Utazás a köbön

Marokkóról őszintén

Egy három napos út sztorija

2019. október 13. - sz_ági

Marokkó - a hely, ahova régóta vágytam. Az egyik legkülönlegesebb fapados úticél Budapestről. Az ország, amelynek kultúrája gyökeresen különbözik a miénktől. A hely, ahol ugyan csak három napot töltöttem, ami édeskevés, de nem nyűgözött le. Ennek ellenére ajánlom mindenkinek: menj el, nézd meg, fedezd fel - akár a kedvenceddé is válhat.

Marokkó akkor került fel a Budapestről elérhető desztinációk közé, amikor már a repülőtéren dolgoztam. Emlékszem, hogy nagyon örültem a hírnek és mindenképpen el szerettem volna utazni ide, de valahogy eddig ez nem jött össze - vagy túl drága volt, vagy valamilyen okból kifolyólag nem felelt meg a dátum.

A jegyvásárláshoz most is hozzájárult az, hogy tudtam, a járat megszűnik novembertől, ezért lépni kellett. Emlékszem, az ágyiai utunk előtt vettem meg két nappal - nem is lehetne jobb módon hangolódni egy nagy útra, mint egy újabb repjegy megvásárlása által.

A repjegyvásárlás azonban mégis rosszul indult. Mit ad isten, megláttam egy olcsó jegyet (20 ezer forint), felcsillant a szemem, elborult az agyam, gondolkodás nélkül megvettem (szokásom ezt csinálni). Abban a pillanatban, ahogy megvettem, esett le, hogy a dátum egyáltalán nem jó. Bepánikol, Ryanairchatnekír, nemlehetlemondaniajegyet, nemlehetvisszautalniapénzt, elcsesztemhúszezret, sírógörcsötkap, miértpontén, kellapénznempazarlunk, holnaputánutazomÁzsiábaésnagyonkellapénz, és folytathatnám. Ilyesmik játszódtak le az agyamban.

A Ryanair, mint kiderült kis utánaolvasás után, kegyes az utasokhoz, ugyanis lehetőséget biztosít arra, hogy repjegyvásárlás után 48 órán keresztül ingyenesen módosítsd a dátumot. Ez azt jelenti, hogy nem kell módosítási díjat fizetned, csak a különbözetet a repjegy árak között. Ha nincs, akkor szerencsés vagy, teljesen ingyen módosíthatsz.

Szerencsémre a rossz dátum utáni hétvégére csupán 7 ezer forinttal került többe a repjegy, így kiszemeltem magamnak azt a dátumot. Már csak az volt a kérdés, hogy találok-e útitársat? Egyedül semmi pénzért nem mentem volna el Marrakeshbe. És persze olyan emberrel sem, akit nem ismerek. Így hát körbekérdeztem a barátaimat, ismerőseimet, akikről sejtettem, hogy eljönnének Marokkóba, és hát - nem nehéz kitalálni - sikerrel jártam.

Miért nem tetszett Marokkó?

A rámenős árusok. A szemét. A prédaként rád tekintő férfiak. A beszólogatások az utcán. A rámenős árusokat említettem már? Nekem ez sok volt. Nem éreztem magam teljesen biztonságban, pedig szinte mindenhova "ötös fogatban" mentünk. Nem szeretném lehúzni az országot, hiszen csak három napot töltöttem ott, ami abszolút nem elég arra, hogy rendesen megismerjem. Nem is érzem azt, hogy "jogom van" véleményt alkotni az egész országról három ott töltött nap alapján, mégis bevallom: nem vágyok vissza Marokkóba.

Kicsit rosszul is éreztem magam amiatt, hogy mindenkinek azt mondtam, nekem nem tetszett ez az úti cél. Lelkiismeret-furdalásom volt, mert sok embert ismerek, akik imádták az országot - én akkor miért nem. De egyszerűen nem tetszhet minden az embernek!

Bangkokot imádom, lehet bármennyire koszos és kaotikus; Barcelonáért odavagyok még annak ellenére is, hogy sok a zsebtolvaj és egyszer majdnem ki is raboltak; Etiópia életem egyik legnagyobb élménye volt, és egyáltalán nem zavart az sem, hogy ahányszor leszálltunk a buszról, szó szerint lerohantak minket a gyerekek, akik mindenféle kacatot próbáltak eladni nekünk. Talán ezen tulajdonságok együttes megléte már túl sok volt nekem, ezért nem tetszett. Vagy azért, mert ott érezhetően alacsonyabb rendűnek tekintik a nőket.

Mi tetszett Marokkóban?

A második napon elmentünk egy AirBnb-n lefoglalt túrára, az nagyon-nagyon tetszett! Körülbelül 6000 forintba került, és tartalmazta a buszozást, az idegenvezetőt (aki a szervező volt), tízórait, teázást, bőséges ebédet. Komolyan mondom, tökéletes volt - bárcsak mindhárom napon hasonló túrákra mentünk volna el. Egy rossz szavam nem lehet rá.

Tetszett a szállás is. Autentikus marokkói szállást választottunk - riád -, amely a reggelit is tartalmazta, és medencéje is volt. A tradicionális marokkói reggeli nagyon ízletes volt! A riádnak pedig nagyon tetszett a stílusa, ahogy középen egy üres tér van, és minden emeletről le lehet nézni a medencére.

A menta tea! Kötelező, mindenkinek meg kell kóstolnia, mondjuk nehéz nem belefutni Marrakeshben, hiszen lépten-nyomon kínálják. Minket a szállásra való megérkezésünkkor is megkínáltak, az AirBnb-s túra során pedig többször is kaptunk.

Program

A programunk a következő volt:

rni-films-img-be372155-eb0c-4cb7-b56a-6d68c654c5e2.JPGElső nap: este hat körül érkeztünk meg Marrakeshbe, aznap már csak a Medinában sétálgattunk.

Második nap: egész nap Essaouirában voltunk. A szállásadónk segítségével foglaltunk transzfert, kb 20 euró volt, de eleinte többet akartak kérni érte, lefaragtam belőle. Út közben kétszer is megálltunk: egyszer argán olaj készítő üzemben, egyszer meg a kecskefánál. Essaouira egy tengerparti város, a Trónok harca több jelenetét is itt forgatták. Körülbelül 4 óránk volt a városban, ami pont elég volt arra, hogy megebédeljünk és sétálgassunk. Az út egyébként 3 órás volt. Este elmentünk az egyik éjszakai piacra Marrakeshben, hangulatos volt, csak nagy volt a tömeg.

Harmadik nap: a kedvencünk! Mint már említettem, nagyon tetszett az Airbnb-n lefoglalt túra. Erről van szó, itt mindent megtudhatsz róla: Desert Agafay Atlas Mountains Trip. Meleg szívvel tudom ajánlani, igazán autentikus élményben lesz részed!

Negyedik nap: utolsó (fél) nap Marokkóban. Utoljára bejártuk a Medinát, elmentünk a Jardin Majorelle-be, a Koutubia mecsethez, megebédeltünk, majd irány a repülőtér.

Hasznos tippek

Szállás: Riad Salma de Groot - reggelivel együtt 18 000 forintba került három éjszaka.

Repülőjegy: Ryanair, BUD-RAK, 26 000 forint. Sajnos már csak három hétig közlekedik ez a járat, de Bécsből el lehet jutni Marokkóba közvetlenül.

Költőpénz: eurót vittünk itthonról, ott váltottuk át dirhamba.

AirBnb túra: Desert Agafay Atlas Mountains Trip.

Árak: Marrakesh nem drága. Simán megebédeltünk kb 1500 forintból. Hűtőmágnest 155 forintért kaptunk legolcsóbban. Eg csomag mentatea kb. 650 forintba került. Az élelmiszer boltokban is olcsó minden.

Marokkót érdemes meglátogatni! Még én is ezt mondom, aki nem volt elragadtatva tőle. Egyáltalán nem bántam meg, hogy elutaztam ide, és neked is azt ajánlom, hogy ha teheted, repülj el Marokkóba - lehet, hogy a kedvenc helyed lesz!

Jó utat!

Ági

Megtalálsz itt is:

élhetetlen 2019.10.14. 21:56:53

Érdekes meglátások. Én is csak egy hetet töltöttem ott, egy három fős turistacsoporttal, szervezett úton. Kaptunk egy kisbuszt, és egy sofőrt, ő volt aki vigyázott is ránk. A harmadik útitársunk idős volt, zömmel a szállodák halljában töltötte az időt, ketten mászkáltunk a barátnőmmel, (nő vagyok, és harminc alatt voltam, egész jó formában). Furcsa módon, nem találkoztam a rámenős árusokkal. Marrakeshben ugyan csak egy bazár van, de szerintem mi mindketten másikban voltunk. Aki csak árult, az vagy ült a bolt előtt, vagy bent, ha bementem, alku, és vagy vettem valamit, vagy nem. A rézműves meg, míg vevőre várt, addig kalapálta a következő tálat, és csak akkor foglalkozott veled, ha megálltál előtte, és mondtad, hogy vennél valamit. Az meg, hogy a kígyóját szájon pusziló ember kért egy kis aprót a fotóért, természetes. Aztán a bazáron kívül találtam egy fix áras boltot, vettem még egy kis tálat, kb. olyan áron, mint amire a bazárban lealkudtam. Másnap visszamentem, hogy veszek egy nagyobbat is, meg pár húsz centis bőr tevét a gyerekeknek. Visszatérő vevő? Kérnem sem kellett, kaptam kedvezményt.
“A prédaként rád tekintő férfiak.”. Vagy paranoiás vagy. Egyetlen “zaklatás” volt, az Ourika völgyi kiránduláson megálltunk egy ezüstműves boltnál. Nem kell vásárolni, csak megnézzük. Két srác vitte a boltot, és az egyik akart ajándékba adni egy gyűrűt. Nem fogadhatom el. Addig szívóztunk, hogy jó, ne legyen rossz érzésem, a barátnőmnek is ad egyet. Adott. Komoly zaklatás.
“Vagy azért, mert ott érezhetően alacsonyabb rendűnek tekintik a nőket.”. Ezt három nap alatt miből szűrted le? Mert a mi marrakeshi idegen vezetőnk egy huszonéves, berber, angolul jól beszélő nő volt, biztosan alacsonyabb rendűnek tekintve.
Biztonság? Fezben mondták, hogy este a sofőr nélkül ne menjünk sehová. Éjjel kettőig csavarogtunk nélküle, egy rossz szó sem ért bennünket. A fezi bazár, a helyi idegenvezető mondja, ne együnk ott, nem biztonságos, elvisz az egyik rokona éttermébe. Sült krumpli, olajba sült bárány húsgolyók, amit itthon is összedobok, és olyan drágán, hogy mikor reklamáltunk nála, bement az étterembe, és visszahozta a fele pénzt. Lehúzási kísérlet, ami nálunk ugye nincs? Másnap, gondoltam, anyád, a bazárban ott sütik parázson frissen, bekajáltam. A tevések, szamarasok meg nem beszóltak, hanem megtapsoltak, hogy az ő kajájukat eszem. És elmentünk esti marrakeshi körútra hintóval, felvettem az egész utat, klaty, klaty lópata, nagyon jó visszanézni. Ez majdnem olyan hosszú lett, mint a bejegyzésed, de ez van, én imádtam Marokkót, ha tehetném, minimum három hétre mennék vissza.

Peetee 2019.10.15. 09:01:35

@élhetetlen: A rámenős árusok és az arra hajlamos férfiak messziről kiszúrják a legnagyobb pancsert a tömegben, a gombszem-mackót aki értetlenül pislogva forgolódik, lökdösi a tömeg, láthatóan nem találja a helyét. Itt is erről lehet szó....

sz_ági 2019.10.15. 14:22:40

@élhetetlen: @élhetetlen Említettem a posztban, hogy három nap alatt nem lehet rendesen megismerni egy országot és véleményt alkotni róla, de ettől függetlenül leírtam a tapasztalataimat. Mint ahogy azt is leírtam, hogy nem örülök, hogy ez lett a véleményem, és "szégyellem" is, hogy nem vagyok úgy oda az országért, mint sokan mások. Nem öltőztem kihívóan, sőt, mindig takartam a lábaim meg a vállam is, ennek ellenére többször is előfordult, hogy utánam kiáltottak "you're beautiful" meg hasonló hülyeségeket. Ismerősömmel az is előfordult, hogy leköpték a barátnőjét, mert nem takarta el a vállait...na szép. A sok úti cél közül, ahol megfordultam, Marokkó nem tetszett, de lehet, hogy csak rosszkor voltam rossz helyen. Értem, hogy te imádtad Marokkót, de nem kell bizonygatnod az igazad, mert mindenkinek meg lehet a saját véleménye.

sz_ági 2019.10.15. 14:26:39

@Peetee: Nem muszáj rosszindulatúnak lenni... Itt is leírom, hogy kifejezetten figyeltem arra, hogy a lábam-vállam eltakarjam, elővigyázatos voltam. Emellett mondhatni tapasztalt utazó vagyok a koromhoz képest, sok helyen jártam már, szám szerint 40 országban, az utazásért élek, minden pénzem erre költöm (nem a szüleim pénzén utazom, mielőtt még ezzel jönnél), aludtam már reptéren, éjszakai buszon, hostelben idegenekkel egy szobában, stbstb. Jártam Koszovóban, Etiópiában, Macedóniában, és számtalan "kevésbé turistás" helyen. Egyedül is utaztam már másik kontinensen. Szóval azt sem mondható el rólam, hogy "sznob" vagyok vagy válogatós, aki "értetlenül pislog" egy-egy új országban. De minek is bizonygatom, úgyis találsz valamit, amibe újból beleköthetsz majd. Nevezz csak pancsernek, ha téged ez boldogít..:) Kommenthuszárkodni mindig könnyű.

élhetetlen 2019.10.16. 02:53:17

@sz_ági: Valamit nem értesz. Az, hogy nem tetszett Marokkó, a magánügyed. De az érveid sántítanak. “Etiópia, “ahányszor leszálltunk a buszról, szó szerint lerohantak minket a gyerekek, akik mindenféle kacatot próbáltak eladni nekünk”, de ott nyilván felmosott utcák voltak csak, nem halmozódott a sokkhatás. A beszólogatások. Ha azt mondják, két méterről, hogy szép vagy, az gond? Londonban két öregúr egy padon, miután besaccolta, hogy spanyol lehetek, visszaszóltam, hogy magyar vagyok, és fél órát beszélgettünk Budapestről. Kicsivel több számadatot tudtak, mint én. Budapestet hogy viseled? Csak, hogy mi a zaklatás, A Rákóczin gyalogoltam egy tölcséres fagyival, mikor mögém lépett egy pasas, hogy ő is szívesen nyalna. Igen, és visszakézből a képébe dörgöltem a fagyit, aztán futottam, ő meg utánam. Úgy menekültem meg, hogy elkezdtem két felnőtt férfi körül futni a buszmegállóban, mert csak nem hagyják, hogy szétverjen, aztán szökés a buszon. Ez délelött 11-kor volt, a város közepén. Na, ez zaklatás volt. Tévedek, hogy írtál egy ismerős barátnőjéről, akit leköptek, mert nem volt takarva a válla? Mert azt most nem találom a szövegben. És arról mi a véleményed, hogy Will Smith egyik jól öltözött emberét leköpte egy idős asszony, csak, mert fekete volt? Budapestre sem jössz többet?

masada 2019.10.16. 08:52:19

Soha nem megyek és mennék muszlim országba, ostoba középkori viszonyok közé. Túl rövid az élet, és túl sok szép és jó hely van a Földon.