Csirkeszárnyú angyalok
A nincstelenség pátosza

Kisember. Kis ember. kisember. Mit is jelent e puritán terminus? Értelmező szótárak behemót kötetei, a világháló szójegyzékei bár kismértékben eltérő leírást adnak, általánosságban elmondható, hogy alacsony jövedelmű, gyenge érdekérvényesítő erővel bíró, alacsony társadalmi státuszú személy. Mindezek mellet jelöl egy habitust, világnézetet, életszemléletet. Hajdanán a kispolgárságot értették alatta, figyelemre méltó folyamatok hatásaként a „kispolgári” kifejezés negatív tartalmat hordoz magán, addig a „kisember” szinte már az erény szinonimája. A szegénység meg már szinte éteri magasságba emel. Erény lett a nincstelenség, erkölcs a kicsinyesség. Mintha csak egy abszurd alternatív valóságba csöppentünk volna.

statue-of-the-goddess-of-justice-and-legal-books-stock-photo-02.jpg

E különös anomália a racionalitás szövetében évszázadok történései során formálódott ki: alapállapotként konstans megszállás alatt, netalán gyarmati sorban tartották az országot, ami eleve kedvezőtlen hatással volt gazdaságát illető kilátásaira; szinte kizárólag nyersanyagtermelés folyt. A létminimumhoz szükséges javak előteremtése is küzdelemmé vált. Ezt tetézte a minden jobbító szándék ellenére kőkemény feudális berendezkedésű, társadalom, ahol a népesség oroszlánrészének még csak teoretikusan sem volt lehetősége a felemelkedésre, s mely áldatlan állapot egészen a huszadik század közepéig kitartott. A kommunista rezsim és szovjet megszállás pedig csak olaj volt a tűzre, s hirtelen az ipari/mezőgazdasági munkás lett az eszményi állampolgár. Félresikerült rendszerváltásunk pedig már csak a folyamat lakmuszpapírja volt: magyar embernek alaptermészete a pesszimizmus, nincs meg benne az innováció képessége, s ami még fontosabb, hiányzik belőle az önkritika. Kudarcaiért mindenki más a felelős, kicsinyes, beszűkült látókörű.

Ez még csak nem is a kispolgár attitűdje, noha a definíciók ezt sugallják. Ez a nemesre irigy paraszt, burzsoára irigy proletár érzelemvilágát mutatja. Polgárosodásunk elmaradásának bizonyítéka ez.

A polgárság megléte elengedhetetlen egy egészséges társadalomhoz, mert közvetítő közeget képez a magasabb és alacsonyabb társadalmi osztályok között. Tényszerű, hogy hazánkban is létezik ez a csoport, de a rossz adópolitika, az államgazdasági szerepének túlburjánzása, a piac szabályozatlansága teljesen ellehetetleníti ezt a réteget; az elszegényedés alulról, az urambátyám rendszer felülről erodálja e réteget.

Hosszú évek alatt vésődött a magyar néplélekbe, hogy boldogulni, gyarapodni csak tisztességtelen úton lehet, lopás, csalás, sikkasztás, talán öröklés révén. (A néhány évtizedenként feltűnő rezsimekre, utóbbi nem releváns, lévén, hogy minden ilyen rendszerváltás padlássöpréssel jár együtt.) Ilyen körülmények között tisztességes csakis a kisember lehet. Minél kevesebb pénzből él valaki, lelke annál makulátlanabb, erkölcsei, tettei feddhetetlenek, s puszta léte éteri magasságokba emeli.

A nincstelenek nem tehetnek sorsukról, ők csak a körülmények áldozatai.

Fent olvasható mondat univerzális szalmabábérvként funkcionál értelmiségi körökben, ahogy CEUn termesztett szociológuspalánták forradalmi hevülettel magyarázzák félre, hogy voltaképpen miért a te jól szituált középosztálybeli személyed felel a mélyszegénységben élők sanyarú sorsáért. Az érintetteknek még a kisujjukat sem szükséges megmozdítani helyzetük javulása végett, a többségi társadalomnak kell ellátni őket. Aki ennek ellenkezőjét állítja, egy érzéketlen elitista konzervbab. (Amerikai verziója a „rendszerszintű rasszizmus”.)

Habár jó szándék fényét vetítik e logikára, valójában nincs az a jobboldali populista frázis, ami ennél lekezelőbb lenne a nincstelenekkel szemben. Tudniillik nincs az a konzervatív ideológia, ami ennél lekezelőbb, arrogánsabb kijelentést hordozna. Ugyanis gyerekszerepbe teszi a nálánál rosszabb sorban élőket, mindenfajta cselekvőkészségüket kétségbe vonva, kiveszi kezükből az irányítást, s felsőbbrendűségük teljes tudatában tesz lépéseket „védencei” nevében, beleegyezésük nélkül. A magyar népmesék azt tanítják, hogy a kiskondás furfangjának köszönheti a királylány kezét és a hét, akarom mondani fele királyságot; a mai fabulák ezzel szemben civil akciók tevékenysége révén adományozott földről, feleségről regélnek.

Kísértetiesen emlékeztet e mentalitás az angol terminussal élve white savior jelenségre, amikor fehér ember más rasszúaknak nyújt segítséget (?) puszta önérdekből. Bizonyára sokak elméjében felsejlik egy kép valamely harmadik világbeli országba látogató újburzsuj angolszász/nyugati hülyegyerekről, aki messiásként lépdelve a jónép között megüdvözül attól, hogy egy mindennel felszerelt, légkondicionált sátorból ételt oszt a napon aszalódó, csontsovány gyerekeknek. Mindeközben angyalszárnyakat növeszt, ami cselekedete fényében csupáncsak csirkeszárnyra elég.

game-of-thrones-daenerys-targaryen.gif

A kispolgáriság elvárás a magyar emberrel szemben, ami a szegénység kultuszában csúcsosodik ki. Megfigyeltem, hogy már gyerekkorunkban is kisembernek nevelnek minket: oly áhítattal beszéltek egyes tanárok a szegény ember erkölcsiségéről, mintha csak Teréz anya született volna újjá minden jó munkásemberben, kik ásóra támaszkodva nézik egy szem kollégájuk ténykedését; közben indirekt módon azt közvetítik, hogy a jómódú embereknek kapzsik, rosszindulatúak, boldogtalanok. Véletlenül sem szeretném azt a látszatot kelteni, hogy a vadkapitalista szemléletmódot kívánom a jövő ifjúságának vezető ideológiájává tenni, no de az már mégiscsak túlzás – s nem kevésbé kontraproduktív -, amikor tíz évet be nem töltött gyerekeknek tartanak prédikációt arról, hogy ne akarjanak (anyagilag is) sikeresek lenni. Az oktatás nem kvalitásukat, intelligenciájukat méri, hanem alkalmazkodóképességüket méri; piedesztálra azok a kitűnő tanulók kerülnek, akik pályaválasztás előtt nihilbe merülve próbálják kitalálni, mit akarnak kezdeni magukkal az életben. Ez a környezet aligha bontakoztatja ki a tehetségüket, egyedül engedelmes alattvalókat nevelnek, hogy hátralévő életüket irreleváns senkikként tengessék.

Minden kultusznak, legyen akár átvitt értelmű, megvannak a maga szertartásai. A nincstelenség kultuszáé a jótékonykodás áldozati felajánlása. December közeledtével a magyar ember lelkében világmegváltó irgalommal kezd el adományozni, s vallásos buzgalommal keresi fel az erre szakosodott szervezeteket. Itthon a karitatív tevékenységnek nincs nagy hagyománya, inkább afféle úri huncutság, újlipótvárosi ballibsi hópihék szabadidős szórakozása, netalán szociopata közszereplők nem létező jó hírüket igyekeznek ilyesféle akciókkal kozmetikázni. Érdemes azonban megemlékezni róla, hogy Magyarországon a vallási mozgalmiság is ebben a formában maradt fenn a legszélesebb körökben.

szatocs.jpg

Itthon a társadalmunkat megannyi színtéren szétfeszítő konfliktusok okán a társadalom a kiégés jócskán előrehaladott állapotában van. Gazdaságunk az építőipar lélegeztetőgépén döngicsél, egészségügyünk, oktatásunk romokban, a kultúra hanyatlóban – ilyen körülmények között valóban nehéz feladat egészségesen funkcionáló társadalmat létrehozni Képes lesz valaha a magyarság túllépni saját árnyékán? Meglehet, habár az évszázadok alatt berögzült szokások nem koptathatók ki egykönnyen. Ha egyvalaki kimagaslik közülük, a kisemberek kizárólagos reakciója, hogy levágják a fejét, imígyen tartják magukat is szolgasorban. Ez egy ördögi spirált képez, mely mind mélyebbre húzza az embert. Furcsa ellentmondás, hogy éppen azok a társadalmak tudnak jól együttműködni, ahol a személyi jogokat helyezik előtérbe (példának okáért vegyük Skandináviát). Amíg az indivídum érdekei, igényei nem érvényesülnek, közösségben sem lesz képes boldogulni. Ennek magyarországi teljesülését illetően igencsak szkeptikus vagyok. Ahol a középosztály és értelmiség van ellehetetlenítve a neoliberális gazdaság és társadalompolitika szellemében, ott pozitív változásoknak esélye sincs. Kisemberségre vagyunk kárhoztatva.

A bejegyzés trackback címe:

https://nemvagyokeloiteletescsakintuitiv.blog.hu/api/trackback/id/tr1616769666

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Laptop7712 2021.12.04. 08:25:14

Csak gratulálni tudok, nagyon jó a cikk!
Azt gondoltam gyerekként a rendszerváltás környékén, hogy úgy lehet majd élni, ahogy azt a nyugatról errefelé nyaralni jött gyerekektől láttuk. Arról beszéltek, hogy szeretnek iskolába járni, mi meg utáltunk. Szóval a rendszerváltáskor takarítani kellett volna, első sorban az agyakban kellett volna nagytakarítást végezni. Pl. el kellett volna érni, hogy csak olyan tanárok taníthassanak az oktatás bármely szintjén, akik nem az 50-es évek elvei szerint tanítják a gyerekeket, hanem mondjuk a XX. század végének megfelelő hozzáállást képviselik. Mindegy, nem így történt. Az akkori gyerekek kb. 20-30 évesen jöttek rá, hogy nyugaton jobb nekik. Egymillióan el is mentek, mivel az oktatási rendszer arra nevel az óvodától agy egyetemig, hogy: nem pofázik, nem áll ki sem magáért, sem másokért - mert levágják a fejét - és a tanárnak megkérdőjelezhetetlen tekintélye van. Szabálykövetésre, és nem gondolkodásra nevel a mai iskolarendszer, meg is bukott.
Azok a fiatalok, akiket megcsapott a a nyugat, és belekóstoltak abba, hogy nem kell befogni a pofájukat, - mert a tanár azért van az oktatás minden szintjén, hogy abban, amiben a diák tehetséges, kihozza belőle a maximumot - nagyon nem kérnek a hazai valóságból, mert nincs keret, ahol ki tudnának bontakozni. Maradnak nyugaton.
Gazdaság, meg a gazdagok példamutatása.
Egyszerűen ilyen nincs, gazdagok vannak, de nem tudnak példát adni, pont azért, mert kis hazánkban volt lusztráció, így a gazdagok is kompromittálódtak, egyszerűen nem példaképek, nem lehetnek azok. Ugyanaz, mint kis hazánkban nem ismerjük sem a kapitalizmust, sem a demokráciát - vagy a demokráciás játékba csomagolt kapitalizmust - Egyszerűen azért, mert soha nem éltünk se demokráciában, se kapitalizmusban. Mivel egyikben sem éltünk, ezért olyan hogy középosztályt kis hazánk nyomokban talán tartalmaz.
Tehát itt a XXI. század első negyedében ez kevés lesz, a fiatalok oda fognak menni élni, ahol jó platformot kapnak tálcán egy jó élethez. Mert a kapitalizmus ilyen, ha hiszel benne, és ismered a játékszabályokat, fel tud emelni. Csak itthon van egy kis gond. Mivel nem tudjuk, hogy milyen a jó kapitalizmus, és jó demokrácia. nem is tudjuk védeni, mert azt sem tudjuk, hogy mit kellene védeni rajta.
Ezért az ország gazdaságilag szét fog szakadni, és ha nem lehet rávenni a fiatalokat, hogy vegyenek részt a játékban, akkor ki is fog ürülni az ország több részre.
Egyszerűen az van, hogy a magyar kezd rácsodálkozni arra, hogy az elmúlt 30 évben mindig megszivatták a kapitalizmus, meg a demokrácia jegyében, és kezd elege lenni. Mindegy, hogy milyen túlélési stratégiát választott, megszívta. Ez egyszerűen nonszensz, ezt egy fiatal nem nyeli be.
Ebből kellene kihozni valamit. Mert ha nem, tényleg jól fognak élni a fiatalok Londonban, meg Berlinben.
Egyszerűen az történik, hogy a rendszerváltáskori rohadó struktúrák ezt tudták létrehozni, nem többet. Ott tartunk, hogy egy 20 éves azt kérdezgeti, hogy miért teszi tönkre a valóság. Nem érti azt, hogy hiába dolgozik, vagy tanul, nem fog tudni előre menni, mert pl. nincsenek jól fizető munkahelyek osztrák mércével mérve.

midnight coder 2021.12.04. 09:06:28

@Laptop7712: Az a nyugat amit annyira istenítesz, épp megy a levesbe. Egyebek között a remek oktatási rendszer miatt ami arra koncentrál, hogy a gyerek nehogy egy percig is szarul érezze magát a suliban ahelyett hogy versenyképes munkavállalókat képezzen. Ezzel szemben a kicsi kínaiak, indiaiak szépen képzik a polgáraikat rendesen. És a munkaerõpiacon szépen versenybe száll az európai genderszaki a kínai programozó matematikussal. Na, vajon ki fog munkát találni?

midnight coder 2021.12.04. 09:19:25

A posthoz: nyilvánvalóan egy társadalomban nem lehet mindenki nagypolgár. Alapvetõen az ideális hozzáállás az lenne, hogy az ember legyen elégedett azzal amije van, és büszke arra amit elért, és persze próbáljon ki minél többet kihozni azokból a lapokból amit az élet nevû kártyajátékban osztottak neki.

Amúgy annak, hogy az emberek ferde szemmel néznek a jómódúakra, kis hazánkban azért van némi oka, legalábbis ha a gengszterváltás utáni éveket nézzük. A gengszterváltás után ugye kapitalizmust akartunk építeni, csak ehhez hiányoztak a kapitalisták. Aztán pár év alatt ezt megoldottuk, méghozzá úgy, hogy a tûzhöz közel állók szépen lenyúlták bagóért a közvagyont, és továbbadták kabátgombért a nyugati konkurenciának, akik aztán egybõl el is küldték az egészet a MÉH telepre, a dolgozókat pedig az utcára. Pár ember gyorsan meggazdagodott, sok-sok pedig szintén nagyon gyorsan elszegényedett. És ekkor jöttek azok a dolgok, hogy segílykébõl élés, leszázalékolás, és azoknak akiknek a büszkesége nehezen viselte hogy rá már nincs szükség, az alkoholizmus és az öngyilkosság. Ez volt az a bizonyos rendszerváltás amire a balliberális elit ma is olyan nagyon büszke. Ami azért szép, mert anno õk államosítottak mindent és döntötték ezzel nyomorba az országot, és utána õk vitték csõdbe az egészet, a végén pedig nagyrészt az õ embereik szedték meg magukat a bagóért megveszem, kabátgombért továbbadom tranzakcióban.

Aztán volt pár ember, akik a MÉH teleprõl hazamentették a gépek egy részét, és elkezdtek kényszervállalkozni - na, õk viszont teljes ellenszélben mentek. Igazából az tudott megélni, netán gyarapodni, aki "adóoptimalizált". A hatóság meg persze vadászott rájuk.

Laptop7712 2021.12.04. 09:33:47

@midnight coder: Olyan nagyon nem kell leírni a nyugatot, hidd el nekem. Ott azért van olyan, hogy hisznek valamiben, és a kultúrájuk gerincét minden korban fenn is tartják a maga integritásában. Kis hazánkban ezt egy kicsit elfelejtettük. Pl. Bajorországban van egy olyan társadalmi konszenzus, hogy a bajor paraszt tájképi elem, és mindent meg is tesznek érte, hogy az a szint megmaradjon. Nálunk mi van? Mondok egy példát. A Balatonfüred- Csopaki Borvidéken a parti sávban már nincs szőlő, és már nem is lehet. Egyszerűen kinyírta az elmúlt 30 év a kisborászatokat.
Ezzel van a töke tele a magyarnak. Bármit tesz, bármilyen túlélési stratégiát választott, nem jött be, mivel ma sincs általános szabályrendszer. Ezért a fitalok döntöttek, és mennek Berlinbe, és Londonba, ahol nem kell lemenni kutyába, hogy meg tudj élni.
Ebből most nagyon komoly problémák vannak, és lesznek a hazainak hazudott gazdaságban. Nincs alapanyag, nincs melós, és beszakadt az export. A munka soron itt hagyandó pénzt meg csak nem akarják átírogatni az excel táblákban a központokban. Baj lesz, komoly baj. Keres az átlag melós nettó 170 000 -et, és 165 000 -őt ki kell nyögni albira. Nem baj, a magyar megszokta azt, hogy beszívja.
Gyerekkoromban rácsodálkoztam arra, hogy a magyar bakrendszer csak dísznek van. Egyszerűen három fajta terméket ismer: személyi kölcsön, lakás célú jelzáloghitel, és a fogyasztói hitel. Az NHP -ig nem volt más. A németek, meg az angolok szarrá is röhögtek minket, hogy ennek az országnak a bankrendszere csak létezik, de nem azért, hogy a helyi gazdaságot támogassa.
Ebből azért sok minden következik. Pl. az, hogy a 30 évvel ezelőtt alapított KKV rendszer - ha így megy tovább - olyan 60- 70 %-a egyszerűen be fog dőlni 3 éven belül, mert az örökösök ki fogják venni belőle a lóvét, oszt kész. A magyar meg birka annyira, hogy beszívja, hogy ennek így kell lennie, nem lehet másképp. Most megint itt az alapkamat emelési ciklus, - mert le kell törni az inflációt - és szépen mennek fel a törlesztőrészletek. 2008 reloaded. Erre mondják, hogy szia dobozos.
2000-en azt gondoltam, hogy a magyar végre rájön arra, hogyha belépünk az EU-ba, akkor az azért van, hogy a magyart segítse egyről a kettőre jutni. Ez nem így lett. Sikerült olyan szabályokat hozni, hogy a nép egyszerűen szarabb helyzetbe került, mint a csatlakozás előtt. Meg is indult pár évre rá a kiköltözési hullám a csőd felé száguldó nyugatra. Mert ott egy mosogató négyszer annyit keres, mint egy egyetemi tanár, vagy mint egy kezdő orvos.
Kíváncsi vagyok, hogy ebből a munkaintenzivitásra épülő alacsony bérű összeszerelő üzem státuszból hogyan tervezik a kilépést, úgy, hogy egy repjegy nyugatra nem kerül 3 órai fizetésbe - ha az ottani béreket vesszük alapul - . Innen kellene nyerni. Mert ha nem jön össze, a magyar középosztálybéli fiatal Berlinben, meg Londonban lesz elérhető.
/ Ja persze ez eddig sem volt másképp, a gazdagok is ezt játszák mióta világ a világ, csak most roppant olcsó lett a repjegy, meg pl. a németeknél is kell vagy hárommillió jól képzett munkaerő a világátlagon mért fizetésekért./

Pesti 2021.12.05. 04:56:41

Remek irás, köszönet érte.

Аврора 2021.12.06. 12:14:55

@midnight coder: Én sem ezt állítottam, de a polgári magatartást mások is elsajátíthatják. A probléma az, amire bejegyzésemben is próbáltam reflektálni, hogy az oktatási rendszer és gazdasági-kulturális környezet olyan, hogy nem erre motiválja az embereket, sőt, egyenesen elveszi a lelkesedést, kreatív energiákat, melyek a társadalom javára válnának.

Nem vagyok előítéletes, csak intuitív!

Élménybeszámolók, film és könyvkritikák, túraleírások; társadalmi, gazdasági, történeti és kulturális tematikájú cikkek, s egyéb randomságok gyűjtőhelye. Szókimondó, bevállalós, szertelen. Polkorrektséggel nem vádolható.

Friss topikok

Címkék

alkotói válság (1) állam (1) animáció (1) bál (1) bálterem (1) bécsikeringő (1) biblia (1) bíboros (1) boszorkány (1) búcsúcédula (1) bűnös élvezet (2) dinaszia (1) drágulás (1) drag queen (1) egyenlőség (1) egyházak (1) elavult (1) ellenállás (1) építészet (1) építkezés (1) építmény (1) épület (1) érzékenyítés (1) étel (1) Európa (1) európa (1) fantasy (1) felolvasás (1) feminista (1) feminizmus (3) férfi (1) feszültség (1) film (4) forraltbor (1) Game of Thrones (1) gazdaság (4) giccs (2) globalizáció (2) gyerek (1) habcsók (2) háború (1) hagyomány (4) hajlakk (1) Halloween (1) Halottak Napja (1) harc (1) harry potter (1) herceg (1) hercegnő (1) hiedelem (1) House of the dragon (1) identitás (1) identitásharc (1) ideológia (3) individualizmus (1) információ (1) internet (1) invázió (1) ital (1) jelmez (1) kegy (1) kelet (1) kereszténység (1) keringő (1) kiállítás (1) kiégés (1) kiközösítés (1) király (1) királynő (1) kollektivizmus (1) könyv (2) könyvtár (1) kormány (1) közélet (3) kritika (1) Kultúra (6) kultúrharc (2) lakhatási válság (1) lakópark (1) lakótelep (1) lélek (2) lmbtq (3) LMBTQA+ (2) magas (1) magas lány (1) magas lány gondok (1) magas nő (1) magazin (1) Magyar (2) Magyarország (1) média (1) médiatér (1) médiatudomány (1) megemlékezés (1) megújhodás (2) meztelenség (1) Mindenszentek (1) monarchia (1) mozgalom (1) munka (1) művészet (1) múzeum (1) nacionalizmus (1) nemiség (1) nemzet (1) nemzetállam (1) nemzeti ünnep (1) néplélek (1) népszokás (1) nihilizmus (1) (1) nyugat (1) ország (1) panel (1) pap (1) pápa (1) pénz (2) píszí (1) playboy (1) pók (1) politika (3) polkorrekt (1) progresszív (1) protokoll (1) próza (1) psziché (1) Puzsér-szindróma (1) Puzsér Róbert (1) Rajzfilm (1) rasszizmus (1) reformáció (1) rituálé (1) royal watcher (1) ruha (1) sárkány (1) Sárkányok Háza (1) sorozat (1) sportcsarnok (1) szakrális (1) szalag (1) szalagavató (1) szex (1) szexuális forradalom (1) szociális (1) tabu (1) tall girl (1) tall girl problems (1) tánc (1) tárlat (1) társadalom (10) társasház (1) töklámpás (1) Toldi (1) tornacsarnok (1) történelem (8) tradíció (4) transz (3) transznemű (1) transzvesztita (1) Trónok Harca (1) tudás (1) tűzijáték (1) ugar (1) Újjászületők (1) újság (1) újságíró (1) ukrajna (2) ünnep (1) uralkodó (1) vallás (1) vers (1) woke (1) zsúrnalisztika (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása