Keresztül a Pilisen két keréken
2023. március 21. írta: Off The Road

akarom mondani a Visegrádi hegységen

Táv 44 km, szint 750 méter, időtartam 4-5 óra

Ezt a túrát 3 másikból raktam össze úgy, hogy minél több látnivaló legyen. Természetesen lehet variálni.

Lehet HÉV-vel is kimenni Szentendrére, illetve ha autóval jövünk, érdemes még a Temető előtt lerakni, hogy ne a végén kelljen vissza mászni. A Skanzen tetejénél indul a Forrás utca, ahol van egy erdei parkoló is. Innen indul a Király-réti út a Pap rét felé. Ez 7 km tiszta emelkedő.  Szerintem a Pilis egyik leghangulatosabb bringaútja. Egy kis pihenő után a Vízverés nyerge felé vesszük utunkat, de ha valaki aszfalton szeretne Visegrádig menni, akkor a Pap-réti úton egyenesen az Apát-kúti völgybe jut, ahol a Kaán-forrás mellett a Telgarthy rét, Magda forrás és még pár látnivaló várja.

A Vízverés nyerge felé az országos kéken vezet az út, de toronyiránt az ötszögű réten keresztül is mehetünk. A nyeregnél is pihenhetünk, nagyon szép a rét is és a kilátás is körbe.

Tovább is a kéken megyünk, bár idővel beszűkül és meredeken megy lefelé egy dózerút csatlakozásához. Hamarosan a Molnár Lajos emlékműnél vagyunk, ahonnan a Dunakanyar is látszik.

Innen kicsit izgalmasabb az út lefelé, csak nagyon óvatosan érdemes haladni bringával. Úgy 1 km-re van egy szikla egy emléktáblával és szép kilátással.

Az előtte lévő kanyarnál érdemes otthagyni a bringát. Innen majd úgyis toljuk lefelé, mert nagyon meredek. A lejtő aljától a Sóstói réten keresztül és a Sós-hegy oldalában halad utunk, majd letérünk a kékről, hogy ne másszunk fel feleslegesen a Nagyvillám parkolóig. Kiérve az aszfaltra legurulunk a játszótérig/piknikezőhelyig, ahol megpihenhetünk.

Pihenés után legurulunk egy erdei kápolnáig, illetve egy nagyon hangulatos völgy mászás veszi kezdetét. Itt egy lovagló ösvényt követünk egészen egy dózerútig, majd pár méter múlva megint segít a lovagló jelzés. Az út csillag alakzatú, eső után sárosak a vízátfolyások. Bringás jelzés, majd megint a lovagló jelzés visz a József-forrás felé. Imreháza érintésével eljutunk egy hídig, ami egy mély völgyet, a Kalicsa-patakot keresztezi.

Engem ennek a látványa nyűgöz le.

Következő uticélunk a Hegyesd oldala, ahonnan nagyon szép a kilátása a Vörös-kő vonulatára és az Urak asztala is látszik a távolban.

Innen begurulunk Tahitótfaluba, ahonnan Leányfaluig a főúton, onnan bringaúton jutunk vissza Szentendrére. Tahitótfaluig 30 km a táv. Ha kellően elfáradtunk, út közben több étterem is van. A kipurcantakért pedig akár autóval is vissza lehet jönni.

Hogy kinek ajánlom a túrát? Mivel elég sok a szint, így jó fizikummal kell rendelkezni. Viszont akár több részletben is meg lehet csinálni. Akinek ez nem elég, még beiktathatja az Urak asztalát, bár kilátó nincs. Sőt a Pap-réttől a Vörös-kő sincs messze.

A túra útvonala

Írta: Gombkötő Péter, 2023.03.21.