Budakalász - Pécel
2023. május 30. írta: Off The Road

37 km, 300 m szint

A Budapestet kerülő kisebbik bringakör ezen szakasza észak Pestet kerüli meg, még a Duna túloldaláról, Budakalász Lenfonótól indulva. Első feladatunk feljutni az M0-ás Megyeri-hídjára, eközben viszont máris megállhatunk egy kicsit az Omszki-tó partján a parkban, bár fürdeni nem szabad benne. A hídról a pesti oldalon legurulva először egy ipari, kereskedelmi zónában és forgalmasabb utakon kell áthaladnunk, majd egy horgásztó partját elérve átkelhetünk trükkösen is a váci vasútvonalon a helyiek által használt módon (nagyon-nagyon körülnézve), vagy aki inkább a teljes biztonságot választaná, 400 méterrel délebbre talál egy váltott iránya lámpázott szűk közúti aluljárót. Innen től Dunakeszi Szabadságligetre érve már nyugodtabb kertvárosban tekerünk ki a helyi reptér szélén az Alagi templomromhoz, ahol pihenési lehetőség is található.

Ezután Alagimajor vasúti megállóhelynél egy felüljárón a veresegyházi vonalat is keresztezzük, így jutunk el a második szakaszhoz, amely a Mogyoródi-patak mentén igyekszik haladni. Fótig a széles ártérben kellemes zöld környezetben lehet haladni, néha magához a mederhez is be tudunk látogatni mellékutakon, míg nem elérjük a kastély parkjának kerítését, itt átmenetileg búcsút veszünk a pataktól. Fóton érdemes egy megállót tartani a helyi artézi kútnál a főút mentén, amelyen megyünk. Innen a helyiek palackszámra viszik haza a vélhetően gyógyhatásúnak (vagy legalábbis különlegesnek) tartott vizet, kóstoljuk meg mi is. A park megkerülése után ismét a patak közelében haladunk tovább Mogyoród felé.

Itt már egy mélyebb árokban, erdősávval körülölelve halad a meder, ennek lépcsős oldalában átmenetileg egy ösvény is fut, érdemes oda is belátogatni, bár kissé egyirányú az ösvény (amikor elfogy, ki kell mászni az árokból egy kis tologatással a növényzet között).

Az erdősáv szélén viszont zavartalanul lehet haladni egy rövid aszfaltozott szakaszig és utána is a zöld jelzésen, amely bevisz minket Mogyoródra. A völgyből a Hungaroring nyugati oldalán mászunk fel a délnyugati oldalán haladó dombhátra, ahonnan szép kilátás nyílik Pestre. A fél létesítményt megkerülve érünk át Szilasligetre, melynek aljában a Szilas-patak ered, akár oda is gurulhatunk az utcák közt cikázva, ahol az első ösvény keresztezi a frissen kibújt patakot. Ha vízre volna szükségünk, gurulás közben egy játszótér is útba ejthető.

Kistarcsára a patak menti erdősávban jutunk el, ahol egy jobbra fordulással elkezdünk kiemelkedni a völgyből, hogy átjussunk Pécelre a Rákos patak völgyébe. Ennek első állomása a Fehér-hegy, amelyről meglepően szép kilátás nyílik sokfelé, pedig nem túl magas.

Ennek túloldalán az M31-est keresztezve a nem túl fantáziadús nevű Szilas-patak mellékága időszakos vízfolyáshoz érkezünk, melyet annak könyökénél hagyunk el, hogy rövid ideig egy országúton haladva a Pécel melletti hegyekbe vessük be magunkat. Itt az érdekes nevű Csunya-erdő gerincén gurulunk le végül Pécel vasútállomáshoz, melynek közelében a vonatra várva többféle étel-ital beszerezhető.

Összességében ez egy könnyű túrának tekinthető, egyetlen jelentős mászással, és akár túragumis kerékpárral is bejárható.

A túra GPX nyomvonala

Az összes szakasz interaktív térképe

Ez is érdekelhet: Nagy agglomerációs bringakör

A javasolt túraútvonalat mindenki a saját felelősségére járja be.