Bakanccsal a Naszály-hegy gyalogos függőhídján

2020. augusztus 06. 06:46 - Laurik Szilvia

Kalandozások a Gyadai Tanösvényen

A Naszályra szerettünk volna feljutni egy kedd reggelen, de ezen a napon valahogy minden kicsit másképp alakult. Korán akartunk indulni, de a kiindulóponthoz végül csak délben értünk oda. Sok fotót szerettem volna készíteni, de amikor leparkoltunk, észrevettem, hogy a telefonomat otthon hagytam. A kék jelzést valahogy rosszul követve, közel 5 km után a csúcs helyett újra a tanösvény első állomásán találtuk magunkat. Szóval bénáztunk a javából, és más hasonló helyzetben biztosan totál kiakadtunk volna, most azonban cseppet sem bántuk, hogy ezt a pár órát (a Dunakanyar látványával kecsegtető kilátás helyett) a Gyadai-réten töltöttük el.

A Katalinpusztai Kirándulóközpont integető Hangya Danija eddig onnan volt ismerős, hogy a Tátra felé robogva mindig elhajtottunk mellette. Tudtuk, hogy a kedves, gyerekrajzra emlékeztető figura után hamarosan Rétság jön,  azaz egy jelzés volt arra vonatkozóan, hogy közeledünk a magyar-szlovák határ felé.

8_4.jpgAztán hazai, családbarát túraútvonalak után kutatva rábukkantam egy ígéretesnek tűnő függőhídra és egy leírásra, hogy a tanösvényről megközelíthető a Dunakanyar magányos őrszemének nevezett Naszály csúcsa. (A Naszály a Dunakanyarban elhelyezkedő, úgynevezett Duna-balparti rögök legmagasabb és egyben legismertebb hegye. A Vác fölött sasbércként emelkedő hegy 652 méterrel magasodik a tenger szintje fölé. Budapestről észak felé tekintve, a mészkőbánya ejtette tájsebről könnyedén felismerhető. - https://hu.wikipedia.org/wiki/Nasz%C3%A1ly_(hegy) )

Több se kellett, gyereket felkapva már indultunk is a Budapesttől 57 km-re található Gyadai Tanösvényre, hogy a hirtelen jött szabadnapunkon új élményeket szerezzünk.

A Nógrád megyében található tanösvény Váctól 14, Verőcétől 7 km-re található, így a félnapos túrázás után szinte adja magát egy levezető program lehetősége: hagymás-tejfölös lángost majszolós, Dunában megmártózós, strandolós délután. Valljuk be a tikkasztó hőségben igencsak jól jönnek az ilyen szuper fekvésű túrahelyek, így azt javaslom, hogy a nyári, nagy melegben is bátran vágj neki ennek az útvonalnak, mert a kirándulás után percek alatt elérhetőek a Dunakanyar legszebb szabadstrandjai.

A Gyadai Tanösvényről:
A  Naszály északi lábánál fekvő, kb. 5 km-es tanösvény egy változatos körtúrával mutatja be a Lósi-patak mentén fekvő erdők és rétek természeti és kultúrtörténeti értékeit. A zöld "T" betűvel jelzett, 13 állomásos útvonal bepillantást enged a térség növényvilágába, az itt gazdálkodó emberek és a természet állandó kapcsolatába, valamint az erdei állatok mindennapi életébe.

A helyszín a változatos tanösvénnyel és az interaktív tájékoztató megoldásaival egy annyira színvonalas egységet alkot, hogy a Katalinpusztai Kirándulóközpont méltán nyerte el (2012-ben) "Az év ökoturisztikai létesítménye" címet.

Annak ellenére, hogy a parkolóból még csak néhány lépést tettünk, én a térség szerelmese lettem. A tüneményes ötletekkel kialakított park minden pontja azt segíti, hogy egyrészt az ide látogatók játékosan megismerjék a terület nevezetességeit, másrészt pedig, hogy megtanulják tisztelni és szeretni a természet értekeit. A betonra festett óriás térkép Nógrád megye nevezetességeivel, a Csóványoson található kilátó (csúszdával kiegészített) lekicsinyített mása, a szabadban elhelyezett kiállítói terek és a kihívásokkal tűzdelt túraútvonal egy olyan élményekkel teli egységet alkotnak, amelyek korosztálytól függetlenül rendkívül élvezhetővé varázsolják a kirándulóközpontot.

6_6.jpgA legtöbb fórumon azt olvastam, hogy kisgyermekkel, akár babakocsival is teljesíthető az útvonal egy része, de szerintem ezeket a tanácsokat azok írták, akik életükben még a sarki boltig sem toltak el egy babakocsit. Szóval nem, babakocsival semmi esetre sem járható az útvonal, viszont hordozóval kiváló a terep és ha egy családban több lurkó is lenne, akkor amíg a nagyobbak körbejárják a kijelölt útvonalat, addig a kicsik egy minden igényt kielégítő, hatalmas játszótéren élvezhetik a természetet. (Természetesen mindkét esetben csak nagykorú felügyeletével!)

De, ahogy azt már írtam, a tanösvény kalandos útvonala minden korosztály számára élvezhető, így azt javaslom, hogy idén a zsúfolásig tömött Tátra helyett, az integető hangyánál fordulj le jobbra és fedezd fel a Naszály északi oldalában található lehetőségeket!

10_2.jpgAz autót egy hatalmas, szabadtéri, fizetős parkolóban hagyva, túrabakancsot húzva vághattunk neki az összesen 200 m szintkülönbséget tartogató könnyű, de igen látványos útvonalnak.

A körtúra egy kis tó partjáról indul, ahol amúgy három választási lehetőség is adódik: vagy a "kék" jelzést követve, egyenesen a Naszályt vehetjük célba, vagy a kijelölt tanösvényen teljesíthetjük a körtúrát, vagy pedig ötvözve a kettőt a körtúráról közelíthetünk a Naszály felé (mi, az utóbbit szerettük volna, de a függőhídnál nem voltunk elég figyelmesek, így a csúcsra ezen a napon nem jutottunk fel.)

1_6.jpgAz erdei kalandunk egy kis lépcsősorral indult, majd a Lósi-patak fölé épített hidakon haladva elértünk egy csodaszép tisztáshoz, majd ismét visszakanyarodva a patak mocsaras árterébe, kiépített fa pallókon folytattuk az utunkat. A pallósor az Óriások Pihenőjéhez vezet, amely a személyes kedvencem lett. A hatalmas fa asztalok, székek és padok mesebeli hangulatot árasztanak és a túrát megszakítva egy erdei lakomára invitálnak.

Mielőtt elértük volna a híresen szép Gyadai-rétet még lehetőségünk adódott fatönkökön lépdelni és hatalmasat csattanó hintahídon átkelni.

7_3.jpgAztán átkelve a réten, kicsit elcsendesedve, visszajutottunk az erdőbe és hamarosan szembe találtuk magunkat a várva várt függőhíddal. Az ezen való átkelés a tanösvény egyik csúcs-, és egyben legszuperebb fotópontja. A 2008-ban átadott, Magyarország egyik leghosszabb gyalogos függőhídja 25 méter hosszan és legmagasabb pontján 6 méter magasan vezet át a túloldalra.

9_2.jpgA meseszép erdei ösvény a híd után élesen jobbra tér és beleolvad az Országos Kék Túra útvonalába, ahonnan egy 60 perces sétával könnyedén visszajuthatunk a kiindulópontunkhoz, a kis tavacska partjára.

Tippek és tanácsok a körtúrához:

• az útvonalon nincs vízvételi lehetőség, így készülj elegendő mennyiségű folyadékkal!
  • a nyári melegben gondoskodj a megfelelő napvédelemről, mert az út nagy része (árnyék nélküli) réteken, tisztásokon vezet!
  • nyári időszakban sajnos hemzsegnek a szúnyogok és a különböző bogarak, így ha nem akarod menekülőre fogni, akkor legyen nálad testre, ruhára permetezhető szúnyogriasztó!
  • esőzés után a facölöpök igencsak csúszósak, így ha biztonságosabbnak érzed - pláne ha kisgyermeket hordozol - akkor a cölöpök mellett sétálj inkább a talajon!
  • függőhídon figyelj a túratársakra és kérlek, hogy ne szórakozz azzal, hogy megpróbálod belengetni a függőhidat! (Ez egy híd, nem pedig egy trambulin.)
  • a réten csodaszép vadvirágok vannak, de begyűjtésük helyett, inkább csak csodáld azokat!
  • a könnyű terep ellenére sportcipő helyett bakancsot húzz fel!
  • amennyiben te is a magányos túrázás híve vagy, akkor a hétvége helyett inkább egy hétköznapot válassz! (Mi pl. kedden voltunk és az egész út során kb. 5 emberrel találkoztunk.)
  • ha bővebben olvasnál a tanösvényről és az aktualitásokról, akkor kattints ide: https://www.facebook.com/pages/Gyadai-Tan%C3%B6sv%C3%A9ny/316246831840031
  • ha a körtúra érdekel, tényszerű adatokkal, akkor pedig katt ide: https://kirandulastippek.hu/dunakanyar/gyadai-ret-tanosveny

Egy újabb szuper, kalandos napot kívánok!