2019. feb 20.

"Városnéző járat" az agglomerációban

írta: zolxy
"Városnéző járat" az agglomerációban

Engedjétek meg, hogy most egy kicsit eltávolodjak a kötött pályától és egy általam is érintett problémát vázoljak fel. Életem szerves részét képzi az utazás a lakhelyem és Budapest közt. Ezt a távot az esetek 99%-ban BMV-vel teszem meg (BKK, MÁV, Volán). A triumvirátus talán legstabilabb része a Volán, bár sokszor van úgy, hogy még aludnék reggel, de muszáj felkeljek, mert fél 7 után csak 9 körül van busz és az utóbbi meg már késő. Vagy ha csak szórakoznék a hétvégén, akkor is max 8-ig lehet, mert a 8:03-kor induló Z50-eshez van az utolsó busz, de persze vannak alternatív megoldások, mint bicikli vagy szólok apunak, esetleg taxi vagy séta. Szóval akármennyire is a legkisebb a V, de legtöbbször hozzá kell igazítsam főleg az M-et, ami szerencsére kielégítő szolgáltatást nyújt a 100a-n, bár közel sem tökéletes, de most inkább nem mennék bele a menetrendbe.

fjk-143.png

Nos, de nem is emiatt szeretnék írni, hanem egy olyan "ideiglenesnek tűnő" állapotról, ami már 10 éve nehezíti meg az életemet és velem együtt több 100 ember életét. A helyszín Pilis, amely a 100a vonalon fekszik Monor és Albertirsa között. Az 590-es, 591-es és 595-ös számú buszjáratok a nyáregyháziaknak és az újlengyelieknek biztosít összeköttetést a vasútállomással. 2008-2009-ben teljesen átépült a pilisi állomás és a Pilis-Albertirsa vonalszakasz, ennek részeként egy új aluljárót hoztak létre és két új középperont a hozzájuk tartozó 2-2 vágányhoz. A felújítás során, már szóbeszéddé vált, hogy talán a nyáregyházi buszoknak már nem kell "körbemenni" az állomáshoz, hanem az új aluljáró által egy új buszforduló lesz kialakítva a másik oldalon. Pont mint a szomszédos Albertirsán, mivel ott a dánszentmiklósi autóbuszok is a "túl oldalon" fordulnak meg. De sajnos nem így történt, sőt még annál is rosszabb lett. A felújítás során megszűnt a régi buszforduló, de újat nem hoztak létre. Egy darabig az állomás előtt tolatva fordultak meg a buszok, de végül a pilisi önkormányzat ezt megtiltotta és így jutottunk el a mai állapotig, hogy a buszok egy nagy kerülőt megtéve fordulnak meg, ezzel több 100 ember idejét elrabolva, benzit pocsékolva és környezetet még jobban terhelve, de erről bővebben lejjebb kifejtem. Heccből el is neveztük "városnéző járatnak". (Pilis 2005-ben nyerte el a városi rangot).

MÚLT

A bevezetőben említettem, hogy az vasút felújítás előtt, a buszok az állomás mellett fordultak meg. nyp_regi.jpg

Nyáregyháza felől a buszok a Kölcsey úton haladva a vasúti átjárón egy hajtűkanyart megtéve a Vasút úton keresztül érték el a vasútállomást. (Narancssárga vonallal jelölve). Emlékszem, hogy a régi buszfordulónál állt egy öreg vadgesztenye fa, ahol a busz megpihent, amíg várta az utasokat Budapest és Cegléd felől. Az állomásfelújítás megváltoztatta a környéket és elsodorta a buszfordulót gesztenyefával együtt. Természetesen mindenki örült annak, hogy a vonalon utolsóként, de végül mi is kapunk modern infrastruktúrát. Hát nem egészen így lett.

Jelen

Az új peronok persze jobbak és utasbarátabbak lettek, valamint létesült két lift, ami sokáig nem is működött. Pár éve ezzel is bekerültünk a hírekbe. A nyáregyháziaknak és újlengyelieknek pedig sokkal rosszabb lett, ugyanis az új buszforduló nem épült és az állomás előtti "tolatva fordulást" a pilisi önkormányzat megtiltotta, mert balesetveszélyesnek ítélték. Bár egyes vélemények szerint, ennek az oka az volt, hogy segítsék a pilisi lakosokat, hiszen az állomástól keleti irányba még vagy 5 km-re elnyúlik a város, de végül is a buszok is csak a 4-es főútig mennek ki. Talán igény is lenne rá.

img_2jdchjbhjcvk.jpg

Mint ahogy a fenti képen is látható a bicikli tárolókban egymás hegyén hátán állnak a kerékpárok, de a P+R parkolóban is reggel 7-kor már helyet se nagyon lehet kapni. Bátran kimerem jelenteni, hogy Pilis Magyarország legbringásabb kisvárosa, amely nem rendelkezik 1 méter bicikli úttal sem. A vonat megérkezése után valóságos biciklis karavánok alakulnak ki, főleg a város egyik fő útjának számító Rákóczin. Aki először jár itt, az akár azt is hihetné, hogy Hollandiában van. Bár a bírálat elsősorban a Közép-Magyarországi fejlesztési régiót illeti, amit leginkább Pest megye szív meg.

img_20190205_073456.jpg

Az állomás épület előtt gyakorlatilag semmi se változott. Pilisen a közelmúltban, több buszmegállóba tettek esőbállót vagy várót, (kinek hogy tetszik), de a leglényegesebb helyre, ahol a vontról leszálló utasok várnák a buszt, még egy emelt peron sincsen. Csak a pékség előtti buszmegálló tábla jelzi, hogy igen, innen megy majd a járat, mert sokszor van úgy, hogy várni kell pár percet, de ilyen körülmények közt, hol várja az ember? Legtöbben a megálló előtt vagy az állomás mellett várakoznak esőben, hóban, napsütésben, szélben.

A buszokat immár 10 éve arra kényszerítik, hogy egy óriás hurkot tegyenek meg a városban (térképen vörössel jelölve), kiterelve a 4-es számú főútra . Véleményem szerint ez az út veszélyesebb, mint a tolatva fordulás...

nyp_alap.jpg

Talán a pilisi városvezetés, így akart maguknak városi buszjáratot létrehozni, de ezáltal több 100 embert szívatnak meg naponta hazafelé, mert a hazajutási idő legalább 10 perccel megnőtt. A probléma az, hogy ez a buszjárat nem ezt a célt kellene, hogy szolgálja. A lehető legrövidebb és leggyorsabban kéne a vasútállomással nem rendelkező két települést kiszolgálni. Ehelyett sajnos tényleg "városnézésre" lettünk ítélve minden nap. 

Mielőtt átlépnék a jövőbe és felvázolnám, hogy szerintem mi lenne a megoldás, vessünk egy pillantást az alábbi google térképre.

nyp_km.PNG

Ez a hurok, ami teljesen felesleges 4,7 km hosszúságú.Bevallom magam is meglepett, hogy ez a kör ilyen hosszú. Egy nap alatt itt több, mint 20x fordul meg a busz. Ez rengeteg üzemanyag elpocsékolás, amivel a környezetet is feleslegesen terheljük, valamint az utasoknak rengeteg idejét is elrabolja. Sokszor jártam úgy, hogy a sorompót kaptunk és várakozni kellett. Talán a legdurvább a 15 perc volt, mivel reggel elég sűrű a személyszállító vonatok száma Budapest irányába és ezt kihasználva, hogy a másik irány nyugodtabb, Cegléd irányába jelentős a reggeli teher forgalom.

Jövő

Remény még mindig van! Az állomás túlsó oldalán még mindig van üresen álló terület, ahová az új buszfordulót létre lehetne hozni. A térképen ezt világoszölddel jelöltem.

pilis_muhold.png

Mivel az aluljáró biztosítja a balesetmentes átjutást a peronokhoz, így egyszerűbb volna, ha a buszforduló is a lehető legközelebb esne a lejárathoz. Az alábbi képen látható a zölddel kisatírozott rész, vagyis az új buszforduló esetleges helye. Jelenleg ez a terület parlagon áll.

2019-02-20-211319.jpg

 Az alábbi térképen két variációt készítettem, amelyen világoszöld színnel jelöltem a busz útvonalát. valtoztatott.PNG

Az A terv egy szimpla fordulót mutat, vagyis egyszerűen, "ahonnan jött, arra is megy vissza" a Kölcsey út - Bartók Béla utca - Eötvös utca útvonalon.
A B variáció nagyobb hurok lenne, ami a Kölcsey út irányából érkező buszok egyenesen haladnának tovább a Bartók Béla utcán, majd balra kanyarodva az Eötvös József utcán át érnék el az új buszfordulót. Innen az Állomás utcán és a Nyáry Pál utcán át térnének ki újra a Kölcsey útra és tovább Nyáregyháza felé.

Volt arról is szó, hogy pont az itt lakók tiltakozása lehetetlenítette el, hogy ez így megvalósuljon, de meg merem kockáztatni, hogy meg se lettek erről kérdezve. Máskülönben nem hinném, hogy óránkénti egy-két busz zavarna bárkit is, főleg azokat, akik a vasúthoz ilyen közel laknak.
300m.png

Nagyjából ennyi volna a történet. A fenti google térképen látható, hogy csak 300 m lenne a megoldás erre a problémára és ezáltal jobbá lehetne tenni több 100 ember életét.

Ha tetszett az írásom, lájkolj és kövess a Facebook-on. Köszönöm!

Szólj hozzá

volán busz vasút bicikli vasútállomás előváros agglomeráció 591 MÁV 590 Pilis Pest megye vasútfelújítás Újlengyel Nyáregyháza hopponhoppoff