Tíz tipikus tévhit
„Nem az sodor bajba, amit nem tudsz, hanem amit holtbiztosan tudsz, csak épp rosszul.” Mark Twain szavairól az énmárkád építésekor sem érdemes megfeledkezned. Ennek szellemében összegyűjtöttem a legelterjedtebb tévhiteket. Nézzük melyek ezek!
Tévhit 1 - A jó bornak nem kell cégér
Sokan azt gondolják, elég, ha kiválóan végzik a munkájukat, a feladataikat. Azonban, akár tetszik, akár nem, mások az alapján ítélnek meg bennünket, amit megmutatunk magunkból, mert nem látnak bele a fejünkbe, mint ahogy az eddigi szakmai útunk lépéseivel sincs annyira tisztában senki, mint mi magunk. Lehet, hogy te vagy a területed legnagyszerűbb szakértője, ha erről rajtad kívül senki nem tud, akkor nehézkes lesz az érvényesülés.
Tévhit 2 - Ki kell találni!
A személyes márkád nem kitalálni, hanem sokkal inkább megtalálni kell. Ugyanis, akkor lesz erős énmárkád, ha hiteles, vagyis valóban téged mutat meg. Sokkal biztosabb és hosszabb távon fenntartható megoldás, ha a már meglévő adottságaidra és képességeidre alapozol. Ugyanis, az önazonosságod feladásának igen komoly ára van. Ráadásul, egy kitalált, a személyiségedtől távol álló szerep alakításakor, még csak nem is a lebukás kockázata a legnagyobb tét.
Tévhit 3 - A sikerrecept létezik
Erős énmárka nincs hitelesség nélkül. Hitelesség pedig nincs önazonosság nélkül. Épp emiatt ahány személyiség, karrierút, élethelyzet annyiféle megoldás lehetséges. Azt a stratégiát, azokat az eszközöket és megoldásokat kell megtalálnod, amelyek jól passzolnak a személyiségedhez és hatékonyan szolgálják a karriercéljaid elérését. Ehhez pedig elengedhetetlen némi ön- és piacismeret, illetve ezek alapján a saját receptúrád megalkotása.
Tévhit 4 - Elég jónak látszani
Igaz, hogy az énmárkázás hatékony stratégia szinte minden iparágban, de nem mindenki számára hatékony karrierépítő eszköz. Ha hiányzik a szakértelmed, ha nincs teljesítményed vagy említésre méltó szakmai eredményed, akkor nem az énmárkaépítés a megoldás. Hiszen a személyes márkaépítés a valós szakmai- és személyes tulajdonságaid, teljesítményed következetes és hiteles kommunikációja. Ez pedig valós tudás és teljesítmény nélkül nem fog menni.
Tévhit 5 - Az énmárkaépítés öncélú nyomulás
Mindegy, mit, csak beszéljenek rólam! – ez volt Gábor Zsazsa, minden celebek ősanyjának szlogenje. Azonban, az énmárkaépítés közel sem erről szól. A personal branding célja, nem az önmagért való hírnév megszerzése, hanem a szelektív hírnév kialakítása. A cél az, hogy azok az emberek ismerjék meg a nevedet és tudásodat, akik a szakmai érvényesülésedet támogathatják. Miközben az ismertséged és elismertséged is kéz a kézben jár.
Tévhit 6 - Az énmárkaépítés az extravertáltak terepe
A valóság az, hogy az introvertáltság nem akadály. Sőt, előny is lehet! Ez a tévhit talán abból ered, hogy sokan az introvertált személyiségjegyeket a félénkséggel, a szégyenlősséggel azonosítják. Pedig pusztán arról van szó, hogy az introvertáltaknak máshol van az ingertűrő képességük és nagy szükségük van a csendes feltöltődésre. De talán nem is az a leglényegesebb, hogy milyen tulajdonságaid vannak, hanem sokkal inkább az, hogyan fordíthatod ezeket a saját javadra.
Tévhit 7 - Logó = márka
Egy erős (én)márka hiteles, azonnal felismerhető és könnyen azonosítható. Talán ezért gondolják sokan, hogy a logó azonos a márkával. Azonban, egy márka nem pusztán a csomagolástól, hanem a minőségétől lesz az, ami: a szakmai teljesítménytől, üzleti eredménytől, azoktól az értékektől, amit képvisel. Ezért is fontos, hogy ne külső jegyekkel a logóddal, a vizuális megjelenéseddel foglalkozz első lépésként, hanem belülről, kifelé haladj.
Tévhit 8 - Csak az online jelenlét számít
Sokan azt gondolják, hogy az énmárkaépítés egyenlő a közösségi oldalakon való jelenléttel. Bár ezeken keresztül egyszerre több embert érhetsz el, mint személyesen, de az igazi cél valós kapcsolatok és mély elköteleződés kialakítása. Ráadásul hiába a tökéletesre tupírozott honlap, közösségi profil, ha a személyes vagy online interakcióid alapján egy teljesen más kép rajzolódik ki rólad. Ezért is fontos a hiteles és következetes kommunikáció.
Tévhit 9 – Megosztok, tehát vagyok
Talán az egyik legmakacsabb tévhit az, hogy az énmárkaépítés folyamatos online jelenlétet, állandó posztolást jelent. Ezzel ellentétben az igazság az, hogy bár a rendszeresség, a kiszámíthatóság fontos, azonban ez nem feltétlenül jelent napi vagy napi többszöri posztolást. Célravezetőbb az, ha kevesebb, de minőségibb tartalmat osztasz meg, mintha elárasztod a közönséged átlagos minőségű bejegyzésekkel.
Tévhit 10 – A személyes márkaépítés magamutogatás
A végére hagytam a legnagyobb félreértést. Az énmárkaépítés még véletlenül sem az életed intim részleteinek kiteregetését jelenti. Ahogy Tom Peters, a personal branding atyja mondja:
A márka egy történet…első a történet, második a márka.
Azonban, a történetében nem a tied a főszerep. A te szereped az, hogy támogasd a főhőst az akadályok leküzdésében, a problémái megoldásában, vagyis értéket adj a lehetséges és jelenlegi ügyfeleid számára.
Ha tetszett a poszt, csatlakozz a Personal Branding közösségéhez.Klikk ide!