2021. máj 16.

Kedvenc úticéljaim a folyóvölgyek és a víztározók

írta: Lujza65

A folyóvölgyek,  víztározók és tavak vidékén tett utazásaim fotóit rendezgetve a legszebbekből válogattam. Várom a vizeket kedvelőket, hogy tartsanak velem egy virtuális utazásra!

1985-ben pár napot töltöttünk a telkibányai turistaházban. Érdekes kirándulásokat tettünk, rengeteg a látnivaló a környéken, mégis a Lázbérci víztározó emléke maradt meg bennem leginkább, talán mert meglepetés volt, nem tudtam róla és nem készültem fel belőle előre.

Az óriási mesterséges tó a Bán-patak felduzzasztásával létesült az Upponyi-hegységben 1969-ben, Dédestapolcsány községhez tartozik.

Lázbérci víztározó   forrás: Wikimedia Commons

1999-ben Spanyolországban az El Chorro volt időrendben a következő víztározó, Malagától 70km-re északnyugatra.

Guadalhorce El Chorro - saját felvétel

Önmagában is csodálatos a hatalmas víztározó a Guadalhorce folyó áttörésénél, de igazán lélegzetelállító a Király útja volt, egy gyalogút a szurdokban, 100 méter magasságban.

garganta3.png        Gyalogút a szurdok fölött.

Több mint 20 év telt el ottjártunk óta, de akár a férjem, akár én bármikor föl tudjuk idézni, rémülettel, hogyan navigáltam be magunkat az útikönyv utasításai alapján a parti villamos erőmű elvileg zárt területére, mert minél közelebbről akartuk látni a szurdok fölött vezető utat.

Két évvel később láttuk Délkelet-Franciaországban a Grand Canyon du Verdon-t, a Verdon folyó 700 méter mély szurdokját. A Vaumale kilátópontnál álltunk meg, a Wikimedia Commons fotója is innen készülhetett.

Gorges du Verdon szurdok

Az Amerikai Egyesült Államokban Delaware Water Gap-nek hívják azt a gyönyörű folyóvölgyet, ahol a Delaware folyó áttöri az Appalache-hegységet, New Jersey és Pennsylvania államok határán. Utaltam már rá itt a blogban is, hogy életünk szerencsés alakulása folytán többször járhattunk az Amerikai Egyesült Államokban. Az egyik támaszpontunk éppen ott a keleti parton volt, így 2004-ben sikerült eljutnunk erre a csodálatos helyre.

delaware_water_gap2004.jpg Delaware Water Gap, saját felvétel

Folytatva az USA-beli víztározók és gátak bemutatását, 10 évet, valamint a keleti partról a nyugati partra ugorva, a Columbia folyó Oregon és Washington államok közötti szakaszán van a Bonneville-gát és vízierőmű. Az 1930-as években épült vízierőműbe be lehet menni, a karzatról le lehet nézni a gépterembe, majd egy folyosón végig menve üvegablakokon keresztül láthatjuk, hogyan jutnak át a lazacok épségben az évszázados útvonalukba eső vízierőművön.

Bonneville-i gát, saját felvétel

Ott a közelben, Oregon államban van a XX. század elején épült, indián nevet őrző Istenek hídja.

Istenek hídja, Columbia folyó, saját felvétel

Keletebbre haladtunk, Washington államban a Snake Riveren, 1961-ben létesült Ice Harbor Dam felé. A felduzzasztott vízzel alakították ki a szintén indián nevű Lake Sacajawea mesterséges tavat.

A Snake River gátja, Sacajawea tó, saját felvétel

A Wyoming államban található Jenny Lake egy tengerszem, tó ugyan, mégsem tudok ellenállni annak, hogy mutassak egy képet róla. A tóban a Grand Teton hegység tükröződik.

Jenny Lake tó és a Grand Teton hegység, saját felvétel

Befejezésül itt egy fotó az Arizona és Nevada állam határán, a Colorado folyón 1936-ban létesült Hoover-gátról, ami olyan hatalmas, hogy egyben nem is tudtuk lefényképezni, ezért inkább egy Wikimedia-Commons-képet mutatok róla.

Hoover gát

A címfotón az USA Idaho államában található Clearwater River látható, saját felvétel

LUJZA

Ha tetszett a bejegyzésünk, örülünk, ha írásainkat lájkolod és megosztod, vagy továbbküldöd e-mailben.

Látogass el közénk, blogunk

facebook csoportjába,

ahol reggel és este is valami érdekessel várjuk követőinket, kedvelőinket.

Iratkozz fel blogunk

VIDEÓ CSATORNÁJÁRA is,

hogy értesülj legújabb videóinkról!