Teljesítménytúráim

Szénás kör 31 km-es táv

Magyarország legkedveltebb instant köre a Budai-hegység legszebb részein

2020. december 02. - narkid

img_2999.JPGTáv: 31,1km

Szintemelkedés: 895m

Budapest közelében egyértelműen Perl Gergő (Brekasz) és csapatának Szénás Köre a favorit. A Szénás Kör is egy olyan instant túra amely bármikor teljesíthető. A jelenlegi koronavírushoz kapcsolódó vészhelyzet leszűkíti valamelyest ezt a korlátlanságot. Csupán egy előzetes nevezésre van csak szükségünk amely során elfogadjuk a részvételi feltételeket, kiválasztjuk a távot és a teljesítés módját. Utalnunk előzetesen nem kell semmit sem.

Teljesíteni lehet futva vagy gyalogosan ennek megfelelően különböző szintidőkkel számolhatunk. Gyalogos teljesítés esetén 9 óra (futóként 5 óra) áll rendelkezésünkre, amely alatt kényelmesen pihenőkkel kiegészítve lehet teljesíteni. Mondhatom azt is, hogy óránként 3,5 kilométert kell tejesítenünk amely túrázós szempontból kifejezetten kényelmes, inkább könnyű séta tempót jelent. Bőven marad idő a látnivalók felfedezésére, megismerésére és kiélvezésére is. Erre az instant körre is feltétlenül érdemes messzelátót vinni!

Az útvonal kijelölésén érezni lehet, hogy sokat foglalkoztak vele, mert szinte végig különleges helyeken haladhatunk. Felkeresünk egy szurdokvölgyet ahol megcsodálhatjuk a Budai-hegység legnagyobb természetes vízesését. Számtalan kilátópont mellett felmászunk a hegység csúcsát jelentő Nagy-Kopaszra a Csergezán Pál kilátóhoz. Végül felkeressük az Európa Diplomás Szigorúan Védett Nagy-Szénást ahol tavasszal a dolomitgyepek tarka és sok esetben nagyon ritka ezért kiemelten védett virágaiban gyönyörködhetünk. Természetesen érintjük a számtalan Szénás fényképen megörökített padot is hiszen közvetlenül mellette haladunk el.

A különleges látnivalók mellett nagy előnye ennek az útvonalnak, hogy több helyen van lehetőségünk a feladásra ha valami mégsem a tervek szerint történik. Ezekről a lakott területekről tömegközlekedéssel vissza tudunk menni a kiindulási pontunkhoz vagy az otthonukhoz.

Az útvonal teljesítése során közel ezer méter szintemelkedést is le kell küzdenünk, a bejárás tartogat izgalmas ereszedéseket és mászásokat is. Nagyon jól ismerem már ezeket a hegyeket, mert otthonunk a körtúra kellős közepén Nagykovácsiban van. Sokat vagyunk a község körüli hegyekben. Többször teljesítettük családdal is a Szénás Kör családi távját, a hosszú táv pedig az én birodalmam.

Tavasszal, május végén még a nagy meleg beállta előtt feleségemmel vágtunk neki a középső körnek. Mindent hozzá igazítottunk, a sebességünket, a pihenőinket. Vele rövidebb távokat teljesítek, hosszú távokat nem is igazán kedvel. Az őszi-téli vészhelyzetben ismét teljesítettem a távot, mert a félkész beszámolómat szerettem volna befejezni.

A kör weboldala is az egyik legjobb az instantot üzemeltetők között. A Bükkös és Betyár testvérkörökkel egységes az arculat, átlátható és jól használható lekérdezéssel, statisztikával. Az oldalsó sávban böngészés közben is folyamatosan látható számlálókon láthatjuk, hogy tényleg nagyon kedvelt ez a közepes táv, melynek mottója "A Kihívás". Futva és gyalogosan a mai napig már 4.000 fő felett van a sikeres teljesítések száma. A statisztikákból kikereshetjük, hogy ennek a körnek is megvannak a fanatikusai, Kovács Gábor (Koga), Marlok Henrik vagy Do Hoang Katinka csakhogy néhány nevet is megemlítsek. Én is gratulálok az eredményeikhez!

Az előző, remélhetőleg kedvcsináló bevezetőm után szeretnélek virtuálisan végigvezetni titeket a Budai-hegység legjobb, bár azt is mondhatnám, hogy kihagyhatatlan instant túráján. Főleg azért, hogy minél többen kedvet kapjatok a teljesítésére. Bátran vágjatok bele ha még csak a gondolkodásnál tartotok mert egészen biztos vagyok benne, hogy nem okoz csalódást. A teljesítés végén mosolyogva, elégedetten fogjátok megvásárolni a befutóérmet.

A rajt és a cél helyszíne Solymár főterén a Művelődési Háznál van, körtúrát tudunk teljesíteni.

A szükséges rajt kódot itt találjuk meg az ablakban. A mai napon kényelmesen 9 óra után indultam el, lassabb sebességű túrát terveztem.

Az első szakasz Solymár utcáin vezet, hamarosan elhagyjuk a települést és a szántók mellett Szarkavár felé haladunk. Szeretem ez a szakaszt mert a Kevélyek vonulatában lehet gyönyörködni és ha van kedvünk a várba is érdemes felsétálni amely ugyan belépőjegyes és nem része a hivatalos útvonalnak de a kilátás pazar. Egy nyári panorámaképemen megmutatom.

A lovarda után a patak mellett érjük el a Millenium rét szélén a sorompót. Innen indul a szurdok. Azt hiszem Budapest egyik legkedveltebb kiránduló-sétáló útvonala ez a szakasz amely nem más mint az Alsó-Jegenye völgy. A Paprikás-patak mellett kanyargó útvonalon érintjük a Rózsika-forrást (már nem iható), a surolópor bányát, a gát maradványain épülő mésztufa kiválást és a völgy csúcspontját jelentő vízesést. Érdemes ezen a részen lassabban haladni, mindent megnézni és a látnivalókat kiélvezni. A völgyben több helyen pihenőkkel is találkozunk.

A vízesést követően fa hidak vezetnek át a patak felett. Ha nagyobb esők után keresitek fel a szurdokot akkor a jelentősebb vízhozam miatt nagyon látványos lesz a patak és dübörgősebb a vízesés is. A Szénás Kör családi távja ezt a szurdokvölgyet járja végig, családdal, kisebbekkel nagyon ideális arról nem is beszélve, hogy a jelenleg 500 Ft-os fejenkénti teljesítési díj valóban nagyon jelképes. A kicsik is kaphatnak a nagyokhoz hasonlóan bronz, ezüst vagy arany befutó érmet (a teljesítések számától függ), amely ugyan nem fém, hanem fa de ez is nagyon jól sikerült. Lányom is nagy lelkesedéssel gyűjtötte össze mindet. Kétszer is.

A völgy után érünk ki a solymári főútra és a Shell kút mellett elsétálva következik a Középső-Jegenye völgy ahol szintén visszatér a Paprikás patak. A házakat elérve balra a sárga kereszt-kék kereszt jelzés vezet át Budaligeten. Ez az első kényszerű lakott területen átvezető szakasz, de ez szükségszerű mert nincs más lehetőség. A házakat elhagyva egy enyhe fokozatosan balra tartó emelkedő vezet fel a Remete-hegy tetejére az országos kék turistaúthoz. Elérve a kéket balra fordulunk és hamarosan megérkezünk az első látványosabb kilátóponthoz a Remete szurdok tetejére. Érdemes letelepedni a sziklákra és kiélvezni a panorámát, belefér a szintidőbe ez is.

Meredek szerpentinező lejtő vezet le a völgybe. Ez az egyetlen olyan szakasz ahol jobban oda kell figyelni, főleg az aprónépre. Ha a sziklák vizesek akkor rendkívül csúszósak, mert a triász korú kőzet dachsteini mészkő, amely simára kopott a nagyszámú kiránduló, túrázó és futó lábaitól. A patakot elérve jobbra kell fordulnunk Remeteszőlős felé. Ám ha van egy kis extra energiátok mára akkor máris ajánlok nektek egy kis kitérőt mert pár száz méterre a patak mellett meg lehet nézni a jelenleg már nem működő forrásbarlangot, a Remete-barlangot is.

A barlang közel 50 méter hosszú, veszélytelenül bejárható, de ha szeretnétek többet is látni a belső részek mennyezeteit borító oldásnyomokból akkor érdemes egy lámpát magatokkal vinni. Nevét a Pálos Rend 1782. évi feloszlatását követően ide költöző remete után kapta aki itt élt és valószínűleg itt is halt meg. Ebben a barlangban tárták fel a régészek hazánkban a legteljesebb rétegsort, amelynek leletei az őskőkorszaktól a bronzkoron, a vaskoron, a római koron és a középkoron át napjainkig szinte minden, ezen a tájon élt embercsoport kultúrájának emlékét megőrizte. A barlangban találtak többek között rozsomák, őstulok, barna medve, szürke farkas, orrszarvú, rénszarvas és barlangi medve csontokat is.

Remeteszőlősre beérve a Zenélő kút mellett vár ránk az első kód. Következik a második olyan szakasz ahol lakott területen kell sétálnunk. Ennek ellenére én szeretem ez a részt is mert a keresztező utcák halakról kapták a neveiket.

A Nagykovácsiba vezető főutat keresztezve a piros kereszt jelzésen indulunk el a Vörös-pocsolyás hátra. Ez az első komolyabb emelkedő. A gerincen jobbra fordulunk, jelzést váltunk először a piros sávra és máris itt van a következő érdekesség, a vaddisznó Wellness.

Folytatva utunkat következik a piros háromszög amely újabb emelkedőket, dózerutakat követően felvezet a Sisakvirág tanösvényhez. Ebben a kereszteződésben az információs tábla hátoldalán igazolunk a következő kóddal. A közelben van a Tarnai pihenő amely hosszabb kitérőt jelent de ez is egy olyan látványosság amely feltétlenül megéri a felkeresését főleg ha van nálunk távcső is.

A következő szakaszon a zöld háromszög vezet fel a Nagy-Kopasz csúcsára. Az 559 méter magas csúcsra épített vitorlát formázó kilátót Csergazán Pál festőművészről nevezték el. A bokros-fás területről a legideálisabb szögből érkezünk a 23,5 méter magas kilátóhoz, innen a leglátványosabb, a legszebb. A teljes táv felénél tartunk, 16km-t teljesítettünk. Az első családi sétás ajánlatomnak szintén ez a kilátó a célja.

Mindenképpen érdemes a kilátóba is felmászni, mert teljes a körpanoráma, két fényképet is beágyaztam a beszámolómba. A legfelső szint korlátján pedig kis táblácskák tájékoztatnak az adott irányban látható hegyekről, településekről és látnivalókról.

Ez a hely ideális pihenőhely is egyben mert vannak padok és asztalok, kényelmesen le tudunk ülni.

Csergazán Pál 1924-ben Záhonyban született. Tanulmányait az 1950-es évek elején a Magyar Képzőművészeti Főiskola grafikai szakán folytatta, Ék Sándor volt a mestere. Már tanulmányai alatt is grafikusként, illusztrátorként dolgozott. A Nők Lapja, az Ország Világ és a Magyar Vadász, később a Nimród rajzolója. Az újságok mellett tankönyveket, ifjúsági könyveket és diafilmeket is illusztrált (pld. Kittenberger Kálmán és Fekete István könyvei).

Kedvenc témája az erdei vadak és a lovak voltak főleg a mozgásuk ábrázolásában volt kiemelkedő tehetség. Rátalált erre az útra, egész életében kedvenceit rajzolta és festette. Sosem fogott puskát egy vadra sem, festményei és illusztrációi nem ábrázolnak konkrét vadászjelenetet, mégis a vadászok fogadták be igazán. A vadásztársadalom lehetőséget biztosított számára, hogy azokon a helyeken figyelhesse meg közelről a vadon élő állatokat, ahonnan a vadászok puskával a kezükben várnak zsákmányukra. Ma már legendaként emlegetik mert kézből etette kedvenc állatait, a vaddisznókat, annak ellenére, hogy sokszor csak egy mozdulatukon múlott az élete.

Országos kiállításokon rézkarcokkal is szerepelt. Hosszabb ideig élt Németországban és Iránban ahol a sah udvarában is dolgozott. Kiállításai voltak Párizsban, Münchenben, Kölnben, Monte-Carloban és Londonban is. Nagyon szeretett főzni, kedvence a puliszka volt.

Életének utolsó éveit Telkiben töltötte, műterme a Budakeszi Erdőgazdaságban volt. Hamvait is kedvenc erdőségeiben, Telki község határában helyezték örök nyugalomra az Anna-lak mellett ahol tiszteletére egy hatalmas Emlékkövet is elhelyeztek. Ide temették el kedvenc kutyáját, Csergezán Palcsikát is. Ezt a helyet tudjuk felkeresni egy másik családi sétás útvonalamon.

A következő szakaszon a zöld háromszög jelzést kell követnünk a Sisakvirág tanösvényen, az út időnként meredekké válik. Több lépcsőben érünk le a második állomáshoz ahonnan egyenesen kell továbbmennünk. Itt kell figyelnünk mert elhagyjuk a balra forduló zöld háromszög jelzést. Kisebb dombra felmászva újra kilátópontra érünk. Innen a Kutya-hegy Nagy Szénás vonulatát lehet végignézni Nagykovácsi utolsó házaival. Remélem hoztatok messzelátót a mai túrára. Ha igen akkor kukucskáljatok mindent körbe.

Rövid ereszkedést követően kiérünk a sorompóhoz. A közelben balra van a Pásztor kereszt, ha valakit ez is érdekel érdemes megnézni. A dózerúton Nagykovácsit elérve a zöld sáv a mező szélén vezet le a Kőkereszthez.

Innen fordulunk balra a Fehér-útra. Hosszú, fokozatosan emelkedő zúzalékköves út (Fehér-út) végén érjük el a sorompót. Követjük tovább egyenesen a sárga sáv jelzést a forgókapuhoz, a kék kereszthez.

Jön a következő szuszogó, a Kutya-hegyre kell felmászni. Pihenni itt is tudunk mert az egyre meredekebbé váló út során dolomit gyepek és rövid erdei szakaszok váltogatják egymást. Tavasszal tele vannak a gyepek a sárga virágú tavaszi hériccsel.

De láthatunk szellő rózsát, tavaszi kankalint, lila ibolyát, rövid szárú lila és sárga íriszt is. Ezt az útvonalat érinti a harmadik családi sétás útvonal ajánlatom Nagykovácsi főteréről.

A Kutya-hegy tetejéről nem tudunk körbenézni a zárt erdő miatt. Az erdőben sétálunk lefelé a nyeregbe, a fekete fenyőfához.

Ismerős jelzéssel találkozunk, az országos kéket követjük tovább egyenesen. Újabb erdei és dolomit gyepes szakaszokat követően élesen balra fordulva mászunk fel az utolsó emelkedőn a Nagy-Szénás tetejére a fa kereszthez. Újabb káprázatos körpanoráma melyet ezen a helyen bárhova letelepedve tudunk élvezni, nem korlátozzák fák a kilátást. A terület olyan nagy, hogy mindenki kényelmesen félre tud vonulni, nem zavarják egymást a csúcson tartózkodók.

A csúcs alatt pedig a híres padot is megtaláljuk. Kedvelt fényképezős helyszín ez is.

Az igazoló kód a Turistaház Emlékfalánál vár ránk. Az utolsó szakasz következik, kényelmes zúzalékköves úton ereszkedünk le a csúcsról. Az út egyre meredekebb lesz a dolomit is komolyabban előbukkan, ezen a helyen is van lehetőségünk Nagykovácsi medencéjében gyönyörködni. A sorompó után megérkezünk a mobil adótoronyhoz amelyet egy murvabányába telepítettek. Feltűnő, hogy a kőzettörmelék itt erősen vöröses színű a vas-oxid szennyeződés miatt. Szénásról lefelé menet többségében fehér vagy enyhén sárgás dolomittal találkozhattunk.

Az aszfaltot elérve balra indulunk tovább a Fenyveskert Büféhez.

Ez a hely újabb családi sétás útvonalam kiinduló pontja. Rövid sétával a csillesor emlékoszlopait is meg tudjuk nézni.

A kék sávon érjük el a Zsíros-hegyi Turistaház romját, remélhetőleg hamarosan újra lesz egy remek turistaközpont a helyén. A következő szakaszon is ajánlok letéréseket melyek nem részei a hivatalos útvonalnak. Elsőként a romtól érdemes felkeresni az Alsó-Zsíros-hegy kilátópontját a kék háromszög jelzést követve.

A romtól elindulunk lefelé a zöld sáv jelzésen. Út közben a zöld barlang (Ω) jelzésen balra tehetünk egy újabb kitérőt az Ördöglyuk barlang főbejáratához, amely a kőfejtő tetején helyezkedik el.

Lefelé haladva egy Y elágazásból tudunk kisétálni a következő részemről ismét ajánlott kilátópontra. Ha valakit ez is érdekel a Szénás kör családi távjáról készült beszámolómban megtalálja az odajutás útvonalát.

Solymár házait elérve meredek utcákon közeledünk a Templom felé. Időnként érdemes megállni a Kevélyek miatt. A parkon átsétálva visszaérünk a Művelődési Házhoz, ahol a célkódot beolvasva ma én is teljesítettem a túrát.

A jutalmat és a befutóérmet a Mandula Kávézóban tudjuk átvenni.

Szeretem a sütijeiket a diós a kedvencem, ajánlom nektek is. Ma is vittem haza belőle a lányoknak.

Összefoglalás:

Egy másik beszámolómban már említettem, hogy részemről sokkal jobban ajánlott a Szénás Kör, mert mint látjátok szinte folyamatosan van látnivaló, érdekesség. Ezt az útvonalat olyanok alkották meg akik nagyon jól ismerik a Budai-hegység nyugati részeit. A hivatalos útvonalon is egymást követik a jobbnál jobb kilátópontok. Amennyiben egy kicsit letértek az ajánlásaimat követve akkor egészen biztos vagyok benne, hogy a túra végére csordultig megteltek a panorámák okozta élménnyel, pozitív energiákkal. Nagykovácsi lakosaként úgy ismerem ezeket a területeket mint a tenyeremet, ennek ellenére sem tartom unalmasnak az útvonalat mert kellően átgondolt. Lehet, hogy valaki most azt gondolja elfogult vagyok a Szénás Kör irányában. Annak azt tudom mondani, hogy igyekszem mindig objektíven is értékelni egy túrát és a Blogomra csak olyan beszámolókat töltök fel, melyek megfelelnek a kikerüléshez szükséges feltételeimnek ezért ajánlani is tudom, van amit jobban van amit kevésbé.

A Szénás Kör által érintett területeket minden évszakban érdemes felkeresni. Télen havas terepen szép napsütésben vagy tavasszal amikor minden kizöldül és virágba borul. Nyáron tiszta égbolt mellett akár éjjel is elsősorban a csillagok miatt, végül természetesen ősszel is amikor minden szín napról napra változik és egy kicsit lehetünk megint gyerekek, mert felnőttként is élvezettel lehet a zörgő avarban sétálni, a leveleket rugdosni.

A Szénás Kör üzemeltetése is kellőképpen átgondolt, mindenféle döccenő nélkül hibátlanul működik. Nem igazán fordulhat elő olyan, hogy az adott pontot elérve nem tudunk igazolni. A QR kódok víz és UV állóak, két plexi lap között csavarozással rögzítettek. Kevésbé szembetűnő helyen találhatóak és a közelükben mindig van egy eldugottabb helyen tartalék kód is. Sajnos előfordul itt is rongálás, amely a kód fizikai szétverését jelenti. Idén nyáron már volt rá példa, Gergő néhány napon belül pótolta. Gondot azonban nem okozott mert a tartalék kód a közelben volt.

Kifejezetten tetszik, hogy nem kell előre fizetni semmit sem. Lehet regisztrálni, kapunk a teljesítéshez kódot is. Sikeres szintidőn belüli célba érés esetén a teljesítéseink számától függően bronz, ezüst vagy arany érmet kapunk. De ezzel még nincs vége mert a Szénás Kör támogatóinak jóvoltából ajándékokat is kapunk. Minden aranyérmes teljesítés mellé jár egy üveg Dr. Steinberger gyümölcslé is. A multiNavigátor jóvoltából a bronz és ezüst fokozatú teljesítés mellé egy 1.000Ft-os, az aranyérmes mellé pedig egy 5.000Ft-os vásárlási utalványt is kapunk.

Ám ha a végén nem szeretnénk semmit sem megvenni akkor sem harapják le a fejünket, de a fenti ajándékok fényében szerintem érdemes minden alkalommal megvenni a befutóérmet 3.500Ft-ért. Én is összegyűjtöttem 12.000Ft-nyi utalványt és vettem a multiNavigátornál a teljesítés miatt extra Partner kedvezménnyel egy Salomon túracipőt.

Az eredményünket minden esetben láthatjuk akár fizettünk érte akár nem. Ez a lehetőség megnyugtató, mert nagy kérdés, hogy ha előre fizettem és nem teljesítettem akkor újabb befizetés nélkül is kaphatok újra kódot? Addig kísérletezhetek amíg sikerül? Ha előre fizetek érte és szintidőn túl tejesítek akkor nem jár semmi sem? A befizetésem elúszott?

Egy kezdőben jogosan merülhetnek fel ezek a kérdések, ám Gergőék körein nyugodtan mindenféle fejünk felett Damoklész kardjaként lebegő kényszer nélkül van lehetőségünk arra, hogy kibontakozhassunk. Ez az egyik fő ok amiért nagyon tudom ajánlani a kiírásaikat, mert a céljuk elsősorban az, hogy minél több emberrel megszerettessék a természetjárást. Ez pedig kétségtelenül sikeres mert nincs még egy olyan instant túra hazánkban melyen ennyi sikeres teljesítés történt, kicsit több mint két év alatt.

Élményekben gazdag teljesítést kívánok mindenkinek aki vállalkozik a végigjárására! Részemről, vagyis ha kicsit celebeskedem akkor a Teljesítménytúráim Blog által "Kiemelten Ajánlott" kategória.

Ui.: Ha tetszik a beszámoló kérlek tedd meg, hogy minősíted, mert ebből látom, hogy mennyire sikeres egy beszámolóm. Köszönöm.

Dikran

clemens 2020.12.06. 04:48:55

Egy térkép melléklettel, és egy trackkel könnyebben értelmezhető lenne a leírás, a szövegből elég macerás visszafejteni az útvonalat.

narkid 2020.12.07. 07:13:29

Köszönöm az észrevételed. Minden esetben van hivatkozás az üzemeltetők oldalára, ahol sok esetben van track, térképmelléklet és fordulóról fordulóra történő leírás is. Általában azokat a teljesítéseimet írom meg, melyet érdekesnek tartok, elsősorban kedvcsinálónak.