Startup Marketing

Építs, kísérletezz, mérj, tanulj!

Teszteld, mielőtt beleszeretsz!

2022. október 05. 09:34 - regina.laszloczky

Piackutatás online marketing eszközökkel

Nem kell, hogy a piackutatás milliókba kerüljön; gyakran már nagyon egyszerű online marketing eszközökkel is elegendő bizonyíték gyűjthető az üzleti ötlet működőképességének igazolására. Mégis rengeteg vállalkozás szeret bele végérvényesen jól hangzó ötletbe, és vág bele a költséges fejlesztésbe, ahelyett, hogy megfontoltan tesztelne, majd döntene.

Üzleti ötletek tesztelése online marketing eszközökkel

Sokszor előfordul, hogy "első látásra" beleszeretünk egy-egy pompásnak tűnő üzleti ötletbe, józan eszünkkel pedig sejtjük, hogy ez kockázatos vállalkozás. A kudarc és az erőforrás-pazarlás esélyét azonban csökkenthetnénk, ha lassítanánk, és csak bizonyítékok ellenében engednénk a csábításnak.

Nem feltétlen kell milliókat költeni ugyanis piackutatásra. Egy-egy induló üzleti ötlet gyakran a legegyszerűbb online marketing eszközökkel is tesztelhető, és érdemes is mielőbb megnézni, hogy melyek a célközönség szempontjából leghatékonyabb:

  • keresési kifejezések;
  • kulcsüzenetek;
  • értékajánlatok;
  • árazás stratégiák;
  • funkciók.

Piackutatás - mikor a termék még nem elérhető

A termékfejlesztés, de akár egy MVP - korai prototípus - létrehozása költséges mulatság. Az alábbi online eszközök alkalmazásával viszonylag olcsón és gyorsan felmérhető, hogy érdemes-e szintet lépni az ötlet kidolgozásában, a termék vagy szolgáltatás leszállításában.

Potenciális piacok, trendek, kulcsszavak

A legegyszerűbb és legolcsóbb megoldásokat a Google szolgáltatja Market Finder, Trends és Keyword Planner (kulcsszótervező) szolgáltatásaival. Ezek az ingyenes eszközök lehetőséget biztosítanak arra, hogy új, potenciális piacokat találj, csökkentsd az üzleti kockázataidat, vagy a releváns keresési trendek és kulcsszavak alapján a célközönséggel rezonáló tartalmakat és értékajánlatokat alakíts ki.

CTA – call-to-action céloldalon

Egy-egy üzleti ötlet iránti kereslet felmérésére lehet eszköz egy olyan céloldal létrehozása, mely cselekvésre – például várólistára történő feliratkozásra – ösztönzi az érdeklődőket. A termék vagy szolgáltatás elkészüléséig a landing oldal és további online marketing eszközök segítségével tesztelhető az üzenet, az értékajánlat, az árazás, de még a funkcionalitás is. A későbbiekben az itt feliratkozó közönség a termék korai tesztelőjévé is válhat, mely értékes visszajelzést adhat a termékfejlesztéshez.

A landing oldalra forgalom meglévő adatbázis esetén email marketing vagy hirdetések útján terelhető. A hirdetések közül kiemelendő a videó-kampány. A termékvideó elkészítése már valamivel nagyobb befektetés, de látványos, és ebben a formátumban sokszor a termék lényege is könnyebben kommunikálható. A videó lejátszása után az érdeklődőket egy céloldalra terelheted, és ott biztosíthatsz nekik lehetőséget arra, hogy feliratkozzanak a várólistára.

Facebook lead generáló kampány

Még landing oldal létrehozása sem feltétlen szükséges egy-egy korai ötlet teszteléséhez. A Facebook lead-generáló kampányai alkalmasak arra, hogy az ötlet rövid bemutatása után még email címeket is gyűjts az érdeklődőktől.

Piackutatás – mikor a termék már elérhető

Fake door testing

A fake-door tesztelést alkalmazva csak minimális fejlesztés szükséges ahhoz, hogy már meglévő termék esetén felmérd az új funkcióra vonatkozó igényt úgy, hogy nem működő gombokat helyezel el a termékben, és méred a rájuk érkező kattintások számát, esetleg kattintás után feliratkozási lehetőséget adsz az érdeklődőnek.

Minden esetben nagyon fontos az érzékeny kommunikáció, mivel a felhasználó becsapva érezheti magát akkor, mikor rájön, hogy nem áll még rendelkezésre az új termék vagy a funkció.

A felhasználó frusztráltsága enyhíthető, ha lehetőséget biztosítasz neki a várólistára történő feliratkozásra, vagy esetleg – a termék előállítása után igénybevehető - kedvezmény érvényesítésére.

Az A/B tesztelés technikája

Az A/B tesztelés egy gyakran használt, viszonylag olcsón elérhető kvantitatív kutatási módszer a felhasználói viselkedés mérésére. A/B tesztelés során egy - ugyanazt a célt szolgáló, egyetlen változóban eltérő - megoldás két lehetséges változatát hasonlítjuk össze.

A/B tesztelés indítható:

  • weboldalon lévő funkciók, színek, kreatívok, üzenetek;
  • hirdetési kreatívok, címsorok, leírások, szövegek, vagy
  • e-mail tárgyak, tartalmak hatásának felmérésére.

Az A/B tesztelés kihagyhatatlan lépései

1. A hipotézis megfogalmazása

„Úgy véljük, hogy az alkalmazás időpontfoglalójának piros színe befolyásolja a konverziók számát.”

2. A kontroll és a variáns definiálása:

„Ezt igazolandó teszteljük az időpontfoglaló piros és fehér variánsát.”

3. A KPI meghatározása, melyek mentén a sikeresség mérhető

„A/B teszt segítségével mérjük az időpontfoglalóból érkező konverziók számát.”

4. A kritériumok megfogalmazása:

„Feltevésünk helyes, ha az időpontfoglaló piros variánsa legalább 10 konverziót ér el naponta.”

5. A teszt időtartamának, a bevont felhasználók számának meghatározása

„A teszt időtartama 14 nap, a bevont felhasználók aránya 50 százalék.”

Az A/B teszt eredménye akkor lesz szignifikáns, ha a véletlenek aránya egy meghatározott érték alatt marad. Ez az érték a legtöbbször 5 százalék, amiből következik, hogy a legtöbb A/B teszt 95 százalékos valószínűséggel dolgozik.

A kísérletet csak akkor tekinthetjük bizonyítónak, ha annak eredménye szignifikáns. Ellenkező esetben jobb, ha nem dolgozunk a teszt eredményével.

Lehetséges buktatók az A/B tesztelés során

  • Nem tudunk elegendő forgalmat generálni a teszthez.

Ha nincs elég forgalom, akkor az A/B teszt nem, vagy csak rendkívül lassan használható.

  • Nem ismerjük a termék felhasználásának módját.

Ha nincsenek előzetes adataink a szokásos konverziós számokról, akkor az elvárt növekedést sem tudjuk pontosan definiálni.

A fentiekből következik, hogy a feldolgozott adatmennyiség kulcskérdés az A/B teszt során. Ennek becsléséhez mindenképpen érdemes szignifikanciakalkulátort keresned, mely kiszámolja, hogy hány ember szükséges az eredményes kísérlet elvégzéséhez, és mennyi ideig kell futtatni a tesztet.

A leghasznosabb eszközök piackutatáshoz és A/B teszthez

  • Google Optimize
  • Optimizely
  • AB Tasty Sample Size Calculator
  • Google Market Finder
  • Google Trends
  • Google Keyword Planner
  • a Facebook érdeklődőkeresési hirdetései
  • Unbounce, Wix – ingyenes céloldal-építő eszközök

A tanulás ma az egyik legnagyobb versenyelőny. Piackutatás lehetővé teszi a gyors tesztelést, tanulást, döntést és irányváltást. Tesztelj! Bukj el gyorsan, és legyél sikeres méggyorsabban!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://startup-marketing.blog.hu/api/trackback/id/tr6317942164

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása