Napsütötte London

Brooklyn nagyon 'kóser'

New York 2. rész

2019. március 26. - UTLS

Felpattantunk a metróra es Brooklynba vettük az irányt. Hétvégén a Smorgasburg piac az, ami odacsődíti a helyieket és turistákat egyaránt. Az egyik legnagyobb heti rendszerességgel megrendezett kaja mennyország. Találni mindent, a vegán ételektől a csak húsosokon át a kistermelőkig, mindenki kint van és különböző nemzetek bódéban könnyen elkészíthető ’street food-ját’ árulják. Miután ebédidőben nagyjából körbekémleltük a több száz árus kínálatát, ki-ki a maga sorába állt, hogy végre ebédhez jusson.

20160514_231713.jpgMegkóstoltam a Szent Jakab kagylót, panírozott hagymával és gőzgombócban, utána pedig sorban álltam a vegán grill burgerért, amit savanyított céklával adtak. Ehhez a bódéhoz már sajnos akkor érkeztem, amikorra mindenki felkelt, kiért és végig járta a választékot, szóval nem kevesebb , mint 40 percbe telt, mire megkaptam a rendelésem. Nem siettem sehova, de ha ezt tudom, akkor két kagylós gőzgombocót kértem volna étvágygerjesztőnek. Miután a zsákmány a kezemben volt, kimentünk a folyó partra és Manhattent nézve a fűre telepedve kényelmesen megebédeltünk. Minden szuper finom volt és különleges. Hozzá sör és cider dukált, amit egy helyi sörfőzde bódéjánál szereztünk. Mondhatni kellemesen telt a kora délután. A piac vibrálása nem véletlenül csábítja ki a az egyébként lustálkodni vágyókat hétvégén.20160514_231647.jpg

Miután leért a koszt, feltápászkodtunk és megnéztük a közeli bolhapiacot, ahol nem csak ócskások és mindenféle turi van, hanem pár helyi kézműves is árulja a portékáját. Így innen is onnan is beszereztem egy kis emléket. Brooklynnak ez a része nagyon nyüzsög hétvégén és a turisták is dobnak a létszámon, de a közelben sok kis bár, kávézó és bolt van, amik látszik, hogy a helyi közönséget szolgálják ki. 20160514_231207.jpgPár utcával lejjebb van egy pékség, amit csajok visznek és bitang jó az egyenruhájuk, hát még a sütik és kenyerek amiket készítenek. Sürögnek forognak a kezeslábasaikban és a fejkendőikben és mindenkire kedves mosolyt villantanak. Van egy icipici kerthelyiségük hátul, ami nagyon dekoratív és jó hangulatú.20160514_135735.jpg A Sisters nevű hely pedig tökéletes egy jó reggelire vagy ebédre, ha nem a piacon akar sorba állni az ember. 20160514_231123.jpg

Ha New York, akkor bagel, nem igaz? Brooklynban van egy bagel gyár, akik sok helyre szállítják a finomságokat, köztük a bialy-t, ami az angol muffin és a bagel szerelemgyereke. Ha a gyárnál jártok, itt be lehet kopogni a hátsó ajtón, ahol frissen és melegen ott helyben lehet vásárolni. Olcsóbb, és a forrástól juttok hozzá, egy próbát megér.

Pizza, a folyó ezen oldalán a Pizza di Fara talán a legjobb választás, de sorra kell számítani mert a helyiek megvesznek Domenico DeMarco isteni szeleteiért. A tulaj és egyben a séf Domenico még mindig saját kezűleg készíti és rakja össze a pizzákat, szíve lelke benne van. De megéri rá várni az alapanyagok és a munka, ami mögötte van kenterbe veri a Joe’s Pizza-t Manhattenben.20160514_230627.jpg

Jártunkban, keltünkben betévedtünk az egyik ortodox zsidó negyed szélére. Mintha megállt volna az idő. Crown Heights az 1920-as évektől a 60-as évek közepéig az ortodox zsidók élettere volt New Yorkban 34 zsinagógával köztük Bobov, Chovevei Torah és 770 Eastern Parkway és nagy közösség él ma is ezeken a fás, kertesházas utcákkal övezett régióban. Sok helyen héberül vannak kiírva az utcák, a parkok nevei és az iskolák. Egyes részeken a busz nem visz el, ha nem tartják megfelelőnek az öltözéked és érzed, hogy sok szempár szegeződik rád, ahogyan végig sétálsz a mellékutcákban. Nem ellenségesen, szimplán, csak látszik, hogy nem oda tartozol. A kislányok hosszú, fekete , fehér galléros ruhákban, masnival a hajukban játszanak a játszótereken, amiknek többségét Jákob parknak hívják. A nők parókát, harisnyát, kendőt és szoknyát viselnek, a férfiak pedig a rangjuknak(?) megfelelő öltözéket. Nem készítettem fotókat, mert csak érdeklődve és kíváncsian hagytam, hogy beszippantson a kultúrájuk, és a hétköznapi képek, ahogyan fel és alá sétálnak vagy a kosher delikből jönnek ki az asszonyok, csevegve. Másrészről nem tartottam illendőnek. Az egész kép összességében olyan, mint egy időutazás. Te pedig állsz a közepén és figyelsz.

Miután tovább sétáltunk, kiértünk egy 6 sávos út mellé, ami mellett gyalogoltunk egy darabig, azután beültünk egy kávézóba és feltöltöttük a készleteink. A kávézó egyterű, tágas és a hátsó részén lemezbolt és bakelit játszó van. Emellett pedig régi telefonkészülékek és könyvek, amiket meg lehet vásárolni. Brooklyn nagyon jó hely és nem csak a Williamsburg negyed környéke. Bár érdemes meglátogatni azt a részt is, ha még az embernek nincs teljesen elege a hipsternek nevezett boltokból és kávézókból.

Elértük a Brooklyn hidat, ami szerintem nagyon látványos és Brooklynból sétálva Manhattan felé szuper a kilátás végig. Manhattanből Brooklynba kissé lapos, de mindenhogy érdemes átsétálni rajta.20160514_230020.jpg A mérges bringásokat kikerülve, lehetőleg ne a bicikliúton andalogjatok. De azt egyik városban sem ajánlom. Rengeteg szelfiző turistát látni, ahogyan majdnem elcsapják a bringások, mert nem fordít figyelmet rá, hol is toporog. Életüket egy szép csücsörítős képért. Inkább támaszkodjatok a korlátnak a gyalogosoknak kijelölt járda széléről és kérjétek meg az aktuális partnert, hogy lőjön egy képet Manhattennel a háttérben. Így már lehet szélesen mosolyogni és otthon betenni a képet az albumba. (vagy tárolni a telefonon, ameddig el nem lopják) Én mostanában a polaroidokat részesítem előnyben. New York, én így szeretlek.20160514_225707.jpg