Tudatos cégvezetés - üzleti terv

Üzleti terv készítés egyszerűen. Segítünk a megfelelő üzleti terv elkészítésében.

Hogyan lépj külpiacokra? A szakértő elmondja
Így indulj neki a külföldi értékesítésnek 

Hendrich Balázs a Magyar Exportfejlesztési Ügynökség vezérigazgatójának tanácsai azoknak, akik külföldi terjeszkedésben gondolkodnak.

hepa.png

(Fotó: MTI/HEPA)


Jelenleg a hazai cégek külföldi piacra lépését a Magyar Exportfejlesztési Ügynökség (HEPA -) támogatja. A portfolio.hu –nak adott interjút az ügynökség vezérigazgatója, Hendrich Balázs. A szakember gyakorlati tanácsokat is adott azoknak, akik azon gondolkoznak, hogy külföldre vigyék terméküket, szolgáltatásukat. Úgy gondoljuk ezek a tanácsok olvasóinkat is érdekelhetik. 

A külpiaci megjelenés befektetést igényel 

Az, hogy egy vállalkozás eljusson a külpiacra mindenképpen szükséges befektetnie, de egyáltalán nem mindegy, hogy mennyit és az sem mindegy, hogy ez mennyi idő alatt történik meg. A hazai vállalkozások jelentős többsége önmagában is számos olyan fejlesztési kihívással küszködik (például alultőkésítettség, munkaerőhiány), ami a külpiacra jutás többlet-erőforrásigényét jelentősen befolyásolja. Önmagában a siker feltétele, ha ez kevesebb pénzből és rövidebb idő alatt történik meg – ezért az is a HEPA feladati között van, hogy ilyen szempontból figyelje az egyes országok, régiók piacait. 

A HEPA szerepe a gyakorlatban és a piacra lépési folyamat

 Az első kérdés, hogy egy cég exportérett-e. Ez többféle módszertan alapján határozható meg. Az exportérettség függvényében más utakat kell bejárni. Ha egy olyan kkv-ról van szó, amelyiknek vannak termékei - szolgáltatásai, van érdemi tevékenysége a hazai piacon, és úgy dönt, hogy érdemes lenne a külpiacok irányába nyitni, az önmagában azt feltételezi, hogy neki rendelkeznie kell valamilyen szintű stratégiával arról, hogy ezt hogyan akarja elérni, mit vár el ettől, és mekkora az a ráfordítás, amit hajlandó erre áldozni. Erről a HEPA vállalati tanácsadóival részben regionális, részben iparági oldalról lehet beszélgetni. Az ügynökség abban is tud segíteni, hogy mennyire illek bele az adott ország piacába a cég terméke - szolgáltatása és a stratégiai elképzelése.

Bizonyos iparágakról vannak olyan információi a HEPA-nak, hogy egyes piacokon milyen a kereslet, így akár az is lehetséges, hogy ők ajánlanak exportirányokat, hiszen vannak statisztikáik például arról, hogy a prémiumkategóriájú magyar élelmiszeripari termék iránt hol milyen a kereslet. A szakember szerint ebben a szegmensben nagy a magyar cégek ismertsége globálisan, hasonlóan az egészségiparhoz, mezőgazdasági gépgyártáshoz.

A HEPA vezér elmondta, hogyan tudják segíteni a vállalkozót azzal, hogy speciális tréningeken vesz részt, ahol egyrészt átgondolhatja saját vállalatának fejlesztési irányait, másrészt olyan piaci információkhoz juthat hozzá, amelyek segítségével meg tudja alkotni a stratégiáját. A HEPA segít ebben, de ehhez a vállalkozásnak fel kell nőnie egy bizonyos szintre, a tulajdonosnak kell, hogy kialakult képe legyen arról, hogy mit szeretne kezdeni a saját cégével.

Ha ez a kialakult kép hellyel-közzel megvan, ahhoz már az ügynökség hozzá tudja tenni az egyedi fejlesztési terveket. Érdemes lehet elmenni a HEPA szekértőivel egy külföldi kiállításra, ahol fel lehet mérni, hogy az adott

  • piacon mi történik
  • lehet tesztelni, hogy állnak a cég csomagolási, prezentációs képességei, nyelvtudása,
  • van-e finanszírozása,
  • vannak-e olyan humánerőforrások a cégnél, akik járatosak a külkereskedelemben. 

Összességében tehát sok olyan szempont van, amiről beszélni kell egy vállalkozással, különösen akkor, ha még nem csinált ilyet. Ez egy fejlődési folyamat, amiből aztán elindul az iteráció, és utána elindulnak olyan külföldi beszélgetések, B2B találkozók, ahol lehet tesztelni, hogy a képessége ténylegesen megvan-e. Remélhetőleg lesz lehetőség ajánlatot tenni. Ugyanis akkor lehet látni, hogy versenyképes-e a cég által kínált ár, a termékével megfelel-e a helyi szabályozási rendszernek, stb.

A támogatott cégek méreténél van felső határ?

Sem felső, sem alsó határ nincs. A HEPA úgy tekint egy akár startupra is, hogy az potenciális exportőr tud lenni. Természetesen differenciálni kell a segítségnyújtás, támogatás jellegében. Mindenkit támogatni kell, csak másképp. A már jelentős exportteljesítményt mutató vállalatoknak, például ilyenek a Kiemelt Exportőri Partner Programban résztvevő cégek is, célzott, egyedi támogatásokkal, tanácsadással áll az ügynökség a rendelkezésükre.

Személyes jelenlét fontos, vagy manapság nem érdekes? 

Változik a személyes kapcsolat fontossága, de jónéhány olyan piac van - a keleti piacok tipikusan ilyenek -, ahol ennek az igényszintje is magasabb. Manapság nem igazán arról szólnak ezek a kiállítások, hogy egy terméket meg lehessen fogni, hogy valakivel egy üzleti kapcsolatot ki lehessen alakítani, mert erre ma már sokkal hatékonyabb eszközök állnak rendelkezésre. Hendrich Balázst úgy látja, hogy ennek a kombinációja az, ami igazán hatásos. Amikor egy standot komoly mennyiségű digitális tartalommal feltöltenek, ahol nagyon sok információt, impulzust lehet átadni relatív kevés idő alatt nagyon nagy körnek, annak olyan szempontból van jelentősége, hogy van visszacsatolási lehetőség: valamit már hallottam róluk, láttam őket valahol, ez egy érdekes ország. Amikor a konkrét üzleti lehetőségek vannak, akkor ez a fajta előképzettség tud segíteni.

Mennyire nyitottak a magyar cégek a külföldi terjeszkedés irányába? 

A magyar cégek kockázatvállalási hajlandósága nem túl magas, ezen javítani kell, itt például komoly szerepe lehet az exportfejlesztési ügynökségnek. Az HEPA által szervezett delegációk, üzleti találkozók, külföldi kiállításokon való részvételek, mind együttműködésről, partnerségről, egymás segítéséről is szólnak. Itt is igaz az, hogy együtt könnyebb, mint egyedül. Ezt a fajta biztonságérzet-növelés kiemelten fontos, hiszen sokkal jobb helyzet az, ha egy vállalkozás felkészülten, önbizalommal, lelkesen próbál szóhoz jutni egy külpiacon.

Összegzés

A külpiacra lépés fontos mérföldkő lehet egy cég életében, egy bizonyos szint után a növekedés csak így lehetséges. De az export piachoz fel kell nőni, világos és sziklaszilárd elképzelés szükséges, a termékről – szolgáltatásról, annak vevőiről, kell egy céges vízió. A nyelvtudás és a megfelelő összegek befektetésén túl. 

Annak érdekében, hogy egy HEPA-s megbeszélésre felkészülten érkezz érdemes a magyarországi piacoddal, versenytársaiddal, értékesíti stratégiáddal, és a jövőbeni pénzügyi várakozásaiddal is tisztába kerülni. Ha szükségesnek érzed, szívesen segítünk a felkészülésben. 

A cikkben mindezek mellett szó esett még, a magyar exportsratégia gyakorlati megvalósításáról, a hazai cégek kockázatvállalási hajlandóságáról és a keleti nyitás folytatásáról, valamit a globális kereskedelmi háború magyarországi hatásairól. Aki a téma után érdeklődik annak érdemes elolvasni az egész cikket.

https://www.portfolio.hu/uzlet/20191106/mi-kell-ahhoz-hogy-sikerrel-uzletelj-kulfoldon-atalakuloban-a-magyar-exporttamogatas-406033

Sok sikert azoknak akik a külpiacok meghódítását tervezik! 

Debreczeni László és Hajdu Máté - üzleti terv tanácsadók

KÉRDÉSED, VÉLEMÉNYED, SAJÁT TAPASZTALATOD VAN?

KÍVÁNCSIAK VAGYUNK RÁ! OSZD MEG VELÜNK!

Írj nekünk a uzletiterv@tudatoscegvezetes.hu címre vagy görgess le az oldal aljára és egyből írhatod i

A bejegyzés trackback címe:

https://tudatoscegvezetes.blog.hu/api/trackback/id/tr2715306728

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Tudatos cégvezetés - üzleti terv

Üzleti terv készítés egyszerűen. Segítünk a megfelelő üzleti terv elkészítésében. Üzleti terv sablon, tippek, trükkök tanácsok üzleti terv készítése és üzleti tervezés területén.

Címkék

banki hitel (1) befektető (1) befektetői prezentáció (1) befektetői üzleti terv (2) cápák között (1) célcsoport (6) célcsoport szegmentáció (4) COVID19 újratervezés (1) családi vállalkozás (1) családi vállalkozások (1) dale carnegie (1) értékesítés (3) értékesítési terv (3) Export (1) Export képesség (1) gazdasági válság (1) generációváltás (1) GINOP-5.1.10-17 (3) GINOP-5.1.9-17 (3) GINOP-5.2.7-17 (3) ginop-pályázat (2) ginop fiatalok vállalkozóvá válása (2) Ginop Plusz 1.2.1 – 21 (1) Hendrich Balázst (1) HEPA (1) infrastruktúra (1) innováció (2) innovációs fórum (1) kiszervezés (1) KKV (1) kockázat elemzés (1) konfliktus kezelés (1) Korona vírus újratervezés (3) külpiaci megjelenés (1) Külpiacralépés (1) Lean módszertan (1) Magyar Exportfejlesztési Ügynökség (1) mérföldkövek (2) mérőszámok (1) MFB Generációváltási Tőkeprogram (1) MVP (2) online piackutatás (4) piaci trendek (3) piackutatás (8) piackutatási módszerek (6) PRRR ciklus (1) stafétabot átadás (1) startup (3) stratégia (1) stratégia alkotás (1) stratégia írás (1) stratégia készítés (1) SWOT (1) TAM SAM SOM (1) trendek (1) tudatos cégvezetés (10) újratervezés (2) utódlási terv (1) üzleti hatékonyság (1) üzleti modell (4) üzleti stratégia (10) üzleti terv (26) üzleti tervezés (19) üzleti terv befektető meggyőzéséhez (1) üzleti terv készítés (21) üzleti terv minta (9) Üzleti terv sablon (7) validálás (1) vállalkozás fejlesztés (1) vállalkozói banki hitel (1) vállalkozói mentorálás (5) veresenytárs (1) versenytárselemzés (4) Címkefelhő
süti beállítások módosítása