amúgy, ott a posztban, h Európán kivül sehol sem szigorkodnak a belsőégésűvel, hogy kipusztulna. Elolvastad egyáltalán a cikket? Vagy csak magadnak okoskodsz?

jajnemár 2023.03.29. 18:01:56

@Lóval ne: Az olaszok is féltik a luxusszegmenst - Ferrari és tsai, plusz a sok manufaktúra cég.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2023.03.29. 18:33:21

@jajnemár: eleve a lakosság dontő része urbanizált övezetekben lakik, és "vidéken" arányában sem vesznek annyi új autót. A fizetőképes lakosság a súrún lakott városi övezetekben lakik és/vagy dolgozik, kevés az olyan kivétel mint pl Luxembourg (más kérdés hogy évi 100.000 autó egy 800.000-es lakossággal mekkorát számít).

"Elolvastad egyáltalán a cikket?" És te minden marhaságot elhiszel? Két perc guglizás lenne kideríterni, hogy Kínában regionális sznten már 2030-ban betiltják a robbanómotort, de 2035-re országos szinten be lest tiltva (EGÉSZ KÍNÁBAN).
Az USA esetében a fontos régiók (pl California) már lépett, 2035-re ICE betiltva.
Miért villogsz a tájékozatlanságoddal?
en.wikipedia.org/wiki/Phase-out_of_fossil_fuel_vehicles

Ződ2000 · http://egzostive.com 2023.03.29. 20:57:34

@W12petrol: Szerintem annak kell aki a "mainstream" (valóság) helyett mindenféle alteros faxxxággal tömi a fejét...

W12petrol 2023.03.29. 21:02:20

@Ződ2000: valóság az anyád picsája

Lóval ne 2023.03.29. 21:17:30

@jajnemár: A manufaktúrákat (évi 10.000 darabszám alatti márkákat) az én értelmezésem szerint eddig sem érintette ez a dolog. De az olasz luxusautó gyártók piaca amúgy is Ázsia és Észak-Amerika, nem pedig a saját országuk, exportra gyártani pedig a helyi értékesítési tilalom ellenére is tudnának. Ahogy olvasgattam az olasz sajtót ahol óriásit ment ez a sztori Salvinival, mint fontoskodó politikussal ott senkit nem érdekelt a luxus szegmens - valószínűleg a Ferrarit sem, ők nem Európának fejlesztenek.
süti beállítások módosítása