5 tipp a tökéletes ajándék kiválasztásához

 

Jobb adni, mint kapni – szól a népi bölcsesség, azonban arról már nem szól, hogyan érhetjük el, hogy a megajándékozott tényleg örüljön.

kara_csonyi_aja_nde_k.png

Bár az ajándékozás pillanata, ideális esetben örömteli, boldog pillanat, azonban a tökéletes ajándék megtalálása nagy nyomással járhat. Ez érthető, hiszen a megfelelő ajándék kiválasztása nem feltétlenül egyszerű feladat. Azonban, jelentősen csökkenthetjük a ránk nehezedő nyomást, ha tisztában vagyunk az idevágó kutatási eredményekkel és figyelembe is vesszük ezeket. Nézzük, hogyan lehet a megfelelő ajándék kiválasztásában segítségünkre a tudomány! Milyen az ideális ajándék a megajándékozott szemszögéből?

Nem a méret a lényeg!

A legtöbb félreértés természetszerűen abból fakad, hogy az ajándékozó és a megajándékozott elképzelései nem egyeznek meg arról, hogy milyen is az ideális ajándék. Ez az ajándék árára is igaz. A legtöbben arra számítanak, hogy egy drágább ajándék mélyebb érzelmekről árulkodik és ezért jobban értékeli az, aki kapja. Azonban a megajándékozott nem feltételez ilyen direkt kapcsolatot az ajándék ára és az érzelmek között. Az ajándék ára nem befolyásolja a megajándékozott örömét.

Képzeld el azt a helyzetet, hogy ott állsz a boltban és épp egy viszonylag drágább szép sál vagy annál valamivel drágább kabát között vacillálsz! Melyiket választanád? Gyanítom, hogy a némileg drágább kabát mellett döntenél, hiszen az objektíven nézve nagyobb és nagylelkűbb ajándéknak tűnik. Azonban könnyen elképzelhető, hogy a másik nagylelkűbbnek tartaná és jobban értékelné, ha a sálat kapná.

A kutatók ez utóbbi választás mellett teszik le a voksukat és azt javasolják, hogy ilyenkor váltsunk nézőpontot. Hiszen a megajándékozott a sálat, más sálakkal fogja összehasonlítani és nem a kabáttal. Így az aktuálisan olcsóbbnak tűnő sál valószínűsíthetően nagyobb örömet okoz majd számára. A tanulság tehát az, hogy ne a pillanatnyi helyzetből indulj ki, hanem arra az összehasonlításra koncentrálj, amit az ajándékozott tesz, amikor megkapja az ajándékot.

Nem az ár számít!

De vajon mi a helyzet, ha egy drágább, de kevésbé praktikus vagy egy olcsóbb, de hasznosabb dolog között kell döntenünk? Vajon minek örül jobban a másik egy drágább tollnak vagy egy olyannak, ami ugyan olcsóbb, de praktikusabb? Mi okoz nagyobb örömet egy nagyobb értékű ajándékutalvány egy menő, de távolabbi étterembe vagy az, ami egy kevésbé felkapott, közelebbi helyre szól?

Egy nemrégiben publikált vizsgálatban, pont ezekre a kérdésekre kerestek választ a kutatók. Egész pontosan azt vizsgálták milyen érzelmi hatást váltanak ki a megajándékozottban a fentebb említett esetekben. Az elvégzett kísérletek eredményei azt mutatják, hogy az emberek mélyebb érzelmeket éreztek a másik iránt, ha valami hasznosabb ajándékot kaptak. Míg a drágább, de kevésbé hasznos ajándékok esetében ellenkező hatást tapasztaltak a kutatók. Ez egybevág más már korábban elvégzett kísérletek eredményeivel, vagyis az ajándék praktikuma fontosabb, mint az ára.

Gondolkozz hosszabb távon!

Mindenki hajlamos egy kis hatásvadászatra, amikor ajándékozásról van szó. Elképzeljük azt a pillanatot, amikor a másik kibontja az ajándékot, felcsillan a szeme és mosoly betölti az arcát. Erre az egyetlen pillanatra optimalizálunk, miközben megfeledkezünk a megajándékozott hosszabb távú elégedettségéről. Pedig egy sor kísérlet igazolja, hogy jobban tennénk, ha a pillanatnyi hatás helyett ez utóbbira is fókuszálnánk.

A kutatások alapján ugyanis úgy tűnik, hogy jobban járunk, ha az azonnali, instant öröm helyett a hosszabb hatásra koncentrálunk. Ez érthető, hiszen nem feltétlenül izgalmas azt nézni, ahogy egy barátunk vagy családtagunk például „kicsomagolja” az ajándékba kapott Netflix előfizetést. Azonban érdemes megfontolni azokat az ajándék opciókat, melyek hosszabb távú örömet és elégedettséget okozhatnak a másiknak.

Nem szégyen kérdezni! 

A legegyszerűbb módja annak, hogy valakit boldoggá tegyünk egy ajándékkal, ha megkérdezzük, mit szeretne. Ettől a legtöbb ember ódzkodik, mert úgy vélik, hogy a jó ajándéknak "meglepetésnek" kell lennie, különben elmarad az öröm.  Ez a tévhit szilárdan tartja magát még azzal együtt is, hogy talán már mindannyian megtapasztalhattuk saját bőrünkön is a meglepetések árnyoldalát.

De a mindennapi tapasztalatainkon túl, a kutatások is azt bizonyítják, hogy nem a meglepetés a lényeg. Többek között Francesca Gino és Frank Flynn - a Stanford University szociálpszichológusai – is arra jutottak, hogy mindenki jobban jár, ha találgatás helyett inkább kiderítjük minek örülne a másik. Épp ezért saját idegrendszerünk felőrlése helyett és a nagyobb öröm érdekében inkább kérdezzünk! Ha pedig megvan a válasz, akkor ne írjuk felül azt a saját elképzeléseink alapján!

A közös pontokról se feledkezz meg!

A kérdés már csak az, hogy mit tehetünk akkor, ha nem tudjuk megkérdezni a másikat? A tudománynak erre is van válasza. Az ajándékozó és a megajándékozott közötti kapcsolatot és az érzelmi közelséget a leghatékonyabban az növeli, ha tükrözi az ajándékozó személyiségét is az ajándék. Ez esetben érdemes a közös érdeklődésből és jellemzőkből kiindulni. E megközelítés előnye, hogy magának mindenki könnyebben választ ajándékot, hiszen a saját preferenciáival mindenki tisztában van. 

Ha  pedig igazán biztosra mennénk, akkor kombináljuk a közös pontokat élménnyel.Gyakran megfogható, tárgyi ajándékban gondolkozunk, de a University of Toronto kutatói arra jutottak, hogy nagyobb boldogságra számíthatunk, ha valamilyen átélhető élményt ajándékozunk. Az ajándékba kapott élmények ugyanis „nagyobb pozitív hatással vannak a kapcsolatainkra, mint a tárgyi ajándékok, attól függetlenül, hogy a későbbiekben a felek osztoznak vagy sem az élményben”. 

Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez. Klikk ide!

Kép: innen.

 

Mutass többet
Énmárka, személyes márka, personal brand. Ezek a kifejezések ma már sokaknak ismerősen csengenek. De mit jelent ez a fogalom? Milyen szerepe van a karrierünkben? Milyen eredményeket és sikereket hozhat? Milyen eszközök állnak a rendelkezésünkre? Egyáltalán, hogyan fogjunk hozzá?
Megrendelem
süti beállítások módosítása