Batumi,az ellentétek városa
2021. október 19. írta: 2travelers

Grúziában ,a Fekete-tenger partján található Batumi városa izgalmas elegye a múltnak és a jövőnek - itt találkozik a régi az újjal, a hagyományos a modernnel - szűk utcák, kétszintes, hangulatos kis téglaépületek szomszédságában magasodnak az ég felé az új, sok helyen még épülő felhőkarcolók, vagy akár a panelházaktól nem messze egy futurisztikus, űrhajóra emlékeztető mekiben fogyaszthatjuk el az ebédünket.Na de ne szaladjunk ennyire előre!

thumbnail_41_1.jpgMeglepő módon az odaút teljesen zökkenőmentes volt , fapados gépünk időben megérkezett Kutaisi repterére, onnan pedig busszal mentünk tovább Batumiba- a buszok indulását az érkező járatokhoz igazítják, és körülbelül 2.5-3 óra a buszút, a jegyet pedig rögtön a reptér kijáratánál meg tudjuk vásárolni.

Szállásunk egy felhőkarcoló 43. emeletén volt , ahova a városi buszmegállóból taxival jutottunk el. Az apartman gyönyörű és tiszta volt, szuper kilátással , a tengerpart szomszédságában és sétatávolságra a régi városrésztől. Ha közben felmerülne bennetek, hogy mindez mennyibe kerül, olvassatok tovább, a blog végén összeszedtem nektek a költségeket is.

A tengerparti promenád gyönyörű , pálmafákkal szegélyezett -egy álom a reggeli futáshoz is - de amúgy tele van koktélbárokkal, éttermekkel, valamint egy mini vidámpark és sportpályák is találhatóak a vízparton , szóval nem lehet unatkozni már itt sem.
Sokan azt hiszik hogy Batumi csak egy újonnan felkapott kiépülő kaszinóváros, vagy egy “Dubai-wannabe”, de nagyon sok érdekes és izgalmas látnivaló, természeti szépség van itt.

Az én kedvencem a Batumi botanikus kert volt, amely a zuhogó eső ellenére is elképesztően szép volt, és az se zavart annyira hogy a többórás séta alatt bőrig áztunk - de talán ehhez hozzájárult a bejáratnál elfogyasztott két chacha is - a helyi pálinka.

A helyi időjárásról tudni kell, hogy néha napokig megállás nélkül ömlik az eső - hát nekünk két ilyen napot is sikerült kifogni!
Ennek a hatalmas és mesészép botanikus kertnek az ötlete már 1880-as években megfogalmazódott, amikor is a grúz kikötőváros nyaralóhelyeinek tulajdonosai gazdag növénygyűjteményt hoztak létre Batumi felett, a kor divatjának és saját hóbortjaiknak engedve.
A botanikus kert 1912-ben nyílt meg a Fekete tenger partján, amelyben ma már évszázados parkokat láthatunk, egyedülálló szubtrópusi növényekkel, kilenc földrajzi táj növényzetét bemutató részekkel- nekem a bambuszerdő volt a kedvencem.
thumbnail_43_1.jpgRégen pedig nagyon unalmasnak találtam a botanikus kereteket, de minél többet látogatok meg belőlük, annál inkább kezdem megkedvelni őket.
A kertben tett sétánk során egy nagyon cuki kutya is hozzánk szegődött, és egész úton velünk tartott,őt láthatjátok a fotón.
thumbnail_37_1.jpgGrúziáról fontos megemlíteni, hogy nagyon sok a kóbor kutya, de mind nagyon barátságosak, a városban például gyakorlatilag majdnem mindegyik étteremhez tartozik egy kutya, akit ott etetnek, nagyon szimpatikus, hogy sose zavarják el őket, kedvesen bánnak velük, esőben pedig be is engedik őket, nehogy megázzanak. Igazán példát vehetnénk róluk.
thumbnail_31_2.jpg Persze mondanom se kell, hogy nekem sikerült az összes kóbor kutyát megsimogatnom -vagy legalábis törekedtem rá:)
Batumi tengerpartjának sajátos hangulata van, én személy szerint imádtam ahogy a kavicsos tengerpart és a pálmafás sétány mögött közvetlen felhőkarcolók magasodnak, és lépten nyomon megihatunk egy jó koktélt - és hogy végre életembe először megmártózhatok a Fekete-tengerben.
Vízicipőt - vagy ahogy mi hívjuk, "kagylólesőt" - mindenképp vigyetek, mert olyan kavicsos a part hogy anélkül lehetetlen bemenni- de ha otthon hagytátok, semmi pánik, a parti árusoktól, akikből van bőven, azt is lehet venni körülbelül kétezer forint körüli összegért.
A tengerparti naplementét semmiképp se hagyjátok ki, meseszép színekben játszik az égbolt ha épp nem felhős az idő!
thumbnail_48.jpgA másik kedvenc látnivalóm az Alphabetic Tower azaz az ABC torony volt, amely 130 méter magas. A torony a grúz ábécé és az emberek egyediségét szimbolizálja. A szerkezet egy  DNS -re emlékeztet, és az oldalán grúz ábécé 33 betűjét olvashatjuk-már aki el tudja olvasni... A betűk mindegyike 4 méter magas és alumíniumból készült, a tetején pedig egy hatalmas ezüst gömb van. Kilátóként is funkcionál.

thumbnail_25_1.jpgÉn ugyan ide nem mentem fel mert miután úgyis a 43.- on laktunk, sok értelmét nem láttam, csak a mellette levő óriaskerékre ültem fel- ami szuper volt, viszont tériszonyosoknak nem ajánlott , mert nyitott és 55 méter magasra megy fel .
Ráadásul a kilátó mellett sétálgatva megláttam egy padon két pávát üldögélni , oda is mentem megnézni őket közelebbről, amire persze előkerült a gazdájuk, és a kezembe nyomta az egyiket -így lett pávás fotóm is- mit ne mondjak, erre nem számítottam !

thumbnail_46_1.jpgAz utcai művészet , azaz a street art meghatározza Batumi hangulatát, lépten-nyomon különleges műalkotásokkal találkozhatunk. Én már jó előre kinéztem a kedvenceimet, és letöltöttem egy térképet , hogy melyik hol található, de ha amúgy is be akarja járni az ember a régi városrészt, és figyelmesen sétálgat, akkor majdhogynem biztos, hogy belebotlik az összesbe. Én legalábbis így jártam.

A régi városrészben amúgy is megéri sétálgatni , mert gyönyörű , hangulatos épületekbe botlunk lépten-nyomon.  Batumi legnagyobb tere, a Europe square építészetileg a legkülönlegesebb mert nehéz megmondani a különbséget a régi és az újabb épületek közt, ugyanis az újak a régi épületek stílusában épültek .

thumbnail_54.jpgBatumiban szuper étteremek és bárok találhatóak ,és ugyan lettek favoritok de mindig más helyekre mentünk, hogy minél többet helyet megismerhessünk.
Széles a skála, a helyi kiskocsmától kezdve az elegáns éttermen át a kifőzdékig jártunk mindenféle helyen- és ha csak egy konklúziót kell levonnom összeségében az az, hogy a kiszolgálással nagyon nem sietnek.

thumbnail_35_1.jpgA kenyér és tésztafélék a legjellemzőbbek a grúz konyhára - a legismertebb a Khachapuri -  de sok más finomságra bukkanhatunk még.
A padlizsán diókrémmel , illetve egy tojásos étel-tojás és sajt és vaj összekeverve, agyagedénybe sütve - egyből levett a lábamról, de a diós saláta és a diós mártásban levő marhahús is ízletes volt - szeretnek mindenbe diót tenni úgy tűnik.
Nagyon ritkán szoktam név szerint helyeket ajánlani, de a BU&KHARI az egyik legkülönlegesebb borbár ahol valaha jártam. Az óvárosban található , egy emeleti lakásban, ráadásul helyi, grúz borokat kóstolhatunk- mondjuk az angol nem kenyerük, de annyit sikerült megbeszélnünk hogy “white” vagy “red” - hozzáteszem, a “white” jobb volt.
Amúgy nagyon kevesen beszélnek angolul Batumiban, de viszont kedvesek és segítőkészek az emberek. Egy vicces sztori : nagyon nagy eső volt, és ernyőt akartunk venni, de persze sehol sem árultak, ezért a taxisnak szóltunk  -volna - hogy vigyen el valahova, ahol tudunk esernyőt venni, de persze nem értett egy szót se, de nem esett kétségbe, kezembe nyomta a telefont, hogy videochateljek a gyerekével, az érti mit akarunk, majd miután a gyerek lefordította az apukának, hogy mit szeretnénk, az a piros lámpánál kipattant a kocsijából, előrehozta a saját esernyőjét, majd visszahívta a fiát, hogy mondja el, hogy ő azt eladja nekünk. Nem vitatom, hogy leleményes, és biztosan keresett párszáz forintot, de mindenesetre én nagyon örültem ennek a dolognak,mert nem kellett így ismételten bőrig áznunk.

A helyi McDonald’s is megér egy misét, konkrétan mintha az Alien filmekből felejtettek volna ott egy űrhajót ! Sok helyen olvastam, hogy ez a világ legszebb mekije, ennek eldöntését rátok bízom!
Ahogy a cikk elején ígértem, megosztom veletek ennek a grúziai utazásnak a költségeit, hogy egy picit segítsek azoknak aki esetleg ebbe a csoda országba készülődnek - vagy csak kíváncsiak.

Repülőjegyet sajnos elég későn vettem, mert eredetileg Mykonosra akartam menni, és utolsó percbe gondoltam meg magam, így az kb 45 ezer Ft volt egy főre oda vissza plusz a bőrönd , amit én már nagyon drágának tartottam Batumiba.

Airbnb-n foglaltam lakást, tengerre néző, erkélyes, a 43. emeleten, ez kb 10 ezer Ft / éjszaka volt, tehát egy főre lebontva egy ötezres éjszakánként, a bal oldali épületben, az Orbi City-ben:

A reptéri busz ( a reptértől 2.5 óra Batumi) 2400 Ft oda-vissza fejenként- de ezt már írtam az elején is.

Az ország viszonylag olcsónak mondható, általában 1200-1800 Ft körüli összegért étteremben tudtunk ebédelni per fő, itallal együtt. A borok a bárokban 500-1000 Ft / 2dl vannak, a koktélok picit drágábbak, 1500 Ft -ba kerülnek .
A tengerparton a nyugágy szerintem ingyenes mert ott voltunk egész délután és senki nem jött oda .

A kávé - ami szerintem nagyon fontos tétel - kb 200-400 Ft , szóval nyugodtan lehet inni belőle napi hármat-négyet.

Taxizáshoz egy applikációt kell letölteni, 300-500 Ft-ért gyakorlatilag bárhova elvisznek a városon belül.

A beugró a botanikus kertbe 1400 Ft volt, erre azt kell hogy mondjam , hogy megérte az utolsó fillérig.

Remélem meghoztam a kedvetek hogy ellátogassatok ebbe a csodálatos országba ! Én még biztosan visszatérek ide!

Kövess Instagramon vagy Facebookon még több képért,a bejegyzésekből kimaradt sztorikért, és kérdezz bátran!