HTML

Itten azt írja, hogy....

..némi McInerney parafrázissal ( és még csak nem is az övé! ), de úgy hiszem, hogy az új irodalom mindig a veszteségről szól. Ebben hasonlíit a régire.

Friss topikok

( Nicolas Winding Refn; Too Old to Die Young )

Én: - Fogadjunk, hogy az Éjjel nappal Budapest szereplőgárdájának színvonalán tengődő csepűrágókkal soha, senki nem fog hidegrázós, filmtörténeti klasszikus gengszterdrámát és társadalomkritikát gyártani!

Nicolas Winding Refn : Fogd meg a söröm, haver! „

Mindig irigyeltem, - és vágytam rá mindennél jobban- azokat az életutakat, amik egy szingularitásból kiindulva, egy folytonosan növekvő – kvázi bekebelező – kiterjedésben, úgy tudnak végül a semmibe veszni, hogy mégis generációk mémkultúráját határozzák majd meg később.

A Refn életút a szélesebb közönség számára nyilván a Bronson-al indult, és rögtön véget is ért az Only God Forgives – nél ( ami sanszosan a valaha készült legjobb filmek egyike….)

Ehhez képest a Pusher-ben tökéletesen ott vannak már azok a karakterek és sommás krízishelyzetek, amikkel a Too Old to Die Young dolgozik, fájdalmasan hosszan elnyújtott, mesterien megkomponált beszélő, filmes freskóiban.

A Ponyvaregény szerűen szétágazó, majd remekül egybefonódó ciklusok mindegyike önálló entitás, egy saját tartalmi centrum köré szervezett, önmagában érvényes/értékes alkotás.

Természetesen így az alkotók egyszerre tudnak közléseket tenni ( és nem felhívásokat, propagandát, szájbarágós felháborodást, harsány együttérzést ), a fékevesztett önmegvalósításról, a mindent és mindenkit bekebelező korrupcióról/erőszakról, a pénz és érvényesülés bármit felülíró megszerzéséről.

Megrendítőek és vérfagyasztóak azok a képek, és minimálmimika, amivel a szereplők a teljes és változtathatatlan közönyüket fejezik ki az éppen soros, erőszakos tettek áldozataival, vagy magával az eseménnyel szemben

. Mindeközben monumentális állóképek előtt élvezhetjük a pusztító nihilt, és kiúttalanságot.

A meghaladott globálfaluban, a raszta igazságosztók, mexikói drogkartellek, pszeudo W.A.S.P. felsőbbrendűségtől eltévelyedett fehér „ őslakók „ ,pornósok, elborult szellemgyógyászok, és letális szakaszban lévő rákbeteg bérgyilkosok, valamint a közmegvetés és közröhej tárgyát képező hivatalok sporadikus és vérben tocsogó konfliktusai azok a narratív eszközök/karakterek, amikhez Refn jobb híján nyúl, azért, hogy a retinánkba szuvidolja azokat a fantasztikus képeket, amikkel – a magam részéről – nem igazán találkoztam kb. a Baraka óta, ami egy nagyon szar hasonlat, amúgy…..:-)

„ – Direktor úr! Hogyan tudna egy ilyen végletesen komor filmbe, némi humort csempészni?

- Egy autós üldözéssel, amiben két gyilokpornós egy Nissan Leaf-ben üldözi a főhőst, miközben Barry Manilow VÉGIGÉNEKLI !! a Mandy-t…….és a végén az autó lemerül a sivatag közepén.

- Köszönöm az interjút. „

Címkék: Filmkritia

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://ujirodalom.blog.hu/api/trackback/id/tr314971166

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása