2021. jún 15.

Dél-Korea jövőbeli repülőgép-hordozói makett formában

írta: Netarzenál
Dél-Korea jövőbeli repülőgép-hordozói makett formában

A szóban forgó makettek a dél-koreai Puszanban megrendezésre kerülő MADEX 2021 haditengerészetei és védelmi kiállításon voltak láthatók.

Az ázsiai állam haditengerészete a CVX névre keresztelt program keretén belül vizsgálja a nagyobb méretű repülőgép-hordozók megvalósításának lehetőségét. Ezek egyike a Hyundai Heavy Industries-től (HHI) származott, amely vállalat 2019 végén kapott szerződést egy koncepció kidolgozására. A két részre osztott felépítménye, valamint a repülőgépek katapultot nélkülöző síugrósáncos indítási eljárása is egyértelműen brit eredetet sejtetett a kicsit is hozzáértők részéről. Nem is lőttek mellé tippjükkel, hiszen a brit QUEEN ELIZBETH-osztályra hasonlító hordozó esetében a Babcock International céggel kötöttek tanácsadói szerződést a CVX alaptervezésével kapcsolatosan.

Hyundai Heavy Industries modellje, mely a brit QUEEN ELIZBETH-osztályra hasonlít

Jól látható tatfedélzet lépcsős kialakítása a személyzet nélküli járművek részére (maily.so)

A 270 méter hosszú és 60 méter széles hajó vízkiszorítása üresen 30000-35000 tonna, míg teljesen felszerelve 40000-45000 tonna körül alakulna. A repülőfedélzeten két liftet helyeztek el. Az egyik a két felépítmény között, míg a másik vele majdnem átellenben, a tat felé eltolva nyert elhelyezést. A gyártó elmondása szerint a síugrósánc eltávolítható és a fedélzetbe is beépíthető lenne a fékezőkábeles megállító rendszer igény esetén. Méretei lehetővé tennék 24 darab helikopter mellett ugyanennyi Lockheed Martin F-35B Lightning II-es vadászbombázóból álló fedélzeti repülőezred létrehozását. A tatfedélzet lépcsős kialakítása lehetővé teszi az alsó részen személyzet nélküli légi és víz járművek számára indítóplatform kialakítását. Jelenleg van még mit tanulni a dél-koreai mérnököknek, hiszen a F-35B-k üzemeltetésére képes hordozók fedélzetét borító hőálló anyagokkal kapcsolatos információknak még szűkében vannak.

Téglalap alakú, síugrósáncot nélkülöző fedélzet, ez a DSME elképzelése

A másik modell a Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME) elképzelését tükrözte. Persze ők sem csak saját kútfőből dolgoznak, partnerük az olasz Fincantieri volt, így ez a hajó az olasz TRIESTE hordozóra hasonlít. 263 méter hosszú és 46,6 méter széles lenne, teljes vízkiszorítása 45000 tonna, maximális sebessége 27 csomó. Ezen a hajón 6 közepes méretű helikopter, valamint 28 darab F-35B elhelyezésére nyílna lehetőség, a szintén két felépítménnyel rendelkező, de téglalap alakú, síugrósáncot nélkülöző fedélzeten és az alatta lévő hangárszinten. Itt a szintén két darab lift a repülőfedélzet jobb oldalára került.

Szólj hozzá

Hyundai Heavy Industries Dél-Korea CVX DSME HHI MADEX 2021 Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering