Kicsi a bors, de erős! Daiwa Steez SV TW multiorsó
2019. december 08. írta: Halfdane

Kicsi a bors, de erős! Daiwa Steez SV TW multiorsó

Először nem szántam külön cikket ennek az orsónak, de olyan jól sűrít össze minden specialitást a Daiwa tárházából, hogy a multizás iránt érdeklődő sporttársaknak hasznos lesz egy kis áttekintés. Senki ne számítson mélyelemzésre, alapvetően az SV dob használati értékét akartam megtapasztalni, olvassátok is így!

18_28.jpg

Gyönyörű ívek...

Fura módon eddig elkerültem egymást a Daiwa pár éve piacra dobott SV dobos orsóival. Az SV jelentése „Stress Free Versatile”, vagyis stresszmentesen sokoldalú, ami arra utal, hogy szinte minden körülmények között gubancmentesen lehet vele dobni. A konkrét technológiát a Daiwa természetesen ipari titokként őrzi, nem is nagyon találtam az interneten róla kielégítően részletes magyarázatot, de talán elég is annyi, hogy bonyolult mágneses mezőkkel és az általuk generált örvényáramokkal oly módon lassítja a dobot a rendszer, hogy az erősen lassuló csali, vagy nagy légellenállású zsinór se tudjon visszatekeredni. Sejtésem szerint a Daiwa a Shimano Digital Control rendszerét irigyelte meg, illetve erre válaszul született ez a fejlesztés. 

Talán ehelyütt érdemes felidézni a korábban már hivatkozott, a mai napig számomra etalon cikket a multifékekről (itt), amely a jelenleg létező multifékek működési elvét és dobási tulajdonságait is sorra veszi. Aki az angol nyelvvel hadilábon áll, annak ajánlom saját, lényegesen szerényebb interpretációmat ehelyt. A lényeg, hogy a mágnesfék (illetőleg a Daiwa Magforce fékrendszere) akkor működik optimálisan, ha a dob pörög, hiszen a mágnesek mozgása gyenge elektromosságot generál, ami lassítja a dobot. A felpörgés első szakaszában gyenge a fékezőerő, ezért a mágnesfék kissé hajlamosabb ilyenkor "madárfészkesedni", illetve a lassuláskor is csökken a fékhatás, ami a vízbe érkező csalinál jelenthet némi túlpörgést (ez a röpsúlyos rendszerekre is igaz). A jelenséget gyönyörűen érzékelteti az alábbi ábra, amelyet a Japantackle cikkéből kölcsönöztem, remélem nem zúdítják rám a jog minden fegyvernemének össztüzét.

 

Az SV dobbal a Daiwa a belassuló dobot fékezte meg a megszokottnál jobban, így lényegében feleslegessé vált a hüvelykujj használata, a dob nem pörög túl, vagyis a dobás a hüvelykujj használatában gyakorlatlanabb sporttársaknak is gubancmentesebbé, ezáltal kényelmesebbé vált. Azért azt hozzáteszem, hogy maga a Daiwa sem mondja azt hogy TELJESEN el lehet felejteni a hüvelykujj használatát, hanem a csali lassulásának a szakaszában nincs szükség rá, a csali vízre érkezésekor lehet... 

05_45.jpg

A hozzá illő bottal gyakorlatilag tökéletes páros.... egy régebbi használt autó áráért :o

Úgy gondolom, hogy a viszonylag rövid idő alatt el lehet jutni arra szintre a multizásban, ahol a hüvelykujj hatékony használatával majdnem gubancmentesen tudjunk horgászni, vagyis nem feltételnül a kezdők kiszolgálása volt a Daiwa célja. Sokkal inkább annak a problémának a kezelése, ha pl. szélben horgászunk, vagy valami (álmosság, fáradtság, khmm….. alkoholos befolyásoltság) miatt nem az optimális dinamikával szalad le a zsinór a dobról. Ha nem fékezünk, akkor bizony a dob túlpörög, maga alá gyűri a meneteket és a zsinór hangos csattanással engedi Föld körüli pályára a csalinkat. Nos, az a tapasztalatom, hogy az SV rendszer jelentősen segít a kellemetlenebb meglepetések elkerülésében. Többször dobtam úgy, hogy a dobra nem fogtam rá a dobás utolsó harmadában és a csali vízre érkezésekor sem. Ilyen esetben sem lazult fel soha a zsinór, nem pörgött túl a dob és nem keletkezett gubanc, de még fellazuló menetek sem nagyon. A rendszer tehát működik, sőt jól működik. 

06_44.jpg

Dunai esős barangolásom haltalanul zárult, ám egyedi hangulatú fotók készültek.

Ahogy fent említettem, a mágnesfék esetében az örvényáramok keletkezéséhez szükséges a dob pörgése, ekkor alakul ki a fékhatás. Éppen ezért jellemző a kiscsalis szegmensben, hogy a röpsúlyos megoldásokkal szemben komoly teret nyertek a mágnesfékek, még a megveszekedetten röpfékpárti Shimano kínálatában is. Ahol nem kell nagy távokat dobni, inkább a közeli, pár grammos csalikkal kivitelezett, de hajszálpontos dobásokra van szükség, ott a mágnesfék rendelkezik némi előnnyel. (És itt most lendüljünk túl a személyes preferenciákon, a fenti állításom pusztán a működés fizikai elvén alapszik.) Az SV dob azonban nem ebben a szegmensben játszik, sokkal inkább az általános, 10-15 grammos csaliméret esetében működik jól. Itt már a dob fékeződése szinte csak előny... Szinte, mert bár csak egy nagyon kicsit, de szerintem visszafogja a dobástávot. 

11_45.jpg

Az esős, hűvös május is tartogatott szépségeket.

Kifejezetten kerestem a szituációt, amiben az SV rendszert zavarba tudom hozni. Ha a betonkemény Steez AGS botra egy könnyű, nagy felületű csalit tettem és a botot dobásnál kicsit „túlhúztam”, akkor elő tudtam idézni a dob túlpörgését. Kedven süllős wobblerem a Rapala Original 11, ami kellően könnyű és nagy felületű ahhoz, hogy az orsót zavarba hozzam vele. Hasonlóképpen nem tudott megbirkózni a rendszer azzal, ha a vízbe lógó fák alatti kis helyen próbáltam a csalit a vízbe pöccinteni. Ehhez – a bot keménysége miatt – szűrreálisan hülye mozdulatokkal kellett dobnom ahhoz, hogy a blank valamennyire feltöltődjön, ezért aztán merőben szokatlan dobási erőhatások létek fel. Ezzel már meggyűlt az orsó baja, bár a működési elvből következően ez inkább a mágnesfék kezdeti fékerőhiányos jellemzőjéből, mintsem az SV rendszer gyengeségéből fakad. Az SV mindössze egyetlen szituációban mutatott némi elbozonytalanodást: ha egy nagyon jól repülő, ám vízbeéréskor azonnal lassuló csalival dobtam. Ilyet probukálni kizárólag a nagy fejjel szerelt gumival, balinólommal tudtam, wobblerrel egyáltalán nem, de normál gumival sem. Azt kell mondanom, hogy ez egy valós használati értékkel bíró, jól működő technológia. 

10_45.jpg

Ha hal nincs, az apró csodáknak is örülünk.

12_43.jpg

Az esőben ázó Duna part magányában kinyílt a szívem a természet csodáira. 

A másik dolog, ami szót érdemel, a T-Wing zsinórvezető, ami a megjelenése óta megosztó reakciókat vált ki. Az alapötlet szerintem teljesen rendben van: dobáskor a zsinór egy széles vájatban jár ide-oda, ahol jelentősen kisebb súrlódási erők lépnek fel, mint egy szűk nyílás esetében (Rossz, aki rosszra gondol). A horgásztársadalom köpködése azonban részben abból ered, hogy ha a dob a peremig fel van töltve, akkor bizony a visszahúzó fázisban a zsinór hozzáér a felső peremhez és bizony kikezdi azt. Ismeretesek berágodott zsinórvezetők, aminek pótlására élelmes és ügyes gyártók kerámia tuningalkatrészek forgalmazásával reagáltak. 

Hozzáteszem, hogy ez a Daiwa figyelmét sem kerülte el, magyarázatuk az, hogy fonott zsinórral nem kell a dobot túltölteni, elég a perem alattig csévélni, így nem lép fel a fenti jelenség. Különösen az SV rendszer promóvideóiban találkoztam ezzel az állásponttal, ami ugyan formailag elfogadható, ám ezt a tudatosságot az átlag felhasználóról nem feltételezem. Az átlag vásárló nem bújja naphosszat a netet és nem gereblyéz össze ilyen információkat. Tudtommal ezt a Daiwa is belátta és folyamatosan "reszelgetik" a rendszert, mind anyagában, mind kialakításában, hogy ez ne forduljon elő. Minden esetre érdemes fejben tartani, hogy érdemes egy hangyányit alultölteni a dobot az optimális működés érdekében. 

08_47.jpg

Elbújtatott tekertyű

Dobásnál azonban egyértelműen előnyös ez a megoldás, a dobról lepörgő zsinór soha nem törik meg a zsinórvezetőn éles szögben, így nincs, ami azt súrlódással lefékezze. Ugyanezt a Shimano azzal oldotta meg, hogy megnyújtotta az orsóit (ld a Metanium család) és távolabb vitte a dobtól a zsinórvezetőt, ami ráadásul egy kúpos kialakítású. A kettő elve lényegében ugyanaz: a zsinór megtörésének csökkentése. Furcsa is, hogy a Shimi az új Bantam szériánál visszavitte a zsinórvezetőt a dob közelébe, de ez a teszt (és a jelenség megfejtése) még egy későbbi rám váró feladat. 

07_47.jpg

Míves, szinte művészi részletek. 

Érdekes, hogy az orsót a gyári promó videókban úgy reklámozzák, hogy hatalmasat lehet vele dobni. Én ezt nem éreztem, az orsó a felső kategória átlagát hozza, de semmi kiemelkedőt. Félreértés ne essék, kiválóan dob, csak nem dobja le a konkurenciát. A T-wing nyilván segíti a dobást, ám szerintem az SV dob nagyon enyhén, de fékezi. Az eredmény kb. egál, dobástávot nem nyertünk ugyan, de nem is vesztettünk, ellenben megkaptuk az SV technológia biztonságát, stresszmentességét. Azért ez nem egy rossz biznisz….Érdekes az is, hogy a Steez sorozatot a Daiwa korábban egyértelműen a kiscsalis orsók közé pozícionálta, ellenben ez az orsó cseppet sem kiscsalis. Sokkal inkább nevezném egy kicsi, kompakt, ergonomikus általános orsónak, amit egyébként a Daiwa idén tovább reszelgetett és piacra dobta a Steez CT-t, azaz Compact modellt is. A gyártó bizonyos megoldásokban visszalépett, pl. a korábbi karbon hajtókar helyett ez az orsó fém tekerőt kapott, de az egésznek sokkal férfiasabb, masszívabb érzete van, mint a korábbi modelleknek. Nem jobb vagy rosszabb ettől, egyszerűen máshova pozícionálta a kurblit a gyártó. 

21_17.jpg

Elvész a tenyérben.

Ki kell emelnem, hogy az orsó egészen lapos, nagyon könnyen elfér a tenyérben, igen kényelmes a fogása. Oldalról nézve egy egészen harapós dizájnt kapott, szinte olyan, mint egy sportkocsi. Az áramvonalas forma miatt a zsinórvezető feletti elem viszonylag hátra került, kissé felfedve ezáltal a zsinórvezetőt. Nekem nincs túlságosan nagy kezem, de ha az orsó „bebújt” a markomba, akkor a hüvelykukkam óhatatlanul is a zsinórvezető fölé terelődött, az ide-oda járó elem pedig huncutul csiklandozta a hüvelykujjamat. Talán ennyi valódi kötekednivalóm van összesen az orsóval kapcsolatban: inkább feláldoztam volna a dizájn harapósságát egy kicsit, hogy a zsinórvezető teljes takarásban legyen… 

20_27.jpg

A zsinórvezető feletti elem talán egy kicsit lehetett volna nagyobb.

Manapság divat a hosszú hajtókar, ez az orsó azonban a hagyományos 80 mm-es verziót kapta. És még csak nem is karbont, mint az előd. Sokan mondták erre, hogy ez visszalépés, de véleményem szerint ez is mutatja az orsó újrapozícionálását: egy kompakt kis erőművet kapunk. 

22_14.jpg

Végül a Balcsin sikerült a kombót összehalazni, jiggel...

A hajtás alumínium, emiatt az orsó meglehetősen könnyű. Az alumínium hajtást is sokan megköpködték már, én magam is igen szkeptikus voltam eleinte, de az évek bizonyították, hogy bizony létezik az az aluötvözet, ami parádésan megállja a helyét egy orsóban. Immáron vagy 5 éve tekerem a Metanium orsómat, nem gyengén terhelve néha és pontosan ugyanaz a simaság jellemző rá, mint újkorában. Ezt érzem a Steezben is: olyan vajpuha, légies a járása, olyan toleranciamentes az összeillesztése, hogy jó eséllyel (pláne gondos karbantartás mellett) igen sokáig megadja a makulátlan felsőkategóriás érzést.  

23_11.jpg

...és wobblerrel egyaránt.

Az ár…. Nos, arról inkább hallgatok. Ez az orsó drága, ugyanakkor a Daiwa beletette szívét lelkét, minden tudását, innovációját, fejlesztését. Ezt pedig meg kell fizetni. Egy kedves barátom szokta mondani, hogy aki a csorda mögött halad, az kakis füvet legel. Nos, a Daiwa kilométerekkel a csorda előtt jár. Ennek pedig ára van….

Nem kétséges, hogy ez az orsó minden tekintetben prémium kategória. Ami miatt annyira nem tudott mégsem a szívemhez nőni, hogy egy picit arctalanra sikeredett. A technikai perfekcionizmus mellett valahogy elsikkadt az egyéniség, márpedig ebben az árszegmensben ezt azért elvárnám. Ha leszurkolok egy szatyor pénzt egy horgászcuccért, akkor igenis legyen élmény már a kézbe vétel, a "száraz" tekerés is. Olyan ez az orsó, mint egy csodaszép modell-lány, aki minden ízében tökéletes, ugyanakkor sablonos is. Nem ránt magával, nem szédít meg, nem szív be az örvény, egyszerűen csak hűvösen tökéletes. De kétség kívül mestermunka. 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://tesztpeca.blog.hu/api/trackback/id/tr8514971312

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása