sablonmentes

az egészségtudatos, aktív és teljes élet művészete a skatulyákon & sémákon túl

Utazás alatt is fitten: 15 egészséges kajatipp az USA-ból

Elég sokszor találkozom azzal a problémával, hogy az utazás kapcsán sokan a legjobban attól félnek, hogy külföldön hogyan fogják megoldani az étkezéseket, mi lesz a megszokott rutinnal és jól ismert ételekkel. Ehhez kapcsolódóan pedig legalább ennyien nemcsak tartanak, de azt is tapasztalják, hogy a nyaralások során visszaszedik az addigra leadott kilókat. Pedig ez abszolút nem törvényszerű, sőt!

A világjáró családok-interjúsorozat keretében készült izgalmas, több mint 40 perces YouTube-interjúban még több hasznos információt és érdekességet hallhattok a lakókocsis kisbabás utazásról. Az interjút Nyári Fruzsina készítette, akikkel nemcsak a babakocsis futás szeretete a közös bennünk, hanem az is, hogy ők sem akarták a gyerek(ek) születése után feladni korábbi szenvedélyüket, az utazást. Vállalkozásuk (Babagúz és Lottirose) elindításával és a világjáró családok interjúsorozattal ők is abban szeretnének segíteni, hogy minél többen merjenek belevágni a családi kalandozásokba.

A valóban kiegyensúlyozott és megfelelően kialakított egészséges életmódnak szerintem pont az a lényege, hogy nem kell rajta görcsölni, és bárhol, bármilyen helyzetben tartható – legyen szó guatemalai dzsungeltúráról vagy mondjuk vadkempingezős, nomád lakókocsis roadtripről az USA-ban. A pár hetes csodadiéták, az önmagunk számára felállított abszurd és felesleges szabályok ideig-óráig talán segíthetnek, de hosszú távú megoldást nemhogy nem nyújtanak, de még abban is megakadályoznak, hogy élvezni tudjuk az életet és az utazást.

Ahogy többször is említettem, a férjemmel az egyik legnagyobb közös szenvedélyünk a hátizsákos utazás, aminek során az utcán szoktunk enni, ott ahol, a helyiek és azt, amit a helyiek – mert hisszük, hogy leginkább így lehet megismerni egy-egy országot, kultúrát. Na és mert új ízeket és ételeket felfedezni az egyik legnagyobb élmény! Ezek ellenére vagy ezzel együtt, mindig figyelünk az egészséges életmód alapelveinek betartására, a mértékletességre, a kiegyensúlyozottságra, na meg persze a napi 20-30 ezer lépéses túrákra, így nemhogy plusz, de inkább mínusz vagy ugyanannyi kilóval szoktuk zárni a több hetes utazásainkat.

Legutóbb az USA négy tagállamának sok-sok csodás táját, nemzeti parkját jártuk be egy lakókocsival (hármasban a 9 hónapos fiunkkal), ami egy teljesen újfajta élmény volt mindannyiunknak, és sok mindent is tanultunk ezalatt a három hét alatt. Egyszerűség, praktikusság és természetközeliség…erre (is) tanít a lakókocsizás, és ez az, ami szerintem az egészséges életmódnak is az alapja és lényege kellene, hogy legyen. Ahogy az utazást, úgy az egészséges életmódot sem kell túlbonyolítani, túlgondolni vagy túltervezni; nem kellenek csili-vili, luxi dolgok meg különleges alapanyagok vagy csodamódszerek a boldogsághoz és a jól-léthez (ahogy 5csillagos szálloda vagy medence sem az emlékezetes utazáshoz). Természet adta minőségi alapanyagok (zöldségek, gyümölcsök, húsok ésvagy növényi fehérjeforrások, hüvelyesek, tk. gabonák, tojás, olajos magvak, esetleg tejtermékek), végtelenül egyszerű és praktikus elkészítési eljárások (panírozas helyett pl. grillezés), mozgás a friss levegőn, közös időtöltés és jóízű, vidám kajálások a családdal, barátokkal - szerintem ennyi az alaprecept ahhoz, hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben úgy, hogy közben az egészségünket is szolgáljuk hosszú távon.

Na és hogy mit is jelentett ez a gyakorlatban, hogyan oldottuk meg az úton és a vadkempingekben az egészséges kajálást? 15 példán keresztül mutatom:

1. Az alapok: a bevásárlás

A bevásárlásnál is törekedtünk az alapelvek tartására, és nagyrészt természetes alapanyagokkal és ételekkel töltöttük fel a hűtőt és a szekrényeket. Zöldségek, gyümölcsök, jó minőségű húsok, olajos magok, sajt, sonka...semmi csoki, csipsz és készétel. A lényeg, ha mindig csak jókaják vannak kéznél, akkor már nagyot nem tudunk hibázni. De ha csokit tartottunk volna a lakókocsiban, akkor azt ettük volna (és éppen ezért nem tartunk itthon sem soha olyan ételeket, amiket nem akarunk megenni, vagy hátráltatnak a céljainkban); vagy ha nem ügyelünk a bevásárlásra és találjuk meg az örömöt a saját magunk által történő sütésben, akkor megálltunk volna az utak mentén sorakozó gyorséttermek valamelyikében. Ez utóbbi szerintem nem a legjobb megoldás - azt hiszem, elég annyit mondani, hogy nem véletlen az USA a világ legelhízottabb országa (nyilván nem ez az egyetlen ok a jelenség mögött, de nagyban hozzájárult).

Reggelik kilátással

Itthon általában zabkását szoktunk reggelizni, hiszen azt előző este gyorsan el lehet készíteni. A lakókocsizás során viszont reggelente inkább a tojásrántottás vonalon mozogtunk, mert megvolt a hangulata, és nem is siettünk annyira, mint hétköznap sokszor. Egy jó tojásrántotta zöldségekkel, sajttal, sonkával (mostanában zsírosfehérjés néven fut ez a dolog, amit mi szeretünk és nekünk nagyon bevált, és sokkal jobban elvagyunk vele hosszú órákig túrázni is mint mondjuk zabkásával), vagy egy gyorsan elkészülő avokádós, sajtos, paprikás, paradicsomos, salsás kukorica tortillát (azaz tacot) eszünk (csak mert itt hegyekben áll a jóféle kukorica tortilla, és ezt vétek lenne kihagyni).

2. Rántotta guacamoléval és zöldségekkel a Kaweah-tónál:

Ez egy teljesen informális kemping volt, azaz ninja assassin üzemmódban meghúzódtunk egy út menti szikla mögött (már amennyire ezt lehet egy 23-25lábas monstrummal), mert a környék összes kempingje televolt - , nekünk meg khm már más volt tele egy kicsit a nap vége felé, de az egyik helyen egy jófej ranger súgott nekünk, így egy nyugis éjszaka után egy ilyen látvány fogadott minket reggel, ahol szépen feltöltöttük az enerdzsiket a ránk váró több órás Sequoia-túrára (ahogy már írtam, hosszabb időre nekünk inkább a jelenleg zsírosfehérjés címkével futó, ilyen típusú reggelik adnak mindent lebíró akaratot, na meg az olajos magok).

3. A legegyszerűbb reggeli Carpinteriában:

...mert tényleg semmit nem érdemes túlgondolni: (magas hústartalmú minőségi) sonka, sajt, főtt tojás és zöldségek, amivel a férjemet vártam a futása után. Itt már lefelé csorogtunk lassan az óceánparton az utolsó napokon, és mi is már lazulósabb hangulatban voltunk, nem meneteltünk annyikat nap közben, így a férjem beiktatott egy kis futást. Amíg megreggeliztek Poldival, én is sétaltam egy nagyot a tengerparton a friss reggeli levegőn.

4. Rántotta

zöldségekkel, avokádóval és a két kedvencünkkel, a friss mexikói quesoval (sajttal) és a szintén mexikói picante Cholula salsával a Walmart-parkolóban, ahol az első éjszaka ért minket a lakóautóban. Szerencsére szuper kis minikonyhánk volt:

Ahol az ilyen finom reggelik is készültek:  61247940_2332220336863292_7901015326551179264_n.jpg

A Joshua Tree Nemzeti Parkba mentünk egyébként, de minden kemping fullon volt (ebbe a problémába elég sokszor belefutottunk, de ez is a szépsége az ilyen típusú utazásnak, amikor igazából semmi nincs megtervezve). Ekkor kezdtünk ismerkedni az iOverlander kempinges appal, és meglepődve láttuk, hogy a közelben egy Walmart-parkolót is jelöl, mint informal campsite, úgyhogy gondoltuk, kipróbáljuk. Annyira bejött, hogy reggel még főzőcskézni és reggelizni is nekiálltunk, és egy finomat kajáltunk - egy parkolóban, mert miért is ne. Ja, amúgy az egész üveg Cholula extracsípős szósz elfogyott az út végére, arról nem is beszélve, hogy hány csomag quesot ehettünk meg.

5 Reggeli kempingezés

Lenyűgöző kilátással a Lost Dutchman State Parkban a Superstition Mountainre és a gigantikus saguaro kaktuszokra

A reggelihez pedig a kedvenc alapanyagok kikészítve: kávé, avokádós szósz és a csípős Cholula salsa, kukoricatortilla, sonka, friss mexikói sajt avokádóval és zöldségekkel. Ki találja meg a kakukktojást a képen?

Úton, napközben

Napközben eléggé változó, attól függ, hogy éppen mennyit autóztunk vagy túráztunk. Az utazásaink alatt jellemzően átállunk arra, hogy reggel és este eszünk "normálisan", mert napközben annyit jövünk-megyünk, hogy tök jól elvagyunk pár falat sajton, sonkán zöldségekkel, olajos magokon, diákcsemege jellegű trail mixeken, itthon nem kapható egészséges ropogtatnivalókon (ropogós csicseriborsó, edamame) mogyoróvajon, gyümölcsökön – természetes és jó energiaforrások, amelyek feltöltenek energiával a több órás túrákhoz is, mégsem nehezítenek el vagy esik kajakómába az ember tőlük. Nagyobb túrázások esetén nekem a legnagyobb kedvencem a banán és mogyoróvaj kombó lett – azt hiszem, nem véletlen fogyott el két üveg mogyoróvaj a három hét alatt. Úgy, hogy a férjem nem evett belőle túl sokat. Egyébként a Poldi volt. Nyilván.

6. Mogyoróvaj

Az egyik legamerikaibb étel talán a mogyoróvaj. Végtelen választék is volt belőle mindenhol a boltokban, de ami igazán meglepett, hogy szinte az összesnek át kellett olvasni a címkéjét, hogy találjunk végre egy olyat, amiben a földimogyorón kívül nincs más összetevő (mint cukor, só, hidrogénezett pálmaolaj, kukoricaszirup...elképsztően sok oda nem illő dologgal találkoztam). Persze lehetett találni, de erre nagyon kellett figyelni, hogy ne nyúljunk mellé és ne vakon válasszunk.

7. Edamame

Habár tény, hogy az USA a világ legelhízottabb országa, a gyorskajáldák és készételek "szülőhazája", azért egészséges ételekből is hatalmas a választék - sokkal, de sokkal több mindent lehet kapni, mint itthon, és sokkal egyszerűbb megoldani az egészséges táplálkozást. Az edamame csomagolásán is olvasható, hogy a szívünk egészségehez hozzájáruló snack, ami kevesebb zsírt és több fehérjét tartalmaz, mint a földimogyoró. Sok helyen egyébként még a zöldségek zacskóján (ebbe most ne menjünk bele, hogy minden zacskózva van...) is ilyen jellegű marketing üzenetekkel találkoztunk, hogy milyen vitaminok vannak benne, hogy érdemes elkészíteni, miért érdemes fogyasztani, satöbbi. Még nekem is meghozta a kedvem hozzá, pedig én aztán abszolút zöldségfanatikus vagyok.

8. Csicseriborsó

Ugyanazt tudnám írni, mint az előző pontban. Sok érdekes és egészséges nassolnivalót találtunk a boltokban, amik sokkal jobb választások, mint mondjuk a chips. Itt is kiemelik, hogy mennyi fehérje található benne, meg a szokásos glutén-és GMO-őrület, de ez minden terméken durván jelen van (részben indokolt, részben szerintem kicsit túltolt dolog...a másik ilyen érdekesség az volt, hogy a tejtermékeken rajta van, hogy olyan tehén tejéből készült, amelyek nem kaptak hormonokat.)

9. Sajt és paradicsom

Ehhez nincs mit hozzáfűzni. A fehérje és a zsírtartalma miatt, valamint a paradicsom rosttartalmának köszönhetően szerintem tökéletes megoldás, és jóval tovább tart jóllakottan, mint egy müzli-vagy csokiszelet például.

Varázslatos vadkempinges vacsorák

A kalandos és izgalmas napok egyik csúcspontja sokszor a közös, lassú, beszélgetős vacsora volt - főleg akkor, amikor olyan helyeken vadkempingeztünk, ahol volt tűzrakóhely. Ezeket úgy el kell elképzelni, hogy appon keresztül találtunk ilyen tök kis eldugott, távoli zegzugokat/tisztásokat, ahol a legtöbbször csak mi voltunk a kis guruló otthonunkkal, körülöttünk pedig csak a természet a maga érintetlenségében és végtelenségében, csönd, hegyek, naplemente, csillagok – tényleg varázslatos.
Általában egy hosszú, túrázós nap után voltunk nem sokkal sötétedés előtt, úgyhogy gyorsan munkához láttunk: a férjem csiholta a tüzet és készítette a húst, én közben pakoltam, csináltam a salátát/köretet és Poldi vacsiját (legtöbbször a hordozóban volt ilyenkor). A magas minőségű húsok kint elég jó árban vannak, és a tűzön (lévő alufóliás rácson) villámgyorsan el is készülnek egy kis sóval és borssal. Mellé szokás szerint ilyenkor is egy hatalmas adag zöldsaláta került valami jóféle öntettel (ahogy itthon is szoktuk). Egyébként nem vagyunk nagy húsimádók, de azért annak megvan a hangulata, amikor az ember maga süti a tűzön egy vadkempingben. A szénhidráton meg hát azért is spórolni kell, hogy maradjon hely a lime-os Corona Lighthoz, ami az esti beszélgetések és lazulások támogatója a fárasztó napok után.:)

Na és hogy mik és hogyan is készültek esténként?

10. Tonhalsaláta Sedonában

Amikor nem volt tűzrakási lehetőségünk vagy kedvünk a kinti grillezéshez, akkor az itthon is bevált jolly joker-megoldáshoz fordultunk, ami szinte minden helyetben bevethető: tonhalsaláta (avokádóval és főtt tojással).

Na, de ha volt lehetőségünk, akkor leginkább így készültek a vadkempinges vacsorák:

12. Steak hús tűzön grillezve salátával

Utah-ban a Zion nemzeti parktól 20-30 km-re valamerre parkoltunk le, ahol ilyen csodás kilátásunk volt minden irányban. Sem épületek, sem emberek, csak mi és a természet. Ilyen körülmények között hatalmas élmény a vacsorkészítés, ami végül így sikerült:

13. Grillezett húspogácsa sajttal és grill zöldségekkel az Alabama Hills-ben

Az Alabama Hills nem szerepelt a terveink között, de örültünk, hogy úgy alakult, hogy itt eltölthettünk egy éjszakát. A megérkezésünk után a férjem csiholta is a tüzet, amelyen most hamburger-húspogácsák készültek cheddar sajttal. Viszont nem muszáj buciban enni, szerintem tökéletes köret mellé egy kis zöldsaláta (streetfood-szósszal, ha már hamburger-fíling) és grillezett zöldségek (paprika, krumpli és kukorica - ez utóbbi kettőnek elég magas a szénhidrát-tartalma, így tényleg nem hiányzott ebből a vacsorából a hamburgerzsemle).

14. Bárányborda grill zöldségekkel és salátával a Morro Strandon

A Morro Strandra szintén véletlen keveredtünk, hiszen ezt nem is jelölte a kempinges applikációnk meglepő módon, viszont ki volt táblázva az út mentén, és már nagyon fáradtak voltunk, így szerencsére benéztünk. A kempinghelyünk körülbelül 50 méterre volt az óceán partjától, ahol a naplementében tudtunk ismét grillezni. Az egyik legfinomabb vacsoránk volt:

15. Csirke fajitas salátával Carpinteríában

Nem volt mindig kedvünk vagy lehetőségünk tüzet rakni, főleg az utolsó pár napon engedtük el ezt a grillezős-vonalat. Ilyenkor bent, a lakókocsi kis konyhájában is tudtunk sütni-főzni. Az előfőzött, fűszerezett és felvágott zacskós csirke fajitasra alapból sok mentség nincs szerintem, de mentségünkre szóljon, hogy abban a Walmartban semmilyen normális húst nem lehetett kapni, csak ilyen előkészített dolgokat. Másik boltba azért elmenni nem akartunk, úgyhogy kipróbáltuk, és így paprikával, sok salátával, finom szószokkal teljesen finom és guszta lett:

Téged is érdekel az egészséges életmód, de fogalmad sincs, egy utazás vagy váratlan helyzetben hogyan lehet megoldani az étkezést? Szeretnél egy olyan kiegyensúlyozott életmódot kialakítani, amiben az étel nem stressz, hanem öröm és tápanyag forrása? Segítek! Személyre szabott életmódtanácsadásért keress a sablonmentes@gmail.com címen, mindennapi tippekért, trükkökért, inspirációért és motivációért pedig kövess az Instagramon és a blogon is, hogy ne maradj le az újdonságokról!

sablonmentes

Egészséges, aktív életmód és kiegyensúlyozott táplálkozás elrugaszkodva a sablonoktól – hogy ne váljunk sem a trendek játékszerévé, sem pedig a rutinok rabjává. Mert dogmák és fix elvek szerint élni, táplálkozni látszólag könnyű, hiszen mindig megvan a betanult megoldás, az élet általában nem így működik. Ha unod a sablonos megoldásokat és a diétás zsákutcákat, ha azt szeretnéd, hogy az étel végre ne stressz, hanem tápanyag és öröm forrása legyen, ha szeretnél egy egészségesebb, aktívabb és teljesebb életet élni, akkor jó helyen jársz. Ahogy akkor is, ha attól tartasz vagy azzal ijesztgetnek, hogy a baba születése után vége mindennek, és le kell mondani az egészséges életmódról vagy akár az utazásról - ezek is olyan sablonok, amelyeket érdemes elfelejteni.

Friss topikok

Címkék

ausztria (1) balkán (4) balti (1) belize (1) bevásárlás (1) blog (14) blw (21) burrito (1) costarica (5) dél-afrika (5) dobozolás (1) edzés (2) egészség (1) egészséges életmód (9) egészséges táplálkozás (11) egyiptom (4) életmód (33) elhízás (2) epigenetika (1) ételmód (1) evéslélektan (2) fajitas (1) félmaraton (1) finnország (1) fit (1) fitmom (1) fitness (4) fittanya (1) fussbabakocsival (2) futóbabakocsi (2) gasztrofelfedező (2) gasztrokaland (2) guacamole (1) guatemala (1) gyerekkori elhízás (1) gyerekmenü (1) gyermektáplálás (1) hordozás (1) hozzátáplálás (19) humusz (1) irak (3) irányelv (2) jamaica (1) jordánia (3) jó evő gyerek (2) kacsa (1) kajapakk (2) karantén (1) karanténkonyha (1) karib (1) konzerv (1) közel-kelet (5) közép-amerika (1) lakóautó (8) lakókocsi (10) lesotho (1) libanon (4) liliputi (1) mexikó (4) mozgás (1) muffin (1) nachos (1) nicaragua (1) padlizsán (1) pszichológus (1) receptek (23) reggeli (3) roadtrip (8) róma (2) sablonmentes (73) sablonmentes élet (3) sablonmentes étkezés (9) sablonmentes receptek (6) sablonmentes saláta (1) sablonmentes utazás (10) saláta (5) síelés (1) spárga (1) spenót (1) street food (2) sütőtök (1) szoptatás (1) szváziföld (1) taco (1) tanácsadás (2) terhesség (3) tetősátor (2) tipp (3) toast (1) tunézia (3) usa (4) utazás (52) utazás gyerekkel (41) uzsonna (1) vadkemping (2) válogatós (5) várandósság (1) világjárócsalád (1) yucatán (1) Címkefelhő