ELITE - Elektronikai harcászati gyakorlatok Németországban. II. rész 2007.

p6215109m.jpg

A következő esztendőben, 2007-ben ismét Lechfeldbe voltam az ELITE hadgyakorlaton. Az előző évi gyakorlatól a riportot innen lehet elolvasni:

https://military-technology.blog.hu/2023/01/20/elite_elektronikai_harcaszati_gyakorlatok_nemetorszagban

A gyakorlatot június 14-28 között tartották, de a későbbi időpont ellenére az időjárás rosszabb volt, mint a megelőző gyakorlaton, napokon keresztül felhős, esős időjárás nehezítette a gyakorlat végrehajtását. A résztvevők száma is változott. Németországba 45 harcászati, 13 szállító és támogató repülőgép és 15 helikopter települt a rendezvényre.

patch07.jpg

  • Az ELITE 2007 hivatalos címere. A varjú karmai között a Tornado Cerberus elektronikai konténere látható. (forrás: wikipedia)

Németország: Tornado ECR és IDS, Eurofighter harcászati és C-160G szállító repülőgépekkel, Egyesült Királyság: Tornado Gr.4, Görögország F-16C/D, Olaszország Tornado ECR, Lengyelország Szu-22, Románia MiG-21 Lancer, Törökország F-4E és F-16, Franciaország Mirage 2000D, Svájc F-5F és F-18 harcászati repülőgépekkel, Norvégia Falcon 20ECM elektronikai zavaró,  NATO E3A AWACS légtérellenőrző repülőgépekkel vett részt a gyakorlaton. Több alkalommal a résztvevők légi utántöltést is igénybe vettek.

A lechfeldi bázis ismét szűknek bizonyult az összes repülőeszköz fogadására, körülbelül 80%-a résztvevőknek repült onnan. A német Eurofighterek, amelyek először vettek részt az ELITE-n, Neuburgból, amely 10 perc légi útra van Heubergtől repültek, a francia repülőgépek pedig hazai Nancy támaszpontról. Német Tornado IDS taktikai csapásmérők Büchel és Nörvenich bázisokról is indultak bevetésekre, a svájci kontingens pedig 2006-hoz hasonlóan Manchingba települt.

Manchingból a  Flight Refuelling Aviation kontraktor cég Dassault Falcon 20, a Gesellschaft für Flugzieldarstellung (GFD) Lear 30 és a Norvég Légierő Falcon 20ECM zavaró repülőgépei támogatták, illetve akadályozták a földi légvédelmet támadó repülőgépeket. A „vörös erőt” a földieket támogató repülőegységeket a németek, és a svájciak repülték általában.

pict3502_elite_2007_lechfel_800.jpeg

  • A norvég Légierő DA-20 típusjelzésű Dassault Falcon ECM, elektronikai felderítő és zavaró repülőgépe. A két példányból a 41-es lajstromszámú látható képen Lechtfeldi leszállás közben. A tolóerő fordító munkában. A másik az 53-as lajstromszámú repülőgép szintén részt vett a gyakorlaton. (forrás: www.aviation-shots.it)

A szárazföldi légvédelem a Heubergi lőtéren összpontosult, és mintegy 1000 német és külhoni katona kezelte a mintegy 200, köztük 10 lánctalpas technikával rendelkező GBAD-t. A légvédelmi komplexumok között voltak 2K12 Kub, 9K33 Osza, német, holland és török Rapier és három Patriot légvédelmi rakétarendszer is kellően lokátorokkal és kézi légvédelmi rakétásokkal (MANPADS) valamint Skyguard légvédelmi tüzérségi rendszerekkel támogatva. A kedvezőtlen időjárás befolyásolta a földiek tevékenységét is, volt olyan eset, amikor egy holland Patriot üteget német műszaki páncélosokkal kellett a sárból kimenteni, amely nyolc órába és a németalföldieknek több láda sörbe került.

A repülősök összesen 1500 főt számláló kontingense települt szét a repülőbázisokon.

A gyakorlat fő célja az ellenséges légvédelmi rendszerek lefogása (SEAD) volt, de a valósághű közeli tervezés szerint COMAO feladatok is szerepeltek, amelyekben 15-30 darab repülőgépes kötelékekből álltak. A légcsaták a lőtérre vezető úton fenyegették a támadó repülőgépeket a reggeli és délutáni bevetések során. A lőtér felett lehetett dipól és infracsapdát használni, éles fegyverzet bevetése az ELITE gyakorlatokon nem engedélyezett. A légiszemélyzet tagjai naponta egy alkalommal repülthettek, tehát mintegy tíz bevetés jutott egy főre a két hetes gyakorlat alatt. A pilótáknak és fegyveroperátoroknak 2007-ben is volt lehetősége más országok, más típusok megismerésére kétüléses repülőgépeken közös repülésekkel.

Egy bevetés körülbelül az alábbiak szerint történt. A támadó repülőgépek előtt négy svájci F-18 álló vadászkötelék repült (sweep) söprögető bevetésen. Ez azt jelentette, hogy megtisztították az útvonalat az ellenséges vadászrepülőtől a támadó kötelék számára. A csapásmérők általában négy-négy német és brit Tornado csapásmérőből álltak, amelyet például két román MiG-21 közeli kísérettel támogatott. Az földi légvédelmet támogató repülőgépek nem, illetve nem csak orosz repülőgépeket emuláltak, volt, hogy AIM-120-al voltak szimuláltan felszerelve.

Volt olyan bevetés is mikor volt Varsói Szerződés technikája repült a levegőben a nyugati rendszerek ellen, tehát román vadászfedezettel, és elektronikai támogatással, lengyel csapásmérők zavarókonténerekkel és szimulált fegyverzettel támadták a földi légvédelmi csoportosítást.

Látogatásom idején Lechfeldben erősen felhős, esős időjárás volt, amely a légitevékenységet megakadályozta, egyetlen felszállás tudtam csak lefényképezni, de a résztvevő repülőgépek egy részét földi előkészítés közben meg lehetett tekinteni.

A német csapásmérő erők nagy részét a házigazda JaBoG 32 repülőszázad adta.

p6215161m.jpg

  • A hazai alakulat repülőgépeinek nagy része különböző hangárokban és fedezékekben voltak, csak néhány darab Tornado ECR repülőgépet láthattunk. A 46+43-as példány például egyik fedezék előtt állt.

p6215067m.jpg

  • A 45+47 lajstromszámú Tornado ECR repülőgépet Mercedes-Benz repülőtéri járművel vontatják. A légi utántöltő cső kiemelve, a függesztmények a szárnyak belső tartóján ledobható 1500 literes üzemanyagtartályok.

p6215147m.jpg

  • A 45+42 lajstromszámú tereptarka festésű Tornado ECR repülőgépe a JaBoG32 ezrednél.

pict3172_elite_2007_lechfel_800.jpeg

  • A 46+52 lajstromszámú Tornado ECR felszállás közben a 2007-es gyakorlaton. A függesztmény ismerős Cerberus ECM konténer, 1500 literes üzemanyag póttartály, AGM-88 HARM radarelhárító rakéta gyakorló változat. A másik oldalon a BOZ 101 dípol és infracsapda szóró konténer. (forrás:aviation-shots.it)

pict3683_elite_2007_lechfel_800.jpeg

  • A 46+57 lajstromszámú Tornado ECR feladat befejezés után leszállás közben Lechfeldben. A külső függesztmény a BOZ-107 konténer.

p6215113m.jpg

  • A Brit Királyi Légierő 2007-ban az akkor Marham bázison állomásozó IX(B) századot küldte el a gyakorlatra, Tornado Gr.4 harcászati repülőgépekkel. A felszerelésük azonos volt a 2006-ban az ELITE-n repült 31. repülőszázad Tornado repülőgépeivel. A szárnyak külső pilonján, BOZ107 és Sky Shadow ECM zavarókonténerek, a belső szárnypilonon 1500 literes üzemanyag póttartályok, és AIM-9 gyakorló légiharc rakéták. A törzs alatti függesztmény az ALARM radarelhárító rakéta.

p6215114m.jpg

A századparancsoki repülőgépen az orrészen a század színei, valamint a függőleges vezérsíkon a Denevér századjelvény. A század 1914-ben alakult meg először az első világháború kezdetén. 1939-ben a második világégés kezdetén Vickers Wellington kétmotoros bombázókkal repültek.1942-től Avro Lancaster négymotoros hadászati bombázókra fegyverezték át a századot.

9_szd.png

  • A második világháborúban részt vettek a Berlini Légicsatában, és a Tirpitz csatahajó megrongálásában. A második világháború után, Avro Lincoln, majd Electric Canberra bombázókat repültek, utána az Avro Vulcan lett a váltótípus. 1982-től átfegyverezték az alakulat a PANAVIA Tornado típusra. Részt vettek az Irak és Líbia feletti hadműveletekben. 2019-ben oszlatták fel utoljára a századot, majd újjáalakították, de már Typhoon FGR4 típussal agresszor és gyorsreagálású (QRA) századdá Lossiemouth bázison Skóciában. (forrás: rad.mod.uk)

p6215116m.jpg

  • A Tornadok régen tereptarka festést kaptak, majd Irak felett sárgás, rózsaszínes festés volt a divat. Utána kivonásukig a brit Tonkák ezzel a légifölény szürke festéssel repültek.

p6215118m.jpg

  • A Brit Tornado Gr4. szemből. A függesztmény megakadályozza a repülőgép nagy szárnynyilazással történő repülését.

p6215119m.jpg

  • Az orr rész alatt látható a két külön áramvonalas burokban LRMTS és FLIR (infravörös) kamerarendszer elemei.

p6215120m.jpg

  • A Tornado 25 éves Brit szolgálatára emlékeznek ezzel a díszfestésű repülőgéppel.

p6215123m.jpg

  • Két brit Tornado Gr.4-es a lechfeldi apronon.

pict2966_elite_2007_lechfel_800.jpeg

  • A díszfestett Tornadó Gr.4-es felszállása a Lechfeldi betonról..(forrás:aviation-shots.it)

pict3963_elite_2007_lechfel_800.jpeg

  • Ugyanez a repülőgép leszállás után a gurulóúton 2006-ban a gyakorlaton (forrás:aviation-shots.it)

pict3330_elite_2007_lechfel_800.jpeg

  • Az Olasz kontingens repülőgépeit nem láttam látogatunk alatt. A taljánok a Piacenzában állomásozó 150. századuk Tornado ECR (saját jelölésük EA-200)  repülőgépeit küldték a gyakorlatra. Ezek a repülőgép átalakított 16 darab IDS változat egyike, alapból nem gyártattak maguknak elektronikai lefogó változatot.  Az Aeronautica Militare ELITE  2007 rendezvényere hat harcászati repülőgépet kilenc pilótával küldött. (forrás:aviation-shots.it)

p6215075m.jpg

  • A törökök mindig nagy létszámú kontingenset repültek át a gyakorlatra.

p6215078m.jpg

  • A Turk Hava Kuvvetleri a 2007-es ELITE-re a McDonnell Douglas F-4E Phantom II. modernizált török típusjelzés szerint 2020 Terminator repülőgépei a 171 "Korsar" (Kalóz) filo (század) állományába tartoztak.

1657473370.jpg

  • A 171. "Korsar" filo felvarrója. A Kalózoknak több stílusú felvarrójuk is van (forrás: wikipedia)

p6215081m.jpg

  • A török F-4E Phantom II. repülőgépek orr része alatt izraeli ELTA gyártmányú EL/L-8222R ECM zavarókonténer látható. A konténert a Román Légierő MiG-21 Lancer C repülőgépeihez is integrálták.

p6215084m.jpg

  • A 2006-os gyakorlatról ismerős volt a 151. Filo 93-0664 lajstromszámú F-16C Block 50 Falcon repülőgépe.

151-filo.jpg

  • A 151." Halálos Farkasok' század felvarrója. (forrás: f16.net)

p6215087m.jpg

  • A 161. "Yarasa" Filo ugyancsak Block40/42-es repülőgépekkel repül, amelyet a Törökországi Tusas gyártott. A 90-0016 lajstromszámú példány Block40F ként került le a gyártósorról és 1999 és 2012 között repült a század állományában. 161.jpg
  • A 161-esek "Yarasa" Denevér század felvarrója. Később a denevért felváltotta egy török Sas jelvény, mindkettőt hordozzák a függőleges vezérsík két oldalán.

p6215093m.jpg

  • A török F-16Block40 repülőgép másik oldalán a Denevér látható.

161-2.jpg

  •  A régebbi denevéres felvarró. (forrás: wikipedia)

p6215098m.jpg

  • A török kontingens repülőgépeinek egy része a lechfeldi bázis állóhelyén.

pict2975crop_elite_2007_lec_800.jpeg

  •  Az egyik F-4E 2020 Terminator felszállás közben.(forrás:aviation-shots.it)

corzar.jpg

  • Napjainkban a függőleges vezérsíkon már a ténylegesen kalóz festést kaptak a 171. század F-4E 2020 Terminátorok

p6215071m.jpg

  • A görög Légierő C-130 Hercules szállító repülőgépe még reggel startolt el a német bázisról. Sajnos egész nap ez az egyetlen felszállás volt ott tartózkodásom alatt Lechfeldről a rossz időjárás miatt.

p6215139m.jpg

  • Az Elliniki Polemiki Aeroporia 343. Mira állományából küldött egy "detachment-et" a gyakorlatra. A 618 lajstromszámú F-16D Block52 Fort Worth-ben gyártották és görögországi leszállítása óta a század állományában repül. A század a Krétai Szouda repülőbázison állomásozik.

343m_embl-300x360-250x300_1.gif

  • A 343. "Asteri" Mira címere. A "csillagok" 1955-ben alakultak meg Elefszisz repülőbázison, és F-86, T-33 és F-5A típusú repülőgépek után kapták meg 2003-ban az F-16 Block52 C/D repülőgépeiket.(forrás: haf.gr)

p6215145m.jpg

  • A 343. század tíz pilótát és 30 műszakit hozott a gyakorlatra. Az egység "SEAD" vagyis elektronikai lefogó és "ADV" vagyis légvédelem feladatkörökre van specializálva.

p6215140m.jpg

  • Az 500-as oldalszámú F-16CBlock52. A 99-1500 szériaszámú repülőgép legyártása után a Peace Xenia III. program részeként került a hellénekhez és azóta a 343-asok állományában van.

p6215131m.jpg

  • A Román Légierő (Forţele Aeriene Române) MiG-21 Lancer "C" változatú repülőgépeket küldött a gyakorlatra. A "Lancer" típusváltozatokat az izraeli ELBIT és a Brassói repülőgépgyár közös modernizációjának eredménye. Az alap MiG-21M/MF és MF-75 valamint UB repülőgépből hoztak létre három változatot Lancer A,B,C modifikációként. A románok összesen 110 darab korszerűsítést végeztek el, ezekből 71 darab "A" csapásmérő, tíz "B" gyakorló és 26 darab "C" vadászváltozatot alakítottak ki. A Lancer "C" változat orrészében ELTA EL/M-2032 lokátort építettek, amelyek 50-60 km-es hatótávolsággal rendelkeztek, a radartányér viszonylag kis mérete miatt. A vadászváltozathoz R-60 és R-73 orosz légiharc rakétái mellett integrálásra kerültek a francia Magic II. és az izraeli Python-3 légiharc rakéták. Ezek mind hőkövető infrafejes közelharc fegyverek, radarirányítású rakétákat nem integráltak a típushoz.

p6215104m.jpg

  • A román repülőgépekhez integrálták az ELTA EL-8222R elektronikai konténert, amely a törzs alatti függesztőponton látható. A LanceR a külső szárnypilonon hordozza a BAK500 típusú 490 literes üzemanyag póttartályokat a belső szárnypilon a légiharc rakéták helye. Az elektronikai konténer helyére többek között Elbit/Aerostar ARP fotófelderítő konténer is függeszthető, de a vadászváltozat is képes szabadesésű, valamint lézer illetve infravörös irányítású bombákat hordozni. A célba juttatásukhoz a Rafael Litening célzókonténert használhatják, amely régebbi változatú mint a hazánk Gripen repülőgépeinek Litening konténerei. A gyakorlatra kiküldött Lancer repülőgépek az MiG-21MF-75 -ből átalakított változatok voltak.

p6215135m.jpg

  • A Román Lancerek napjai meg vannak számlálva. 2022-ben kivonásra kerültek, egy március 22-i katasztrófa után.A rendszeresítésük óta  a modernizált változatokból is több mint 20 darabot vesztett a Román Légierő.

p6215107m.jpg

  • Szemből jól látszik, hogy az orrkúp közepe mozgatható, és ebben a mozgó részben van elhelyezve a lokátor tányér, ami komolyan behatárolja annak méretét.

pict3084_elite_2007_lechfel_800.jpeg

  • Az 5724-es oldalszámú Lancer C repülőgép Lechfeld felett.(forrás:aviation-shots.it)

p6215160m.jpg

  • A Lengyel Légierő (Sily Powietrzne Rzeczpospolitej Polskiej) is az előző évi gyakorlaton is részt vett Miroslavieci 8.Elt. Szu-22M4 és UM-3K repülőgépeit küldte az ELITE 2007 gyakorlatra. A két lengyel repülőgépet tankolás közben tudtam lefotózni.

p6215157m.jpg

  • A kétüléses 508-as oldalszámú Szu-22UM-3K kétüléses repülőgép  a gyakorlaton. A tankolás alatt a két  PB1150 típusú 1150 literes üzemanyag póttartály volt felfüggesztve a "Szuka"-ra.

p6215162m.jpg

  • A Szu-22 repülőgépeket 1983 és  1988 között állítottak hadrendbe. A 90 darab M4-es és 21 darab UM-3K változatokból napjainkban már csak 18 darab áll rendszerben Swidwinben.

150px-swidwin_40_elt.JPG

  • A Swidwini 40. harcászati repülőszázad jelvénye. Napjainkban már csak náluk áll rendszerben a Szu-22 csapásmérő repülőgép, de 2023-as kivonása várható. (forrás: wikipedia)

p6215164m.jpg

  • A 8308-as oldalszámú Szu-22M4-es vadászbombázó. A változtatható szárnynyilazású repülőgép azonos póttartály kombinációban repült a gyakorlaton mint a kétüléses változat.

p6215171m.jpg

  • A Vaddisznó a 8. repülőszázad jelképe volt.

s-l500.jpg

  • A 8. repülőszázad felvarrója. Az angol nyelvű felirat mutatja, hogy már a NATO csatlakozás után készült.

p6215177m.jpg

  • Két Szu-22-es a német bázison. A két repülőgép feltankolva, de gyakorló fegyverzet és elektronikai, illetve felderítő konténerek nélkül várt a jobb időt a gyakorlótér felett.

p6215183m.jpg

  • A Sz-22UM-3K kétüléses gyakorló repülőgép alacsony repülésben elektronikai konténerrel még napjainkban is okozna meglepetést a földi légvédelem egységeinek. 

p6215184m.jpg

  • Szemből a Szu-22 támadó repülőgép. Lengyelországban felderítő-csapásmérő feladatkört látott el, hazának a csapatrepülőkhöz majd a Légierőhöz tartozott, mint felderítő-bombázó.

pict3304_elite_2007_lechfel_800.jpeg

  • A 8103-as oldalszámú Szu-22M4 leszállás közben Lechfeldben.(forrás:aviation-shots.it)

p6215149m.jpg

  • Két Bo-105 páncéltörő helikopter is láthattunk a lechfeldi repülőtéren. A Bo-105  járőr, felderítő és páncéltörő változatban repült Németországban. A helikoptert az MBB konszern gyártotta (Messerschmitt-Bölkow-Blohm) 1967-2001 között. A Bo-105P (Panzerabwehr-hubschrauber) páncéltörő változat, amelynek több alverziója volt, hat irányított rakétát hordozhatott.

p6215153m.jpg

  • A két páncéltörő helikopter az állóhelyén.

p6215155m.jpg

  • Jól látható az Euromissile HOT rakéták vezérlését a kabin fölé került beépítésre. A németek 212 darab tankelhárító verziót gyártottak 1979 és 1984 között.

dsc00024_elite_2007_manchin_800.jpeg

  • A Manchingba települt svájci különítmény F-5F Tiger  és F-18 Hornet repülőgépei.(forrás:aviation-shots.it)

dsc00059_elite_2007_manchin_800.jpeg

  • A J-3212 lajstromszámú F-5F kétüléses változat ex. holland példány. A finn és svájci légierőt azért is telepítették külön, mert eljárásaik eltérek a NATO eljárásoktól, valamint a NATO titokvédelmi előírások szerint is jobb, volt ha külön voltak diszlokálva a gyakorlaton. (forrás:aviation-shots.it).

pict0138_elite_2007_manchin_800.jpeg

  • Felszállás közben a svájciak J-5005 lajstromjelű F-18C változatú vadászrepülőgépe.A függesztmény 1150 literes póttartályok és egyetlen AIM-9 gyakorló légiharc rakéta. (forrás:aviation-shots.it)

pict0292_elite_2007_manchin_800.jpeg

  • Ugyanez a repülőgép, a manchingi repülőtér állóhelyén. A szárnyvégen AIM-9 gyakorló légiharc rakéta látható (forrás:aviation-shots.it)

pict0331_elite_2007_manchin_800.jpeg

  • A NATO Geilenkircheni bázisa helyett Manchingból is repült az E3A AWACS légtérellenőrző repülőgép. (forrás:aviation-shots.it)

pict0377_elite_2007_manchin_800.jpeg

  • A WTD-61 (Wehrtechnische Dienststelle für Luftfahrzeuge - Musterprüfwesen für Luftfahrtgerät der Bundeswehr) a Szövetségi Véderő Műszaki és Légialkalmassági központ Tornado ECM repülőgépe Manchingban (forrás:aviation-shots.it)

A következő poszt az utolsó írás az  ELITE hadgyakorlatokról, a 2008-as bemutatójával, amelyen több helyszínen, köztük a heubergi lőtéren és a lechfeldi repülőbázison készült.