Franciák az 1990-es Öbölháborúban. A Daguet Hadművelet

amx30b.jpg

Az 1991-es második Öbölháborúra, amely Kuvait Iraki lerohanása miatt következett be, és az Egyesült Államok vezette koalíciós erők győzelmével ért végett, az átlagemberek „Desert Strom” (Sivatagi Vihar) néven emlékeznek. Ez utóbbi azonban csak az amerikai támadó hadművelet fedőneve volt, az azt megelőző védelmi és logisztikai tevékenység Desert Shield (Sivatagi Pajzs) névvel vonult be a hadtörténelembe. A második Öbölháborút felületes szemlélők elsősorban az amerikai csapatok győzelmének tekintik, hatalmas légi és utána nagy gépesített csapásokkal semmisítették meg az iraki hadsereget, illetve az elit Köztársasági Gárdát, és szabadították fel Kuvaitot. A valóság kicsit más, jóval árnyaltabb volt. A koalíciós hadseregbe az Amerikai Egyesült Államok 550 ezer fős hadereje mellett 24 további ország küldött összesen 350 ezer fős fegyveres erőt, valamint különféle harci-technikai eszközöket. Az Európai országok közül a hagyományosan „Amerika barát” politikát folytató Egyesült Királyság mellett Franciaország vezényelt a legnagyobb haderőt a térségbe.

image.jpg

  • A Daquet (tőr) könnyűhadosztály címere (forrás: facebook)

A Francia fegyveres erők felfejlődése az Arab Öbölben:

Kuvait 1990. augusztus 2-i iraki megszállása után már augusztus 9-én Mitterand francia elnök az Öböl térségébe vezényelte a francia haditengerészet Clemenceau repülőgép hordozóját. A flottacsoportot a hordozón kívül szállítóhajók, tartályhajó és néhány kísérő hadihajó alkotta. A repülőgép hordozó vadász és csapásmérő gépeit francia bázisokra telepítették és helyükre a Hadsereg repülőcsapatainak (Aviation Légére del l’Armée de Terre) 5. Harcihelikopter Ezred 30 darab HOT páncéltörő rakétákkal felszerelt SA342M Aerospitale Gazelle típusú harci és 12 darab SA330B Aerospitale Puma szállítóhelikopterét vették a fedélzetre. A hordozón maradt négy darab Dassault Alizé tengeralattjáró elhárító repülőgép és néhány AS 365F Dauphin helikopter tengeralattjáró elhárító, és kutató-mentő feladatokra.

dsc_4789m.jpg

  • Az A.S. 565 Dauphin a francia flotta egyik tengeralattjáró helikopter típusa.

p5264096m.jpg

  • A francia hadsereg SA.340 Aerospatiale Gazelle könnyű és AS.332 Super Puma közepes szállító helikoptere.

p5264093m.jpg

  • A páncéltörő változat neve S.A 342M  Viviane és négy darab Euromissile (manapság már MDBA) HOT rakétával van felfegyverezve.

p1050829m.jpg

  • Az AS.332 Super Puma még mindig rendszerben áll, Franciaországban.

p5262929m.jpg

  • A páncéltörő változat pilótafülkéjének tetejére van rászerelve a HOT rakéták irányító rendszere.

p1050828m.jpg

  • A páncéltörő változat utódja az Eurocopter, ma Airbus Helicopters Tiger/Tigra harci helikoptere, ennek ellenére napjainkban még szolgálatban áll a Viviane is. 

A flottakötelék a Földközi tengeren és a Szuezi csatornán keresztül a Vörös tengerre hajózott és ott Dzsibutiba Köztársaságba érkeztek. Innen települt a helikopteres egység a Szaúd-Arábiai Yanbu repülőterére.

interieur_camp_francais_01.jpg

  • Véhicule de l'Avant Blindé rövítve VABegy moduláris felépítésű harcjármű, amelyből páncélozott szállító, felderítő, elektronikai harcjármű,  aknavető illetve páncéltörő rakéta hordozó, sebesültszállító és légvédelmi változat is készült. (forrás: wikipedia)

A flottacsoport a kirakodás és a Clemenceau kettő hétig tartó javítása után visszatért Franciaországba újabb szállítmányért. A második úttal a 6. könnyű páncélos hadosztály (6éme Division Légére Blindée) nehéz fegyverzetét vitték a Szaúdi Királyságba.

wp099a2e31.png

wp0d2f394f.png

wp967c12af.png

  • A Clemenceau repülőgép hordozó a francia szárazföldi egységek fegyverzetét szállította át a közel-keletre.(forrás: wikipedia)

A helikopteres és szárazföldi erők átcsoportosításával egyidejűleg a Francia Légierő légihidat létesített az anyaország és Szaúd-Arábia között. A légihídban C-160NG Transall, C-130H Hercules és Boeing B-747F szállítógépeket alkalmaztak. A C-135FR tankergépeik nagy részét szintén a sivatagi királyságba vezényelték. A légihídon helikoptereket, élőerőt és logisztikai utánpótlást biztosítottak a légierő fegyvernemeinek és más haderőnemeknek.

Szeptember 28-án a szállítógépekkel 48 darab SA342M Gazelle harci helikoptert telepítettek Khalid Király Katonai Városba. Négy nappal később kilenc darab SA 341F gépágyúkkal is felszerelt Gazelle harci, 32 darab HOT rakétás SA 342M Gazelle páncéltörő, és 18 darab SA 330B Puma közepes szállítóhelikopter is megérkezett.

1442562627_20.jpg

  • Egy AS.532 Super Puma változat, amely kutató-mentő helikopterként is alkalmazható.

1442563020_21.jpg

  • Az AS.532 Super Puma egy másik változata a levegőben.

Szeptember 14-én született döntés a francia légierő egységei közül 30 vadászgépnek és 4000 fős kontingens áttelepítésére az Egyesült Arab Emirátusba, Szaúd-Arábiába és Ománba. Szeptember 16-án kapta a katonai akció az Operation Daguet nevet. 17-én a Force d’action Rapide (FAR- gyorsreagálású erők) parancsnoka Roquejeoffre tábornok lett.

image2.jpg

  • A Daguet könnyű-hadosztály zászlaja.(forrás: wikipedia)

6a00d8341cd00753ef0147e25d8534970b.jpg

  • Michel Roquejeoffre a francia, és Norman Swarczkopf az amerikai erők parancsnoka. Utóbb tábornok vezette a koalíciós haderőt.(forrás: wikipedia)

Az első négy darab Mirage 2000C vadász és négy darab Mirage F1CR felderítőgép október 3-án érkezett a Kuvaittól 360km távolságra lévő Szaúdi Al Ahsa légibázisra. A bázis védelmére a francia erők könnyű légvédelmi tüzérséget és Crotale típusú közepes hatótávolságú légvédelmi rakétákat telepítettek. A Rijadi repülőtér légvédelmét is megerősítették francia egységekkel.

numeriser0002.jpg

  • Crotale EDIR (Ecartométrie Différentielle InfraRoug) légvédelmi rakéta tüzelőállásban. (forrás: wikipedia)

A franciák Ománba és Dzsibutiba is Crotale típusú légvédelmi rakétákat telepítettek a repülőterek védelmére.

Francia gyártmányú Mirage F1EDA repülőgépeket Katar, Mirage 2000M repülőgépeket Egyiptom is harcrendbe állított a koalíciós erőkben. Belgium a Török határ védelmére rendelt 18 darab Mirage 5BA támadó repülőgépet

mir2k_fr01.jpg

  • Egy francia Mirage2000D (diversifie) csapásmérő repülőgép sivatagi színekben (forrás: wikipedia)

A francia légierő és a Hadsereg Csapatrepülőinek harcrendje:

1-abra.JPG

A francia légierő gépeit tehát az anyaország szinte teljes területéről válogatták össze. Ugyanez érvényes a pilótákra is. A táblázatokban szereplő egységek nem teljes létszámban és nem összes technikai eszközeikkel vettek részt a hadműveletben. Általában 1-2 rajt jelöltek ki az expedíciós erők állományába.

_5226688m.jpg

  • SEPECAT Jaguar vadászbombázó, amelyet a britek és franciák közösen fejlesztettek ki az 1960-as években,

p1060217m.jpg

  • SEPECAT Jaguar "A" sivatagi festéssel a párizsi Le Bourget repülőkiállításon.

p1060206m.jpg

  • A Dassault  Mirage F1CR vadászbombázók egy részét áttelepítették Irak térségébe. Ott keveset repültek, mert Irak hasonló változatú repülőgépeivel összetéveszthették volna a típust.

p1060814m.jpg

  • Dassault Mirage 2000C (Chasseur) együléses vadászrepülőgép.

A légierő összesen 63 repülőeszközt (a többi francia repülőeszköz a hadsereg repülőcsapataihoz tartozott) és 1200 fős élőerőt küldött az Öböl térségébe.

A repülőeszközök megoszlása típus szerint:

2-abra.JPG

A Francia haditengerészet elsősorban a Földközi tengeri egységeiből hajtott végre átcsoportosítást. Az „Operation Salamadre” hadművelet keretében Clemenceau repülőgép hordozót, a Colbert szállító és a Var tartályhajót néhány fregatt kíséretében élőerő és logisztikai utánpótlása szállítására használták. A hajók többször áthajózva a földözi tengert és a Szuezi csatornát szállították át a kijelölt egységeket és technikát a hazai kikötőkből az Öbölbe. Az Öböl vizein az iraki invázió elején két fregatt állomásozott a francia érdekek védelmében. Amikor az irakiak behatoltak a kuvaiti francia nagykövetség épületébe Mitterand elnök újabb fregattot küldött a térségbe. A Dupleix, a Montcalm és a Lamotte-Piquet légvédelmi, vízfelszíni és tengeralattjáró elhárító fegyverzettel is rendelkezett. Őket a Durance tartályhajó támogatta. 1990. decemberben a Lamotte-Piquet fregattot a Latouche-Tréville váltotta fel. A flotta Foudre nevű kórházhajóját is az Öbölbe irányították.

dupleix_d641.jpg

  • A Duplex D641 francia fregatt (forrás: wikipedia)

A francia haditengerészet az Arab Öbölbe összesen 34 darab helikoptert, 6 darab Breguet Atlantic járőr és tengeralattjáró elhárító repülőgépet és 6800 tengerészt mozgósított. Rotációs rendszerben összesen 20 teherhajó, az L9011 Foudre és az L9021 Ouragan kórházhajó és 6 darab Fregatt (D641 Dupleix, D642 Montcalm, D643 Jean de Vienne,  D645 Lamotte-Piquet, D646 Latouche-Tréville és a D630 Du Chayla) valamint kisebb hadihajók vettek a hadműveletekben.

french_navy1.jpg

  • A francia flotta Toulon kikötőjében (forrás: wikipedia)

A francia flottilla összetétele alapján alkalmas volt az iraki haditengerészet hajóegységei elleni támadó tevékenység végrehajtására, valamint az esetlegesen Irakba irányuló szállítások megakadályozására, kereskedelmi hajók átkutatására. A Clemeneau hordozó szállítóhajóként történő alkalmazása lehetővé tette, hogy nagy mennyiségű harci-technikai eszközt és élőerőt tudjanak az Öbölbe átcsoportosítani.

fs_foch_high_speed_turn_1.jpg

  • A Clemenceau fedélzetén a haditengerészeti repülőcsoportjával. Az öbölháborúban nem került a csoport bevetésre (forrás: wikipedia)

A szárazföldi alakulatok képezték a legnagyobb létszámú haderőnemet Szaúd-Arábiában. A csapatokat részint tengeri, részint légi úton juttatták a térségbe. A nehéztechnikát a francia flotta szállította át.

A szárazföldi erők elsősorban 6. könnyű páncéloshadosztályban összpontosultak. A hadosztály magját a 2. páncélos hadosztály 4. ezrede és az Idegenlégió egységei alkották. Az egységek kezdetben saját nemzeti vezetés mellett, decembertől pedig az amerikai XVIII. légideszant hadtest részeként tevékenykedtek.

A Francia 6. könnyű páncéloshadosztály összesen 12500 fős létszámmal rendelkezett.

3-abra.JPG

A táblázat is mutatja, hogy a franciák elsősorban gyors könnyű támogató feladatkörre specializált egységeket küldtek Szaúd-Arábiába. Lánctalpas közepes harckocsiból az AMX-30B2 volt ekkor a legkorszerűbb tankjuk, amely páncélvédettségben, tűzerőben és mozgékonyságban elmaradt nemcsak a nyugati szövetségesek M1 Abhrams, M60 Patton és Challanger páncélosaitól, hanem az iraki Köztársasági Gárdahadosztályoknál rendszeresített T-72 harckocsiktól is. Ezért is került a hadosztály technikai eszközei közé nagyszámú AMX-10RC és ERC-90 gyors, kerekes harcjármű, amelyeket hatékony lövegekkel láttak el, így esetlegesen fel tudták venni a harcot az ellenséges páncélosokkal, de sebességük révén ki is tudták vonni magukat a tűzharcból, illetve sivatagi körülmények között jobb manőverezési képességgel rendelkeztek, mint az AMX-30B2. A koalíciós erőkben az AMX-30B harckocsikat a franciákon kívül a katari hadseregben is rendszeresítették és a kettő századuk 1991. január 30-án az Al-Khafji csatában harcérintkezésbe is került iraki BMP1 gyalogsági harcjárművekkel és T-55 valamint T-72 harckocsikkal. A katari páncélosok több iraki páncélost, köztük 4 T-55-öst kilőttek és egy AMX-30B harckocsit vesztettek az ütközetben.

vab_mephisto.JPEG

  • A VCAC "Mephisto" (Véhicule de Combat Anti-Char) HOT páncéltörő rakétákkal.(forrás: wikipedia)

p5298539m.jpg

  • Az AMX-10RC felderítő páncélvadász egy példánya a Saumuri Páncélosmúzeumban. A 10-es a mai napig kiváló harceszköz.Modernizált változata a AMX-10 RCR revalorisé (upgraded).

p5298550m.jpg

  • Panhard GL VBL a franciák HMVWW-je.

obolhaboru.jpg

  • A Operation Desert Storm térképe (forrás: wikipedia)

Harctevékenység:

A koalíciós csapatok először a francia Légierő repülőgépei közül a Mirage F-1CR felderítő repülőgépeket, valamint a C-160 GABRIEL elektronikai felderítőgépet vetették be az iraki erők harcrendjének, kommunikációjának, felvonulásának nyomon követésére, felderítésére. A Mirage F1CR gépek Thompson CSF Raphael oldalra néző lokátorral és Super Cyclops IR infravörös képalkotó berendezéssel éjszaka is megfelelő minőségű felderítő képességgel rendelkeztek.

 daguet2.jpg

  •  A Daquet hadosztály felépítése (forrás: wikipedia) 

wp0149430e.jpg

  • Helikopteres tábor a sivatagban két Aerospatiale AS.341 forgószárnyassal. (forrás: wikipedia)

A francia repülőgépek alkalmazását két dolog nehezítette. Az egyik, hogy a francia politika iraki területek elleni csapásmérésre nem engedélyezte a repülőgépek használatát a háború első időszakában. Tehát a harci repülőgépek védelmi, valamint felderítő feladatokat végezhettek. Ez a korlátozás fennmaradt egészen 1991. január 17-ig, amikor az ENSZ Biztonsági Tanácsának határozatában foglalt határidő lejárt az iraki csapatok Kuvait területének elhagyására.

A másik korlátozás a Mirage F-1CR gépek tevékenységét érintette. Irak, ugyanis jelentős számú Mirage F-1EQ modifikációjú harci géppel rendelkezett. Az IFF (ellenség-barát) rendszerek bár jelezték, hogy szövetséges repülőeszközt, de közelharcban, vagy a felismerő rendszer meghibásodása, illetve kikapcsolása után a gépeket automatikusan ellenségesnek kellett tekinteni, mivel vizuális azonosítás a típus egyezőség miatt meglehetősen nehéz volt. (Hasonlóra problémát okozott a Jugoszláv válság idején a magyar és a jugoszláv MiG-29-es vadászgépek azonosítása.)

A Mirage F-1CR repülőgépek bevetésére a támadó légi háború első szakaszában ezért nem került sor. A légi hadművelet 22. napján, február 7-én azonban az iraki légierő megmaradt repülőgépei Iránba menekültek, és ezután az F-1CR repülőgépek is bevetésre kerültek.

A légiháború során a SEPECAT Jaguár A és a Mirage F-1CR repülőgépek levegő-föld, a Mirage F-1CR gépek felderítő bevetéseket hajtottak végre. Az első támadásokat a francia Jaguárok a Köztársasági Gárda bunkerei és erődítései hajtották végre, 1991. január 24-én AS.30L lézerirányítású rakétákkal. A csapásmérő támadások során négy darab vadászbombázó rongálódott meg légvédelmi gépágyú vagy géppuskatűztől, de mindegyik gép visszatért a bázisokra.

A Mirage 2000C repülőgépek vadászfedezetet biztosítottak. A francia vadászgépek kettő darab Super 530 közepes hatótávolságú és kettő darab Magic közelharc rakétákkal és póttartállyal járőröztek, illetve kísérték a támadó kötelékeket.

_6270942.jpg

  • Két Mirage 2000-5 vadászrepülőgép a Cigognies (gólyák) vadászrepülő ezredtől. Mára már csak Ők repülik a 2000-es modernizált vadászváltozatát.

A francia flotta fregattjai őrjáratoztak az Öbölben és feltartoztattak több szállítóhajót, amennyiben gyanú volt rá, hogy Iraknak valamilyen hadianyagok szállítanak. Az ENSZ Biztonsági Tanácsának felhatalmazásával, már a 1990. október 2-án a F728 Doudart de Lagree hadihajó elfogta az Észak Koreai Sam Il Po kereskedelmi hajót, amely a rakomány szerint furnérlemezeket szállított Irakba. A hajó, figyelmeztető lövések után állt meg, később a koreaiak arra hivatkoztak, hogy a fedélzeti rádió berendezés hibája miatt, nem hallották a megállásra felszólító üzenetet.

1990. december 20-án az iraki Al Taawin Al Aradient utasszállító hajót tartoztatta fel egy szövetséges tengeri kötelék, amely az amerikai CG-56 USS San Jacinto cirkálóból, a francia D 630 Du Chayla és a spanyol F34 Infanta Christiana fregattokból állt. Az iraki hajó csak figyelmeztető lövések hatására állt meg, de megtagadták, hogy a koalíciós erők átvizsgálhassák a hajót. Ennek ellenére egy francia tengerészgyalogos különítmény átszállt és átvizsgálta az iraki tengeri járművet.

A szárazföldi hadműveletek tervezése során a Daguet hadosztályt a koalíciós erők bal szárnyára helyezték. A nemzeti irányítás alól kivéve a közvetlen parancsnokságot az amerikai XVIII. Légideszant Hadtest vette át a gall csapatok felett. A hadtest a francia alakulatból és a híres amerikai 82. „Vijjogó Sasok” ejtőernyős (légideszant) hadosztályból állt. A 6. könnyű páncélosoknak és az Idegenlégió egységeinek a feladata volt, hogy a hadtest bal szárnyát biztosítsák, illetve frontális támadással a határt védő csapatokat lekössék és támogassák a 82-esek támadását. Komoly ellenállásra nem számítottak, mivel a Köztársasági Gárda alakulatait és az ütőképesebb páncélos és gépesített alakulatokat keletre Kuvait város környékére vezényelték az irakiak.

img_0012.jpg

  • Eligazítás a napi harctevékenység előtt. (forrás: wikipedia)

french_amx-10rc_in_the_desert.jpg

  • AMX-10RC-k előrenyomulása a sivatagban (forrás: wikipedia)

french_mo-120-rt-61_and_vehicule_de_tracte_mortier_120_during_operation_desert_shield.JPEG

  • 120mm-es aknavetős egység, amelyet VAB vontatással. A VAB-nak van beépített aknavetős  változata is.(forrás: wikipedia)

p5298006m.jpg

  • Az AMX-30B szemből. A franciák a háborúban nem szenvedtek veszteséget, de a Katari páncélosok közül egy darabot kilőttek az Iraki T-55 harckocsik. 

p5298018m_1.jpg

  • AMX-30 francia közepes harckocsi. Az amerikai M60, a német Leopard 1 sokkal modernebb páncélos volt, ennek ellenére exportsiker lett, több közel-keleti ország mellett Nigéria, Görögország, Spanyolország, Venezuela, Ciprus is rendszeresítette.

p5298626m_1.jpg

  • Panhard AML (Auto Mitrailleuse Légère), páncélautó 90mm-es löveggel. A tűzerő messze a védettség felett van, de a sebessége megfelelő a sivatagi harchoz. Több mint 60 országban állt hadrendben, például Spanyolországban, Argentínában és Izraelben is. Franciaországban már kivonták a szolgálatból, de több államban még szolgálatban van a típus.

erc90.jpg

  • A Panhard ERC-90 Sagaigé (ERC = (Engin à Roues, Canon) kiválóan mozog a terepen. A felderítő páncélost még 2021-ben  Maliban is használta a francia kontingens. A képet a Daquet hadosztály előrenyomulása során készítettek. (forrás: wikipedia) 

p5298627m_1.jpg

  • Véhicule de l'Avant Blindé rövítve VABegy moduláris felépítésű harcjármű ENSZ festéssel a Museum Les Blindes, azaz páncélos múzeumban Saumurban.

3e-rima_12m.jpg

  • VAB és Peugeot P4 típusú terepjáró a sivatagba. Utóbbiból körülbelül 2500 darab van a francia hadseregben, és tulajdonképpen G osztályú Mercedes-Benz terepjáró Peugeot motorral.(forrás: operation-daguet.fr)

3e-rima_27m.jpg

A VAB-ot borító háló egyrészt a homok ellen védi a járművet, de álcázásnak is megfelelő különösen porvihar során. (forrás:operation-daguet.fr)

A szárazföldi támadás 1991. február 24-én kezdődött meg. A támadás előtti napon már a franciák egyik különleges egysége a CRAP (Commando de Recherche et d’Action en Profondeur) és egy idegenlégiós ejtőernyős század beszivárgott a front mögé a kommunikációs vonalak elvágása céljából. Másnap hajnalban a francia hadosztály felderítő egységei is behatoltak Irakban. Három órával később a főerők követték a felderítőket. Az első célpont Al-Salman városa és repülőtere volt, amely körülbelül 110 km-re volt a határtól. A franciák az iraki 45. gépesített hadtesttel kerültek szembe, amely T-55-ös és T-62-es harckocsikkal és páncélozott szállító járművekkel is rendelkezett. A támadó csapatok Gazelle páncéltörő rakétás helikopterek támogatásával körülbelül 20 iraki harckocsit, 17 páncélozott járművet és 120 tehergépjárművet kilőttek. 26 darab ágyút is elpusztítottak. Ezután az amúgy is demoralizált irakiak ellenállása megtört és a franciák 2500 foglyot ejtettek. Az iraki hadtestből hozzávetőlegesen 7000 fős személyi állomány elmenekült illetve dezertált. A 2. páncélosok és idegenlégiósok 4 fős veszteség árán elfoglalták a várost és a repülőteret. A négyfős veszteségből két kommandós katonával, akik a különleges CRAP egységhez tartoztak (Schmitt őrmester és Éric Cordier Senior tizedes) amerikai akna végzett. A franciák másnap folytatták a támadást, és elfoglalták a Bagdad felé vezető utakat.

roquejoffre_janvier_324-32.jpg

  • Michel Roquejeoffre tábornok a tisztjeivel valahol Irakban. (forrás: wikipedia)

3e-rima_23m.jpg

  • Egy francia egység, némi zsákmányfegyverzettel. Látható egy RPG-7-es gránátvető is egyik katonánál. (operation-daguet.fr)

3e-rima_28m.jpg

  • Egy pillanatfelvétel harccselekmény közben. A katonák kezében a FAMAS F1 gépkarabély amely a közelmúltig ikonikus fegyvere volt a gall harcosoknak, de napjainkban már a német Heckler&Koch 416F automatájára cserélik a seregben. (operation-daguet.fr)

 

amx10rc.jpg

  • AMX-10RC járművek a sivatagban. (forrás: wikipedia)

 

3e-rima_1m.jpg

  • Az egyik AMX-10RC szemből. Az orr részen álcázásra is használható szövetanyag, amely a sivatagi por és homok ellen is védi a járművet. A 105mm-es löveg még napjainkban is hatásos akár MBT ellen is, azonban lehetőség szerint oldalról, hátulról kell kilőni vele az ellenséges harckocsit. Szemből kevés az esélye. (forrás: operation-daguet.fr)

milan_rakteasok.jpg

  • MILAN páncéltörő egység állás foglal egy homokdűne tetején. A szokásos VAB harcjármű szállítja a páncélvadászokat.(forrás: wikipedia)

A hadjárat végén a francia hadsereg vesztesége 9 fő volt, valamint 33 katona megsebesült. Több katona nem ellenséges tevékenység, hanem autóbaleset áldozata lett.

4_2.jpg

  • Francia utánpótlást szállító teherjárművek és VAB-ok jelentették a logisztika keskeny ösvényét a sivatagban.(forrás: wikipedia)

A franciák zsákmánya a következő volt:

4-abra.JPG

A franciák a háború végén 1991. február 28-án Kuvaitban a kuvaiti Francia Nagykövetség épületén ismét felvonhatták a Trikolort. A megtiszteltetést a CRAP (Commando de Recherche et d’Action en Profondeur) Vinard ezredes által vezetett 8. különleges egysége érdemelte ki.   

3e-rima_19m.jpg

  • Győzelem utáni sorakozó forrás: operation-daguet.fr)

Tapasztalatok, következtetések intézkedések:

Durand hadosztálytábornok a szárazföldi offenzíva idején a Daguet hadosztály törzsfőnöke volt. A törzs fontos feladata volt a "magas intenzitású" harc idején az összes lehetséges megoldást kidolgozni egy, az európaitól nagyon különböző ellenséges környezetben. A tábornok szerint az ezredek nagyon gyorsan alkalmazkodni tudtak a helyzethez és új harceljárásokat találtak ki az összfegyvernemi együttműködés szellemében.

A hadosztály a XVIII. Amerikai hadtest alá volt rendelve, ugyanakkor 4300 amerikai katona tartozott francia hadműveleti parancsnoksága alá. A hadművelet során a hadosztály tökéletesen bebizonyította alkalmasságát a koalíciós együttműködésre.

A háború körülményei kiemelték a helikopteres csapatok jelentős szerepét, valamint hogy a harckocsik a szárazföldi fölény kivívásának elsődleges eszközei (az amerikai M1A1 és a brit Challenger harckocsik fölénye az orosz-iraki T 72-esekkel szemben).

A franciáknak a Daguet hadművelet idején harci helikopterei nem voltak, csak felfegyverzett helikopterei. Több európai országgal közösen ezért kifejlesztették a Tigra/Tiger harci helikoptert, amely harci-technika jellemzői hasonlóak az amerikai AH-64 Apache csatahelikopterével. Az elavult AMX-30B harckocsi felváltására is kifejlesztették az amerikai, brit és a német Leopard II. tankokkal egyenértékű Leclerc páncélost, amely az elvárásoknak megfelel.

A nemzeti területtől távoli bevetés, a nagy távolságok igen bonyolult logisztikai problémákat vetettek fel, amelyeket a Logisztikai Támogató Csoport 2000 főnyi legénysége kiválóan oldott meg. Durand tábornok szerint a Daguet hadművelet nagyszerűen bizonyította a csapatok felkészítésének és begyakoroltatásának megfelelő színvonalát, az emberek kiváló képességeit, ugyanakkor jelentős hiányokat fedtek fel a szervezési, felszerelési és logisztikai területeken. Ezeket azóta a francia hadvezetés igyekezett kiküszöbölni s elmondható, hogy a szárazföldi erők ma már összekovácsoltabbak és ezért bizonyára gyorsabban hatékonyak lennének, ha egy újabb Daguet-típusú hadműveletben kellene részt venniük.

french_amx-30_desert_storm.jpg

  • AMX-30B a sivatagban. Az öbölháborús tapasztalatok alapján a brit  Challanger és az amerikai M1 típusú harckocsikhoz hasonló minőségű harckocsit kellett tervezni a galloknak is. (forrás: wikipedia)

28e-rt_6m.jpg

  • Néha nem tervezett kerékcserére is szükség volt, ennek nem nagyon örültek a katonák. A franciák csekély veszteséget szenvedtek az Öbölháborúban. (operation-daguet.fr)

Ez a hidegháború utáni első háborús konfliktus azelőtt sosem tervezett forgatókönyv szerint zajlott, de amelynek újbóli megjelenésére minden esély megvan. Éppen ezért az 1994-es francia Fehér Könyv (Livre Blanc) szerzői már figyelembe vették ezt a tényt. A 2004-es Fehér Könyv már ezeket az elveket és sarokpontokat is módosította és az aszimmetrikus hadviselés, valamint a takarékosabb haderő fenntartását is szem előtt tartja.

Azóta a francia katonai stratégia négy nagy stratégiai funkció köré csoportosul.

  • Nukleáris elrettentés
  • Válságok, konfliktusok megelőzése
  • Szállítási, logisztikai képesség
  • Általános biztonság, védelem.

Az Öböl-háború óta a válságkezelés a politikai célkitűzéseket, a diplomácia nyomásgyakorlást és utolsóként a katonai beavatkozást kombinálta. A válságok megfékezéséhez egy sor lehetőséget kell felvonultatni és csak végső esetben szabad a katonai erőt alkalmazni – jelentette ki Moreau tábornok, a francia Összhaderőnemi Vezérkar "Tervezési és általános stratégiai osztály" vezetője.

 Ehhez az 1997-2002-es tervezési törvény (Loi de programmation) több olyan rendelkezést irányzott elő, melyek a 2015-ös fegyveres erőket fogják jellemezni.

p5310269m.jpg

  • A Dassault Super Etendard Modernisé (SEM) is csak átmeneti megoldást jelentett a hordozófedélzeti harci repülőgépek sorában. A szubszonikus típus helyett a Dassault Rafale M került rendszeresítésre.

A Szárazföldi erők számára biztosítani kellett, hogy rövid idő alatt 50.000 főt tudjon kiszállítani egy jelentősebb bevetés színterére (egy hadszíntérre 30.000 főt egyéves időtartamra, részleges váltásokkal és 5.000 főt egy második hadszíntérre). Ezt a 2004-es Fehér Könyv módosította és összesen 30.000 fős expedíciós erő felállítását szabta meg. A szállításban fontos helyet kap a tengeri szállítás. 2001-ben kezdődött a Mistral osztályú támadóhajók rendszerbe állítása a flottánál. Kettő egység L9013 FS Mistral és az L9014 FS Tonnerre állt hadrendben és a L9015 Dixmude egységet is átadták 2013-ban. A hajók hasonlóak a brit Ocean és az amerikai Tarawa/Wasp osztályú hajókhoz. Fedélzetükön helikoptereket, rakterükben kétéltű járműveket, harckocsikat és természetesen jelentős létszámú csapatokat képesek eljuttatni nagy távolságokra.

A Haditengerészet számára a Fehér Könyv egy haditengerészeti hordozó harccsoport kiszállítását írta elő.

bourget_20060815_162628m.jpg

  • Az F-8UF Crusader vadászrepülőgépek reménytelenül elavultak. Egyedül a szuperszonikus sebesség amiben jobb volt a Super Etendardnál.

p5308851m.jpg

  • Egy vegyes kötelék az Aéronavele a francia haditengerészeti légierőből. A Super Étendard Modernié kivonásra került. A Rafale M és a Hawkeye légtérellenőrzők szolgálatban vannak.

A harccsoport a jelenleg szolgálatban álló Charles De Gaulle hordozó vezette kötelék, mivel a Nicholas Sarkozy vezette kormány az új építendő (PA.2) repülőgép hordozó építését elhalasztotta. A haditengerészet kivonta F-8U Crusader vadász és a Super Etendard Modernisé (SEM) támadó gépeket is. Felváltásuk a Dassault Rafale „M” tengerészeti vadászbombázókkal történt. A repülőcsoport részére beszereztek három darab amerikai gyártmányú E-2C (AWACS) repülő légtérfigyelő harcálláspontot. Az új lopakodó technikával készülő Horizon típusú légvédelmi és többfeladatú (frégate européenne multi-missions), fregattok tervezett számát csökkentették. Az első példányokat átadták (légvédelmi:D620 Forbin, D621 Chevalier Paul illetve többfeladatú: F710 La Fayette, F711 Surcouf, F712 Coubert, F713 Aconit, F714 Guépratte), de a tervezet 18 darab helyett csak 11 darab épül meg. A régebbi 1990-91-es „öbölháborús” fregattokat az új hajók elkészültével lassan kivonják a hadrendből. Az öreg Rubis osztályú nukleáris vadász tengeralattjárókat 2016 és 2027 között felváltják az újonnan építendő Barracuda típusú többfeladatú, robotrepülőgépekkel szárazföldi és tengeri csapásmérésre is alkalmas támadó tengeralattjárókkal. A nukleáris elrettentés biztosító hadászati rakétahordozó tengeralattjáró flotta továbbra is az önálló francia atomütőerő legerősebb eleme marad.

_5226688m.jpg

  • A SEPECAT Jaguár már mindhárom üzemeltetője Brit Királyi Légierő, Francia Légierő és az Ománi légierő is kivonta.

p5229961m.jpg

  • Az E-2C Hawkeye a "szeme" a Charles d' Gaulle repülőgép hordozónak.

pa251427.JPG

  • Az Aérnavale Dassault Rafale vadászbombázója Kecskeméten.

A Légierő számára biztosítani kellett 1990-es szinten a szállító kapacitást, mintegy száz harci repülőgéppel, légi utántöltő gépekkel és a légtérellenőrző és felderítő eszközökkel kiegészítve.

A Daguet hadművelet óta rendszerbe állították a Mirage 2000D és "N" támadó repülőgépeket és korszerűsítették a Mirage 2000C vadászrepülőgépek egy részét 2000-5F standardra. Az "N" Nucleairé változatot napjainkra kivonták, és helyettük a légierőnél a Mirage váltótípusa, az új Dassault Rafale harci gépeket állították szolgálatba. A Mirage Chasseur repülőgépek 2022-ben búcsúztak, csak a 2005F vadászok és a Divsesifie csapásmérők maradták a Mirage 2000 sorozatból

dsc_0674m.jpg

  • A Mirage 2000D (Diversifie) csapásmérő repülőgépek még évekig rendszerben állnak a francia légierőben.

A Rafale rendszerbeállításával összhangban selejtezték ki a régebbi SEPECAT Jaguar „A”,  Dassault Mirage F-1 és Mirage 2000A repülőgépeket. Az amerikai gyártmányú elöregedett C-135RF légi utántöltő gépek cseréje az új európai Airbus A-330 típus alapján készített utántöltő és szállító repülőgépre el is kezdődött , valamint a szintén elavult C-160 Transall felváltására tervezett európai A-400M közepes szállító repülőgép rendszerbeállítása a program elhúzódása miatt elhúzódott, de lassan lezárult.

p6219141m.jpg

  • Egy régi C-160 Transall közepes szállító repülőgép. Már csak Törökország repüli a típust 2022-ben.

dsc_4252m_2.jpg

  • Az utód az A400M harcászati szállító repülőgép. Egyelőre exportsiker, tíz ország repüli 178 példányát és még 105 darabra van megrendelés, de a fejlesztési költségeket még nem hozza vissza ez a mennyiség.

p1010026m_1.jpg

  • A francia vadászbombázók modern fegyverzete: MDBA METEOR látóhatáron túli légiharcra kifejlesztett rakéta, nagyobb hatótávolsággal, mint az AIM-120AMRAAM C7, SCALP EG robotrepülőgép és a háttérben francia fejlesztésű AASM ( Armement Air-Sol Modulaire) lézerirányítású bombák.

p6219532m.jpg

  • Kettő Tigra/Tiger harci helikopter, amelyet az Airbus fejlesztett ki. Több országban nem hozza a kívánt paramétereket, de ennek egy része a rossz terméktámogatás, vagyis nem vásároltak elég alkatrészt és szupportot.

Spanyolországgal és Olaszországgal együttműködve Franciaország kifejlesztette a Hélios I A, majd a Hélios I B optikai figyelő műholdakat. A 2008-as módosított Fehér Könyvben szerepel, hogy Létrejön az Összhaderőnemi Űrparancsnokság és tucatnyi új megfigyelő- és lehallgató-műhold üzembe helyezése várható. Az Iraki Scud rakéták Izrael és Szaúd-Arábia támadása után, valamint az Iráni rakétafenyegetés hatására Franciaország saját rakétavédelmi előrejelző, riasztó és elhárító rendszert akar létrehozni. Ennek egyes elemei már készen vannak, és az elhárító rendszer részleges szolgálatba 2020 környékén történt.  Itt még egyeztetés volt a Francia, a NATO és az Amerikai űrhadviselési tervek összhangba helyezésére. A franciák az ASTER 30 típusú légvédelmi rakéták Block 30 változatait  tették alkalmassá ABM vagyis ballisztikus rakétavédelemre.

Hadműveleti téren, az Öböl-háború többnemzetiségű, összhaderőnemi jellege világossá tette a francia vezetés számára, hogy fejleszteni kell a francia haderő és más haderők közötti együttműködést. Egy koalíción belül csak igen kis eltérés engedhető meg a gyakorlat terén.

Roquejoffre tábornok szavait idézve:"szükséges a szövetségesek közötti és összhaderőnemi gyakorlatokat fejleszteni, amelyben részt vesznek a fogadó országok és a többi ország haderői is". E célból Franciaországnak ki kellett fejlesztenie a főbb európai és az Atlanti Szövetségen belüli partnereinek struktúrájával és eljárásaival összeegyeztethető, vagy akár megegyező struktúrákat és eljárásokat.

A francia haderőkön belül is, fejleszteni kellett az együttműködést a különböző haderő és fegyvernemek között. 1993-ban létrehozták az EMIA-t, (État-major interarmées de planification opérationnelle) Összhaderőnemi hadműveleti tervezési vezérkar, amelynek feladata előre tanulmányozni a különböző válság-forgatókönyveket (scénarios de crise).

p5298064m.jpg

  • Az AMX-30 utódja az AMX-56 Leclerc harckocsi, a guruló számítógép, amely felveszi a versenyt a legmodernebb páncélosokkal is. Az Egyesült Arab Emirátusok és Jordánia is rendszeresítette a franciákon kívül a típust.

Létrehozták a DRM – (Direction de renseignement militaire), azaz Katonai Felderítő (Hírszerző) Igazgatóságot, amely 1992-től egybefogja az addig a különböző vezérkarokban szétszórt francia katonai felderítő- hírszerző szervezeteket, és a COS – (Commandement des opérations spéciales), azaz Különleges műveletek Parancsnokságát, amely egyesíti a három haderő különleges alakulatait.

Ugyanez az elv vezetett a CID - College interarmées de défense, azaz Összhaderőnemi Védelmi Kollégium létrehozására is, amelynek fő célkitűzése, hogy a magasabb beosztásokba kerülő tiszteknél kifejlesszék az összhaderőnemi és nemzetközi gondolkodásmódot, kultúrát.

ebrc_jaguar4.jpg

  • Az EBRC Jaguar három jármű utódja. A AMX-10RC, az ERC-90 Sagaie és VAB Mephisto. Nem hiszem, hogy ez a nagyobb célt mutató és kisebb 40mm-es kaliberű főlöveggel felszerelt jármű maradéktalanul képes mindhárom típust kiváltani, a 10RC-nek lenne helye a francia haderőben.

Összegzésképpen leírható, hogy a politikai megfontolásokból a francia expedíciós erők korlátozott létszámuk és eszközeik miatt kisebb szerepet vállaltak az Öbölháborúban, mint az Egyesült Királyság.

A politikai megfontolások elődlegesen azért kerültek előtérbe, mert a Szaddam rezsim által vezetett Irak olajiparának, jelentős beszállítója és haszonélvezői különböző francia olajcégek voltak. Irak fontos fegyver és atomipari vásárlója volt Franciaországnak. A 2003-as következő iraki háború során a franciák semlegesek maradtak, és az iraki olajipar szinte teljes egészében amerikai kézbe került, mivel az amerikaiak által létrehozott kormányzat nem vette figyelembe elődje által kötött szerződéseket és így Oroszországot és Franciaországot kizárták az iraki olajtermelésből. Ez volt a háború amerikaiak által soha ki nem mondott célja, amit bizonyít, hogy az ENSZ ellenőrök szerint az amerikai háborús okként megjelölt iraki atom, vegyi, biológiai fegyverek nem léteztek. A Szaddam Husszein rezsim és az Al-Kaida (Oszama Bin Laden) közvetlen, vagy közvetett kapcsolatát sem sikerült soha bizonyítékokkal alátámasztani.

216_0337_p1010305_2.jpg

  • A francia haderő legfontosabb része a katona, legyen az francia, vagy idegenlégiós. (forrás: wikipedia)

Ha a korlátozott francia erők mértékét, a jelenlegi magyar Honvédség haderejéhez mérjük, akkor az Operation Daguet hadműveletben mozgósított francia légierő harci repülőgépeinek száma háromszorosan, helikopterek száma ötszörösen, a páncélos csapatok tankjainak száma tizenötszörösen, a páncéltörő és légvédelmi rakéták száma körülbelül kétszeresen, múlják felül a teljes magyar haderőt. Az élőerő vonatkozásában a Daguet hadosztály körülbelül a Honvédség harci alakulatai létszámának felel meg. Tehát a korlátozott haderő meghatározás viszonyítás kérdése.

A franciák nemcsak teljesítették az általuk elvárt feladatokat, hanem a háború tapasztalatait feldolgozták és adoptálták haderejük korszerűsítésére, a katonai gondolkodásmódjuk, doktrínájuk módosítására, új stratégiai és harcászati módszerek bevezetésére, új fegyverfajták kifejlesztésére. Az Öbölháború következtetéseit azonban az afganisztáni és az újabb 2002-es iraki háború (amelyben francia erők nem vettek részt) újabb irányban befolyásolta. Az aszimmetrikus hadviselés, ismét más, újabb katonai képességek átértékelésére, létrehozására készteti a francia haderőt. Franciaországnak az Operation Daguet hadművelet utáni legfontosabb katonai eredménye, hogy visszatért a NATO teljes jogú tagjának és ismét a katonai szövetségnek is részei.

A poszt a Haditechnika Magazin 2011. 05. számban megjelent cikk átírt és további képekkel kiegészített változata.